MWiewczorek_Marketing_wyklady_by_p4aveu.pdf
(
1719 KB
)
Pobierz
MARKETING – dr inż. Marek Wieczorek
Opracowanie:
www.p4aveu.tk
– klikasz w reklamę.
//Wykład nr 01 – 7.10.2009 r.
Literatura: Ph. Kotler – „Marketing – Podręcznik Europejski
Egzamin: Do wyboru – ustnie lub pisemnie (2-3 pytania)
Wielkie kłamstwo ludzkości. „Fałsz jest zasadą, prawda wyjątkiem -
Georges Duhamel
Każdego z nas można okłamać bezkarnie. Nie jesteśmy w stanie odróżnić kłamstwa od prawdy. Nie możemy znać globalnych
współzależności –
rola ekspertów.
Państwo nie radzi sobie z ochroną swoich obywateli od osobistych nieszczęść (ochrona zdrowia, bezpieczeństwo, edukacja,
bezrobocie, bieda, ubezpieczenie starości). Państwo rozwój zostawia jednostce a przenosi zainteresowanie społeczeństwa na
bezpieczeństwo wewnętrzne (korupcja, aborcja, bezpieczeństwo na drogach, chuligaństwo) kosztem relacji społecznych.
Kłamstwo sukcesu (np. wzrost PKB). Megakłamstwo marketingu: „Kup a będziesz szczęśliwy.
Kłamstwo konsumeryzmu oparte jest na :
pobudzeniu (eskalacji) pragnień!;
pragnienie można zaspokoić?
nobilitowanie postawy – „mieć!
oraz na zjawisku:
kompulsji (nałóg, nawyk, uzależnienie)
DLACZEGO KUPUJEMY
Reakcja na problemy?
Dysonans poznawczy (kult młodości, zdrowia, wyglądu, posiadania)
Odreagowanie codzienności, rozładowanie stresu
Potrzeba kontaktu interpersonalnego
Impuls?
dychotomia; albo myślimy, albo czujemy
kupujemy marzenia
Jesteśmy lekożercami?
leki OTC (bez recepty) Polska zajęła 6. Miejsce w Europie w 2005 r. (3,2 mld PLN)
a pill for every ill
//Koniecwykładu nr 01 – 7.10.2009 r.
//Wykład nr 02 – 14.10.2009 r.
MARKETING
– pytania badawcze
Konstrukcja Mysłowa (abstrakcyjna) czy wynik obserwacji?
Celowy sposób postępowania?
Wykorzystuje wiele instrumentów i narzędzi?
Podstawą działania procesy i zjawiska rynkowe?
I.
Definicje marketingu
1)
MARKETING to przeprowadzenia działań gospodarczych, które kierują przepływem dóbr i usług od producenta do
konsumenta lub użytkownika.
2)
MARKETING jest sprzedawaniem dóbr, które nie wracają do wytwarzających je ludzi.
3)
MARKETING jest sprzedawaniem dóbr i usług właściwym osobom we właściwym miejscu i czasie po odpowiedniej cenie,
przy zastosowaniu właściwej komunikacji promocji.
4)
MARKETING to tworzenie i dostarczanie standardu życia.
5)
MARKETING jest tworzeniem użyteczności związanej z czasem, miejscem i posiadaniem.
6)
American Marketing Association – MARKETING jest procesem planowania i realizacji idei dóbr i usług w celu dokonania
wymiany mającej służyć osiąganiu celów organizacji i jednostek.
7)
MARKETING jest to kombinacja czynników niezbędnych do sprzedaży danego towaru – R. Butler
8)
MARKETING jest to proces społeczny i zarządczy, dzięki któremu jednostki i grupy uzyskują to czego potrzebują i pragną,
przez tworzenie oraz wzajemną wymianę produktów i wartości – P. Kotler
9)
Celem MARKETINGU jest uczynienie sprzedaży zbyteczną. Celem jest poznać i zrozumieć klienta tak dobrze, aby produkt
lub usługa dopasowały się doń i… sprzedawały się same – P. Drucker.
10)
MARKETING posiada tak fundamentalne znaczeni, że nie może być rozpatrywany jako oddzielna funkcja. Jest to cały
biznes widziany z punktu widzenia jego ostatecznego
klienta
. Powodzenie biznesu zależy nie od producenta, lecz od
klienta
– P. Drucker
MARKETING to celowy sposób postępowania na rynku, oparty na zintegrowanym zbiorze instrumentów i działań oraz orientacji
rynkowej.
II.
Podstawowe pojęcia marketingu
Potrzeby,
pragnienia
i popyt
Produkty
Wartod,
satysfakcja
i jakod
Rynki
Wymiana,
transakcja
i relacje
POTRZEBA
– wynika z podstawowych cech natury ludzkiej. Wg Maslowa wyróżnia się 5 rodzajów potrzeb: fizjologiczne,
bezpieczeństwa, przynależności, uznania oraz samorealizacji.
PRAGNIENIE
– forma, jaką przyjmują potrzeby, ukształtowana przez kulturę oraz indywidualne cechy osobowości. Pragnień
zrodzonych na podstawie potrzeb jest nieskończenie wiele, natomiast zasoby zawsze są ograniczone.
POPYT
– potrzeby poparte możliwością ich zapłaty (siły nabywczej), Popyt realizowany jest (przy ograniczonych zasobach) na
produkty dające maksymalne zadowolenie.
PRODUKT
– oferta na rynku zaspokajająca potrzeby (przedmiot, osoba, miejsce, organizacja lub idea).
Inaczej produkt to zbiór korzyści, użyteczności, wręcz przyjemności dla nabywcy
Konsument nie płaci za produkt, on kupuje korzyści z posiadania jego płynące
TRIADA MARKETINGOWA: Cechy, Korzyści, Dowody
WARTOSĆ
– wartość dla klienta z tytułu posiadania produktu a kosztami jego wytworzenia. Mamy 3 rodzaje wartości:
Wartość użytkowa (zaspokojenie potrzeb),
Wartość jako koszt nakładu potrzebnego do powstania produktu,
Wartość szczególnego upodobania.
SATYSFAKCJA
– postrzeganie produktu przez klienta w odniesieniu do jego oczekiwań. Przeciwieństwem – niezadowolenie.
JAKOŚĆ
– związane z satysfakcją oczekiwanie klientów wobec produktów czasami definiowane jako „brak defektów.
WYMIANA
– akt uzyskania pożądanego przedmiotu przez zaoferowanie w zamian czegoś innego
TRANSKACJA
– wymiana handlowa między dwiema stronami. Dotyczy co najmniej dwóch rzeczy pożądanych nawzajem przez
strony oraz uzgodnienie ekwiwalentu wymiany.
RELACJE
– stosunek sprzedającego do kupującego. Chodzi o budowanie długoterminowych relacji zastępujących maksymalizację
zysku na pojedynczej transakcji
RYNEK
– tradycyjnie: miejsce realizacji transakcji kupna/sprzedaży towarów. W marketingu rynkiem nazywamy kupujących,
natomiast sprzedających określa się mianem branży.
//FotonieobowiązkoweMarketing_W02(11)jpg
III.
Orientacje marketingowe
1)
Produkcyjna
– Ma zastosowanie w przypadku podaż > popyt lub gdy niezbędna jest poprawa wydajności (wzrastająca ilość
zmniejsza cenę produktu). Problematyczna jakość.
2)
Produktowa
– Fetyszyzacja produktu zamiast zaspokajania potrzeb. „Krótkowzroczność marketingowa (kevlar, potrzeba
pociągów a nie transportu, PC w założeniach IBM, samolot Concorde).
3)
Sprzedażowa
– Klientom trzeba pomóc kupić produkt, najczęściej rzadki (ubezpieczenia, książki, wycieczki, wspaniałe
cechy kandydata na urząd…). Stosowana przy nadprodukcji i nadwyżkach zdolności produkcyjnych.
4)
Marketingowa
– Osiągnięcie celów organizacji jest zależne od określenia potrzeb i pragnień docelowych rynków i
dostarczenia oczekiwanego zadowolenia w sposób sprawniejszy i skuteczniejszy od konkurentów.
Warunki:
Pojawienie się społeczeństwa dobrobytu,
Wzrastający fundusz swobodnego wyboru,
Kreowanie nowych potrzeb i rynków (w tym początki rynków globalnych),
Skracanie cyklu życia produktu,
Reorientacja zarządzania – powstanie marketingu-mix.
Przedmiot zainteresowania
Środki
Rezultaty
Idea sprzedaży
Produkty
Sprzedaż i promocja
Zysk ze sprzedaży
Idea marketingu
Produkty
Marketing mix
Zadowolenie klienta
Tabela 2 - Różnice między przedażą a marketingiem
Kryteria odróżnienia
Sprzedaż
Marketing
Na produkt
Na potrzeby klienta
1.
Nacisk w działaniu
2.
Hierarchia w działaniu
Firma najpierw określa potrzeby
konsumentów, a następnie sposób
produkcji i dostarczania na rynek,
aby usatysfakcjonować klienta.
Firma najpierw wytwarza produkt, a
następnie zastanawia się jak go
sprzedać
3.
Koncentracja wysiłków
Zainteresowanie firmy jest skupione
na wielkości i jakości sprzedaży
Zainteresowanie firmy jest skupione
na osiąganiu korzyści (zysku)
4.
Charakter planowania
Planowanie jest krótkookresowe,
zorientowane na „dzisiejsze
produkty i rynki
Planowanie jest długookresowe,
zorientowane na produkty,
„jutrzejsze rynki i przyszły wzrost.
5.
Rozkład „napięcia” (stresu)
Napięcia (zaangażowania) potrzebuje
sprzedawca.
Napięcie (zaangażowanie) jest
potrzebne nabywcy
5)
Marketing strategiczny
– Długofalowe koncepcje uwzględniające makro i mikro otoczenie, realizowane w ramach
zarządzania strategicznego (opartym na wykorzystaniu rynkowej sytuacji i ciągłym dostosowywaniu do zmieniających się
warunków).
6)
Marketing społeczny
– Orientacja najnowsza, oparta na rozważaniu o sensie podejścia marketingowego wobec
ogólnoświatowych problemów z niedostatkiem zasobów, koniecznością przejścia do radykalnych działań w zakresie ochrony
środowiska, globalnymi kryzysami ekonomicznymi i finansowymi czy brakiem możliwości równomiernego rozwoju
poszczególnych krajów.
Organizacja powinna zatem określić potrzeby, pragnienia i interesy rynku docelowego, następnie dostarczyć
oczekiwanego poziomu zadowolenia w sposób wydajny i skuteczny aniżeli konkurenci, jednakże uwzględniając przy tym
ogólny dobrobyt społeczeństwa oraz respektując potrzeby ochrony środowiska przyrodniczego.
Społeczeństwo (dobrobyt)
Organizacja marketingu społecznego
Klienci (pragnienie zadowolenia)
Przedsiębiorstwo (zyski)
//Koniec Wykład nr 02 – 14.10.2009 r.
//Wykład nr 03 – 21.10.2009 r.
OTOCZENIE MARKETINGOWE
POŚREDNIE OTOCZENIE
ZEWNĘTRZNE
Otoczenie polityczne
Otoczenie ekonomiczne
Sprzedawcy
Dystrybutorzy
PRODUKCJA
FINANSE
PERSONEL
NAJBLIŻSZE OTOCZENIE
ZEWNĘTZRNE
OTOCZENIE WEWNĘTRZNE
Otoczenie prawne
Konkurenci
Otoczenie demograficzne
Otoczenie technologiczne
Otoczenie socjalne i kulturowe
Technologiczne
Makrootoczenie
Polityczno-
prawne
Mikrootoczenie
Dostawcy
Konsumenci
Środowisko wewnętrzne
Fizyczne
Ekonomiczne
Produkcja
Finanse
Poziom 3
Poziom 2
Poziom 1
Konkurenci
Funkcje
marketingu
Personel
Badania i
rozwój
Publiczność
Zewnętrzny marketing usługowy,
Agencja reklamy
Dystrybutorzy
Demograficzne
Socjokulturowe
POWIĄZANIA MARKETINGOWE
Związki z dostawcami
Dostawcy dóbr
konsumenckich
Dostawcy usług
Związki
pośrednie
SBU – Strategiczne
Jednostki Biznesu
Konkurencja
Non-profit
organizations
PRZEDSIĘBIORSTWO
Pracownicy
Departamenty
Rząd
Związki
wewnętrzne
Pośredni klienci
Bezpośredni klienci
Związki z klientami
STRUKTURA MARKETINGU
Reguły marketingowe
Instrumenty marketingu
Badania marketingowe
Działania marketingowe
FUNKCJE MARKETINGU
Marketing ewoluował w stronę kluczowej funkcji, spajającej organizację z tymi, od których zależy jej działalność.
Produkcja
Produkcja
Finanse
Produkcja
Finanse
Finanse
Marketing
Marketing
Personel
Marketing
Personel
Personel
(a) Marketing jak
równoważna funkcja
(b) Marketing jak ważniejsza funkcja
(c) Marketing jako główna funkcja
Produkcja
Produkcja
Finanse
Klient
Marketing
Personel
Marketing
Klient
Personel
Finanse
(d) Klient w funkcji kontrolnej
(e) Klient w funkcji kontrolnej,
marketing w funkcji integrującej
PRZYSZŁOŚĆ MARKETINGU
Cele
Odpowiedzialność
społeczna
MARKETING
Rynek
Zasoby
Różnice występujące pomiędzy marketingiem klasycznym a marketingiem nowym
Wyszczególnienie
Marketing klasyczny
Nowy Marketing
Produkt
Wymierne korzyści.
Koncentracja na pozornie unikatowej ofercie
sprzedażowej
Indywidualny produkt. Prawdziwe zalety produktu.
Etyczna korzyść dodatkowa.
Zasada maksymalizacji.
Tendencja: zbieranie śmietanki, ekonomiczna
prawda
Cena
Zasada bezpośredniego kontaktu i dialogu. Tendencja
subwencjonowania, ekologiczna prawda.
Dystrybucja
Dystans między producentem, hurtownikiem i
konsumentem.
Wykorzystanie pozycji zajmowanej na rynku.
Partnerstwo producent-hurtownik. Wykorzystywanie
bezpośrednich kontaktów z konsumentami.
Komunikacja
Manipulacja.
Informacja, dialog.
Reklama, promocja,
sprzedaż
Mechaniczny tryb postępowania.
Personalizacja: rozmowa, informacja, porada.
Public relations
Kształtowanie wizerunku.
Działania skierowane na wywołanie konkretnych
reakcji
Tworzenie zaufania(„zaciąganie kredytu zaufania).
Działania spontaniczne (akcja).
Sponsorowane
Robienie interesu na płaszczyźnie komunikacji:
różne typy świadczeń i świadczeń wzajemnych
Społeczny obowiązek.
Kierunki rozwoju marketingu (prawdopodobne):
kreowanie nowych rynków i przewodzenie im,
boom technologii informacyjnych, komputerowych, telekomunikacyjnych,
wykorzystanie Internetu dla technik interaktywnych,
coraz ściślejsza integracja z klientem,
zacieśnianie związków pomiędzy marketingiem a technologią,
marketing o charakterze wirtualnym,
powstanie marketingu opartego na wiedzy i doświadczeniu,
zwiększenie różnorodności produktów,
wzrost znaczenia public relations oraz sponsoringu,
nowe sposoby promocji (kampanie oparte na osobowościach),
rozwój marketingu globalnego,
wzrost popytu na marketing w strefie non-profit,
wykorzystywanie marketingu w lobbingu.
Oparte na przypuszczalnych zmianach trendów:
Technologia:
dominacja usług,
szybkie zmiany techniczne,
rozwój usług medycznych,
eliminacja wysiłku fizycznego.
Stylu życia:
wzrost dbałości konsumentów o własne zdrowie,
spadek etosu pracy,
wzrost zainteresowania rekreacją,
wzrost przestępczości?
Biotechnologia:
Wzrost znaczenia ekologii:
dbałość o środowisko naturalne,
oszczędność paliw i energii.
wpływ na przemysł farmakologiczny i chemiczny,
nowe źródła energii.
Demografia:
zmierzch rodziny wielodzietnej,
starzenie się populacji.
Plik z chomika:
Verna594
Inne pliki z tego folderu:
Angielski, jakiego potrzebujesz.pdf
(1421 KB)
Elementy_prawa_ poradnik.pdf
(1964 KB)
ADMIN WYKŁADY ZAOCZNE 2011 R(2).doc
(770 KB)
Dział IV rozdział I (str. 217) opracowanie.doc
(130 KB)
Prawo administracyjne I i II sem.doc
(190 KB)
Inne foldery tego chomika:
Arang and the Magistrate
Arang and the Magistrate - MP4 ma niższy transfer! prócz! odc. 6, 9, 12, 13
Autumn's Concerto
Beautiful Spy
Beautiful Spy PL (2011)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin