Fantasy.doc

(65 KB) Pobierz
Fantasy

Fantasy

 

à Fantasy (ang. urojenie, wymysł, marzenie, fikcja, wyobraźnia) – odmiana fantastyki, stawiana zwykle obok sf i horroru. Obejmuje zróżnicowane teksty kultury, które posiadają pewne cechy wspólne.

 

à Nie istnieje jedna, właściwa definicja fantasy.

 

à w Polsce: fantastyka baśniowa, baśń dla dorosłych , baśń współczesna (S. Lem). Terminy te nie przyjęły się jednak w kręgu odbiorców, ponieważ nie oddają pełni terminu angielskiego.

 

àKonstrukcja utworu fantasy:

 

 

oś utworu:

wędrówka bohatera w celu wypełnienia konkretnej misji (np. ocalenie świata), najczęściej o charakterze poszukiwawczym, prowadzącym do przemiany (element odróżniający fantasy i baśń);

motyw podstawowy:

walka Dobra i Zła;

ważne kategorie:

Przypadek, Los, Fatum (zależy od nich życie bohatera, który nie ma innej możliwości, jak tylko podporządkować się dobru ogółu);

czasy:

fabularny, mityczny, awanturniczo-przygodowy, historyczny;

bohaterowie:

·         bohater główny + pomocnicy o różnych zdolnościach (brak alienacji postaci głównej postaci, podniesienie wartości grupy);

·         można podzielić bohaterów na działających po stronie Dobra i działających po stronie Zła;

·         bohater musi się czymś wyróżniać – ma niepospolite zdolności.

finał:

ostateczna walka;

kreacja świata przedstawionego:

·         wyobrażenia o prehistorii i średniowieczu,

·         odwołania do tego, co dawne (stroje, kultura, technika, mowa, itp.),

·         wykorzystywanie przestarzałych elementów językowych lub tworzenie nowych, sztucznych języków,

·         ważność magii jako dziedzina wiedzy tylko dla wybranych.

struktura wewnątrztekstowa świata przedstawionego:

 

·         spójna,

·         kompozycja logiczna zgadza się z treścią,

·         istnieją realia językowe zgodne z tym, co jest prezentowane w tekście.

·         Spójności sprzyja też niekiedy narracja charakterystyczna dla powieści realistycznej.

 

 

à Motyw magii w utworach fantasy:

·         tajemna wiedza dostępna tylko wybranym,

·         może uobecniać się w przedmiotach i zdolnościach bohaterów

 

à Charakterystyczne postacie ze świata fantasy:

·         smoki,

·         trolle,

·         elfy,

·         krasnoludy,

·         gobliny,

·         enty,

·         zwierzęta ze świata realnego lub mające zarówno cechy rzeczywiste i nierzeczywiste.

 

à Gatunki inspirujące dla fantasy:

·         mity,

·         legendy,

·         podania,

·         baśnie,

·         eposy,

·         pieśni średniowieczne i rycerskie,

·         legendy arturiańskie,

·         powieści przygodowe i romanse,

·         litertura sf,

·         powieści przygodowe i historyczne,

·         powieści gotyckie i horrory,

·         literatura dla dzieci i młodzieży.

 

à Proto-fantasy – utwory z kręgu fantasy, przeznaczone głownie dla dzieci, wprowadzające w świat baśniowych istot i ludowej demonologii. Fantasy było przeznaczone głównie dla odbiorcy dorosłego i młodzieży. Do proto-fantasy zaliczamy m. in. utwory:

·         Charles Kingsley, Wodne dzieci (1863).

·         Lewis Carroll,  Alicja w Krainie czarów (1865) i Alicja po drugiej stronie lustra (1872).

·         Edith Nesbit, Księga smoków (1899).

·         Georg MacDonald Księżniczka i koboldy (1872).

 

à Pierwsze utwory fantasy:

·         William Morris Las za światem (1895).

·         Lord Dunsany, Córka króla Elflandu (1924).

·         Eric Edison, Wąż Ouroboros (1922).

·         Clive Staples Lewis Opowieści z Narnii.

·         John Roland Reuel Tolkien Hobbit, czyli tam i powrotem; Władca pierścieni.

 

à Odmiany fantasy (kryterium uznaniowe):

·         high/epic fantasy (wysoka, epicka) – wzorowana na eposie, wprowadza elementy legend i mitów. Pojawia się bohater, od którego zależą losy świata. Styl utworów jej podniosły, a tematyka poważna. Przykładem high fantasy jest Władca pierścieni Tolkiena.

o       science fantasyodmiana high fantasy. Najczęściej przedstawia podróż miedzy światami, która w utworze jest wyjaśniana. Łączy to, co realne z fantastycznym. Do utworów z tego kręgu zalicza się m. in.:

§         Trylogia międzyplanetarna C. S. Lewisa,

§         Trzy serca, trzy lwy Andersona,

§         Świat czarownic Nortona,

§         Światy czarnoksiężnika i Kroniki Amberu Zelaznego.

§         Czarodziejska pielgrzymka Simaka,

§         Utwory takich autorów jak: De Camp, Zimmer Bradley, Vance, Dalany, MacCaffarey, Burroughs.

·         sword and sorcery fantasy (czarów i miecza) – utwory, w których główny wątek stanowi pojedynek sił magicznych i fizycznych, np. heros contra czarownica/demon/potwór. Przykładem tej odmiany może być:

o       Conan Barbarzyńca – cykl Howarda,

o       Elak z Atlantydy Kuttnera,

o       Jirel of Joiry Moore (jedna z pierwszych postaci kobiet-wojowniczek),

o       Pajęczyna utkana z ciemności  Wagner,

o       Elryk z Malinboné Moorcock,

o       opowiadania Leibera.

·         heroic fantasy (bohaterska)

·         lost race fantasy (zaginione cywilizacje) – utwory najczęściej rozgrywają się w czasach współczesnych, w tajemniczych, nieodkrytych miejscach, które rządzą się własnymi prawami. Funkcjonują w nich również elementy magii. Zalicza się do nich m.in. utwory:

o       Kopalnie króla Salomona Haggarda,

o       Powrót Tarzana Burroughs,

o       Narzeczona Słońca Leroux,

o       Atlantyda Banoti,

o       Księżycowe jezioro Merritt,

o       Kongo Crichton.

·         philosophical fantasy (filozoficzna)

 

à Elementy humorystyczne w fantasy:

·         spółka autorska De Camp i Fletcher Pratt à stworzyli postacie i sytuacje igrające z konwencją.

·         Terence Pratchett (Świat dysku),

·         Andrzej Sapkowski.

 

à Fantasy jako inspiracja:

·         gry RPG,

·         gry planszowe,

·         gry komputerowe.

·         filmy,

·         utwory muzyczne

 

à Fantasy a mity:

·         Mity walijskie, celtyckie, skandynawskie i dziedzictwo kulturowe UK, opowieści słowiańskie, baśnie – źródło literatury fantasy, które można zauważyć szczególnie w terminologii i nazwach własnych (np. bestiarium).

·         Literatura fantastyczna nie przejmuje mitu, ale dokonuje się w niej jego degradacja w sensie Eliadowskim – mit zostaje przetwarzany (np. schemat literacko-fabularny). Mity utraciły swoją wartość w sensie religijnym.

·         Fantazy może zawierać „funkcję religijną”, uobecniającą się w micie. Mity spisane utraciły funkcję religijną.

·         Zarówno w fantasy, jak i w micie można zauważyć:

o       szczątkowość losu bohaterów (są one mniej istotne od całości historii),

o       skłonność do kosmogonii...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin