Mistrzowie Kina Amerykańskiego - WYLER.doc

(27 KB) Pobierz
Mistrzowie Kina Amerykańskiego – Klasycy

Mistrzowie Kina Amerykańskiego – Klasycy

 

WILLIAM WYLER -  pod znakiem kobiety

 

Historia życia:

Carl Laemmle `a(założyciel Universl Picture) kuzyn -dzięki niemu trafił do przemysłu filmowego

1920 roku przybył do Hollywood

Od 1925 roku zaczął kręcić filmy

W latach 30-ch znalazł się w kręgu najlepszych twórców kina amerykańskiego.

Alzatceyk

Asystował przy realizacji niemego „Ben Hura” z 1925, a sam nakręcił wersje udźwiękowioną w roku 1959.

Krótkie westerny klasy B dla Universalu

„Człowiek z zachodu” 1940

 

Kino dźwiękowe:

 

„Trzej ojcowie chrzestni” 1929

1933- “Radca prawny” - pierwszy sukces

Komedie 1931- “Dobra wróżka” ,”Wesołe szaleństwo”

 

Szczytowy  OKRES 1936-46 – efekt współpracy z Samuelem Goldwynem

       „Ich troje” 1936

       „Ślepy zaułek” 1937

      „ Jezebel”1938 (Warner Bros)inny operator

      „ Wichrowe wzgórza” !939 (Oskar na zdjęcia)                  Greg Toland

      „Lisie gniazdo1941

      „Najlepsze lata naszego życia” 1946

 

Wytrawny adaptator dzieł literackich.

 

Operator Greg Toland eksperymentator w zakresie nowych technik zdjęciowych i wlasnego systemow oświetleniowych.

 

Aktora, która współtworzyła jego filmy:

Bette Davis – najlepsza odtwórczynie ról melodramatycznych („Lisie gniazdo”, „Jezebel”) ; jej fizyczne emploi nie odpowiadało ówczesnym kanonom. Portretu wyrazistych, niebanalnych kobiet, skomplikowane osobowości, władcze, egocentryczne.

Mity zrównania kobiecej sily ze zlisi namiętnościami à Bette Davis zyskała miano kwintesencji zlej kobiety.

 

Filmy gangsterskie:

„Ślepy zaułek” z Humphreyem Bogartem

„Godziny rozpaczy” z  H. Bogartem

Westerny

„Człowiek z zachodu”

Wojenne:

„Najlepsze lata naszego życia”

 

Melodramaty(!)

„Jezebel”

„Lisie gniazdo”

„Wichrowe wzgórza”

 

Dbałość o realia, realizm psychologiczny  związany z konkretnych środowiskiem społecznym.

Współpracowa ze scenografem Strohaima i często był do niego samego porównywany.

 

Wyler preferował kobiece postaci i przez to filmy gangsterskie i westerny są u niego marginalne,a  prym wiodą  MELODRAMATY.

 

„Najlepsze lata naszego życia”- nakręcił zaraz po zwolnieniu z wojska. Film przepełniony jest refleksjami nad losem zdemobilizowanych żołnierzy. Bohaterami są mężczyźni, dla których powrót do cywilu wydaje się traumatyczny.

 

TRZY PORTRETY KOBIET o melodramatach

 

Mimowolnie „Jezebel”, ”List” i „Lisie gniazdo” stanowią trylogie, której pomost stworzyła postać Bettte Davis.

We wszystkich akcentuje zderzenie białych z autochtonami.

 

RESUME:

Klasyczne zworce dramaturgii, przeźroczystość, harmonia formalna, umiejętnie dobrany materiał literacki, znakomite aktorstwo, wyraziste portrety psychologiczne postaci, staranne planowanie reakcji odbiorczych.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin