Boese Alex - Nieznane archiwa mistyfikacji.rtf

(714 KB) Pobierz

Spis treści

Test na łatwowierność: pytania    9

Wstęp    13

Rozdział 1

Do roku 1700

Papieżyce i roślinne owce    17

Rozdział 2

Wiek XVIII

Niemowlęta króliki i spreparowane kamienie    32

Rozdział 3

1800–1868

Księżycowy bizon i słoneczny pancerz    47

Rozdział 4

1869–1913

Kamienne olbrzymy i rogate króliki    65

Rozdział 5

1914–1949

Marsjanie z New Jersey i ucho Vincenta van Gogha    84

Rozdział 6

1950–1976

Nagie zwierzęta i szwajcarskie drzewo rodzące spaghetti    104

Rozdział 7

1977–1989

Australijskie góry lodowe i pigułki z karaluchów    120

Rozdział 8

1990–1999

Kręgi w zbożu i Ken transwestyta    136

Rozdział 9

Po roku 2000

Kotki miniaturki i koty potwory    152

Posłowie    171

Test na łatwowierność: odpowiedzi    173

Uwaga końcowa    178

Kategorie mistyfikacji    179

Podziękowania    183

 

Test na łatwowierność: pytania

Wyobraź sobie, że jesteś wydawcą gazety. Dziennikarz właśnie przyniósł ci artykuł zawierający poniższe stwierdzenia. Wiadomo, że lubi ubarwiać swoje teksty dziwaczny­mi i nieprawdziwymi informacjami. Kierując się zdrowym rozsądkiem oraz znajomością historii i natury świata, przed zatwierdzeniem tekstu do druku musisz zdecydować, który z faktów jest prawdziwy, a który zmyślony. Nie uznaje się odpowiedzi “Nie wiem”. Czy twoi czytelnicy mogą mieć pewność, że nie wprowadzisz ich w błąd?

Historia i kultura

 

1.   Sir Thomas Crapper wynalazł spłuczkę toaletową.              

              Prawda___              Fałsz___

 

2.   W języku Eskimosów istnieje ponad 100 słów na określenie śniegu.

              Prawda___              Fałsz___

 

 

3.   Pierwsi kupcy holenderscy kupili wyspę Manhattan od plemienia rdzennych Amery­kanów za kilka monet, wartych dziś 700 dolarów.

              Prawda___                            Fałsz___

 

 

4.   Kiedy pielgrzymi wylądowali w Nowym Świecie, stwierdzili ze zdumieniem, że je­den z pierwszych napotkanych tubylców przez wiele lat mieszkał wcześniej w Anglii.

              Prawda___                            Fałsz___

 

 

5.   Rzucanie błotem było oficjalną dyscypliną podczas olimpiady w 1904 roku.

              Prawda___              Fałsz___             

 

 

6.      W stanie Massachusetts jest jezioro o nazwie Chargoggaggoggmanchaugagoggchau-bunagungamaug. To indiańskie słowo oznacza: “Ty łowisz ryby po swojej stronie, ja po swojej, ale nikt nie łowi w środku”.

Prawda___                            Fałsz___

 

7.       Kiedy Kolumb wyruszył w 1492 roku w poszukiwaniu nowego lądu, większość Europejczyków wierzyła, że Ziemia jest płaska.

Prawda___              Fałsz___

 

8.      Starożytni Sumerowie czcili Ninkasi, boginię piwa.              

              Prawda___              Fałsz___

 

9.      Thomas Jefferson i John Adams, dwaj Ojcowie - Założyciele państwa amerykańskiego, zmarli tego samego dnia: 4 lipca 1826 roku, 50 lat po podpisaniu Deklaracji Niepodległości.

Prawda___              Fałsz___

 

10.   Marco Polo obserwował w Chinach, jak się robi lody, i rozpowszechnił tę umiejęt­ność w Europie.

Prawda___              Fałsz___

 

Nauka i przyroda

11.  Pozbawione głowy karaluchy mogą żyć miesiąc.              

              Prawda___              Fałsz___

 

12.  Rekiny nie chorują na raka.              

              Prawda___              Fałsz___

 

13.  Południowoamerykańskie małpy o długich ogonach wykorzystują niezwykły spo­sób w pokonywaniu naturalnych przeszkód, jakimi są rzeki. Trzymając się jedna drugiej, tworzą żywy most rozciągnięty między drzewami na obu brzegach rzeki. Inni członkowie stada po ich grzbietach przedostają się na drugą stronę.

Prawda___              Fałsz___

 

14.  Prawa fizyki zmieniają się w miarę upływu czasu.              

              Prawda___              Fałsz___

 

15.  Żółwie nie umierają ze starości.              

              Prawda___              Fałsz___

 

16.   Lemingi popełniają zbiorowe samobójstwo, rzucając się całymi stadami z wysokich
klifów.

Prawda___              Fałsz___

17.   W Ekwadorze jest mała wioska zwana Vilcabambą, średnia wieku żyjących tam
mieszkańców wynosi ponad 100 lat.

Prawda___              Fałsz___

18.   Pioruny odciskają fotograficzny obraz otoczenia na skórze ludzi, którzy ulegają ich
porażeniu.

Prawda___              Fałsz___

19.   Fizycy ogłosili ostatnio, że mogą tak skutecznie spowolnić prędkość światła, iż fala
staje się niemal nieruchoma.

Prawda___              Fałsz___

20.   Grawitacja jest silniejsza na biegunach niż na równiku. Wskutek tego człowiek wa­żący 75 kilogramów na równiku będzie o prawie pół kilograma cięższy na biegunie
północnym.

Prawda___              Fałsz___

 

 

Mistyfikacja: celowe wprowadzenie kogoś w błąd, zwodzenie przez nadanie czemuś pozorów prawdy; dzieło mistyfikatora, rezultat jego zabiegów.

Słownik języka polskiego, 1996 rok

Wymyślanie fantastycznych historii pod publiczkę... Ten niecny proceder określa się ostatnio eleganckim terminem “mistyfikacja”.

James P. Malcolm Anecdotes of the Manners and Customs of London (Zabawne zwyczaje i obyczaje Londynu), 1808 rok

 


Wstęp

 

Mistyfikacja: kłamstwo, nieprawda, półprawda, oszustwo, przemilcze­nie, zatajenie, zafałszowanie, zmyślenie, koloryzowanie, konfabulacja, fan­tazjowanie, fikcja, łgarstwo, blaga, bujda, bajer, lipa.

Mistyfikować: oszukać, kłamać, łgać, przekręcać fakty, mijać się z prawdą, mówić nieprawdę, zmyślać, wyssać z palca, bujać, blagować, nabierać, blefować. (Słownik synonimów, 1995 rok)

Czasy, w których żyjemy, określa się mianem “wieku informacji”, ale powinno się raczej mówić o “wieku dezinformacji”.

Fałszywe informacje podawane są wszędzie: w telewizji, radiu, gazetach i Interne­cie. Zwłaszcza w tym ostatnim medium. W swojej krótkiej historii Internet stał się źród­łem wszelkiego kłamstwa, plotek, najbardziej nieprawdopodobnych i idiotycznych po­mysłów. Internetowa informacja rozpowszechnia oszczerstwa i niczym nie poparte oskarżenia. Nikogo już nie dziwi, że na przykład 19-letni student z San Diego, z którym koresponduje się za pośrednictwem poczty elektronicznej, może okazać się 50-letnim pedofilem z Wichita.

Jak to się dzieje? Jak to możliwe, że społeczeństwo dysponujące wszelkimi środka­mi pozwalającymi odkryć prawdę, stało się rajem dla oszustów? Na pytania te próbuję odpowiedzieć w niniejszej książce, sięgając po przykłady szczególnej formy oszustwa, jaką jest mistyfikacja.

Czym jest mistyfikacja

W naszej kulturze mianem mistyfikacji określa się wiele zjawisk. Gdy redakcja ga­zety świadomie publikuje wyssaną z palca wiadomość, nazywamy to mistyfikacją. W tej samej kategorii mieszczą się chwyty reklamowe, fałszywe informacje o podłożeniu bomby, przekręty finansowe i obietnice polityczne, których nikt nie zamierza spełnić. Co łączy wszystkie te zjawiska?

Przede wszystkim są one działaniami zwodniczymi, czyli oszustwami. Ale nie każde działanie zwodnicze można nazwać mistyfikacją. Niewinne kłamstwo, na przykład, gdy pracownik dzwoni, że z powodu choroby nie może przyjść do pracy, nie kwalifikuje się do tej kategorii. Dotyczy to także większości oszustw kryminalnych, jak podawanie nieprawdziwej tożsamości, fałszerstwo, krzywoprzysięstwo czy plagiat. Aby stać się mistyfikacją, kłamstwo musi spełniać określone warunki. Przede wszystkim zawierać element skandalu, pomysłowości, dramatyzmu lub sensacji. A już na pewno ma przyciągać zainteresowanie opinii publicznej. Mistyfikacja jest więc czynem celowo wprowa­dzającym w błąd, który powinien trafić do umysłów (i wyobraźni) jak największej grupy ludzi.

Najważniejszą kwestią jest więc w tym przypadku wymiar społecznego zaintereso­wania. Moim zdaniem nie istnieje coś takiego jak “prywatna” mistyfikacja. Oszustwo zyskuje miano mistyfikacji wówczas, gdy skupia uwagę szerokiego grona odbiorców. Im większy zatoczy krąg, tym znaczniejszej rangi nabiera w skali niesławy. Definicja ta pozwala określić podobieństwa i różnice między mistyfikacją a czterema innymi posta­ciami oszustwa: matactwem, psikusem, miejską opowieścią i bajką.

Matactwo jest kryminalną odmianą oszustwa. Ludzie często wyraźnie rozgraniczają mistyfikację od matactwa. Jego celem, ich zdaniem, jest zamiar zarobienia pieniędzy, podczas gdy mistyfikacja sięga głębiej.

Lecz i matactwo może stać się mistyfikacją, gdy sposób na zrealizowanie celu, czyli zdobycie pieniędzy, dotyczy szerokiego kręgu odbiorców lub jest na tyle niecodzienny, że działa na wyobraźnię wielu ludzi. W tym sensie jedynym elementem odróżniającym je od mistyfikacji jest reakcja społeczna. Dlatego tak wiele odmian słynnych giełdowych manipulacji, których jedynym motywem było osiągnięcie zysku, zasłużyło sobie na mia­no mistyfikacji, na przykład wielkie oszustwo giełdowe w 1814 roku (rozdział 3) czy mistyfikacja Emulex z 2000 roku (rozdział 9).

To samo dotyczy psikusów. Jest to rodzaj głupawego żartu, jak podłożenie poduszki wydającej nieprzyzwoite dźwięki czy primaaprilisowe dowcipy. Jeśli jednak takie dzia­łanie nabierze rozgłosu, może uzyskać status mistyfikacji. Na przykład psikus zrobiony przyjacielowi przez telefon sprawi, że kilka osób uśmieje się do łez, ale nie znajdzie się na pierwszych stronach gazet. Tymczasem telefoniczny psikus, którego adresatem jest królowa angielska, nadany potem przez radio do milionów słuchaczy, na pewno zasługu­je na miano mistyfikacji (rozdział 8). Wszystko zatem sprowadza się do stopnia zaintere­sowania szerokiej publiczności.

Miejskie opowieści to fałszywe historyjki znane w każdym zakątku świata, często rozpowszechniane za pośrednictwem poczty elektronicznej lub pantoflowej. Podobnie jak mistyfikacje, są nieprawdą znajdującą łatwy posłuch u ludzi i częstokroć przyjmowa­ne są jako prawdziwe przez rzesze społeczeństwa. Różnica polega na tym, że miejskie opowieści są oszustwem niezamierzonym, tymczasem mistyfikacja jest jak najbardziej intencjonalna. Miejskie opowieści nie są też dziełem pojedynczych autorów. Zazwyczaj są to stare historyjki, odgrzewane co jakiś czas i dopasowane do zmieniających się oko­liczności. Ludzie powtarzają je swoim znajomym i przyjaciołom nie z zamiarem nabiera­nia ich, ale dlatego że sami w nie wierzą. Mistyfikacje natomiast są działaniem zdecydo­wanie celowym. Zawsze znajdzie się ktoś, kto rozmyślnie je spreparuje z zamiarem wprowadzenia innych w błąd. Gdyby okazało się, że miejska opowieść ma autora, który wymyślił ją specjalnie, aby oszukać innych, wówczas stałaby się mistyfikacją. Ponieważ jednak opowieści te w założeniu nie są oszustwem, nie ma dla nich miejsca w zbiorach naszego muzeum.

Na koniec mamy do czynienia z zupełnie nieprawdopodobnymi opowieściami, które możemy nazwać bajkami. Jest to specyficzna odmiana mistyfikacji, podgrupa znacznie większej kategorii. Podczas gdy typowa mistyfikacja to oszustwo popełnione przez jed­ną osobę (czasem grupę ludzi), autorami bajkowych opowieści są czasem traktując to z przymrużeniem oka - całe społeczności. Na przykład Święty Mikołaj, wielkanocny zajączek, rogate króliki i włochate pstrągi (rozdział 4) mogą nie istnieć w realnym świe­cie (nie powtarzajcie nikomu, że ja to powiedziałem), lecz niemal wszyscy ludzie soli­darnie podtrzymują tę fikcję. Kiedy ktoś celowo rozpuszcza takie opowieści, większość, orientując się, że to nieprawda, bierze udział w zabawie. Typowa mistyfikacja natomiast zostanie w końcu zdemaskowana. Oczywiście w przeważającej liczbie przypadków nie­prawdopodobne opowieści, podobnie jak psikusy czy matactwa, nie zyskują większego rozgłosu, lecz te, którym się to udało, znalazły poczesne miejsce w naszej kolekcji.

Dlaczego jest tak dużo przypadków mistyfikacji

Jak to się dzieje, że mistyfikacja jest tak wszechobecna? Oczywiście można stwier­dzić, że ludzie stali się bardziej łatwowierni i przez to częściej padają ofiarą oszustów. Ale nawet pobieżne spojrzenie na historię ludzkości przekonuje, że łatwowierność nie jest charakterystyczna tylko dla naszych czasów, występowała równie często w poprzed­nich stuleciach. W porównaniu z naszymi przodkami wcale nie jesteśmy bardziej łatwo­wierni, choć z pewnością też nie ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin