ROLA ZABAWY W ROZWOJU I EDUKACJI DZIECKA(1).doc

(30 KB) Pobierz
ROLA ZABAWY W ROZWOJU I EDUKACJI DZIECKA

ROLA ZABAWY W ROZWOJU I EDUKACJI DZIECKA

 

W życiu każdego człowieka przedstawiają się trzy podstawowe formy aktywności:
   zabawa
   nauka
   praca

Zabawa jest to:
   obok nauki i pracy trzeci podstawowy rodzaj aktywności ludzkiej
   działalność podejmowana dla przyjemności, która sama taką przyjemność sprawia
   forma aktywności dziecka, w której w sposób najbardziej wszechstronny i naturalny dokonuje się proces nauczania, uczenia się
   forma aktywności przebiegająca przy twórczym udziale wyobraźni zdolnej kreować wtórną rzeczywistość

Obserwując zabawę dzieci możemy orzekać:
   o stanie rozwoju dziecka
   o sytuacji rodzinnej dziecka


KLASYFIKACJA ZABAW
   ze względu na treść
   ze względu na organizację

Ze względu na treść
   tematyczne
   konstrukcyjne
   ruchowe
   badawcze
   tropiące

Tematyczne - pojawiają się już w 2 roku życia. Zajmują około 1/3 całej aktywności zabawowej. Osią jest temat. Inna nazwa: zabawa w role, zabawy twórcze, zabawa symboliczna.

Elementy zabawy tematycznej:
   temat i role, które z niego wypływają
   czynności zabawowe (sprzedawanie, itp.)
   sytuacja zewnętrzna zabawy (zwłaszcza rekwizyty)
   czas trwania, który ulega zmianie:
3-4latki 10-15 minut
5-6latki 40-60 minut

Rola zabaw tematycznych:
   mają znaczenie dla rozwoju społecznego - stosunku społecznego, ról, zadań, współpracy w zabawie
   mają znaczenie dla rozwoju emocjonalnego - dzieci przeżywają role, które odgrywają
   około 5 roku życia dziecko zaczyna rozgraniczać "na niby" i w rzeczywistości
   rozwijają intelektualnie - pozwalają przyswoić wiele nowych pojęć
   spełniają funkcję kompensacyjną - w świecie fikcji dziecko stwarza sytuacje zastępcze związane z wyobraźnią

Konstrukcyjne - to te czynności w wyniku których z materiału konstrukcyjnego powstaje określony wytwór niezależnie od tego czy został sporządzony według wzoru czy z wyobraźni dziecka

Rola zabaw konstrukcyjnych:
   rozwój procesów poznawczych, a przede wszystkim w ramach myślenia rozwijane są operacje umysłowe
   kształtują orientację przestrzenną
   podnoszą sprawność manualną i ogólną sprawność dłoni
   kształtują analizę i syntezę
   pobudzają wyobraźnię i inwencję twórczą
   kształtują spostrzeganie proporcji

Dydaktyczne - to takie, w których treści zawarte jest zadanie do wykonania. Różnią się od innych zabaw tym, że odnoszą się do sfery poznawczej intelektualnej, a dzieci nie uczestniczą w tworzeniu reguł zabawy.

Rola zabaw dydaktycznych:
   przyczyniają się do rozwoju procesów poznawczych
   są formą dostarczania i utrwalania wiedzy o świecie
   spełniają rolę w sensie rozwoju społecznego
   uczą odpowiednio się zachowywać w sytuacjach wygranej i przegranej

Ruchowe - to te, w których odwołujemy się do wyobraźni dzieci. Mają swoją fabułę (treść ruchową), łaczy się je z muzyką, elementami estetyki wykorzystując przybory i przyrządy.

Rola zabaw ruchowych:
   zaspokajają ogromną potrzebę ruchu
   rozwijają sprawności motoryczne
   dziecko zyskuje orientację w przestrzeni
   rozwijają pamięć ruchową
   pomagają w ustaleniu lateralizacji
   pełnią funkcję ludyczną (dostarczają przyjemności)

Tropiące - posiadają elementy chowania, szukania, tropienia, wodzenia po śladzie. Wywodzą się z zabaw w łowy. Są charakterystyczne dla wieku wszesnoszkolnego.

Rola zabaw tropiących:
   pozwalają na swobodną działalność dziecka
   angażują sferę osobowości
   korzystają z powietrza, ruchu i słońca
   dostarczają radości odkrycia
   kształtują sferę społeczną - dzieci muszą przestrzegać norm, działać w grupie
   mają aspekt umysłowy - posługiwanie się symbolami (strzałki, znaki, itp.)

Dziecku potrzebne są wszystkie rodzaje zabaw, gdyż każdy z nich zaspokaja inne potrzeby dziecka. Zabawa jst dla wieku przedszkolnego podstawową formą aktywności.

Współczesne tendencje w edukacji przedszkolnej
   podmiotowość dziecka
   rola aktywności - stwarzanie warunków do tego, by dziecko było aktywne
   uznanie indywidualności każdego człowieka
   powrót do zabawy

Literatura:
Przetacznik - Gerowska M.: Świat dziecka, aktywność, poznanie, środowisko. Kraków 1993

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin