(8022) 9_wykład finanse publiczne.pdf
(
300 KB
)
Pobierz
Microsoft PowerPoint - Zajêia 7 w open office
Finanse publiczne
Wyk
ł
ad nr 7:
System podatkowy
Poj
ę
cie podatku
Podatek
jest jednostronnie ustalonym
ś
wiadczeniem pieni
ęż
nym o charakterze przymusowym,
nieodp
ł
atnym i bezzwrotnym, powszechnie pobieranym na rzecz pa
ń
stwa lub innych
podmiotów publicznoprawnych (np. samorz
ą
dów)
Konstytutywne cechy podatku:
1.
ś
wiadczenie okre
ś
lone ustaw
ą
,
2.
ś
wiadczenie pieni
ęż
ne,
3.
ś
wiadczenie przymusowe,
4.
ś
wiadczenie bezzwrotne,
5.
ś
wiadczenie nieodp
ł
atne,
6.
ś
wiadczenie na rzecz podmiotów publicznoprawnych,
Cechy konstytutywne podatku
1.
Ś
wiadczenie okre
ś
lone ustaw
ą
–tk jt
ś
wiadczeniem, które mo
ż
e by
ć
nak
ł
adane tylko przez ustaw
ę
podatek jest
ś
wiadczeniem, które odnosi si
ę
do praw podmiotowych jednostki lub osób prawnych
–i b
ł
adania podatków i innych danin publicznych jest form
ą
ochrony
konstytucyjnie gwarantowanego prawa w
ł
asno
ś
ci prywatnej i prawa dziedziczenia
.
Zapis o tym znajduje si
ę
w art. 217 Konstytucji RP, i stanowi,
ż
e:
„…nak
ł
adanie podatków i innych danin publicznych, okre
ś
lanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania
i stawek podatkowych, a tak
ż
e zasad przyznawania ulg i umorze
ń
oraz kategorii podmiotów zwolnionych
od podatków nast
ę
puje w drodze ustawy”.
Jednostki samorz
ą
du terytorialnego w Polsce
nie maj
ą
prawa do wprowadzania
podatków
–natomiast
maj
ą
prawo ustalania wysoko
ś
ci podatków i op
ł
at
lokalnych
w zakresie okre
ś
lonym w ustawie (art. 168 Konstytucji RP)
Cechy konstytutywne podatku
2.
Ś
wiadczenie pieni
ęż
ne
– w gospodarce rynkowej wydatki bud
ż
etu pa
ń
stwa dokonywane s
ą
w pieni
ą
dzu - wobec tego
w pieni
ą
dzu pobierane s
ą
tak
ż
e daniny na rzecz pa
ń
stwa
– Kiedy pieni
ą
dz nie pe
ł
ni wszystkich swoich funkcji, podatki wymierza si
ę
i pobiera tak
ż
e
w naturze
Przyk
ł
ad
–o
ą
tku lat 70-tych w Polsce pobierano w naturze podatek gruntowy
– Dodatkowo art. 66 Ordynacji podatkowej, dopuszcza mo
ż
liwo
ść
regulacji zaleg
ł
o
ś
ci
podatkowych wobec bud
ż
etu pa
ń
stwa lub gminy nie w pieni
ą
dzu, lecz przez przeniesienie
w
ł
asno
ś
ci rzeczy lub praw maj
ą
tkowych
Cechy konstytutywne podatku
3.
Ś
wiadczenie przymusowe
–tk jt
ś
wiadczeniem przymusowym, gdy
ż
realizacja zobowi
ą
zania podatkowego
jest zabezpieczona mo
ż
liwo
ś
ci
ą
zastosowania
ś
rodków egzekucyjnych
przewidzianych
w ustawach,
łą
cznie z kar
ą
pozbawienia wolno
ś
ci
4.
Ś
wiadczenie bezzwrotne
–tk jt
ś
wiadczeniem bezzwrotnym, a zatem
nie podlega zwrotowi osobie fizycznej,
czy prawnej, od której zosta
ł
pobrany
– Podatek nie jest kredytem ani po
ż
yczk
ą
,
jego bezzwrotno
ść
wynika z redystrybucyjnego
charakteru podatków
, polegaj
ą
cego na przesuni
ę
ciu
ś
rodków finansowych od podatnika na
rzecz w
ł
adzy publicznej
Cechy konstytutywne podatku
5.
Ś
wiadczenie nieodp
ł
atne
–
podatek nie jest
ś
wiadczeniem ekwiwalentnym
co znaczy,
ż
e z tytu
ł
u pobrania podatku
pa
ń
stwo nie jest zobowi
ą
zane do
ś
wiadczenia wzajemnego
wp
ł
ywy podatkowe s
ą
przeznaczane na finansowanie dóbr i us
ł
ug publicznych w ogóle co sprawia,
ż
e nie
jest mo
ż
liwe ustalenie ilo
ś
ciowej relacji mi
ę
dzy jednostkowym
ś
wiadczeniem podatkowym podatnika
i korzystaniem przez niego z tych dóbr i us
ł
ug
6.
Ś
wiadczenie na rzecz podmiotów publicznoprawnych
–ti m
ą
by
ć
pobierane tylko na rzecz Skarbu Pa
ń
stwa i jednostek samorz
ą
du
terytorialnego.
–Itij
ą
pewne odst
ę
pstwa od tej „regu
ł
y” – przyk
ł
adowo:
w pewnych okoliczno
ś
ciach podatek od czynno
ś
ci cywilnoprawnych pobieraj
ą
notariusze, podatek rolny –
so
ł
tysi, itd.
Podatki i quasi podatki
Je
ż
eli dane
ś
wiadczenie posiada wszystkie cechy przypisywane podatkom
łą
cznie,
to
w istocie jest ono podatkiem
bez wzgl
ę
du na jego nazw
ę
i umiejscowienie w systemie
prawa
Polski system dochodów publicznych obejmuje kilka rodzajów obowi
ą
zkowych op
ł
at, które
maj
ą
wszelkie cechy podatków,
cho
ć
nie s
ą
nazywane podatkami
Op
ł
ata
–jt
ś
wiadczeniem pieni
ęż
nym, przymusowym, bezzwrotnym, jednostronnie ustalanym i
pobieranym przez w
ł
adze publiczne
–
ł
ata w przeciwie
ń
stwie do podatku, rodzi roszczenie do okre
ś
lonego
ś
wiadczenia na rzecz
podatnika,
na przyk
ł
ad: otrzymania koncesji, zezwolenia na budow
ę
domu
– zasady poboru i wysoko
ść
op
ł
at regulowane s
ą
ustawowo
Cz
ęść
op
ł
at zasila dochody bud
ż
etu pa
ń
stwa, cz
ęść
natomiast kierowana jest do
wskazanych instytucji publicznych
Podatki i quasi podatki
Przyk
ł
adami quasipodatków, s
ą
m.in.:
–
ł
adki op
ł
acane przez pracodawców na rzecz Funduszu Ubezpiecze
ń
Spo
ł
ecznych i Funduszu
Pracy oraz wp
ł
aty na rzecz Pa
ń
stwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepe
ł
nosprawnych,
w przypadku sk
ł
adek na ubezpieczenie spo
ł
eczne, wp
ł
ywaj
ą
ce do Funduszu Ubezpiecze
ń
Spo
ł
ecznych,
charakter quasipodatku maj
ą
tylko wp
ł
aty przedsi
ę
biorców
–
ł
aty z zysku jednoosobowych spó
ł
ek Skarbu Pa
ń
stwa, pobierane na podstawie ustawy o
wp
ł
atach z zysku przez jednoosobowe spó
ł
ki Skarbu Pa
ń
stwa
stanowi
ą
rodzaj dop
ł
aty do podatku dochodowego od osób prawnych
do dokonywania wp
ł
at z zysku obowi
ą
zane s
ą
jednoosobowe spó
ł
ki Skarbu Pa
ń
stwa oraz spó
ł
ki, w
których akcjonariuszami s
ą
– oprócz Skarbu Pa
ń
stwa – wy
łą
cznie osoby, które otrzyma
ł
y akcje spó
ł
ki z
puli udost
ę
pnianej nieodp
ł
atnie jej pracownikom
–
ł
aty pobierane na podstawie ustawy o grach i zak
ł
adach wzajemnych,
pobierane s
ą
od niektórych czynno
ś
ci ob
ł
o
ż
onych podatkiem od gier, maj
ą
tak
ą
sam
ą
podstaw
ę
wyliczania, cho
ć
inne stawki
Funkcje podatków
Rozró
ż
nia si
ę
nast
ę
puj
ą
ce funkcje podatków:
1. Funkcja fiskalna.
2. Funkcja pozafiskalna.
Funkcja fiskalna podatków
wyra
ż
a si
ę
w dostarczaniu za po
ś
rednictwem podatków – dochodów publicznych
– Cel fiskalny stanowi
ł
w przesz
ł
o
ś
ci i stanowi do dzi
ś
podstawowy motywów pobierania
podatków i w du
ż
ym stopniu przes
ą
dza o ich konstrukcji
–M
ż
na spotka
ć
pogl
ą
dy g
ł
osz
ą
ce,
ż
e wzgl
ę
dy fiskalne stanowi
ą
jedyne uzasadnienie pobierania
podatków
Funkcje podatków
Funkcje pozafiskalne podatków
wyra
ż
aj
ą
si
ę
w wykorzystywaniu podatków do potrzeb oddzia
ł
ywania przez pa
ń
stwo
(i inne zwi
ą
zki publicznoprawne) na
ż
ycie gospodarcze i spo
ł
eczne
– przypisywanie podatkom funkcji pozafiskalnych zak
ł
ada nie tylko aktywn
ą
rol
ę
pa
ń
stwa
(i innych zwi
ą
zków publicznoprawnych) w gospodarce i
ż
yciu spo
ł
ecznym, ale tak
ż
e
ś
wiadome
i celowe wykorzystywanie podatków do wype
ł
niania tej funkcji
Plik z chomika:
nauka877
Inne pliki z tego folderu:
nieorganiczna-_wyklady[1].word__1-10_.zip
(11332 KB)
pytania na egzamin(1).doc
(226 KB)
ch-nieorgwyklady.ppt
(531 KB)
ch-nieorg11-wyklady.ppt
(425 KB)
ch-nieorwyklady.ppt
(694 KB)
Inne foldery tego chomika:
angielski
botanika
chemia org
pedagogika
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin