Skale oceny uczniów - przegląd.pdf

(35 KB) Pobierz
427350738 UNPDF
Specjalny O¶rodek Szkolno-Wychowawczy Nr 1
Diagnostyka rozwojowa
21.11.2006.
Opracowała Alina Wojtowicz
Przegl±d trzech diagnoz funkcjonalnych do oceny małych dzieci ,
słu¿±cych do konstruowania indywidualnych programów terapeutycznych
MONACHIJSKA FUNKCJONALNA DIAGNOSTYKA ROZWOJOWA
Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa (M.F.D.R.) jest nieskomplikowan± metod±
oceny rozwoju psychoruchowego dziecka od pierwszego miesi±ca do trzeciego roku ¿ycia ,której twórc±
jest prof. Dr med. Theodor Hellbrugge. Metoda ta jest oparta na kryteriach etologicznych – tzn. na
ocenie i interpretacji zachowania dziecka. Pozwala ona na wykrywanie zaburzeñ, opó¼nieñ
i deficytów zarówno w rozwoju ruchowym, jak i zakresie percepcji, rozwoju mowy, funkcji manualnych
i kontaktów społecznych. Propagowana jest przez Krakowsk± fundacjê „Promyk Słoñca”.
M.F.D.R dla pierwszego roku ¿ycia ocena 8 funkcji:
1.Wiek raczkowania maj±c na uwadze kontrole głowy i etapy przyjêcia przez niemowlê pozycji
czworacznej.
2.Wiek siadania
3.Wiek chodzenia
4. Motorykê r±k
5. Percepcjê
6. Mowê czynn±
7. Mowê biern±(od 10-go mies.)
8. Kontakty społeczne.
M.F.D.R. dla 2i 3 roku ¿ycia ocenia 7 funkcji rozwoju:
1. Du¿± motorykê (lokomocjê)
2. Motorykê r±k,
3. Procesy poznawcze
4. Mowê czynn±
5. Mowê biern±
6. Dojrzało¶æ społeczn±
7. Samodzielno¶æ.
Zalet± tej diagnozy jest to ,¿e ka¿do zadanie jest ¶ci¶le dobrane do konkretnego miesi±ca ¿ycia
dziecka. Dzieciom urodzonym przedwcze¶nie tj. przed 40-tym tygodniem ci±¿y odejmuje siê ilo¶æ tygodni
brakuj±cych do terminu porodu. Pytania testowe s± precyzyjnie sformułowane i posiadaj±
wystandaryzowany materiał testowy. Diagnozê t± mo¿na stosowaæ bez ograniczeñ w czasie, w zale¿no¶ci
od potrzeb i kondycji dziecka.
W Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyce Rozwojowej dla 2 i 3 roku ¿ycia podawany jest dla
ka¿dego zadania 50. i 90. percentyl. Obie warto¶ci pełni± okre¶lon± rolê w ocenie. 90. pecentyl wyznacza
granice tolerancji w zakresie poszczególnych funkcji. Je¶li zostanie przekroczona warto¶æ miesiêczna
ustalona dla 90.percentyla, powstaje uzasadnione podejrzenie, ¿e na podstawie wyników dalszych badañ
diagnostycznych pojawi siê diagnoza opó¼nienia. Je¶li dziecko nie przekracza warto¶ci miesiêcznej
90.percentyla, prawdopodobnie opó¼nienie w rozwoju jest mniejsze.
50.percentyl podaje miesi±c ¿ycia, w którym 50% dzieci z grupy losowej rozwi±zało dane zadanie
testowe. Oznacza to, ¿e prawie co drugie normalnie rozwiniête dziecko nie osi±ga odpowiedniej warto¶ci
miesiêcznej.
Diagnoza ta nie wyczerpuje jednak w niektórych funkcjach zadañ dla dzieci 3-letnich ,
nie mo¿na na jej podstawie dokonaæ nawet przybli¿onej oceny I.I.
PROFIL OSI¡GNIÊÆ UCZNIA
Profil Osi±gniêæ Ucznia (P.O.U.) zawiera skale obserwacyjne do oceny funkcjonalnej dzieci
w wieku od 1-5 lat. Skale zostały opracowane w przedszkolu specjalnym „Orzeszek” w
Poznaniu przez Annê i Jacka Kielinów.
W pierwszym roku ¿ycia dziecka w Profilu Osi±gniêæ Ucznia badaniu podlega 11 dziedzin – to
jest:
1. Percepcja wzrokowa do pomiaru rozwoju i sprawno¶ci aparatu wzrokowego, jak i dalsz± analizê
bod¼ców wzrokowych w centralnym układzie nerwowym.
2. Percepcja słuchowa- skala ta jest miar± sprawno¶ci aparatu słuchowego oraz zdolno¶ci dziecka do
http://przedszkole.d6.pl
Kreator PDF
Utworzono 23 January, 2011, 20:30
427350738.002.png
 
Specjalny O¶rodek Szkolno-Wychowawczy Nr 1
analizowania przekazu słuchowego
3. Du¿a motoryka zawiera zadania oceniaj±ce rozwój lokomocji i jest miar± kontroli dziecka nad ruchami
ciała.
4. Mała motoryka ocenia umiejêtno¶æ posługiwania siê rêk±.
5. Koordynacja wzrokowo –ruchowa skala ta jest miar± zachowañ dziecka wymagaj±cych
współdziałania percepcji wzrokowej i ruchów rêki.
6. Rozwój społeczny stanowi miarê zdolno¶ci dziecka do kontaktu emocjonalnego (niekontrolowanego) i
na pó¼niejszym etapie tak¿e intencjonalnego własnym otoczeniem społecznym.
7. Mowa bierna –skala ta ocenia zdolno¶ci dzieci do rozumienia tre¶ci słów.
8. Mowa czynna jest skal± mierz±c± mo¿liwo¶ci lokalizacyjne dzieci i zdolno¶ci do komunikacji werbalnej.
9. Na¶ladownictwo -skala ta jest mar± zdolno¶ci dzieci do na¶ladowania głównie zachowañ ruchowych,
czêsto tak¿e na¶ladownictwa werbalnego, które rozwojowo jest wcze¶niejsze.
10. Funkcja poznawcza- skala ta przedstawia wska¼niki dotycz±ce spostrzegania, wyobra¿eñ, uwagi,
pamiêci i my¶lenia.
11. Samodzielno¶æ- skala ta obejmuje wska¼niki dotycz±ce zachowañ dziecka podczas jedzenia,
ubierania siê i samoobsługi.
Od 2-5 roku ¿ycia ocenie podlega 9 funkcji, gdy¿ u normalnie rozwijaj±cego siê niemowlêcia
w pełni wykształca siê zdolno¶æ widzenia i słyszenia. A na pó¼niejszym etapie rozwojowym procesy te s±
silnie powi±zane z wielozmysłowym odbiorem rzeczywisto¶ci.
W moim odczuciu wad± Profilu Osi±gniêæ Ucznia jest to ,¿e ocena poszczególnych funkcji
w kolejnych latach rozwojowych zawiera zmienn± liczbê zadañ, które nie s± uło¿one chronologicznie
maj±c na uwadze kolejne miesi±ce w danym roku, ale s± tylko przekrojowym wska¼nikiem mo¿liwo¶ci
dziecka w okre¶lonym wieku. Ponadto inwentarz materiału testowego nie jest ¶ci¶le okre¶lony, co stwarza
problem dla badaj±cego, gdy¿ nie jest on pewien czy u¿ywane przez niego pomoce s± odpowiednie do
badania konkretnego zadania. Pytania do poszczególnych zadañ s± czêsto niedokładnie sformułowane.
Zalet± profilu jest to, ¿e rozszerza mo¿liwo¶ci oceny dla wieku 4 i 5 lat, zawiera bogactwo zadañ z
wielu dziedzin oraz podkre¶la umiejêtno¶ci matematyczne, manipulacyjne oraz bogacenie zasobu
słownictwa. Jest jedyn± metod± funkcjonaln± , która pozwala w przybli¿eniu obliczyæ I.I.
PROFIL PSYCHOPEDAGOGICZNY
Profil psychoedukacyjny (PEP-R) opracowany przez Erica Schoplera
i współpracowników jest kolejnym przykładem diagnozy funkcjonalnej dla małych dzieci w wieku
od 1-5 lat zawiera 174 zadania bez podziału na wiek i poszczególne funkcje rozwojowe. Pytania testowe
s± odzwierciedleniem æwiczeñ edukacyjnych opracowanych przez autora w których jest wyra¼ny podział
na 10 badanych ta skal± funkcji- tj:
1. Na¶ladowanie
2. Percepcja
3. Motoryka du¿a
4. Motoryka mała
5. Koordynacja wzrokowo-ruchowa
6. Działania poznawcze
7. Funkcje poznawcze- mowa czynna i bierna
8. Samodzielno¶æ
9. Uspołecznienie
10. Zachowanie - w odniesieniu do dzieci autystycznych.
Diagnoza ta posiada wystandaryzowane pomoce do badania i precyzyjnie sformułowane pytania.
Podobnie jak dwie wy¿ej omówione diagnozy doskonale nadaje siê do konstruowania programów
terapeutycznych w O¶rodkach Wczesnej Interwencji, przedszkolach specjalnych i integracyjnych dla
dzieci odbiegaj±cych od normy.
Wszystkie te diagnozy posiadaj± odpowiednie formularze do wykre¶lania profilu rozwoju celem
stworzenia czytelnego graficznego wykresu.
Bibliografia:
Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa
Drugi i trzeci rok ¿ycia- pod redakcj± Theodora Hellbrugge
Fundacja” Promyk Słoñca” Kraków 1995
Profil osi±gniêæ ucznia Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych Gdañskie
Wydawnictwo Psychologiczne Gdañsk 2002
Profil Psychoedukacyjny Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z
zaburzeniami rozwoju
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Autystycznym Gdañsk 1995
http://przedszkole.d6.pl
Kreator PDF
Utworzono 23 January, 2011, 20:30
427350738.003.png
 
Specjalny O¶rodek Szkolno-Wychowawczy Nr 1
http://przedszkole.d6.pl
Kreator PDF
Utworzono 23 January, 2011, 20:30
427350738.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin