(8022) 9_wykład finanse publiczne.pdf

(300 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - Zajêia 7 w open office
Finanse publiczne
Wyk ł ad nr 7:
System podatkowy
Poj ę cie podatku
Podatek
jest jednostronnie ustalonym ś wiadczeniem pieni ęż nym o charakterze przymusowym,
nieodp ł atnym i bezzwrotnym, powszechnie pobieranym na rzecz pa ń stwa lub innych
podmiotów publicznoprawnych (np. samorz ą dów)
Konstytutywne cechy podatku:
1. ś wiadczenie okre ś lone ustaw ą ,
2. ś wiadczenie pieni ęż ne,
3. ś wiadczenie przymusowe,
4. ś wiadczenie bezzwrotne,
5. ś wiadczenie nieodp ł atne,
6. ś wiadczenie na rzecz podmiotów publicznoprawnych,
4414310.002.png
Cechy konstytutywne podatku
1. Ś wiadczenie okre ś lone ustaw ą
–tk jt ś wiadczeniem, które mo ż e by ć nak ł adane tylko przez ustaw ę
podatek jest ś wiadczeniem, które odnosi si ę do praw podmiotowych jednostki lub osób prawnych
–i b ł adania podatków i innych danin publicznych jest form ą ochrony
konstytucyjnie gwarantowanego prawa w ł asno ś ci prywatnej i prawa dziedziczenia .
Zapis o tym znajduje si ę w art. 217 Konstytucji RP, i stanowi, ż e:
„…nak ł adanie podatków i innych danin publicznych, okre ś lanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania
i stawek podatkowych, a tak ż e zasad przyznawania ulg i umorze ń oraz kategorii podmiotów zwolnionych
od podatków nast ę puje w drodze ustawy”.
Jednostki samorz ą du terytorialnego w Polsce nie maj ą prawa do wprowadzania
podatków –natomiast maj ą prawo ustalania wysoko ś ci podatków i op ł at
lokalnych w zakresie okre ś lonym w ustawie (art. 168 Konstytucji RP)
Cechy konstytutywne podatku
2. Ś wiadczenie pieni ęż ne
– w gospodarce rynkowej wydatki bud ż etu pa ń stwa dokonywane s ą w pieni ą dzu - wobec tego
w pieni ą dzu pobierane s ą tak ż e daniny na rzecz pa ń stwa
– Kiedy pieni ą dz nie pe ł ni wszystkich swoich funkcji, podatki wymierza si ę i pobiera tak ż e
w naturze
Przyk ł ad
–o ą tku lat 70-tych w Polsce pobierano w naturze podatek gruntowy
– Dodatkowo art. 66 Ordynacji podatkowej, dopuszcza mo ż liwo ść regulacji zaleg ł o ś ci
podatkowych wobec bud ż etu pa ń stwa lub gminy nie w pieni ą dzu, lecz przez przeniesienie
w ł asno ś ci rzeczy lub praw maj ą tkowych
4414310.003.png
Cechy konstytutywne podatku
3. Ś wiadczenie przymusowe
–tk jt ś wiadczeniem przymusowym, gdy ż realizacja zobowi ą zania podatkowego
jest zabezpieczona mo ż liwo ś ci ą zastosowania ś rodków egzekucyjnych przewidzianych
w ustawach, łą cznie z kar ą pozbawienia wolno ś ci
4. Ś wiadczenie bezzwrotne
–tk jt ś wiadczeniem bezzwrotnym, a zatem nie podlega zwrotowi osobie fizycznej,
czy prawnej, od której zosta ł pobrany
– Podatek nie jest kredytem ani po ż yczk ą , jego bezzwrotno ść wynika z redystrybucyjnego
charakteru podatków , polegaj ą cego na przesuni ę ciu ś rodków finansowych od podatnika na
rzecz w ł adzy publicznej
Cechy konstytutywne podatku
5. Ś wiadczenie nieodp ł atne
podatek nie jest ś wiadczeniem ekwiwalentnym co znaczy, ż e z tytu ł u pobrania podatku
pa ń stwo nie jest zobowi ą zane do ś wiadczenia wzajemnego
wp ł ywy podatkowe s ą przeznaczane na finansowanie dóbr i us ł ug publicznych w ogóle co sprawia, ż e nie
jest mo ż liwe ustalenie ilo ś ciowej relacji mi ę dzy jednostkowym ś wiadczeniem podatkowym podatnika
i korzystaniem przez niego z tych dóbr i us ł ug
6. Ś wiadczenie na rzecz podmiotów publicznoprawnych
–ti m ą by ć pobierane tylko na rzecz Skarbu Pa ń stwa i jednostek samorz ą du
terytorialnego.
–Itij ą pewne odst ę pstwa od tej „regu ł y” – przyk ł adowo:
w pewnych okoliczno ś ciach podatek od czynno ś ci cywilnoprawnych pobieraj ą notariusze, podatek rolny –
so ł tysi, itd.
4414310.004.png
Podatki i quasi podatki
Je ż eli dane ś wiadczenie posiada wszystkie cechy przypisywane podatkom łą cznie, to
w istocie jest ono podatkiem bez wzgl ę du na jego nazw ę i umiejscowienie w systemie
prawa
Polski system dochodów publicznych obejmuje kilka rodzajów obowi ą zkowych op ł at, które
maj ą wszelkie cechy podatków, cho ć nie s ą nazywane podatkami
Op ł ata
–jt ś wiadczeniem pieni ęż nym, przymusowym, bezzwrotnym, jednostronnie ustalanym i
pobieranym przez w ł adze publiczne
ł ata w przeciwie ń stwie do podatku, rodzi roszczenie do okre ś lonego ś wiadczenia na rzecz
podatnika,
na przyk ł ad: otrzymania koncesji, zezwolenia na budow ę domu
– zasady poboru i wysoko ść op ł at regulowane s ą ustawowo
Cz ęść op ł at zasila dochody bud ż etu pa ń stwa, cz ęść natomiast kierowana jest do
wskazanych instytucji publicznych
Podatki i quasi podatki
Przyk ł adami quasipodatków, s ą m.in.:
ł adki op ł acane przez pracodawców na rzecz Funduszu Ubezpiecze ń Spo ł ecznych i Funduszu
Pracy oraz wp ł aty na rzecz Pa ń stwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepe ł nosprawnych,
w przypadku sk ł adek na ubezpieczenie spo ł eczne, wp ł ywaj ą ce do Funduszu Ubezpiecze ń Spo ł ecznych,
charakter quasipodatku maj ą tylko wp ł aty przedsi ę biorców
ł aty z zysku jednoosobowych spó ł ek Skarbu Pa ń stwa, pobierane na podstawie ustawy o
wp ł atach z zysku przez jednoosobowe spó ł ki Skarbu Pa ń stwa
stanowi ą rodzaj dop ł aty do podatku dochodowego od osób prawnych
do dokonywania wp ł at z zysku obowi ą zane s ą jednoosobowe spó ł ki Skarbu Pa ń stwa oraz spó ł ki, w
których akcjonariuszami s ą – oprócz Skarbu Pa ń stwa – wy łą cznie osoby, które otrzyma ł y akcje spó ł ki z
puli udost ę pnianej nieodp ł atnie jej pracownikom
ł aty pobierane na podstawie ustawy o grach i zak ł adach wzajemnych,
pobierane s ą od niektórych czynno ś ci ob ł o ż onych podatkiem od gier, maj ą tak ą sam ą podstaw ę
wyliczania, cho ć inne stawki
4414310.005.png
Funkcje podatków
Rozró ż nia si ę nast ę puj ą ce funkcje podatków:
1. Funkcja fiskalna.
2. Funkcja pozafiskalna.
Funkcja fiskalna podatków
wyra ż a si ę w dostarczaniu za po ś rednictwem podatków – dochodów publicznych
– Cel fiskalny stanowi ł w przesz ł o ś ci i stanowi do dzi ś podstawowy motywów pobierania
podatków i w du ż ym stopniu przes ą dza o ich konstrukcji
–M ż na spotka ć pogl ą dy g ł osz ą ce, ż e wzgl ę dy fiskalne stanowi ą jedyne uzasadnienie pobierania
podatków
Funkcje podatków
Funkcje pozafiskalne podatków
wyra ż aj ą si ę w wykorzystywaniu podatków do potrzeb oddzia ł ywania przez pa ń stwo
(i inne zwi ą zki publicznoprawne) na ż ycie gospodarcze i spo ł eczne
– przypisywanie podatkom funkcji pozafiskalnych zak ł ada nie tylko aktywn ą rol ę pa ń stwa
(i innych zwi ą zków publicznoprawnych) w gospodarce i ż yciu spo ł ecznym, ale tak ż e
ś wiadome
i celowe wykorzystywanie podatków do wype ł niania tej funkcji
4414310.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin