Hiley David, Chorał gregoriański i neogregoriański w śpiewach oficjów ku czci średniowiecznych świętych. Muzyka Nr 2 (2003) , s. 3-16.pdf

(324 KB) Pobierz
430736656 UNPDF
MUZYKA
KWARTALNIK INSTYTUTU SZTUKI POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Rocznik XLVIII
2003
Nr 2 (189)
PL ISSN 0027-5344 Vat 0% Cena 10 zł
430736656.023.png
Rada Redakcyjna:
Ludwik Bielawski
Ewa Dahlig
Maciej Gotąb
Barbara Przybyszewska-Jarmińska
Elżbieta Witkowska-Zaremba
Redakcja:
Paweł Gancarczyk
Dorota Maciejewicz
Halina Sieradz - sekretarz redakcji
Elżbieta Witkowska-Zaremba - redaktor naczelny
© Copyright by Instytut Sztuki PAN
Instytut Sztuki
Polskiej Akademii Nauk
Wydawca: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Redakcja: Zakład Historii Muzyki Instytutu
Sztuki PAN, 00-238 Warszawa, ul. Długa 26/28, tel. 831-32-71 w. 238;
Nakład: 500 egz.
Skład i druk: ARGRAF Sp. z o.o., 03-301 Warszawa, ul. Jagiellońska 76, tel./fax 811-51-11
430736656.024.png 430736656.025.png
KWARTALNIK
POŚWIĘCONY
HISTORII I TEORII
MUZYKI
*
INSTYTUT SZTUKI
POLSKA AKADEMIA NAUK
MUZYKA
Treść
Artykuły
David Hiley Chorał gregoriański i neogregoriański. Zmiany stylistyczne w śpiewach oficjów
ku czci średniowiecznych świętych
3
Jakub Kubieniec O krakowskim antyfonarzu z początku XII w
17
Anna Wolodarski Gdy pozostały tylko fragmenty... Membra disiecta w zbiorach Riksarkivet
w Sztokholmie
31
Paweł Gancarczyk Nieznane genealogie z rękopisu F22-90 Biblioteki Litewskiej Akademii
Nauk w Wilnie
49
Elżbieta Witkowska-Zaremba Sztuka gry na instrumentach klawiszowych około 1430 roku:
dwa traktaty organowe z rękopisu M. CIII Biblioteki Kapituły Metropolitalnej w Pradze . .
57
Lektury
Karol Berger „Ręka Gwidona" a sztuka pamięci
71
Sprawozdania
Ryszard Wieczorek Paweł Gancarczyk: „Musica scripto". Kodeksy menzuralne II polowy
XV wieku na wschodzie Europy Łacińskiej. Warszawa 2001
99
Jakub Kubieniec Robert Bernagiewicz: Recepcja tradycji neumatycznych w notacji Graduału
Wiślickiego w świetle neum liąuescentes. Ząbki 1999
107
Adam Halamski Nocturnale Romanum. Antiphonale Sanctae Romanae Ecclesiae pro
nocturnis Horis. Editio princeps. Romae - Florentiae -Veronae - Visograciae Aąuensis -
Sambucae Toscanorum, ab MCMXCVII usąue ad MMII
111
Informacje
Muzykologiczne ośrodki uniwersyteckie w roku akademickim 2002/2003
H 7
Akademie muzyczne
120
Kronika
123
Noty o autorach
127
o vi
. onnn • Nr 2 (189)
430736656.026.png 430736656.001.png 430736656.002.png 430736656.003.png 430736656.004.png 430736656.005.png 430736656.006.png 430736656.007.png 430736656.008.png 430736656.009.png 430736656.010.png
C o n t e n t s
Articles
David Hiley Gregorian and Neo-Gregorian Chant. Changes of Style in Office Chants for
Medieval Patron Saints
3
Jakub Kubieniec About an Antiphonal from Kraków Dating from the Beginning of the
Twelfth Century
17
Anna Wolodarski When Only Fragments Remain... Membra disiecta from the Riksarkivet
Collection in Stockholm
31
Paweł Gancarczyk Unknown Genealogies from Manuscript F22-90 at the Library of the
Lithuanian Academy of Sciences in Vilnius
49
Elżbieta Witkowska-Zaremba The Art of Keyboard-Playing circa 1430: Two Organ Treatises
from Manuscript M. CIII at the Metropolitan Chapter Library in Prague
57
Reading Matter
Karol Berger The Hand and the Art of Memory
71
Book
reviews
Ryszard Wieczorek Paweł Gancarczyk: „Musica scripto". Kodeksy menzuralne II potowy
XV wieku na wschodzie Europy Łacińskiej. Warszawa 2001
99
Jakub Kubieniec Robert Bernagiewicz: Recepcja tradycji neumatycznych w notacji Graduału
Wiślickiego w świetle neum liquescentes. Ząbki 1999
107
Adam Halamski Nocturnale Romanum. Antiphonale Sanctae Romanae Ecclesiae pro
nocturnis Horis. Editio princeps. Romae - Florentiae -Veronae -Visograciae Aąuensis -
Sambucae Toscanorum, ab MCMXCVII usque ad MMII
111
Information
Musicology at the Universities in the Academic Year 2002/2003
117
Academies of Musie
120
Chronicie
123
Biographical Notes
127
430736656.011.png 430736656.012.png 430736656.013.png 430736656.014.png 430736656.015.png 430736656.016.png 430736656.017.png 430736656.018.png 430736656.019.png 430736656.020.png 430736656.021.png 430736656.022.png
A
R
T
Y
K
U
Ł Y
PL ISSN 0027-5344, Muzyka 2003, 2
David Hiley
Ratyzbona
CHORAŁ GREGORIAŃSKI I NEOGREGORIAŃSKI.
ZMIANY STYLISTYCZNE W ŚPIEWACH OFICJÓW
KU CZCI ŚREDNIOWIECZNYCH ŚWIĘTYCH
W latach 1996-99 kierowałem projektem badawczym, wspieranym przez Deut­
sche Forschungsgemeinschaft, pod tytułem Śpiewy oficjów ku czci świętych (Histo-
ńae) w średniowieczu (Die Gesange der Heiligen-Offizien (Historiae) im Mittelalter),
w ramach którego zebrano we współczesnych edycjach bądź transkrybowano oko­
ło 120 oficjów ku czci świętych patronów, a styl tych oficjów został poddany grun­
townej analizie. Badania objęły oficja z całej Europy, choć nacisk położony został
chronologicznie na wiek XI, geograficznie zaś na południowe Niemcy, północną
Francję i Anglię. Z tego studium wyłonił się fascynujący obraz przemiany stylu
muzycznego. W niniejszym artykule przedstawię kilka szczegółów owego obrazu
w ich związku ze śpiewami liturgicznymi ku czci polskich świętych.
Próba zrozumienia rozwoju stylu muzycznego w szerszym kontekście budzi
zdumienie, że chorał ma w ogóle jakąkolwiek historyczną zmienność. Nacisk,
aby chora! śpiewany był poprawnie, w zgodzie z ugruntowaną tradycją, był nie­
zwykle silny. Wprowadzanie doń nowości musiało być rzeczą bardzo trudną do
zaakceptowania zarówno pod względem psychologicznym dla kompozytora, jak
i dla wykonawców i odbiorców. Czasem trudności te pozostawiały wyraźny ślad.
Np. pod koniec X w. Letald z Micy, twórca nowego oficjum ku czci Św. Juliana
z Le Mans, podkreśla, że trzyma! się starego stylu kompozycji i unikał „nowości"
(novitas), wiedząc, że wzbudziłaby sprzeciw u współczesnych. Arnold od Św. Em-
merama musiał opuścić na jakiś czas klasztor w Ratyzbonie, gdy rozpoczął pra­
cę nad nową redakcją tradycyjnego żywota świętego (i zapewne także związa­
nych z nim tradycyjnych śpiewów). Dopiero po jakimś czasie był w stanie dopro­
wadzić do skutku oba projekty - literacki i muzyczny 1 .
1 David Hiley: The Historia of St. Julian of Le Mans by Letald of Micy: some comments and
ąuestions about a North French office of the early eleventh century. W: The Divine Office in the Latin
MiddleAges. Methodology and Source Studies, Regional Developments, Hagiography. Written in Honor
of Professor Ruth Steiner. Red. Margot E. Fassler, Rebecca A. Baltzer. Oxford 2000 s. 444-^162. Na te­
mat Arnolda por. moje wydanie oficjum św. Emmerama Historia Sancti Emmerammi Amoldi Vohbur-
gensis circa 1030. W serii:
Wissenschaftliche AbhandlungenIMusicological Studies 65/2. Ottawa 1996.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin