166.doc

(112 KB) Pobierz
166                   52.3-52.7


  3. Starożytny alfabet irlandzki, podobnie jak ten, którego używali wymieniani przez Cezara
galijscy druidzi, być może poczštkowo nie był pisany, a wszystkie jego litery brały swe nazwy od
drzew. Alfabet ten zwany był Beth-luis-nion ("brzoza-jesion górski-jesion") od pierwszych
trzech spółgłosek. Jego kanon wiadczšcy o frygijskim pochodzeniu odpowiadał alfabetom
pelazgijskiemu i łacińskiemu, posiadał mianowicie trzynacie spółgłosek i pięć samogłosek.
Kolejnoć poczštkowa, będšca prawdopodobnie kolejnociš używanš przez Hermesa, była
następujšca: A, B, L, N, O, F, S, H, U, D, T, C, E, M, G, Ng lub Gn, R, I. Mędrcy irlandzcy
przekształcili go w język głuchoniemych, na palcach pokazujšc poszczególne litery lub symbole
słowne. Każda spółgłoska przedstawiała miesišc złożony z dwudziestu omiu dni w roku
trzynastomiesięcznym, rozpoczynajšcym się w dwa dni po zimowym przesileniu, a mianowicie:

 1.24grudnia        B    brzoza lub dzika oliwka
 2.21stycznia       L    dziki jesion
 3.18lutego         N    jesion
 4.18marca          F    olcha lub dereń
 5.15kwietnia       S    wierzba; SS (Z) tarnina
 6.13maja           H    głóg lub dzika grusza
 7.10czerwca        D    dšb lub drzewo terpentynowe
 8. 8lipca          T    jemioła lub dšb kolczasty
 9. 5sierpnia       C    orzech; CC(Q) jabłko,jarzębina lub pigwa
10. 2wrzenia       M    winna latorol
11.30wrzenia       G    bluszcz
12.28padziernika   Ng   albo Gn trzecina lub kalina
13.25listopada      R    bez aptekarski lub mirt

  4. Około roku 400 przed Chr. w wyniku rewolucji religijnej porzšdek został zmieniony wraz
z nowym systemem kalendarzowym i przedstawiał się następujšco: B, L, F, S, N, H, D, T, C, Q, M,
G, Ng, Z, R. Alfabet ten zwišzany jest z Heraklesem Ogmiosem, czyli "Tarczš słonecznš Ogma",
podobnie jak poprzedni - z Foroneusem (zob.132.3).
  5. Każda samogłoska reprezentowała kwartalny termin w roku: O (kolcolist zachodni)-
wiosenne zrównanie dnia z nocš; U (wrzos) - letnie przesilenie; E (topola) - jesienne zrównanie;
A (jodła lub palma) - drzewo narodzin oraż drzewo mierci, I (cis) reprezentowały wspólnie
zimowe przesilenie. Ta kolejnoć drzew zawarta jest w micie greckim i łacińskim, w sakralnej
tradycji całej Europy oraz mutatis mutandis Syrii i Azji Mniejszej. Bogini Karmenta (zob. 86.2i
132.6) wynalazła B i T oraz samogłoski, ponieważ każda z tych kalendarzowych spółgłosek
wprowadzała jedno jej półrocze; rok za był podzielony między więtego króla i jego bliniaka-
-zastępcę.
  6. Żurawie były ptakami Hermesa (zob. 17.3 i 36.2), patrona poetów, dopóki Apollo nie
uzurpował jego władzy. Do najdawniejszych alfabetów zalicza się alfabet klinowy. Palamedes
(,odwieczna roztropnoć") - ze swyni więtym żurawiem (Marcjalis, Epigramaty, XIII.75) był
karyjskim odpowiednikiem egipskiego boga Tota, wynalazcy liter, występujšcego z podobnym do
żurawia ibisem. Hermes za był wczesnym helleńskim odpowiednikiem Tota (zob.162s). Przyjęto
za fakt historyczny, bynajmniej nie mit, że Simonides i Epicharm dodali nowe litery do alfabetu,
chociaż nadal niezbyt jasne sš powody, dla których to uczynili. Dwa sporód ich dodatków, ksi
i psi były niepotrzebne, usunięcie za spółgłoski przydechowej (H) i digamma (F) zubożyło kanon.
  7. Można dowieć, że nazwy liter zachowane w irlandzkim Beth-luis-nion, które, jak głosi
tradycja, pochodziły z Grecji i dotarły do Irlandu przez Hiszpanię (zob.132. 5), były starożytnym
greckim zaklęciem ku czci arkadyjskiej Białej Bogini Alfito, zdegradowanym w czasach klasycz-
nych do roli dziecinnego odliczania. Kadmejska kolejnoć liter utrwalona w powszechnie
przyjętym abecadle została, jak się zdaje, celowo wprowadzona przez fenickich kupców, którzy


                       52.7-53.c                 167


posługiwali się alfabetem w handlu, lecz nie chcieli obrazić bogini ujawniajšc prawdziwš
kolejnoć liter.
  Ten skomplikowany i ważny problem omówiony jest szczegółowo w White Goddess (rozdz.
1-15 i 21).
  8. Kapłani Apollina dodali prawdopodobnie do jego liry głoski wspomniane przez Demetrio-
sa, aleksandryjskiego filozofa z pierwszego wieku przed Chr., który pisze w swej pracy O stylu:
  "Kapłani egipscy w hymnach do bogów wypiewujš po kolei siedem głosek; dwięki te brzmiš
w uszach słuchaczy jak muzyka liry i fletu, a wrażenie jest bardzo wielkie... ale lepiej może nie
rozwodzić się nad tym
  wiadczyłoby to o posługiwaniu się głoskami w leczeniu muzykš w sanktuariach Apollina.




                         53


                     DAKTYLOWIE


  a. Niektórzy twierdzš, że rodzšc Zeusa Rea przycisnęła palce do ziemi, by
ulżyć sobie, i wtedy na wiat przyszli Daktylowie. Pięciu Daktylów płci
żeńskiej powstało z jej ręki Iewej, pięciu Daktylów płci męskiej z prawej.
Powszechnie utrzymuje się jednak, że Daktylowie mieszkali na górze Ida na
długo przed urodzinami Zeusa, a niektórzy opowiadajš, że nimfa Anchiale
urodziła ich w jaskini diktejskiej w pobliżu Oaksos. Męscy Daktylowie byli
kowalami i pierwsi odkryli żelazo w pobliskiej górze Berekyntos. Siostry ich,
które osiedliły się w Samotrace, wzbudzały wielki podziw swymi magicznymi
zaklęciami i wtajemniczyły Orfeusza w misteria bogini. Imiona ich sš otoczo-
ne cile strzeżonš tajemnicš.l
  b. Inni natomiast twierdzš, że męscy Daktylowie byli kuretami, którzy
strzegli kolebki Zeusa na Krecie, następnie przybyli do Elidy i wznieli
wištynię, by przebłagać Kronosa. Imiona ich brzmiały: Herakles, Pajonios,
Epimedes, Jazjos i Akesidas. Herakles sprowadziwszy dzikš oliwkę od Hyper-
borejczyków do Olimpu urzšdził dla swych młodszych braci wycigi i w ten
sposób zapoczštkował Igrzyska Olimpijskie. Opowiada się również, że ukoro-
nował zwycięzcę Pajoniosa gałšzkš oliwnš i że potem spali na posłaniach
zrobionych z zielonych lici. W rzeczywistoci jednak dzikš oliwkš nie
koronowano zwycięzcy aż do siódmej olimpiady, kiedy to wyrocznia delficka
kazała Ifitosowi zastšpić niš gałšzkę jabłoni, która do tej pory była nagrodš
wręczanš. zwycięzcy.2
  c. Akmon, Damnameneus i Kelmis sš tytułami trzech najstarszych Dakty-
lów. Niektórzy twierdzš, że Kelmis zamieniony został w żelazó za to, że
obraził Reę.3


     #.Diodor z Sycylii, V.64; Sofokles, Głusi satyrowie, cyt. przez Strabona, X.3.22;
       Apoloniusz z Rodos, I. 509 i 1130.


168                    53.1- 53.5


      2. Pauzaniasz, V.7.4; Flegon ż Tralles, Fragmenta historica Graeca, III.604
      3. Scholia do Apoloniusza z Rodos,1.11.29; Owidiusz, Przemiany, IV.281.




  1. Daktylowie sš personifikacjš palców, bieg olimpijski Heraklesa za jest bajkš dla dzieci
ilustrowanš bębnieniem palcami, z pominięciem kciuka, po stole, w której zawsze wygrywa palec
wskazujšcy. Tajna tradycja orficka oparta była na kalendarzowej sekwencji drzew magicznych.
W języku znaków na każde drzewo przypadał jeden staw palca i jedna litera orfickiegd
kalendarza-alfabetu, frygijskiego bodajże pochodzenia (zob. 52.3). Dzika oliwka odpowiada
górnemu stawowi kciuka, uchodzšcego za siedlisko męskoci i noszšcego dlatego nazwę Herakle-
sa. Podobno z ciała tego Heraklesa wyrastały licie (Palajfatos, 37). System ten przetrwał
w zachodnioeuropejskich ludowych nazwach palców, na przykład palec serdeczny odpowiada
Epimedesowi, palec rodkowy - Jazjosowi. Reminiscencjš tego systemu sš również nazwy palców
stosowane w chiromancji: palec wskazujšcy powięcony jest Jowiszowi, czyli Zeusowi, który
wygrał bieg, mały palec, Merkury lub Hermes, jest palcem magicznym. W całej pierwotnej
Europie metalurg`ii towarzyszyły zaklęcia, a kowale nazywali palce prawej ręki Daktylami, lewš
pozostawiajšc czarownicom.
  2. Opowieć o Akmonie, Damnameneusie i Kelmisie, których imiona majš zwišzek z metalur-
giš, jest również bajkš dla dzieci, ilustrowanš uderzeniami palca wskazujšcego po kciuku,
podobnie jak młot uderza w kowadło, po czym wsuwa się między nie koniec palca rodkowego,
jak gdyby to był kawał rozpalonego żelaza. Żelazo dotarło na Kretę przez Frygię z południowego
wybrzeża Morza Czarnego. Kelmis, jako personifikacja odlewanego żelaza, nie cieszył się
przychylnociš patronki kowali, wielkiej bogini Rei, której upadek rozpoczšł się z chwilš
zastosowania procesu odlewania żelaza i pojawienia się Dorów z żelaznš broniš. Za rudy ziemne
uznawała ona jedynie złoto, srebro, mied, ołów i cynę, choć kawałki żelaza z meteorytów były
bardzo cenione ze względu na swe cudowne pochodzenie i być może jeden taki kawałek spadł na
górę Berekintos. W wykopaliskach w Fajstos odnaleziono nie obrobiony kawał takiego żelaza
obok glinianego wizerunku przykucniętej bogini, muszli morskich i miseczek ofiarnych. Wczesne
żelazo egipskie pochodzi z meteorytów i zawiera wysoki procent niklu, wobec czego niemal
zupełnie nie rdzewieje. Nazwa rodkowego palca, digitus impudicus, pochodzi od.obrazy
wyrzšdzonej Herze przez Kelmisa.
  3. Igrzyska Olimpijskie zapoczštkował bieg dziewczšt walczšcych o przywilej zostania
kapłankš bogini księżyca Hery (Pauzaniasz, V.16.2), a ponieważ bieg ten odbywał się w miesišcu
Partenios, "dziewicy", był prawdopodobnie wydarzeniem dorocznym. Gdy Zeus polubił Herę-
to znaczy gdy Achajowie wprowadzili w Grecji nowš formę instytucji więtego króla (zob.12. 7)-
ustanowiono drugi bieg, dla młodych mężczyzn współzawodniczšcych o niebezpieczny przywilej
zostania małżonkiem kapłanki, słońcem jej księżyca i w ten sposób królem Elidy. W podobny
sposób kazał Antajos zmagać się zalotnikom swej córki w biegu o jej rękę (Pindar, Odypytyjskie,
IX), idšc za przykładem Ikariosa (zob.160d) i Danaosa (zob. 60m).
  4. Odtšd Igrzyska odbywały się co cztery lata, a nie co roku, przy czym bieg dziewczšt
urzšdzano podczas osobnego więta, bšd to na dwa tygod...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin