CZERWIEC 2010 I TYDZIEŃ „ ŚWIETO WSZYSTKICH DZIECI”
PODSTAWA PROGRAMOWA : I Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne II Wspomaganie rozwoju mowy dzieci III Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia IV Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci V Wychowanie przez sztukę- muzyka śpiew pląsy taniec(…)różne formy plastyczne V Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną
CELE POŚREDNIE:
- przybliżanie dzieciom problematyki Dnia Dziecka i praw dziecka;
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematyki „ ŚWIETO WSZYSTKICH DZIECI”;
- zapoznanie z życiem dzieci w innych krajach;
- osłuchanie dzieci z nazwą własnego kraju poprzez rozmowy i naukę wiersza : „Co to jest Polska? „-Janczarskiego;
- poznawanie piosenek, wierszy, opowiadań o tematyce: „ dzieci” ;
- grupowanie przedmiotów ze względu na przynależność do osoby, ćw. w przeliczaniu, porównywanie liczebności zbiorów: więcej o jeden, mniej o jeden;
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych poprzez systematyczny kontakt z literatura dziecięcą.
- rozwijanie sprawności manualnych palców rąk i dłoni. poprzez techniki plastyczne: –naklejanie, wycinanie, lepienie z plasteliny i modeliny, wydzieranki, , rysowanie ., zabawy z gazetą , ćw. graficzne, zabawy konstrukcyjne i dowolną działalność plastyczną;
- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.
- rozwijanie aktywności twórczej , ruchowej i słownej;
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE
Data realizacji
KSZTAŁCĄCY
OPERACYJNY
1. Słuchanie opowiadania na podstawie ut. M. Galicy „ Wiercipietek i Dzień Dziecka”
- słuchanie opowiadań(…) odpowiadanie na pytania dotyczące utworu(…)s.27
-podawanie informacji o sobie(…), dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych, szanowanie jej(…)s.17
-nazywanie ludzi różnych ras(…), szanowanie odrębności narodowych(…)s.22
- budzenie zainteresowania dzieci własnym świętem
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i oglądania
-potrafi z uwaga słuchać opowiadania
- potrafi wypowiedzieć się na temat opowiadania;
- wie co oznacza zwrot „ Dzień Dziecka”
i kto obchodzi święto 1 czerwca
- rozpoznaje i nazywa dzieci przedstawione na obrazkach: Murzynek, Eskimos, Chińczyk,
2. „ Murzynek”- wyklejanie sylwey plastelina, kulkami z krepiny, ozdabianie elementami z papieru
- Lepienie z plasteliny , wydzieranie, naklejanie(…)s.45
- rozwijanie sprawności manualnej palców rak;
- rozwijanie aktywności twórczej
- potrafi dopowiadać fragmenty wiersza „ Bambo” J. Tuwima;
- zna sposób wykonania pracy;
- potrafi wykleić postać brązową plasteliną, nakleić włosy z kuleczek z czarnej krepy, wykonać z papieru spódniczkę,
- ozdobić postać bransoletkami,
3. Słuchanie piosenki „Wszystkie dzieci nasze są”
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela(…)śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą(…)s.43
- nazywanie ludzi różnych ras, poznanie ich zwyczajów, zwrócenie uwagi na zabawy dzieci(…), zwrócenie uwagi na równość praw wszystkich ludzi(…)s.22
- rozwijanie rozumienia takich wartości jak przyjaźń
- stymulowanie mowy dzieci
- Potrafi słuchać ze zrozumieniem ut. H. Bechlerowej Pt. „ Dwaj przyjaciele”
- wie , kto to jest przyjaciel;
- zna słowa i melodie piosenki
-0dczuwa nastrój piosenki
4. Rysowanie na temat :
„ Moje marzenia”
- rysowanie(…)s.45
- rozwijanie myślenia, wyobraźni, koordynacji wzrokowo-ruchowej
- potrafi narysować to o czym marzy, opowiedzieć całymi zdaniami o swoim obrazku, ocenić swoją pracę
5. Zabawy matematyczna „Co do kogo pasuje? „ – ćw. klasyfikacyjne
-klasyfikacja przedmiotów pod wzglądem cech(…)s.35
- rozwijanie pamięci, logicznego myślenia
- słucha wiersza Kto gdzie mieszka ?-
- posiada wiadomości o życiu dzieci z innych państw
- potrafi dopasować charakterystyczne przedmioty do dzieci z różnych krajów
6. DZIEŃ DZIECKA w przedszkolu –wspólne zabawy w ogrodzie przedszkolnym
- Integrowanie i komunikowanie się w grupie i poza nią (…) s. 16
- Integracja podczas wspólnych zabaw na łące
- -Wdrożenie do aktywnego i zdrowego spędzania czasu wolnego.
Uświetnienie święta dzieci
- przejawia oznak: życzliwości, dobroci i koleżeństwa wobec innych; dzieci;
- kulturalnie odnosi się do innych dzieci
Praca w pozostałej części dnia:
v POZNAJ SIEBIE
Słuchanie opowiadań :„ Dobra” gosposia- czy potrafię być dobrym kolega , przyjacielem,, Dobry uczynek”- czy małe
uczynki są tez dobrymi uczynkami, „ Niebieskie liście”- czy umiem dzielić się swoimi rzeczami
- wie , ze przyjaźń trzeba cenić;
- wie jak zachowuje się dobry kolega , przyjaciel.
- wie , że małe uczynki też są ważne;
- stara się robić dobre uczynki;
- wie , ze należy pomagać koledze, koleżance i dzielić się swoimi rzeczami.
v Zabawa rozwijająca poczucie własnej wartości „ Taki sam i inny”- integrowanie grupy , eliminowanie uprzedzeń dzieci
do rówieśników;
v Zabawa „Indiańskie powitania”- - rozwijanie pamięci, uwagi, aktywności słownej i ruchowej
v Zabawy plastyczno – konstrukcyjne – rozwijanie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo – ruchowej,
aktywności twórczej.
v Ćwiczenia graficzne: „ Rysujemy wspólnie” i „ Zręczna ręka”- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej ,
wyobraźni ruchowej.
v Zabawy swobodne i zorganizowane w salki i w ogrodzie przedszkolnym- zaspakajanie potrzeby zabawy, ruchu,
rozwijanie umiejętności organizacyjnych. Utrwalanie poznany piosenek i wierszy – rozwijanie pamięci odtwórczej,
stymulowanie mowy dziecka.
v Słuchanie literatury dziecięcej:
- opowiadanie Pt” O Sobiepanku i Samolubku” E. Szelburg – Zarembiny- ocena zachowania bohaterów opowiadania,
zachęcanie dzieci do zgodnego współżycia w grupie.
- wiersz Jarosława Poloczka Pt. „ Mam prawo do…”- zapoznawanie dzieci z ich prawami, rozwijanie pamięci odtwórczej
- wiersz : „Co to jest Polska? Janczarskiego—określanie siebie i miejsca w świecie: Jestem Polakiem, mieszkam w Polsce,
mówię po polsku.
v Ćw. Artykulacyjne ( języka i warg, podniebienia miękkiego), oddechowe i słuchowe
v Karta pracy z zakresu pojęć matematycznych „Połącz w pary „- porównywanie liczebności zbiorów: więcej o jeden,
mniej o jeden.
olmi