Telewizja
Dziś dokonała się rewolucja informacyjno-technologiczna. Wszędzie towarzyszy nam komputer, technologie informacyjne. Człowiek od początku porozumiewał się za pomocą znaków symboli, później pismo.
KOMUNIKACJA SPOŁECZNA- proces przekazywania z centrum określonego źródła, treści i zawartych w symbolicznej postaci znaków skierowanych do odbiorców posiadających zdolność przyjęcia ich np. odbiornik TV
TYPOWE DEFINICJE:
PROCES KOMUNIKACJI to przekaz informacji, idei, emocji, umiejętności, proces rozumienia innych i samych siebie. Oddziaływanie na siebie wszelkimi sposobami, tworzenie wspólnoty relacji w społeczeństwie za pomocą języka, symboli i Znaków.
KOMUNIKACJA: być w relacji- wpływać na siebie, porozumiewanie się, przekazywanie informacji.
DEFINICJA Harolda Laswella 1948: Who (says) What (to) Whom (in) What Channel (with) What Effect, Kto mówi, co, do kogo, jakim kanałem i z jakim skutkiem?
Te pytania muszą rodzić się w głowie pracowników PR, rzeczników prasowych osób komunikujących się z innymi, ale również w rodzinie podczas przekazywania różnych informacji.
KOMUNIKOWANIE, JAKO TRANSMISJA: przekazywanie informacji, idei, emocji, umiejętności etc. To własnie akt lub proces transmisji (Berlson i Steiner 1964)
KOMUNIKOWANIE, JAKO ROZUMIENIE:
· To proces, dzięki któremu rozumiemy innych i sami staramy się być zrozumianymi (ANDERSON)
· To proces, przez który dwie osoby dochodzą do tych samych myśli lub uczuć (ADLER)
KOMUNIKOWANIE, JAKO ODDZIAŁYWANIE:
· Słowa tego używamy do określenia wszystkich sposobów, którymi ludzie oddziaływają na siebie (ANASTAZJI ?)
· Użycie znaków i symboli, dzięki którym sprawuje się władze (SCHAECKER 1951)
KOMUNIKOWANIE, JAKO LACZENIE:
· Proces, który łączy nieciągłe części naszego żyjącego otoczenia (RUECH)
· Tworzenie społecznej całości z jednostek przy użyciu języka lub znaków (CHERRY)
KOMUNIKOWANIE, JAKO INTERRAKCJA:
· Wymiana znaczeń ludzi jest możliwa w stopniu, w jakim jednostki maja wspólne spostrzeżenia, pragnienia, postawy ( KRECH, CRUTCH)
KOMUNIKOWANIE, JAKO SKLADNIK PROCESU SPOLECZNEGO:
Akt komunikowania jest środkiem, przez który SA wyrażane normy grupowe, sprawowana kontrola społeczna, przydzielone role, osiągnięta koordynacja wysiłków, SA wyjawione oczekiwania i przenoszony proces społeczny (De FLEUR)
DEFINICJA MEDI OW MASOWYCH, ( J. MEYROWITZ)
Określa media, jako środki komunikacji, co więcej, jako wszelkiego rodzaju kanały i sposoby, poprzez które przekazywane są w sposób bezpośredni „twarzą w twarz” informacje pomiędzy osobami
MEDIA MASOWE:
Określenie to pojawiło się w Europie i USA w I połowie XIX w i wskazuje na ich role w swoistej transformacji całych społeczeństw poszczególnych jednostek w mase, pasywnych i bezrobotnych odbiorców, mediów rządowych i kierowanych przez propagandę i reklamę.
MASS MEDIA: podwójne odniesienie znaczeniowe
Wskazuje na środki przekazu, w których główną role w ich dystrybucji i dotarciu do odbiorcy odgrywają nowe technologie np. Kino, TV,radio, sieć internetowa oraz środki przekazu, które dzięki owym technologiom rozwijają się np. wydawnictwa książek i prasy, płyty CD
Wskazują na środki przekazu otwarte na współczesnego masowego i biernego odbiorcy przede wszystkim radio, TV, prasa, kino
GLOBALNA ROLA MEDIÓW i TV: ( DAVID MC QUAIL)
· Media stały się jednym z najważniejszych instrumentów władzy społecznej, są narzędziem kontroli i zarządzania społecznego
· Media są głównym środkiem transmisji i źródłem informacji niezbędnej do funkcjonowania instytucji publicznych
· Media są publicznym forum, areną, na który sprawy życia politycznego są prezentowane
· media stały się dominującym źródłem obrazów i definicji rzeczywistości społecznej to one tworzą gromadzą i publicznie prezentują wartości kulturowe i społeczne, ale też stereotypy i uprzedzenia, są często źródłem publicznego systemu znaczeń, które dostarczają kryteriów i miar osądzania, co jest normalne a co odbiega od powszechnie przyjętej normy.
MEDIA I MASS MEDIA:
Są kluczem do sławy i do zdobycia pozycji osoby powszechnie znanej, korzystanie z mediów jest najbardziej powszechną forma organizowania i spędzania wolnego czasu i rozrywki
NARODZINY TV WPOLSCE:
NARODZINY I HISTORIA TELEWIZJI:
Technologiczna historia TV sięga XX weku, początki TV to USA XIX/XX w. W USA to wszelki bum technologiczny
Władimir Zworylin- rosyjski imigrant w USA prowadzi Pierwsze próby złączenia kamery z lampą próżniowa. Ojcem TV jest John Baird
Pierwszy pokaz regularnej telewizyjnej transmisji miał miejsce w Londynie w Alexander Palace docierał on do potajemnej grupy odbiorców w zasięgu 25 mil od nadajnika. Mogło go obejrzeć zaledwie kilku najbogatszych posiadaczy odbiorników TV.
JAK NAZYWANO TV:
· OKNO NA SWIAT (lata 40)
· PERYSKOP W OCENIE SPOŁECZEŃSTWA
· OKO W PÓŁ ZAMKNIĘTE( nie oddaje rzeczywistości)
· RADIO Z OBRAZKAMI
· DOMOWE KINO
· UBOGIE KINO
· BOGATY TEATR
MODEL AMERYKANSKIEJ TV:
W USA w 1950 roku bolo 3 mln posiadaczy odbiorników TV a już 3 lata później 27 mln a w 1961 57 mln, w 1968 każda rodzina amerykańska posiadała odbiornik
1936- Niemcy pierwsza transmisja na żywo
W latach 50 TV wygrała z kinem z powodów społecznych dawała wrażenie audytorium. Poza tym wyjście do kina było wydarzeniem i trzeba było to zaplanować. TV- łatwość dostępu, łatwość oglądania i wspólnotowość
TELEWIZJA AMERYKAŃSA:
Lata 50 to zloty wiek TV amerykańskiej, w których upowszechnił się podstawowy model TV komercyjnej oprócz firm sponsorujących programy TV stacje same zaczęły produkować własne programy pozostawiając sponsorom i reklamodawcom miejsca na spoty reklamowe przed i po. Czyli ramówka telewizyjna, w której reklamy były tylko przed i po programie- dawały pieniądze na ciekawe przedsięwzięcia a jednocześnie nie było ingerowania w treści programów np. teatr telewizji. Lata 70 i 80 to dalszy rozwój TV zarówno w USA jak i Europie Rozwój nowych technologii kolorowa telewizja a później Video- magnetowidy, Nagrywanie wybranych programów
USA
Rozwój technologii, gospodarki i przemysłu telewizyjnego wg. Prof. Godzica stało się to z 3 powodów:
· Liberalizacja przepisów pozwoliła na zamieszczanie blisko 15 minut reklam w czasie godziny programu.
· Braki reklam nie mały widocznych i w efekcie świat przedstawionych programów wymieszał się z katalogiem przedmiotów oferowanych do kupienia, rozpowszechniła się strategia lokowania produktów
· Program rządzący się zasadą maksymalizacji zysków stawał się coraz bardziej tabloidowy i populistyczny, co doprowadziło do wymieszania unieważnienia poziomu realności i fikcji.
USA- AMERYKAŃSKIE TV=TV KOMERCYJNE!!
EUROPEJSKA TV = TV PUBLICZNA!!
Finansowanie głównie przez państwa, czyli była powiązana z misją społ. Stacje prywatne dopiero w latach 80-tych a w Europ. Wsch. Po upadku komunizmu.
MODEL EUROPEJSKI TV:
Ukształtował zupełnie odmienne a jego tłem i istotą były państwowo-publiczne stacje, które zaczęły powstawać w poszczególnych państwach na początku lat 50-tych
W DZISIEJSZYCH DEMOKRAYCZNYCH I NIEDEMOKRAT. SYSTEMACH POLIYCZNO- SPOŁ. TV STAŁA SIĘ POTĘŻNĄ SIŁĄ W RĘKACH RZĄDZĄCYCH I RZĄDZONYCH I MOŻNA ZADAĆ PYTANIE CZY KAMERA W RĘKACH MAS JEST RZECZYWIŚCIE ATUTEM DEMOKRATYZACJI ŻYCIA!!
3 PODEJŚCIA DO TV. Współmedioznawców i badaczy
· TV złem moralnym
· TV, jako wytwór
· Czy TV jest sztuką?
TELEWIZYJNA MITOLOGIA
BOHATEROWIE TV:
Prawdziwi lub fikcyjni celebry ci, piosenkarze, aktorzy
LUDZIE Z SERIALI:
Bohater jest jednym z was ma te same problemy, poczucie ze nie jesteśmy sami
OLIMP:
Siedziba bogów telewizyjnych, TV kreuje postaci, promuje ich tez po to, aby na nich zarobić
PKP – 5 KLASYCZNYCH PYTAŃ (ZIMOCH)
· CO
· JAK
· KIEDY
· GDZIE
JEŚLI NIE MASZ 40% ODPOWIEDZI NA SWOJE PYANIA TO NIE RÓB WYWIADU!! MUSIMY WIEDZIEĆ, Z KIM ROZMAWIAMY
TV KOMERCYJNA:
· Niezależna
· Dostosowana do guru odbiorców
· Z dużą ilością minut przeznaczonych na reklamę, muszą utrzymać się ze środków własnych
W POLSCE ISTNIEJĄ 4 PLATFORMY CYFROWE:
· Cyfra +
· Cyfrowy Polsat
· N
· Neostrada TP
Poza tym TV kablowa- technologia HFC, mogą przesyłać do 100 stacji TV, aby działała TV prywatna musi mieć koncesje od Krajowej Rady
WSBeuropeistyka