Tworzymy Nowoczesna Muzyke Taneczna.pdf

(64 KB) Pobierz
119264735 UNPDF
Tworzymy Nowoczesną Muzykę Taneczną
Nowoczesne brzmienie, na bazie, którego twórcy muzyki tanecznej tworzą utwory musi
charakteryzować się dużą dynamiką oraz swobodą w charakterze filtrowania.
Pamiętajmy, iż najważniejszą rzeczą podczas tworzenia jakiegokolwiek utworu muzycznego jest
jego melodyjność i charakter. Czynniki te zadecydują w głównej mierze czy utwór będzie "hitem"
czy też nie.
W artykule tym zajmiemy się następnym krokiem, który występuje po pomyśle na utwór, tzn. jego
opracowaniem muzycznym.
Obserwując rynek zachodni, często dochodzimy do wniosku, iż większość gwiazd muzyki
tanecznej, w większym lub mniejszym stopniu powiązana jest z osobami czynnie zaangażowanymi
w dyskotekę (DJ'e). Osoby, które przez wiele lat trudnią się obsługą muzyczną w dyskotekach
doskonale wiedzą, jaki "bit" najlepiej akceptują bawiący się ludzie.
Na podstawie takich obserwacji, bez większego problemu możemy zaaranżować utwór, który
niewiele odstawał będzie od nowoczesnych trendów tanecznych. Owa konkluzja powinna wyrobić
w nas zdolność obserwowania i wychwytywania najciekawszych schematów muzycznych. Nie
namawiam tutaj oczywiście do "kowerowania" całych utworów czy ich poszczególnych części,
gdyż może to spowodować niekorzystne dla nas skutki. Namawiam do brania przykładu z utworów,
które odniosły sukces. Sama aranżacja utworów muzycznych nie wymaga angażowania
profesjonalnej wiedzy fachowców czy drogiego sprzętu, i nawet amatorzy mogą być w tym dobrzy.
Prawie cały utwór może być tworzony za pomocą elektronicznych urządzeń MIDI, np. w
domowym studiu - prawie cały utwór tzn. całość muzyczna, po za tym zastaje nagranie wokalu, z
którym sprawa jest trochę trudniejsza. Na szczęści istnieją samplery i odpowiednie próbki (sample),
które w profesjonalny sposób mogą zastąpić wokalistę (zależnie od charakteru utworu).
Jak wspomniałem wcześniej tworzenie muzyki tanecznej, dzięki najnowszym instrumentom serii
Groove, nie wymaga dużych środków finansowych czy potężnej wiedzy. Obecne w sprzedaży
groovebox'y łączą w sobie moduł brzmieniowy, sekwenser oraz szereg kontrolerów do wgrywania
nut i kontroli brzmienia w czasie rzeczywistym. Dość proste przebiegi harmoniczne wymagają
jednak dobrej podstawy brzmieniowej. Firma Roland zaopatrzyła swe groovebox'y w gamę bardzo
dynamicznych i ciepłych brzmień, pochodzących ze "starych analogów", takich jak syntezatory
serii JX, JP, automaty basowe TB-303 czy automaty perkusyjne serii TR-707, 808, 909. Dzięki
nowoczesnej technologii cyfrowej możliwe jest skupienie dużej liczby brzmień przy zachowaniu
ciepłego, analogowego charakteru. Groowebox'y serii "MC" i "D" firmy Roland to gotowe studia
pracy dla wszystkich, którzy w profesjonalny sposób chcieliby tworzyć nowoczesną muzykę
taneczną. Zasada działania owych urządzeń opiera się na schematach muzycznych, które składają
się z 8 i 16 ścieżek, czyli perkusji, basu i ścieżek melodycznych. Zintegrowana klawiatura, szereg
kontrolerów suwakowych i obrotowych, funkcje arpeggiatora czy RPS'u pozwala bez większych
problemów nagrywać i kreować charakter utworu.
Gotowe paterny składane są w sekcji utworu (Song), tworząc gotowe dzieło. Dodatkową zaletą
owych urządzeń są ich niewielkie gabaryty, co bez problemu umożliwia wykorzystywanie ich np.
podczas imprez muzycznych czy podczas prowadzenia dyskotek. Bardzo często groovebox'y
Rolanda wykorzystywane są przez zachodnich DJ'ów czy twórców muzyki tanecznej, co świadczy
o ich uniwersalności. Każdy model zaopatrzony jest w funkcję nabicia tempa (Tap Tempo), dzięki
której bez problemu osoba prowadząca dyskotekę może dostosować tempo paternu do tempa
odtwarzanego utworu z CD.
Dodatkowa możliwość podbicia dolnego pasma na wyjściu sprawi, iż każdy utwór zabrzmi dużo
dynamiczniej, podobnie jak oryginalnie zgrany utwór w studiu nagrań. Obecnie dość popularne
wśród twórców muzyki jest korzystanie z samplera. Grupa sąmplerów Groove firm Roland i Boss
to niedroga inwestycja, która wypełni lukę dodatkowych brzmień. Groovebox'y firmy Roland mogą
bez problemu współpracować z samplerami, które podłączone za pomocą złącz MIDI, kierowane są
na konkretne traki sekwensera. Dobry sampler powinien mieć możliwość zmiany tempa próbki bez
zmiany tonacji, oraz zmianę tonacji bez zmiany tempa.
Dzięki owym funkcjom, w które zaopatrzona jest cała seria "SP" samplerów firm Roland i Boss,
bez problemu możemy dostroić np. tempo naszego loop'a perkusyjnego do utworu, czy tonację
sampla. Samplery z serii "SP" zaopatrzone są w szereg kontrolerów, umożliwiających zmiany
brzmienia w czasie rzeczywistym. Dodatkowo do dyspozycji mamy dość rozbudowany procesor
efektów, który wzbogaca brzmienie sampla. Gotowe próbki archiwizowane są na dość popularnych
kartach SmartMedia. Podobnie jak groovebox'y, samplery serii "SP" przystosowane są do pracy
zarówno w studiu nagrań jak i na scenie muzycznej. Możliwość samplowania pozwala na dowolną
rozbudowę swego instrumentarium. Podłączając instrument, mikrofon, czy odtwarzacz CD do
samplera, wkraczamy w trzeci wymiar profesjonalnego tworzenia muzyki.
Jedną z nowości zaprezentowaną na targach we Frankfurcie (nad Menem) jest sampler Roland MC-
09 PhraseLab, który umożliwia wgrywanie i odczytywanie sampli na czterech niezależnych
śladach. Każda próbka może być poddana bogatej edycji za pomocą procesora DSP-Monosynth.
Wgrane i dowolnie zmodyfikowane frazy muzyczne mogą być łączone za pomocą Vintage Step
Sequencer i wzbogacane o dodatkowe efekty. Wgrany materiał archiwizowany jest na
zewnętrznych kartach pamięci SmartMedia. Dzięki zawartej sekcji DSP-Synth, MC-09 możemy
zakwalifikować do analogowych modulatorów typu monosynth, umożliwiających kreowanie
tłustego, dynamicznego brzmienia basu, perkusji itp. Brzmienie fraz może być odgrywane za
pomocą klawiaturki (16 przycisków) lub za pomocą MIDI co sprawia, iż MC-09 może być
traktowany jako potężny syntezatorowo-basowo-perkusyjny automat muzyczny. Brzmienie może
być kontrolowane w czasie rzeczywistym za pomocą sześciu obrotowych potencjometrów, a
głośność poszczególnych fraz za pomocą czterech suwaków.
Do dyspozycji mamy ponadto cztery algorytmy, zawierające Filtr, Isolator, Phaser i Slicer.
Pokładowe efekty mogą być dowolnie dodawane do poszczególnych śladów frazowych lub
bezpośrednio kierowane na wejście liniowe. Efekty mogą być kontrolowane w czasie
rzeczywistym, za pomocą opisanych wcześniej sześciu obrotowych potencjometrów. MC-09 to
gotowe studio pracy dla wszystkich, których nie stać na profesjonalny sampler, a chcieliby
korzystać zarówno podczas odgrywań na żywo (dyskoteki) jak i w studiu nagrań z bogatych
możliwości samplera. Instrumenty należące do rodziny Groove firmy Roland oraz Boss to
gwarancja dobrego brzmienia na czasie. Dzięki owym urządzeniom mamy możliwość stworzenia
utworu, który charakterem brzmieniowym niczym nie ubędzie odbiegał od ulubionego "hitu"
dyskotekowego, a najważniejsze nie inwestując w to większej sumy pieniędzy i czasu. Szereg
pomocnych schematów (zawartych w pamięci wewnętrznej ROM), opracowywanych przez
najlepszych twórców muzyki tanecznej - typu Groove na świecie, w prosty sposób ułatwią nawet
najtrudniejszą aranżację. Każdy muzyk, niezależnie od wykonywanego gatunku muzyki (Dance,
Techno, Hip-Hop, Trance, Pop itp.) powinien zaopatrzyć się w gotową dawkę dynamicznego
brzmienia, jaką daje seria urządzeń Groove firmy Roland, Boss.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin