Rodzaje kontaktów (formy współpracy) z mediami:
Rodzaj kontaktu
Technika
1. Kontaktowanie się na odległość (kontakty pośredni)
· Informacje mediowe (prasowe),
· Teczki prasowe,
· Sponsorowane taśmy radiowe
· Informacje na video
· Załączone fotografie
2. Kontaktowanie się bezpośrednio
· Konferencje prasowe,
· Imprezy dla mediów połączone z wprowadzeniem na rynek organizacji bądź jej produktów/usług
· Wywiady/indywidualne spotkania z mediami,
· Zorganizowane wyjazdy dla mediów związane ze zwiedzaniem miejsc istotnych
Materiały dla prasy
1. Komunikat prasowy (News release, press release, media release):
· Bezpośrednio do druku jako materiał surowy, dość regularne, nieco dłuższe
· Krótka aktualna informacja (1 str. A4)
· Dostosowana do charakteru gazety
2. Opracowania tematyczne (background release):
· Cel: szersze zapoznanie z tematem,
· Kompleksowa informacja
· Materiał źródłowy do artykułów
3. Notatka towarzysząca (accompanying release lub report):
· Załącznik do opracowania prasowego,
· Streszczenie tekstu,
· Ma “sprzedać” opracowanie redakcji.
4. Oświadczenie prasowe (Press statement):
· Cel: rozproszenie wątpliwości,
· Oficjalna odpowiedź na zarzuty,
· Bez komentarza i innych informacji
5. Informacja specjalistyczna (feature release):
· Dla stałych kolumn specjalistycznych
· Dla kolumny sportowej
6. Komunikat informacyjny (information release):
· Cel: utrzymanie kontaktu z prasą
· Zamiary produkcyjne, imprezy firmowe
· Nieprzeznaczona do druku
7. Serwis fotograficzny z opisem
8. Artykuły/wywiady (w tym sponsorowane)
9. Opracowania na zlecenie prasy
Zasady przygotowania tekstu dla prasy:
· Kolejność informacji i szczegółów (odwrócona piramida)
· Tytuł komunikatu
· Nagłówek: nazwa firmy (ew. agencji PR), data wydania komunikatu, adres osoby kontaktowej
· Pierwszy akapit „mówiący wszystko” (tzw. lead)
· Kolejne akapity – rozwinięcie myśli
· Język zrozumiały (fachowość, angielszczyzna, wata)
· Równoważniki zdań
· „który” tylko z konieczności
· Krótkie zdania, zwięzłość (pierwszy raz w pełnej wersji)
· Wygląd komunikatu
· Odstępy
· Papier
· Oznaczenie autora i daty
· Krótkie paragrafy
· Jeden paragraf to jedna myśl
· Liczby, testy, badania miele widziane (+ źródła)
· ### + ew. trademark (oznacza koniec komunikatu)
Przyczyny odrzucenia materiałów:
· Niezgodność treści komunikatu z zakresem tematycznym danej gazety (zwracało na to uwagę 80% badanych redakcji.)
· Źle napisana i niejasna treść, w tym brak informacji o korzyściach społecznych lub konkretnie dla czytelnika, które wynikają z określonego działania podjętego przez przedsiębiorstwo
· Zła jakość załączonych zdjęć.
KONFERENCJA PRASOWA
· Odpowiednio ważny powód (wewnętrzny, zewnętrzny) – złożony
· Odpowiedni termin, w tym pora dnia (nie za rano)
· Odpowiednie media, ale bez faworyzowania
· Interesujące miejsce, odpowiadające swym klimatem charakterowi produktu (w Sali konferencyjnej, a nie np. w gabinecie)
· Wartościowe informacje dla dziennikarzy
· Informacja o produkcie wkomponowana w szerszy kontekst problemowy
· Uwzględnij zachowanie telewizji
· Powiadomienie mediów z dużym wyprzedzeniem czasowym odraz potwierdzenie obecności (miesiąc przed, przypomnienie tydzień przed, a nawet w przeddzień)
· Zaproszenia dostarczane imiennie z potwierdzeniem otrzymania
· Zaproszenia: dokładny termin i miejsce, godzina startu, tematyka, osoba odpowiedzialna, kontaktowe telefony, podpis organizatora, prośba o potwierdzenie uczestnictwa (RSVP), zapowiedź interesujących informacji i materiałów, zaproszeni goście, imprezy oraz wydarzenia towarzyszące (występy, poczęstunek itp.)
· Czas trwania konferencji podany z góry (zwykle do 1 godziny)
· Prowadzący konferencję powinien unikać kontaktu z gośćmi przed konferencją
· Materiały uzupełniające wypowiedzi – drukowane i elektroniczne – zawierające: główny komunikat (1-2 strony), oświadczenie prasowe (1 strona, opracowania specjalistyczne, artykuł, reprinty, obrazy (zdjęcia, slajdy, wykresy)
· Przygotuj się na sytuacje kryzysowe (trudne pytania, brak frekwencji)
· Uwarunkowania techniczne (mikrofony, zezwolenia, nagłośnienie, pomoc techniczna)
Scenariusz konferencji
· Przygotowanie miejsca – 30 min przed startem ma być gotowe
· Rozpoczęcie z zalecanym opóźnieniem (ok. 15min)
· Powitanie (max 5min.)
· Przedstawienie przedstawicieli organizatora
· Wprowadzenie tematyczne (max 15min.)
· Pytania dziennikarzy
· Zakończenie
Konferencja prasowa - typowe błędy
· Natłok informacji – założenie, że dziennikarze nadążą notować
· Nagromadzenie superlatyw nt firmy
· Pomijanie informacji niewygodnych lub wypieranie się
· Krytyka innych redakcji
· Anonimowość przedstawicieli organizatora
· Nadmierne powtarzanie informacji z materiałów
· Błędy organizacyjne
WYWIAD
Wywiady medialne – szczególny rodzaj wystąpień.
Wywiady nie są intelektualnymi konwersacjami!
Wywiady medialne – aktualne są dotychczas omówione zasady wystąpień publicznych
· Przygotowanie się (merytoryczne)
· Walka ze stresem – odprężenie
· Krótko i rzeczowo
· Odpowiedzi na każde pytanie
· Bez kłamania
Gafy związane z wywiadami
· „niedobre pytanie”
· Podmiana pytań
· Niepotrzebna agencja PR
· Reagowanie na nieporozumienia
· Groźby i szantaż
· …
Wywiad telewizyjny
· Wypowiedzenie przesłania w całości w czasie nieprzekraczającym 30 sekund
· Starać się przedstawiać przygotowane tezy (max 3), niezależnie od tego, czy zostaniemy o nie zapytani, w następującej kolejności:
· Informacja „headline”
· Szczegóły informacji
· Ozdobniki informacyjne
· Używać sformułowań podkreślających uwagę: np. „Nigdy dotychczas nie kładziono takiego nacisku na..”, „Jest to pierwsze tego typu rozwiązanie..”
· Oczy nie powinny reagować na ewentualne „zakłócenia” w otoczeniu
· Mówimy w sposób energiczny, modulowany, na wydechu
· Mówimy pełnymi, wyraźnymi sekwencjami, ale krótkimi
· Gestykulujemy na wysokości ramion, aby nasze gesty zostały zarejestrowane na ekranie telewizora w zbliżeniu
· Unikajmy przy tym wszystkich gestów w okolicy twarzy
· Siadajmy w pozycji stabilnej, swobodnej i wyprostowanej, nogi uginajmy równolegle
· Dopasujmy język ubioru do tła wystąpienia wg zasady, że im spokojniej i oszczędniej tym korzystniejszy efekt
· Ustawmy się w odległości 2-3 metrów od obiektywu kamery oraz minimum 1m etr od tła, na którym jesteśmy filmowani (tło nieostre, kolorystyka neutralna medialnie, unikać białej ściany oraz szczegółów w postaci np. boazerii na poziomie uszu, powodujących niezamierzone efekty
· To co mówisz, mówisz oficjalnie
Wywiad radiowy
Miejmy zawsze w zanadrzu przygotowane jedno ustalone zadanie rozpoczynające wypowiedź niezależnie od tego, jakie padną pytania
· W sytuacji napierających kamer i mikrofonów okażmy pewność siebie i uprzejmość; wyczekajmy aż opór ustanie, robiąc jeden krok do tyłu
· Dla zyskania na czasie można opóźnić wypowiedz w sposób przyjazny, np. jakimś dowcipnym zdaniem
· Dobrym sposobem jest zaproponowanie dziennikarzowi innego miejsca wywiadu
· Odpowiadajmy na każde pytanie po kolei. Za wszelką cenę należy unikać ucieczki: „Bez komentarza”, „Nie potwierdzam, ani nie zaprzeczam”, „Nie mam nic do powiedzenia”
WYSTĄPIENIA PUBLICZNE
· przemówienia
· odczyty
...
kwiatek607