Romans.doc

(42 KB) Pobierz
Romans

Romans

à Historia gatunku:

 

Romans rycerski à 3 grupy tekstów:

 

o        Średniowieczne utwory o królu Arturze i rycerzach okrągłego stołu, poematy o Rolandzie i Amadisie de Gaula oraz jego towarzyszach.

o        Średniowieczne i renesansowe historie o nowych bohaterach pochodzących zwykle z podań lokalnych, m.in. Meluzyna, Magielona, Perceforest, Jean de Paris.

o        Niemieckie utwory powieściowe z oświecenia i romantyzmu inspirowane eposem Nibelungenlied i niektórymi gatunkami literatury trywialnej, m. in. powieścią gotycką.

 

Volksbuch (niem. księga ludowa) – książka popularna z XV-XVI w. przeznaczona dla mniej wykształconych odbiorców. W oświeceniu przeszła do obiegu ludowego. W obiegu inteligenckim w XIX w, wyparła ją przygodowa powieść historyczna.

 

W Polsce: Cesarz Oktawian, Piękna Meluzyna, Historia o Magielonie i przekłady niemieckich utworów.

 

Cechy:

 

o        Większość utworów jest anonimowa, zawiera elementy różnych tradycji i kultur literackich, być może część tekstów była przekazywana ustnie.

o        Tytułowano je jako „historię prawdziwe”, ale pełne były nieścisłości i fałszywych faktów historycznych; wprowadzały w świat fantastyki.

o        Istnieje czasoprzestrzeń awanturnicza.

o        Obiegowość motywów.

o        Stała topika narracyjna.

o        Motyw zwycięstwa dobra nad złem.

 

Romans i dramat zbójecki – gatunki przygodowe ilustrujące dzieje band zbójeckich i ich przywódców, przypominający opowieści o „zbójnikach ludowych” takich jak Janosik. Ukształtowały się na bazie Zbójców Schillera (postać szlachetnego bandyty). Romans zbójecki zastąpił romans rycerski, ale ustąpił miejsca powieści tajemnic i powieści kryminalnej, ale jeszcze w XX w. pojawiały się powieści zeszytowe o tematyce zbójeckiej, np. Jeździec w masce (Zorro).

 

Znane utwory:

 

§         Kartusz, słynny bandyta we Francji, jego życie wstępne i przypadki (pisał o nim m. in. Paul Walter),

§         powieść: Abelino Zschokke,

§         powieść: Rinaldo Rinaldini Christian August Vulpius,

§         dramaty: Abelino, Rinaldini, Kartusz,

§         dramaty: Robert dowódca rabusiów, Straszliwy trybunał Jean Lamartellière

§         dramat: Las okropny, czyli rozbójnicy kalabryjscy Jodeph Loaisel de Tréagate.

 

à Romans jako gatunek literatury popularnej

·         Teksty epickie o miłosnej tematyce, powieści z marginesu literatury wysokiej i kiczowatej, wykorzystujące zasadę kontrastu zwłaszcza w ujęciu bohaterów i przestrzeni, w jakiej się poruszają.

·         Schemat fabularny (może być modyfikowany):

o        spotkanie,

o        oczarowanie/niechęć/wrogość,

o        rozłączenie/konieczność obcowania/spotkań,

o        wzrost uczucia/tęsknota/porządanie/miłość/lęk/wstręt/nienawiść,

o        przeszkody (pozornie nie do pokonania) związane z cierpieniem, nadzieją na zmianę,

o        sprzymierzeńcy/wrogowie,

o        przyspieszona akcja,

o        tragedia lub happy end.

·         Wzory romansu:

o        Księga tysiąca i jednej nocy,

o        Kamasutra,

o        Gracka, awanturnicza powieść prób,

o        Miłość nazareńska i tristianiczna (średniowiecze)

o        Legendy i gesta,

o        Renesans: erotyka jako rozrywka,

o        XVII w. – „damy serca”.

o        Romantyzm: miłość nieszczęśliwa,

o        XX w. – psychologia uczuć.

·         Archetypiczne źródła romansu:

o        Mity, baśnie, folklor.

o        Baśniowe postacie: Kopciuszek, książę, czarownica, głupi Jaś, wróżka.

o        Utarte w świadomości przestrzenie i schematy fabularne ze szczęśliwym zakończeniem.

·         Romans jest intertekstualny.

·         Romans popularny zwany bajką dla dorosłych cechował się opozycjami, np. zły-dobry, znane-nieznane, piękne-brzydkie.

·         Polski romans popularny:

o        Wzorce: Zosia z Pana Tadeusza, „Hajduczek” i Oleńka z trylogii Sienkiewicza, Wokulski i Łęcka z Lalki Prusa.

o        Przestrzeń: kresy, góry, dworek.

o        Twórcy:

§         Maria Rodziewiczówna,

§         Helena Mniszkówna:

·         Trędowata

§         Paweł Staśko:

·         Hetera

§         Juliusz German:

·         Iwonka i Jacek,

·         Gwiaździsta noc

§         Irena Zarzycka:

·         Dzikuska

§         Mieczysław Srokowski:

·         Kult ciała

·         Odmiany romansu popularnego:

o        Sentymentalny – czuły, łzawy, z rozbudowanymi opisami uczuć, retrospekcjami i monologami, wspomnieniami i tęsknota do miłości.

o        Dworkowy – akcja rozgrywa się głównie na dworkach, w kręgu rodziny, natury. Zazwyczaj ma szczęśliwe zakończenie.

o        Z życia wyższych sfer – nieudane związki małżeńskie, najczęściej melodramaty, wzorowane na obcojęzycznej literaturze, związane z rzeczywistością społeczną.

o        Salonowy (pol. buduarowy) – oparty na flircie, występują elementy erotyczne.

o        Pornograficzny – znany szczególnie na zachodzie, ukazywał „śmiały seks”, wulgarny i prymitywny.

o        Kresowy i antybolszewicki (Antoni Marczyński) – polityczna odmiana romansu.

o        Prawdziwy (Z. Nałkowska, M. Kuncewiczowa, H. Boguszewska)kobieca odmiana powieści romansowej powstała po wojnie.

o        Antysentymentalne – związane z poroza męską, unikanie uczuć, krótkie przygody – romansiki.

 

Romanse współczesne:

Polska

o        Izabela Sowa  - „owocowa” trylogia: Smak świeżych malin, Cierpkość wiśni, Herbatniki z jagodami.

o        Monika Szwaja, Stateczna i postrzelona,

o        Katarzyna Grochola, Nigdy w życiu

Świat:

o        Candance Bushnell, Seks w wielkim mieście,

o        Helen Fielding, Dziennik Briget Jones

 

Bibliografia:

1.       Słownik literatury i kultury popularnej, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006.

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin