4.10.2010r.
Literatura:
- Jerzy Płaszewski „Hitoria filmu“
- O kinie niemym: tom I, red. T. Lubelski, J. Sowiński, R. Syske
- A. Garbicz, J. Kalinowski- wehikuł magiczny, przewodnik osiągnięć kina fabularnego
- J. Toeplitz „Historia sztuki filmowej“
· Początki kina:
- dwie drogi rozwoju (dojścia do kina)
a) techniczna
*Leonardo da Vinci àwynalazł kamerę obscura (ciemnia)
*Latarnie magiczne- coś w rodzaju rzutnika
*Fotografia powstala w 1839r. (Daquerre, Niepoe)
*George Eastman- celoluidowa taśma (taśma filmowa)
*12 zdjęć na sekundę
*Thomas Alva Edison- kinetoskop (aparat projekcyjny)
* Louis Aime Le Prince- 1888r.- kamera- 10-12 klatek na sek.
b) kulturowa (wynalazki optyczne XVII- XVIII)
*kinematograf- urządzenie do pokazów ruchomej fotografii.
*grudzień 1895r.- umowna data powstania kina
* malarstwo- akademickie i komunikacyjne (obrazy narracyjne)
* ilustracja prasowa
* komiksy
*teatr optyczny
August, Ludwik Lumiero:
od 1895r. Produkowali krótkie filmiki, kinematograf (kamera i projektor)
28.12.1895r.- Paryż, premiera ruchomej forografii
-Georges Melies: kino fabularne
był prekursorem kinowego widowiska
człowiek teatru, reżyser, sam posał scenariusze, aktor, iluzjonista
miał własne labolatorium;
pseudo-fantastyka naukowa
*gatunek: feerie (baśniowy nastrój, duchy, zjawy, wróżki,...)
*aktualności inscenizowane: odtwarzał na podstawie zdjęć lub informacji z gazet iscenizacje.
* autor różnych trików filmowych, przyspieszenia i zwalnianie obrazów.
* zabarwianie farbą klatek
* „podróż na księżyc“ 1902r. (18 minut)
Szkoła z Brighton
1) W. Greene
2) George A. Smith à zbliżenia; 1900r:
„Szkło powiekszające babuni“
„Mysz w szkole sztuk pięknych“
3) James Williamson:
„Atak na misję w Chinach“ 1900r.
„Fire“
technika reportażowa, żyew tempo, różne plany, montaż
dwie firmy producenckie:
- Edison Corporation (USA)
- Biograph (USA)
Pionier E. Porter- I film psaudo westernowski (1903r.) „Napad na ekspres“ (autentyczna historia)
(1902r.) „dzien z życia amerykańskiego strażaka“ (reportaż i fabuła)
Francja (filmy, wytwórnie):
- Pathe
- Gaumonf- producent papieru fotograficznego
- Reż. Alice Gun (?), Louis Femillade(?)
Systemy:
- Produkcja
- Dystrybucja
- Rozpowszechnianie
Od 1895r. do 1908r. Kino jarczmarczne
1908r. „Film d’Art“ (wytwórnia)- ściągnięcie znanych osób do produkcji
„zabójstwo księcia Gwzjusza“ (sfilmowane przedstawienie teatralne)
*komedia à burleska
komik: Max Linder (Gabriel Leuvielle)- kreował komizm aktorski (bez przesady tak jak było w teatrze)
Alexander Hertz
M. Towbin
Kinematografia duńska:
1908r.- 1915r.
Nordisk (Ole Olsen)
Mocno rozwiniety teatr
„Polowanie na lwy“
„Białe niewolnice“ (handel kobietami)
duża śmiałość w pokazywaniu tematów erotycznych
reż. Urban Gad- wykreował gwiazdę Aste Nielsen (perfekcyjnie opanowała grę przed kamerą)
Kinematografia Niemiecka:
UFA (wytwórnia)- podkupili Aste Nielsen
Kinematografia Włoska (1913r.- 1915r.)
Po 1910r.
Włoski film historyczny
Reż. Giovanni Pastrone (Pierro Fosco)
Reź. Enrico Guazzoni
1912r. „Upadek Troi“ (Fosco)
1913r. „Quo Vadis“ (2250m) (Guazzoni)
1914r. „Cabiria“ (Fosco) w tym czasie największa produkcja 4500 m
Vedetta: szczególnej urody kobiety, ktreowane przez film (celebrytki), np. Lydia Borelli
Reż. David W. Gryffith :
„Narodziny narodu“
„Nietolerancja“
1895r.- 1927r. KINO NIEME
po 1927r. Kino dźwiękowe
11.10.2010r.
Kinematografia szwedzka:
Szwedzka Szkoła Filmowa
Filmindustri (Svensk)
Początek XX wiek àfilmy naśladowcze
Założyciele:
- Magnuson
- Jenzon
(byli z początku dokumentalistami)
zamiłowanie do zdjęć w plenerze
*wybitni reżyserzy:
1) Stiller (elementy języka filmu- montaże itp.)
1919r. „Skarb Arne“ –historia tragicznej miłości w okresie Renesansu
montaż równoległy- jednoczenie ukazane dwie sceny
2) Sjostrom (wprowadzenie aktorów i fabuły)
1913r. „Ingeborga holm“ – proletariat, tragedia opuszczonej matki i żony
1916r. „Terje Vigen“ adaptacja poematu Ipsena
nabył prawo do nowel Selmy Lagerlof
1917r. „Dziewczyna z torfowisk“
„Baniczi“
1920r. „Wózek widmo“ („Furman śmierci“)
*cechy:
- literacki pierwowzór
- zerwanie z metodą improwizacji na planie
- wielka rola tła przyrody
- stosunek do gry aktorskiej: nie poszukiwali gwiazd, ale szukali odpowiednich cech dla postaci.
- 1924r. „Gosta Berling“ (Stiller) – Greta Garbo
- wielka rola oprawy plastycznej
- zespół ludzi, praca zespołowa przy robieniu filmu.
NIEMCY (1919r.- 1925r.)
- autor określenia ekspresjonizmu- Worringer (1908r.)
- Caligaryzm (jeden z nurtu ekspresjonizmu)
„Gabinet doktora Caligari“ (1919r.)
- Kammerspielfilm
* teatr ekspresjonistyczny:
Max Reinhardt
· nowatorstwo (przejęte przez filmowców):
- stylizowane dekoracje
- sposób posługiwania się światłem (punktowe)
- gra aktorska (maska, charakteryzacja, przerysowanie gestu)
- związki z literaturą (widma, upiory itp.)
- powieść gotycka (romans grozy) „Frankenstein“, „Dracula“
- kino demoniczne
- sztuki plastyczne (ostrość wyrazu, deformacja kształtów)
· środki wyrazu:
- egzaltacja wyrazu
- wykorzystanie emocjonalnych walorów barw
- wykorzystanie emocjonalnych walorów linii i kreski
- przedstawienie świata takim jakim nam sie wydaje w chwili wzburzenia, podniecenia
- nadawanie przedstawionemy światu wizji, halucynacji
- dezorganizacja przestrzeni
· współtwrcy:
- reż. Robert Wiene „Gabinet dr Caligari“
- reż. F. Lang
- reż. F. Murnau
- reż. P. Leni
- reż. L. Pick
- reż. P. Jassner
- reż. E.A. Dupont (zmierzch ekspresjonizmu)
- reż. Variete ( -||-)
- reż. G. W. Pabst (-||-)
„Skarb“ (1923r.)
„“Uliczka“ (1925r.)
„Puszka Pandory“ (1929r.)
- operator K. Freund
- o. W. Hameister
- dekorator W. Reiman
- d. H. Warm
- scenarzysta K. Mayer
- s. H. Janowitz
- s. T.von Harbou
- aktor E. Deutsch
- a. E. Janninas
- a. A. Wegener
· Filmy:
- „ Nosferatum“
- „ Gabinet figur woskowych“
- „ Zmęczona śmierć“
- „ Gracz doktor Mabuse“
· Realne
- „ Schody kuchenne“
- „ Szyny“
- „ Noc Sylwestrowa“
- „ Portier z hotelu Atrantic“
· niemiecka wytwórnia:
UFA
Producent: Erick Pommer
- dekoracja odwzorozuje emocje aktora
- NIE poszukiwali nowych rozwiązań montażowych
- Upowszechnili ekspresjonistyczne oświetlenie
18.10.2010r.
Awangarda filmowa:
- I awangarda (impresjonizm)
- II awangarda
Awangardyści (I):
- Louis Delluc (realizm poetycki, kino lat 30-tych, trzeba przekształcić fakty na film myśli i nastroju, wzorcem była literatura ówczesna
„Milczenie“ (opowiada powrót do przeszłości, jeden bohater, kontampluje przeszłość, marzenia w zderzeniu z rzeczywistością, pokazane obrazem, zdjęcia nakładane i przenikane)
„Kobieta z nikąd“ (kobieta wraca do domu swojej młodości)
„Gorączka“
- Ricciotto Conudo
- ...
Kalietis