MEN Autyzm One sa wsrod nas.pdf
(
1554 KB
)
Pobierz
618888247 UNPDF
One są ws
,
ród nas
DziecKO z AUTYzMeM
i zespOłeM AspeRGeRA
W szKOle i pRzeDszKOlU
Informacje dla pedagogów i opiekunów
Gabriela Jagielska
One są ws
,
ród nas
One są ws
,
ród nas
DziecKO z AUTYzMeM
i zePOŁeM ASPeRGeRA
W SzKOLe i PRzeDSzKOLU
Informacje dla pedagogów i opiekunów
Gabriela Jagielska
Ośrodek Rozwoju edukacji
Warszawa 2010
© Copyright by Ośrodek Rozwoju Edukacji
Warszawa 2010
Publikacja sinansowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
w ramach rządowego programu
Bezpieczna i Przyjazna Szkoła
,
we współpracy z Ministerstwem Zdrowia
Projekt okładki, opracowanie graiczne
:
Magdalena Cyrczak,
www.cyrczak.com
Wydawca:
Ośrodek Rozwoju Edukacji,
www.ore.edu.pl
iSBN:
978-83-62360-68-0
Druk
:
TRANS-DRUK Szelińscy i Rosińscy Sp. J.,
www.transdruk.pl
Szanowni Państwo,
dzieci przewlekle chore mogą i powinny uczyć się razem z rówieśnikami w szkole najbliższej ich miejscu zamieszkania. Należy jednak
dostrzec ich indywidualne potrzeby oraz uwzględnić je w procesie uczenia, wychowania i budowania przyjaznych relacji z otoczeniem.
To, w jaki sposób dziecko przewlekle chore radzi sobie z chorobą w warunkach zarówno szkolnych, jak i domowych, ma ogromny
wpływ na efekty leczenia, stan zdrowia i jakość życia teraz oraz w przyszłości.
Przedstawiamy Państwu kolejne publikacje z serii „One są wśród nas”, które powstały na wniosek środowiska pedagogicznego i są
kontynuacją poprzedniej edycji poświęconej chorobom organicznym. Tym razem obejmują sferę życia psychicznego dzieci i młodzieży,
która jest równie ważna jak ta, która obejmuje choroby opisane uprzednio. Publikacje są wynikiem prac międzyresortowego zespołu do
spraw przeciwdziałania dyskryminacji dzieci przewlekle chorych, w skład którego weszli przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa
Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Każda z tych publikacji zawiera szczegółowe informacje na temat postępowania z dzieckiem przewlekle chorym
w szkole i przedszkolu, przybliża nauczycielom, rodzicom i uczniom jego specyiczne trudności funkcjonowania,
a także wskazuje kierunki i sposoby rozwiązywania ewentualnych problemów.
Zostały one przygotowane w ramach rządowego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła”, na zlecenie Ministra Edukacji Narodowej,
we współpracy z Ministrem Zdrowia oraz Pełnomocnikiem Rządu do spraw Równego Traktowania. Nakład obejmujący ponad 100
tys. kompletów trai do wszystkich przedszkoli i szkół w Polsce.
Choroby przewlekłe, które zostały opisane w kolejnych książeczkach, nie muszą i nie powinny wykluczać z normalnego życia. Przy
odpowiedniej pomocy ze strony nauczycieli i opiekunów, dzieci i młodzież mogą cieszyć się swoim dzieciństwem i okresem dorastania
razem z rówieśnikami. Publikacje, które dziś Państwu prezentujemy, mogą im w tym pomóc.
Ewa Kopacz
Minister Zdrowia
Katarzyna Hall
Minister Edukacji Narodowej
Elżbieta Radziszewska
Pełnomocnik Rządu do spraw Równego Traktowania
„
One są wśród nas
”
— dzieci z zaburzeniami psychotycznymi i lękowymi,
z depresją i ADHD, z autyzmem i Zespołem Aspergera, z zaburzeniami
odżywiania i z problemem tików. Czy je znamy? Czy rozumiemy ich trudności?
Czy chcemy i potraimy im pomóc?
Doświadczenia wielu krajów, a także nasze, polskie doświadczenia edukacji
integracyjnej i włączającej wskazują, że dzieci z zaburzeniami rozwoju
i przewlekle chore, a więc ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
najpełniej uczestniczą w procesie edukacji, gdy pozostają wspólnie ze
swoimi rówieśnikami i w najbliższym otoczeniu. Mogą uczyć się i być razem
ze wszystkimi
―
pod warunkiem, że będziemy chcieli je bliżej poznać,
dostrzec ich indywidualne potrzeby i wykorzystać tę wiedzę w procesie
uczenia, wychowania i budowania przyjaznych relacji z otoczeniem.
Obecnie przygotowane publikacje z serii
„
One są wśród nas
”
mają za
zadanie przybliżyć nauczycielom, rodzicom i uczniom specyiczne problemy
funkcjonowania w szkole i w przedszkolu dzieci z zaburzeniami rozwojowymi
i chorobami psychicznymi, a także wskazać kierunki i sposoby pracy z nimi.
Integracja dzieci w szkole, zgodne i twórcze współżycie wszystkich dzieci
jest naszą wspólną szansą. Odkryjmy jej wartość.
Zespół redakcyjny
Ośrodka Rozwoju Edukacji
.
Plik z chomika:
cathrina-mgr
Inne pliki z tego folderu:
Kaczmarek B.L.J. - Mózg. Język. Zachowanie.doc
(11459 KB)
Autyzm apteczka pierwszej pomocy.pdf
(453 KB)
Dziecko z autyzmem i zespolem Aspergera w szkole i przedszkolu.pdf
(397 KB)
Delacato Carl H. - Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko(1).pdf
(90761 KB)
Logopedia - pytania i odpowiedzi ( T_ Gałkowski, G_ Jastrzębska ) - Autyzm.pdf
(78380 KB)
Inne foldery tego chomika:
Artykuły i prace- Autyzm
Dokumenty
Formularze badania rozwoju
Galeria
Kwestionariusze - Autyzm
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin