Historia kina powszechnego.calosc.docx

(98 KB) Pobierz

4.10.2010r.

 

Literatura:

-          Jerzy Płaszewski „Hitoria filmu“

-          O kinie niemym: tom I, red. T. Lubelski, J. Sowiński, R. Syske

-          A. Garbicz, J. Kalinowski- wehikuł magiczny, przewodnik osiągnięć kina fabularnego

-          J. Toeplitz „Historia sztuki filmowej“

 

·         Początki kina:

-          dwie drogi rozwoju (dojścia do kina)

a)     techniczna

*Leonardo da Vinci àwynalazł kamerę obscura (ciemnia)

*Latarnie magiczne- coś w rodzaju rzutnika

*Fotografia powstala w 1839r. (Daquerre, Niepoe)

*George Eastman- celoluidowa taśma (taśma filmowa)

*12 zdjęć na sekundę

*Thomas Alva Edison- kinetoskop (aparat projekcyjny)

* Louis Aime Le Prince- 1888r.- kamera- 10-12 klatek na sek.

b)     kulturowa (wynalazki optyczne XVII- XVIII)

*kinematograf- urządzenie do pokazów ruchomej fotografii.

*grudzień 1895r.- umowna data powstania kina

* malarstwo- akademickie i komunikacyjne (obrazy narracyjne)

* ilustracja prasowa

* komiksy

*teatr optyczny

August, Ludwik Lumiero:

od 1895r. Produkowali krótkie filmiki, kinematograf (kamera i projektor)

28.12.1895r.- Paryż, premiera ruchomej forografii

-Georges Melies: kino fabularne

był prekursorem kinowego widowiska

człowiek teatru, reżyser, sam posał scenariusze, aktor, iluzjonista

miał własne labolatorium;

pseudo-fantastyka naukowa

*gatunek: feerie (baśniowy nastrój, duchy, zjawy, wróżki,...)

*aktualności inscenizowane: odtwarzał na podstawie zdjęć lub informacji z gazet iscenizacje.

* autor różnych trików filmowych, przyspieszenia i zwalnianie obrazów.

* zabarwianie farbą klatek

* „podróż na księżyc“ 1902r. (18 minut)

Szkoła z Brighton

1)     W. Greene

2)     George A. Smith à zbliżenia; 1900r:

„Szkło powiekszające babuni“

„Mysz w szkole sztuk pięknych“

3)     James Williamson:

„Atak na misję w Chinach“ 1900r.

„Fire“

technika reportażowa, żyew tempo, różne plany, montaż

 

 

dwie firmy producenckie:

-          Edison Corporation (USA)

-          Biograph (USA)

Pionier E. Porter- I film psaudo westernowski (1903r.) „Napad na ekspres“ (autentyczna historia)

(1902r.) „dzien z życia amerykańskiego strażaka“ (reportaż i fabuła)

 

Francja (filmy, wytwórnie):

-          Pathe

-          Gaumonf- producent papieru fotograficznego

-          Reż. Alice Gun (?), Louis Femillade(?)

Systemy:

-          Produkcja

-          Dystrybucja

-          Rozpowszechnianie

 

Od 1895r. do 1908r. Kino jarczmarczne

1908r. „Film d’Art“ (wytwórnia)- ściągnięcie znanych osób do produkcji

„zabójstwo księcia Gwzjusza“ (sfilmowane przedstawienie teatralne)

*komedia à burleska

komik: Max Linder (Gabriel Leuvielle)- kreował komizm aktorski (bez przesady tak jak było w teatrze)

Alexander Hertz

M. Towbin

Kinematografia duńska:

1908r.- 1915r.

Nordisk (Ole Olsen)

Mocno rozwiniety teatr

„Polowanie na lwy“

„Białe niewolnice“ (handel kobietami)

duża śmiałość w pokazywaniu tematów erotycznych

reż. Urban Gad- wykreował gwiazdę Aste Nielsen (perfekcyjnie opanowała grę przed kamerą)

Kinematografia Niemiecka:

UFA (wytwórnia)- podkupili Aste Nielsen

Kinematografia Włoska (1913r.- 1915r.)

Po 1910r.

Włoski film historyczny

Reż. Giovanni Pastrone (Pierro Fosco)

Reź. Enrico Guazzoni

1912r. „Upadek Troi“ (Fosco)

1913r. „Quo Vadis“ (2250m) (Guazzoni)

1914r. „Cabiria“ (Fosco) w tym czasie największa produkcja 4500 m

Vedetta: szczególnej urody kobiety, ktreowane przez film (celebrytki), np. Lydia Borelli

Reż. David W. Gryffith :

„Narodziny narodu“

„Nietolerancja“

1895r.- 1927r. KINO NIEME

po 1927r. Kino dźwiękowe

 

11.10.2010r.

 

Kinematografia szwedzka:

Szwedzka Szkoła Filmowa

Filmindustri (Svensk)

Początek XX wiek àfilmy naśladowcze

Założyciele:

-          Magnuson

-          Jenzon

(byli z początku dokumentalistami)

zamiłowanie do zdjęć w plenerze

*wybitni reżyserzy:

1) Stiller (elementy języka filmu- montaże itp.)

              1919r. „Skarb Arne“ –historia tragicznej miłości w okresie Renesansu

montaż równoległy- jednoczenie ukazane dwie sceny

2) Sjostrom (wprowadzenie aktorów i fabuły)

              1913r. „Ingeborga holm“ – proletariat, tragedia opuszczonej matki i żony

              1916r. „Terje Vigen“ adaptacja poematu Ipsena

nabył prawo do nowel Selmy Lagerlof

              1917r. „Dziewczyna z torfowisk“

                            „Baniczi“

              1920r. „Wózek widmo“ („Furman śmierci“)

*cechy:

- literacki pierwowzór

- zerwanie z metodą improwizacji na planie

- wielka rola tła przyrody

- stosunek do gry aktorskiej: nie poszukiwali gwiazd, ale szukali odpowiednich cech dla postaci.

- 1924r. „Gosta Berling“ (Stiller) – Greta Garbo

-  wielka rola oprawy plastycznej

- zespół ludzi, praca zespołowa przy robieniu filmu.

NIEMCY (1919r.- 1925r.)

-          autor określenia ekspresjonizmu- Worringer (1908r.)

-          Caligaryzm (jeden z nurtu ekspresjonizmu)

„Gabinet doktora Caligari“ (1919r.)

-          Kammerspielfilm

* teatr ekspresjonistyczny:

Max Reinhardt

·         nowatorstwo (przejęte przez filmowców):

-          stylizowane dekoracje

-          sposób posługiwania się światłem (punktowe)

-          gra aktorska (maska, charakteryzacja, przerysowanie gestu)

-          związki z literaturą (widma, upiory itp.)

-          powieść gotycka (romans grozy) „Frankenstein“, „Dracula“

-          kino demoniczne

-          sztuki plastyczne (ostrość wyrazu, deformacja kształtów)

 

·         środki wyrazu:

-          egzaltacja wyrazu

-          wykorzystanie emocjonalnych walorów barw

-          wykorzystanie emocjonalnych walorów linii i kreski

-          przedstawienie świata takim jakim nam sie wydaje w chwili wzburzenia, podniecenia

-          nadawanie przedstawionemy światu wizji, halucynacji

-          dezorganizacja przestrzeni

 

·         współtwrcy:

-          reż. Robert Wiene „Gabinet dr Caligari“

-          reż. F. Lang

-          reż. F. Murnau

-          reż. P. Leni

-          reż. L. Pick

-          reż. P. Jassner

-          reż. E.A. Dupont (zmierzch ekspresjonizmu)

-          reż. Variete ( -||-)

-          reż. G. W. Pabst (-||-)

„Skarb“ (1923r.)

„“Uliczka“ (1925r.)

„Puszka Pandory“ (1929r.)

-          operator K. Freund

-          o. W. Hameister

-          dekorator W. Reiman

-          d. H. Warm

-          scenarzysta K. Mayer

-          s. H. Janowitz

-          s. T.von Harbou

-          aktor E. Deutsch

-          a. E. Janninas

-          a. A. Wegener

 

·         Filmy:

-          „ Nosferatum“

-          „ Gabinet figur woskowych“

-          „  Zmęczona śmierć“

-          „ Gracz doktor Mabuse“

·         Realne

-          „ Schody kuchenne“

-          „ Szyny“

-          „ Noc Sylwestrowa“

-          „ Portier z hotelu Atrantic“

 

·         niemiecka wytwórnia:

UFA

Producent: Erick Pommer

 

 

-          dekoracja odwzorozuje emocje aktora

-          NIE poszukiwali nowych rozwiązań  montażowych

-          Upowszechnili ekspresjonistyczne oświetlenie

 

18.10.2010r.

 

Awangarda filmowa:

-          I awangarda (impresjonizm)

-          II awangarda

 

Awangardyści (I):

-          Louis Delluc (realizm poetycki, kino lat 30-tych, trzeba przekształcić fakty na film myśli i nastroju, wzorcem była literatura ówczesna

„Milczenie“ (opowiada powrót do przeszłości, jeden bohater, kontampluje przeszłość, marzenia w zderzeniu z rzeczywistością, pokazane obrazem, zdjęcia nakładane i przenikane)

„Kobieta z nikąd“ (kobieta wraca do domu swojej młodości)

„Gorączka“

-          Ricciotto Conudo

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin