Kośmińska Justyna - Symbolika oka w starożytnej Mezopotamii.pdf

(2244 KB) Pobierz
Microsoft Word - 002.DOC
Justyna Ko œ miæska
Symbolika oka w staro¿ytnej
Mezopotamii
WstŒp
——————————————————————————————————————
Oczy maj„ niezwyk‡e w‡a œ ciwo œ ci ze wzglŒdu na swoje funkcje. Patrz„c naj-
pe‡niej odbieramy to, co nas otacza. DziŒki oczom mo¿liwa jest kontrola
istniej„cego stanu œ wiata, jego poznanie i nawi„zanie z nim bezpo œ redniego
kontaktu. Oczy s„ nie tylko zwierciad‡em duszy, jak pisali poeci doby ro-
mantyzmu, ale te¿ drog„ prowadz„c„ do wnŒtrza cia‡a i w za œ wiaty. W wie-
lu cywilizacjach i kulturach, zar ó wno staro¿ytnych, jak i nam wsp ó ‡czes-
nych, podkre œ la siŒ znaczenie najwa¿niejszego ze zmys‡ ó w cz‡owieka, nie
tylko na p‡aszczy Ÿ nie czysto fizycznej, ale te¿ magicznej. Oczy pe‡ni„ fun-
kcjŒ medium, przez kt ó re do œ wiata przenikaj„ bogowie, demony, czarowni-
ce i wszelkie moce nieprzychylne wrŒcz niebezpieczne [Kowalski 1998].
Fenomen polegaj„cy na kojarzeniu z oczami nadprzyrodzonych mocy wy-
stŒpowa‡ (i wystŒpuje) w wielu kulturach odleg‡ych od siebie w czasie i
przestrzeni. Objawia siŒ on pod postaci„ przer ó ¿nych zwyczaj ó w. Na przy-
k‡ad ludy syberyjskie, u kt ó rych wa¿n„ rolŒ odgrywa‡ kult nied Ÿ wiedzia, po
zabiciu zwierzŒcia wyjmowa‡y z jego g‡owy oczy i zawiniŒte w korŒ
brzozow„ uroczy œ cie chowa‡y w dziuplach drzew. Polinezyjczycy z kolei
zjadali oczy wroga w przekonaniu, ¿e zdobŒd„ w ten spos ó b energiŒ zwan„
mana [Kowalski 1998:383].
Szczeg ó lnie rozpowszechniona jest obawa przed "urocznymi" oczami,
mog„cymi zniszczy æ cz‡owieka, zwierzŒ, zasiewy (por. ros. sg‡azit , "zg‡a-
dzi æ ", co wywodzi siŒ od g‡az, "oko"). Urok mo¿na rzuci æ na ka¿d„, nawet
najdrobniejsz„ rzecz: chleb, mleko, studniŒ; sparali¿owa æ ka¿d„ czynno œæ , a
tak¿e zada æ rany i wywo‡a æ wrzody. Dlatego pamiŒtaj„c o stale gro¿„cym
niebezpieczeæstwie nale¿y by æ dobrze zabezpieczonym. R ó ¿ne kultury znaj„
na to wiele magicznych sposob ó w. Najprostsz„ technik„ apotropaiczn„ jest
unikanie zetkniŒcia z kim œ , kto ma z‡e spojrzenie, posiadanie pewnych
przedmiot ó w, amulet ó w, wykonywanie okre œ lonych gest ó w, czy wypo-
wiadanie magicznych formu‡ek.
W œ wiecie islamu, do kt ó rego w dalszej czŒ œ ci mojej pracy bŒdŒ siŒ jesz-
cze odwo‡ywa æ , przed z‡ym okiem chroni„ tkaniny lub œ ciany malowane
22 ———
tak, aby na czarnym tle powstawa‡y "bia‡e oczka". CzŒsto stosuje siŒ tak¿e
zasadŒ "oko przeciw oku", daj„c„ ochronŒ temu, kto posiada jaki œ przed-
miot z wizerunkiem oka. Uroczne mog„ by æ oczy, kt ó re w jaki œ spos ó b od-
biegaj„ od standardu, na przyk‡ad zbyt przenikliwe, o odmiennym kszta‡cie,
dziwnie zabarwione lub o kolorach mieszanych. Dla wszystkich lud ó w o innej
ni¿ bia‡a sk ó rze oczy niebieskie lub zielone s„ znamieniem obco œ ci, gdy¿
wystŒpuj„ rzadko. W Europie za œ szczeg ó lnie obawiano siŒ oczu czarnych.
Przytaczam tutaj kr ó tk„ charakterystykŒ dotycz„c„ sposobu postrzegania
oka i jego dzia‡ania w szerszym kontek œ cie kulturowym, gdy¿ bez wzglŒdu
na zasiŒg czasowy i przestrzenny ma ono wiele cech wsp ó lnych. Nie bŒdzie
przesad„ stwierdzenie, ¿e wierzenia, przes„dy i obyczaje zwi„zane z po-
strzeganiem oczu s„ obecne w prawie ka¿dej cywilizacji i kulturze, bez tru-
du mo¿na je odnale Ÿæ w Polinezji, na Syberii, w Afryce, czy Europie.
Poni¿ej postaram siŒ przedstawi æ bogat„ symbolikŒ oczu na staro¿ytnym
Bliskim Wschodzie, g‡ ó wnie w Mezopotamii, sk„d pochodz„ jedne z pierw-
szych œ lad ó w przypisywania oku magicznego czy religijnego znaczenia:
przedstawienia na malowanej ceramice z okresu Halaf, a wiŒc z I po‡. VI
tys. p.n.e. [Bieliæski 1985:238].
W Jerychu z okresu neolitu preceramicznego (ok. 7500 p.n.e.) niekt ó re
znalezione pod pod‡ogami dom ó w czaszki mia‡y w oczodo‡ach muszle kauri
lub innych miŒczak ó w, co wskazuje na istnienie ju¿ w tym czasie jakiego œ
magicznego znaczenia przypisywanego oczom. NajwiŒcej przyk‡ad ó w
symboliki oczu spotykamy w Mezopotamii na prze‡omie IV i III tys. (okres
Uruk, D¿emdet Nasr i wczesnodynastyczny). Podobnie szeroki jest zasiŒg
terytorialny, obejmuj„cy bez ma‡a ca‡y Bliski Wsch ó d (MezopotamiŒ,
p ó ‡nocn„ SyriŒ, PalestynŒ, AnatoliŒ oraz Iran). Opieraj„c siŒ na materia‡ach
ikonograficznych i tekstowych poka¿Œ, jak czŒsto symbol oka wystŒpuje w
bliskowschodniej sztuce, religii i magii.
Idole oczne interpretacja
——————————————————————————————————————
Grup„ zabytk ó w stanowi„c„ punkt wyj œ ciowy do moich rozwa¿aæ jest zbi ó r tzw.
idoli ocznych znalezionych w œ wi„tyni z IV tys. w Tell Brak w dolinie Chaburu.
Odkrycie to, dokonane w 1937 roku przez Maxa Mallowana, jest wyj„tkowe i
unikatowe. Œ wi„tynia z p óŸ nego okresu D¿emdet Nasr (ok. 3000 p.n.e.) ze
wzglŒdu na cechy, kt ó re om ó wiŒ dalej, nazwana zosta‡a Œ wi„tyni„ Oczu
23
———
[Mallowan 1947:1 259]. Pod ni„ odkryto setki tysiŒcy przedmiot ó w, z kt ó rych
najciekawszymi s„ niewielkich rozmiar ó w idole o olbrzymich oczach.
Œ wi„tynia Oczu nawi„zuje pewnymi cechami do œ wi„tyæ z po‡udnia
Mezopotamii. Zosta‡a zbudowana na platformie, a jej œ ciany zorientowano
wed‡ug stron œ wiata. Sk‡ada‡a siŒ z trzech g‡ ó wnych czŒ œ ci. Œ ciany
sanktuarium, najwiŒkszego i najbardziej bogato zdobionego pomieszczenia
w œ wi„tyni, by‡y dok‡adnie dwa razy d‡u¿sze od jego szeroko œ ci (18 × 9 m).
O‡tarz znajdowa‡ siŒ naprzeciwko podw ó jnego wej œ cia. Po obu stronach
œ wi„tyni znajduj„ siŒ dodatkowe pomieszczenia interpretowane jako maga-
zyny. Na szczeg ó ln„ uwagŒ zas‡uguje dekoracja sanktuarium, kt ó ra wyra Ÿ -
nie nawi„zuje do sumeryjskich wzorc ó w. ZewnŒtrzne lico p ó ‡nocnej œ ciany
by‡o zdobione kolorow„, sto¿kow„ mozaik„, a wewnŒtrzne rozetami z bia-
‡ego marmuru, czarnego ‡upku i czerwonego wapienia.
Bardzo ciekawym znaleziskiem by‡ znajduj„cy siŒ w koæcu celli o‡tarz
lub podium. Zbudowany zosta‡ z miniaturowych cegie‡ek Riemchien i by‡
dekorowany z trzech stron fryzem z‡o¿onym z trzech pasm: niebieskiego
wapienia, zielonego ‡upku i bia‡ego marmuru. Fryz opasywa‡a szeroka na 2
cm z‡ota ta œ ma, kt ó r„ przymocowano do drewnianego pod‡o¿a za pomoc„
srebrnych gwo Ÿ dzi o z‡otych g‡ ó wkach. Ten bogato dekorowany fragment
panelu jest pierwszym tego rodzaju w Mezopotamii zachowanym komplet-
nie. Do innych ciekawych zabytk ó w ze Œ wi„tyni Oczu nale¿y fragment mie-
dzianego panelu, na kt ó rym repusowany zosta‡ wz ó r przedstawiaj„cy oko,
oraz naturalnej wielko œ ci kamienne oko, znalezione na pod‡odze przylega-
j„cej do podium i najprawdopodobniej nale¿„ce do jakiego œ pos„gu.
Powy¿sze znaleziska wskazuj„, ¿e sanktuarium to by‡o po œ wiŒcone b ó s-
twu zwi„zanemu z symbolik„ oczu. Wizerunek tego b ó stwa sta‡ by æ mo¿e
na opisanym ju¿ podium.
PrzejdŒ teraz do wspomnianych ju¿ idoli ocznych, znalezionych w
Szarej Œ wi„tyni, starszej od Œ wi„tyni Oczu i oddzielonej od niej jedn„ war-
stw„. Nazwa jej pochodzi od koloru cegie‡, z kt ó rych zosta‡a zbudowana.
Nie posiadamy jej dok‡adnego planu ze wzglŒdu na liczne wkopy rabusi ó w.
Mimo niewielkiej mi„¿szo œ ci tej warstwy (ok. 60 cm), wydobyto z niej im-
ponuj„c„ ilo œæ zabytk ó w. Nale¿a‡y do nich: alabastrowe g‡owy o du¿ych
oczach, amulety rze Ÿ bione w serpentynie, wapieniu, gipsie i ko œ ci, wiernie
oddaj„ce przedstawienia r ó ¿nych zwierz„t, pieczŒcie cylindryczne, setki ty-
siŒcy paciork ó w i wspomniane ju¿ idole. Niestety, pierwotne po‡o¿enie za-
bytk ó w w œ wi„tyni nie jest znane. Jak ju¿ zaznaczy‡am, zbi ó r ponad 20 tys.
idoli z Tell Brak by‡ odkryciem bez precedensu w archeologii Bliskiego
Wschodu, co dodatkowo utrudnia ich interpretacjŒ.
24 ———
Ryc. 1. Typologia idoli ocznych i okularowych z Tell Brak
[Mallowan 1947:pl. LI].
122393861.001.png
25
———
Z olbrzymiego, dwudziestotysiŒcznego zespo‡u, przetrwa‡o ponad trzysta
kompletnie zachowanych idoli, na kt ó rych podstawie M. Mallowan opra-
cowa‡ typologiŒ ca‡ej grupy [Mallowan 1947:198 201]. Idole by‡y wyko-
nywane z r ó ¿nych gatunk ó w kamienia, g‡ ó wnie bia‡ego lub czarnego
alabastru i terakoty. Mia‡y zr ó ¿nicowan„ wysoko œæ , od 9 do 143 mm, oraz
grubo œæ kilku milimetr ó w. Posiada‡y p‡askie, ob‡e korpusy (biscuit like
body) z wyd‡u¿on„ szyj„ zwieæczon„ ogromnymi, naturalistycznymi oczami
i wyrazistymi z‡„czonymi brwiami, kt ó re pierwotnie wype‡nione by‡y czarn„
lub zielon„ farb„. Korpusy czŒsto by‡y zdobione zygzakowatymi liniami
albo kropkowanym wzorem, a szyjŒ oddziela‡a linia w kszta‡cie V, imi-
tuj„ca prawdopodobnie g ó rny brzeg odzie¿y.
Ta kr ó tka, wstŒpna charakterystyka pokazuje, jak wielk„ r ó ¿norodno œ ci„
cechowa‡y siŒ idole. Mo¿na w œ r ó d nich wyr ó ¿ni æ nastŒpuj„ce grupy:
Typ I (tzw. standardowy, standard type) idole z dwoma naturalistycz-
nymi oczami i z‡„czonymi brwiami. Do niego nale¿y prawie 90% wszyst-
kich znalezionych okaz ó w (ryc. 1, nr 3 12; 16 18, 24; 25).
Typ II (tzw. standardowy dekorowany, decorated standard type) cia‡a
idoli zdobione przez zygzakowate linie i kropki. Zdobienia te interpretuje
siŒ jako schematyczne przedstawienie odzie¿y i bi¿uterii (ryc. 1, nr 52
[sp ó dniczka], 23 [naszyjnik]).
Typ III (tzw. wielokrotny, multiple idols type) zawiera przyk‡ady o trzech
(ryc. 1, nr 22), czterech (nr 19 21), a nawet o sze œ ciu oczach. Do tego typu
nale¿„ przedstawienia par (by æ mo¿e m„¿ i ¿ona), rzadziej tr ó jek.
Typ IV (tzw. matka z dzieckiem, mother and child idols) wygrawerowane
na przedzie przedstawienia jednego lub dw ó ch mniejszych idoli (ryc. 1, nr
40 41). AnalogiŒ dla typ ó w III i IV mog„ stanowi æ idole z Anatolii (ryc. 2).
Typ V (tzw. idole z nakryciem g‡owy, idols wearing headgear) idole tego
typu stanowi„ zaledwie 5% ca‡ego zbioru. Nakrycia g‡ ó w s„ r ó ¿norodne,
niekt ó re przypominaj„ sto¿kowate polosy lub turbany (ryc. 1, nr 35 37),
inne s„ p‡asko zakoæczone (nr 45) lub dwudzielne z krenelacj„ przypo-
minaj„c„ korony lub tiary (nr 46). Przewa¿nie s„ zdobione geometrycznymi
wzorami uk‡adaj„cymi siŒ w faliste linie. Cia‡a idoli nosz„cych nakrycia
g‡owy nigdy nie s„ zdobione.
Typ VI (tzw. idole okularowe, spectacle topped idols) ten typ zasadniczo
r ó ¿ni siŒ od poprzednich. Idole okularowe zamiast oczu maj„ przebite na
wylot okr„g‡e otwory o niewielkich w stosunku do reszty cia‡a rozmiarach.
Ponadto nie maj„ one zaznaczonej szyi (ryc. 1, nr 1, 2, 26 34).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin