Korona północy - Instrukcja (przydatna).pdf

(563 KB) Pobierz
664089885 UNPDF
47
664089885.002.png
T∏o historyczne
Akcja gry „Korona Pó∏nocy” rozgrywa si´
w latach 1275 - 1340. By∏ to okres, w którym
wi´kszoÊç w∏adzy spoczywa∏a w r´kach szlachty
i koÊcio∏a, a feudalne spo∏eczeƒstwo stawa∏o si´
coraz s∏absze przy jednoczesnym wzroÊcie pot´gi
monarchii. Magnus Ladulas, syn Jarla Birgera
rzàdzi màdrze, ale wie, ˝e jego dni sà policzone.
Na swojego nast´pc´ przygotowuje wi´c swego
lojalnego marsza∏ka - Torgila Knutssona.
Knutsson b´dzie rzàdziç ˝elaznà r´kà w imieniu
nieletniego króla Birgera Magnussona, ale widzi,
co mo˝e si´ staç w przysz∏oÊci. Birger dojdzie do
w∏adzy, ale b´dzie musia∏ stanàç przeciwko
swym dwóm braciom - ksi´ciu Erykowi i ksi´ciu
Waldemarowi. Spór wkrótce zamieni si´
w otwartà wojn´, gdzie brat b´dzie walczy∏
przeciw bratu. Tak rozpocznie si´ jedyna wojna
domowa w dziejach Szwecji. W tym samym
czasie, król Danii - Eryk Menved oraz król
Norwegii - Haakon Magnusson, przyglàdajà si´
bacznie tym wydarzeniom. Zbli˝ajàcy si´
konflikt mo˝e stanowiç znakomità okazj´ do
zjednoczenia Pó∏nocy pod jednà koronà.
Zalecane:
• Pentium II 450 MHz
• 64 MB RAM
• Karta graficzna zgodna z DirectX (co najmniej
2 MB pami´ci graficznej)
• Windows 98, Me, 2000, XP
• DirectX 8
Instalacja gry
• UmieÊç p∏yt´ z grà w nap´dzie CD-ROM.
Powinien zadzia∏aç system automatycznego
uruchamiania, który spowoduje wyÊwietlenie
ekranu instalacyjnego programu. Post´puj
zgodnie ze wskazówkami na ekranie, aby
zainstalowaç gr´.
• JeÊli nie rozpocznie si´ automatyczne
odtwarzanie, kliknij na Start > Uruchom >
X:\Autorun.exe (X oznacza liter´ nap´du
CD-ROM, w którym umieszczona jest p∏yta
z grà), a nast´pnie post´puj zgodnie ze
wskazówkami, które pojawiajà si´ na ekranie.
• Po zainstalowaniu gry, mo˝esz jà uruchomiç
wybierajàc w menu Start Programy > Paradox
Interactive > Korona Pó∏nocy > Korona Pó∏nocy.
Wymagania systemowe
Minimalne:
• Pentium II 266 MHz
• 32 MB Ram
• Karta graficzna zgodna z DirectX (co najmniej
2 MB pami´ci graficznej)
• Windows 98, Me, 2000, XP
• DirectX 8
48
664089885.003.png
Rozpocz´cie gry
JeÊli gra „Korona Pó∏nocy” jest ju˝ zainstalo-
wana na twoim komputerze, po prostu wciÊnij
odpowiedni przycisk w menu automatycznego
startu, aby jà uruchomiç. Mo˝esz tak˝e
rozpoczàç gr´ za pomocà skrótu umieszczonego
w menu startowym lub na pulpicie. Aby usunàç
gr´ z dysku, u˝yj programu instalacyjnego albo
opcji „Dodaj lub usuƒ programy” w panelu
sterowania.
Gospodarz gry wybiera scenariusz, warunki
zwyci´stwa oraz szybkoÊç rozgrywki. Mo˝e
równie˝ zapisaç gr´. Zauwa˝, ˝e wydarzenia,
które powodujà tymczasowe zatrzymanie
rozgrywki w trybie dla jednej osoby, nie b´dà
tego robiç w grze wieloosobowej. Po
rozpocz´ciu rozgrywki nie mo˝esz tak˝e
zmieniç jej szybkoÊci.
W trybie wieloosobowym istnieje ograniczona
funkcja pauzy. Gra zostaje zatrzymana z 10-
sekundowym opóênieniem, a po 30 sekundach
przerwy pozosta∏e osoby mogà ponownie wróciç
do gry.
G∏ówne menu
W g∏ównym menu (które pojawi si´ po filmie
wprowadzajàcym) mo˝esz rozpoczàç rozgrywk´
dla jednej lub wielu osób, a tak˝e zobaczyç list´
autorów gry.
W grze jednoczeÊnie mo˝e braç udzia∏ szeÊç
osób (6).
Rodzaje po∏àczeƒ
Sieç lokalna (LAN): Po wybraniu tej opcji,
automatycznie rozpocznie si´ wyszukiwanie
rozgrywek w sieci lokalnej. Mo˝esz do∏àczyç
do dowolnej znalezionej rozgrywki lub za∏o˝yç
nowà samemu.
Jeden gracz
Po klikni´ciu na tym przycisku uruchomisz tryb
dla jednego gracza, w którym wybierzesz swojà
rodzin´ i zmierzysz si´ z przeciwnikami stero-
wanymi przez komputer.
Valkyrienet: Tutaj mo˝esz spotkaç si´
i porozmawiaç z innymi graczami, a tak˝e
do∏àczyç do ich rozgrywek lub samemu
za∏o˝yç gr´.
Wielu graczy
Klikajàc na tym przycisku rozpoczniesz rozgrywk´
w „Koron´ Pó∏nocy” z udzia∏em wielu osób.
Wi´cej na ten temat mo˝esz przeczytaç poni˝ej.
Internet: Przed do∏àczeniem do gry musisz znaç
adres IP gospodarza. Aby sprawdziç swój adres
IP, post´puj wed∏ug poni˝szych wskazówek.
Pami´taj, ˝e jeÊli nie posiadasz sta∏ego ∏àcza, twój
adres IP b´dzie ulega∏ zmianie przy ka˝dym
kolejnym po∏àczeniu z internetem.
Autorzy
Po klikni´ciu na tym przycisku pojawi si´ lista
twórców gry.
Gry dla wielu osób
Aby w grze mog∏o jednoczeÊnie uczestniczyç
wi´cej osób, gracze potrzebujà szybkiego
po∏àczenia internetowego (co najmniej 512
Kbit/sek) oraz zainstalowanego protoko∏u TCP/IP.
Sprawdzanie adresu IP
Upewnij si´, ˝e jesteÊ pod∏àczony do internetu
W menu startowym systemu Windows wybierz
opcj´ „Uruchom”.
49
664089885.004.png
Win98/Me
Wpisz „winipcfg” i kliknij na OK. Zostanie
wyÊwietlony twój adres IP
Punkty zwyci´stwa zdobywa si´ za:
Tabela punktów zwyci´stwa
Wydarzenia
WinXP/2000/NT
Wpisz „cmd” i kliknij na OK.
Ró˝ne
Ulepszenie budynku
+2 za poziom
Zdobycie prowincji
+20
W oknie, które si´ pojawi wpisz „ipconfig”
i wciÊnij ENTER. Zostanie wyÊwietlony twój
adres IP
Strata prowincji
-20
Wygrana bitwa
+10
Przegrana bitwa
-5
Cel gry
Celem gry jest przede wszystkim dobra zabawa,
pokonanie przeciwników, a tak˝e poznanie
historii. Przed rozpocz´ciem rozgrywki musisz
wybraç króla (paƒstwo), którym chcesz kierowaç.
Do wyboru masz: Birgera - króla Szwecji, ksi´cia
Eryka z Södermanland, ksi´cia Waldemara
z Finlandii, króla Menveda z Danii, króla Haakona
Magnussona z Norwegii, oraz Marsza∏ka
Stiga Anderssona.
Rebelia
-10 za zbuntowanà prowincj´
Przystàpienie do sojuszu
+10
Z∏amanie ma∏˝eƒstwa królewskiego
-10
Zniewaga
-2
Wypowiedzenie wojny
-20
Wyeliminowanie innego gracza
+500
LojalnoÊç
Ró˝ne
Pokój
+1 za ka˝dy miesiàc pokoju.
Gra zaczyna si´ 1 stycznia 1275 roku, a koƒczy
31 grudnia roku 1340.
Najwa˝niejsze sà wydarzenia, budynki i jed-
nostki. Po pojawieniu si´ wydarzenia, otwiera si´
opisujàce je okno dialogowe, zawierajàca tak˝e
propozycje mo˝liwych decyzji i ich rezultaty
(widoczne po przytrzymaniu kursora nad
przyciskiem odpowiednie decyzji).
Wygraç mo˝na na dwa sposoby. Pierwszy, to
posiadanie najwi´cej punktów zwyci´stwa na
koƒcu gry. Punkty te otrzymuje si´ za dobre
kierowanie swoim królestwem (patrz tabela
poni˝ej). Mo˝na tak˝e wygraç jednoczàc
wszystkie kraje Skandynawii pod wodzà jednego
w∏adcy. W historii coÊ takiego nastàpi∏o dopiero
pod koniec lat osiemdziesiàtych XIV wieku.
Pó∏noc mo˝na zjednoczyç eliminujàc z gry
wszystkich pozosta∏ych graczy, poprzez
podbijanie ich prowincji.
Wszystkie budynki sà widoczne na mapie.
Aby uzyskaç informacj´ o ulepszeniu lub
budynku, kliknij na nim, aby otworzyç okno
dialogowe. Przycisk w prawej, górnej cz´Êci okna
dialogowego ulepsza budynek, a pozosta∏e
przyciski majà inne funkcje (ró˝ne, zale˝nie od
budynku). Nale˝y pami´taç, ˝e na poczàtku gry
wiele prowincji nie jest rozbudowanych i dlatego
budynki trzeba budowaç od podstaw.
50
664089885.005.png
Armie i floty mogà poruszaç si´ po mapie, ale
trzeba im wydaç taki rozkaz. Aby zaznaczyç
jednostk´, nale˝y kliknàç na niej lewym przy-
ciskiem, albo przytrzymaç wciÊni´ty lewy przycisk
i zaznaczyç prostokàt wokó∏ wybranej jednostki.
Wokó∏ zaznaczonej jednostki widaç ∏aƒcuch. Po
klikni´ciu prawym przyciskiem na obszarze, na
który chcesz przemieÊciç jednostk´, ta armia lub
flota zacznie maszerowaç lub p∏ynàç. Widaç
b´dzie zielonà strza∏k´, oznaczajàcà tras´ ruchu.
JeÊli chcesz zrobiç coÊ podczas ruchu, na przyk∏ad
zajàç si´ prowincjà, strza∏ka zniknie, ale pojawi
si´ ponownie po wybraniu tej jednostki. Nale˝y
pami´taç, ˝e nie mo˝na wejÊç na prowincj´
innego paƒstwa, chyba ˝e prowadzisz z nim
wojn´, lub jest twoim sojusznikiem.
pauzy. Klikajàc na nim, mo˝esz zatrzymaç gr´ -
ponowne klikni´cie wznowi rozgrywk´.
Co mo˝esz zrobiç?
Gracz kontroluje swoje paƒstwo i posiada pewnà
liczb´ prowincji. Mo˝e powi´kszaç, rozwijaç
i broniç paƒstwa za pomocà dyplomacji, dzia∏aƒ
wojennych i polityki wewn´trznej (gospodarczej
i spo∏ecznej).
Jak to si´ robi? Po pierwsze, poprzez zarzàdzanie
prowincjami. Niemal w ka˝dej prowincji mo˝na
kliknàç na budynku i wykonaç jednà z opisanych
tam czynnoÊci. Takie dzia∏ania reprezentujà
wa˝ne zjawiska spo∏eczne, polityczne, gos-
podarcze i religijne. Po drugie, gracz podlega
w czasie rozgrywki ró˝nym wydarzeniom,
historycznym i losowym. Ka˝de wydarzenie
pozwala na podj´cie ró˝nych dzia∏aƒ, z których
ka˝de ma swoje wady i zalety. Po trzecie,
poprzez podboje militarne i obron´ prowincji
przed innymi graczami.
Mapa i symbole
Mapa, na której toczy si´ gra, przedstawia
Zachodnià Europ´, ∏àcznie z Anglià. Mapa jest
podzielona na prowincje i akweny morskie. Pod
wzgl´dem przesuwania jednostek dzia∏ajà one
jak pola szachownicy. Prowincje sà kluczowym
elementem gry. Twoje królestwo rozwija si´
poprzez rekrutacj´ jednostek i wznoszenie
budynków w prowincjach.
LojalnoÊç populacji
Ludzie, zamieszkujàcy twoje prowincje, dzielà si´
na 4 klasy spo∏eczne: szlacht´, duchowieƒstwo,
mieszczan i ch∏opów. LojalnoÊç ka˝dej grupy
mo˝e wynosiç od 1 (minimalna lojalnoÊç) do 10
(maksymalna lojalnoÊç). Liczba, oznaczajàca
lojalnoÊç, jest wyÊwietlana w lewym górnym
rogu ekranu. LojalnoÊç grupy spo∏ecznej zmienia
si´ zale˝nie od ró˝norakich zjawisk gos-
podarczych i politycznych w grze. Najlepiej
utrzymywaç lojalnoÊç grup spo∏ecznych na
podobnym poziomie - zbyt silne poparcie jednej
z klas spo∏ecznych mo˝e doprowadziç do buntu!
W górnej cz´Êci ekranu znajduje si´ pasek
z ikonami. Pierwsze cztery z nich reprezentujà
szlacht´, duchowieƒstwo, mieszczan i ch∏opów
z wszystkich Twoich prowincji i ich lojalnoÊç.
Musisz staraç si´ utrzymaç równowag´,
poniewa˝ jeÊli lojalnoÊç którejÊ z grup spadnie
zbyt nisko, mogà pojawiç si´ bunty, które mogà
spowodowaç utrat´ prowincji. Obok ikon
podana jest aktualna data, iloÊç punktów
zwyci´stwa, zapasy zbo˝a i iloÊç srebra
w skarbcu. Ostatnia ikona na pasku to przycisk
51
664089885.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin