Mistrzowie Kina Amerykańskiego – Klasycy
WILLIAM WYLER - pod znakiem kobiety
Historia życia:
Carl Laemmle `a(założyciel Universl Picture) kuzyn -dzięki niemu trafił do przemysłu filmowego
1920 roku przybył do Hollywood
Od 1925 roku zaczął kręcić filmy
W latach 30-ch znalazł się w kręgu najlepszych twórców kina amerykańskiego.
Alzatceyk
Asystował przy realizacji niemego „Ben Hura” z 1925, a sam nakręcił wersje udźwiękowioną w roku 1959.
Krótkie westerny klasy B dla Universalu
„Człowiek z zachodu” 1940
Kino dźwiękowe:
„Trzej ojcowie chrzestni” 1929
1933- “Radca prawny” - pierwszy sukces
Komedie 1931- “Dobra wróżka” ,”Wesołe szaleństwo”
Szczytowy OKRES 1936-46 – efekt współpracy z Samuelem Goldwynem
„Ich troje” 1936
„Ślepy zaułek” 1937
„ Jezebel”1938 (Warner Bros)inny operator
„ Wichrowe wzgórza” !939 (Oskar na zdjęcia) Greg Toland
„Lisie gniazdo” 1941
„Najlepsze lata naszego życia” 1946
Wytrawny adaptator dzieł literackich.
Operator Greg Toland – eksperymentator w zakresie nowych technik zdjęciowych i wlasnego systemow oświetleniowych.
Aktora, która współtworzyła jego filmy:
Bette Davis – najlepsza odtwórczynie ról melodramatycznych („Lisie gniazdo”, „Jezebel”) ; jej fizyczne emploi nie odpowiadało ówczesnym kanonom. Portretu wyrazistych, niebanalnych kobiet, skomplikowane osobowości, władcze, egocentryczne.
Mity zrównania kobiecej sily ze zlisi namiętnościami à Bette Davis zyskała miano kwintesencji zlej kobiety.
Filmy gangsterskie:
„Ślepy zaułek” z Humphreyem Bogartem
„Godziny rozpaczy” z H. Bogartem
Westerny
„Człowiek z zachodu”
Wojenne:
„Najlepsze lata naszego życia”
Melodramaty(!)
„Jezebel”
„Lisie gniazdo”
„Wichrowe wzgórza”
Dbałość o realia, realizm psychologiczny związany z konkretnych środowiskiem społecznym.
Współpracowa ze scenografem Strohaima i często był do niego samego porównywany.
Wyler preferował kobiece postaci i przez to filmy gangsterskie i westerny są u niego marginalne,a prym wiodą MELODRAMATY.
„Najlepsze lata naszego życia”- nakręcił zaraz po zwolnieniu z wojska. Film przepełniony jest refleksjami nad losem zdemobilizowanych żołnierzy. Bohaterami są mężczyźni, dla których powrót do cywilu wydaje się traumatyczny.
TRZY PORTRETY KOBIET o melodramatach
Mimowolnie „Jezebel”, ”List” i „Lisie gniazdo” stanowią trylogie, której pomost stworzyła postać Bettte Davis.
We wszystkich akcentuje zderzenie białych z autochtonami.
RESUME:
Klasyczne zworce dramaturgii, przeźroczystość, harmonia formalna, umiejętnie dobrany materiał literacki, znakomite aktorstwo, wyraziste portrety psychologiczne postaci, staranne planowanie reakcji odbiorczych.
Kalietis