Gerstmann Stanisław - Rozwój uczuć.txt

(397 KB) Pobierz
�s

^�"^    -"     .    ^ :*�<*

JL ^ Z G^^' - - J /';^

? E g^ ^^ c0 ; . ^

� g 8^ $| g. l-^

r s- S? 2s3 r:1 , ^-^

OB A ^ ^, ^

.�r^  oc

CL
l

BIBLIOTEKA
PSYCHOLOGICZNA

Pod redakcj� naukow�

Marii ^��cznikowej

6 ^   �"'""K* mcHoi.^ (3Q

Stanis�aw Gerstmann

Rozw�j uczu�

^dkaikartatytuWa
^^-Andr^ki

Redaktor Wydawnictwa
^a^-^^::^




Faktor techniczny
"^""l St^,en

Korektor
Danuta Boniecka

<:!opyright

^Wy.fa^.^,

1 Pedagogiczne
Warszawa 1976
Printed ;n py^




Warazawa 1976
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Wydanie pierwsze. Nak�ad 15000+257 egzemplarzy

Ar�uazy drukarskich 15,25; wydawniczych 11,76
Oddano do sk�adania 13.J.1975 f.                    , �' i] ; �~\ /
Podpisano do druku I. IV. 1976 r.           AKC.     ' A ; ^'l^
Druk uko�czono w sierpniu 1976 r.                          ' l

Papier druk. sat. kl. III, 80g, 61 x86 cm z fabryki w Kostrzyniu
Zam�wienie nr 2141/332. Cena zi 20. �    A-IO/4I

WSiP Zaktady Graficzne w Bydgoszczy

Slowo wst�pne

Uczucia stanowi� wa�ny element w kszta�towaniu si� oso-
bowo�ci i na r�wni z innymi jej funkcjami musz� by� celowo
i systematycznie rozwijane przez poszczeg�lne �rodowiska wy-
chowuj�ce.

Psychologowie, zajmuj�cy si� t� problematyk�, sygnalizuj�
powa�ne niebezpiecze�stwa gro��ce, gdy w ontogenezie do-
chodzi do zaburze� rozwojowych w reakcjach emocjonalnych
dzieci i m�odzie�y. Na przyk�ad E. B. Hurlock zwraca uwa-
g� na to, �e uczucia zabarwiaj� znaczn� wi�kszo�� do�wiadcze�
cz�owieka, a � by� mo�e � w og�le nie ma w naszym �y-
ciu sytuacji, w kt�rych rozwi�zywaniu nie bra�yby one udzia-
�u.1 Uczucia s� r�wnie� motywami r�norodnych dzia�a� ak-
tywizuj�cych proces rozwoju cz�owieka.

Niekt�re uczucia prze�ywane bardzo intensywnie cz�sto
powstrzymuj� rozw�j osobowo�ci. Przyk�adem s� przypadki
pozbawienia dzieci uczu� mi�o�ci rodzicielskiej i sympatii
innych ludzi spotykanych przez dziecko, uczucia ni�szo�ci
i brak wiary we w�asne mo�liwo�ci dzia�ania. To wszystko izo-
luje dziecko od spo�ecznego otoczenia, powstrzymuje jego
aktywno�� zmniejszaj�c rozwojowe szans�. Dominacja uczu�
negatywnych, l�kowych i agresywnych utrudnia lub uniemo-

1 E. B. Hurlock: ROZW�J dziecka. Przek�ad z je�. ang. B. Homowski,
St. Kowalski i B. Rosemann. Wyd. 2. Warszawa 1961, PWN, s. 299.

SS^A----��

rea1^ s-T0^3 si� UC2U^ Cort26 ldeaJny m0^
Iud^4� rZ^.T'0- ^^^Y te0^ ^"^o�dn.e
Nowych ^S' ^"^"-tjedS S3^ w nas^
praictyce wychn1   c1 w pr2eb1^ o^oo2e ^"^� mo-

^etny^":^ unlk^ ^ieJu yS^ P02waia -

S%==ss-=^3:

-"^.SiS-^E.^rs;'""�

ros�ego Ten   n   dno�ci �ycia �1 ^^"^ch dziecku

s^1 p^s:^-^0"^^^^^   u dou

Psychicznych TlnT    k2e ^"y^, poza �c   �J ^^en^e
^"czu�S^-0^10^ P^^any zTcL   aami' fu^

'^"^s:^ -A^r^
^^^SSSi?^^

3                              ^^�^t� pe�ni� upzu-

� S�S?^^ ^r^ont^--
s:^?^^?^?^^

St,ri1^^^^^

^^a^^^

�d '""cionSo"'"'20'"""' "trellon^r"1.130'"^
"�brew temu u? "'�^�"'''"wania si� dn   ^ ""�^'��nie

^'epnTc^a "". '''�""'-              '"   C2y naw
^X- ^^IS1^���� ^^-

"y^^'^". ""ym, {^cj^y0-^^

runkowme pS, ^g�a',�^m'"^i. Na pocS alym' "i-^-

^".ar^^^^    .^^a icierowanrceTo^ C2wle-

^y^cyjnrroT^T"1 proces6^ e^^T^1 �wiad0-
wo�^ opano^?  ^^"o�d J-edno^T "^�-''^i ^h
' ^-"yc0^1,"^ PoJtr^^ ^ -o.h-

^ ,p.         -e, .^^ .chSo^f^ -�-
w zwi�zku 7                                   ODJa-

s.-.^iy^s^^^

^�ST" -^e^:00 P�^:

teck0---"^^^^^^^^

4 lc� Alzacji, nie

orientuje si� w warunkach dzia�ania, kt�re mog� sprawia�, �e
cel nie da si� osi�gn��. W tych sytuacjach przeszkoda w d�-
�eniu do urzeczywistnienia zamiaru powoduje siine reakcje
emocjonalne (frustracje). Z up�ywem czasu, w p�niejszych
tatach ontogenezy, podejmowanie decyzji opiera si� na ana-
lizie sytuacji, czyli subiektywnych i obiektywnych warunk�w
powodzenia. Coraz �atwiej ustali� r�wnie� stopie� ryzyka
i wi���ce si� z tym prawdopodobie�stwo sukcesu.

Podobne przemiany zachodz� w stosunku cz�owieka do sa-
mego siebie. W tym zakresie istnieje zawsze silna sk�on-
no�� do indywidualnego, emocjonalnego oceniania swoich
w�a�ciwo�ci, tworzenia obrazu samego siebie. Niemniej schy-
�ek wieku dorastania stwarza ju� szans� bardziej krytycznego
spojrzenia na w�asne post�powanie, wykorzystania, opinii �ro-
dowiska i zobiektywizowania dotychczasowych s�d�w. Mo-
�liwie bezstronny stosunek jednostki do siebie stanowi bowiem
jeden z podstawowych czynnik�w wyznaczaj�cych ustosun-
kowanie si� do spo�ecznego otoczenia.

Scharakteryzowany powy�ej og�lny przebieg rozwoju
uczu� jest uwarunkowany czynnikami, kt�rych znaczenie uj�-
to w dialektycznej teorii rozwoju osobowo�ci. Zawiera ona
najog�lniejsze, powszechne prawa, a wynikaj� z niej postu-
laty, kt�re musi uwzgl�dnia� praktyka kszta�towania uczu�,
le�eli ich rozw�j ma by� jak najbli�szy optymalnego.

W�a�ciwo�ci poszczeg�lnych funkcji emocjonalnych s�
uwarunkowane niekt�rymi cechami organizmu jednostki.

Dlatego om�wimy zale�no�� stopnia pobudliwo�ci emo-
cjonalnej od reaktywno�ci tkanki nerwowej w o�rodkowym
uk�adzie nerwowym i od oddzia�ywania na jej stan funkcjo-
nalny innych narz�d�w organizmu, a g��wnie uk�ad�w wy-
dzielania wewn�trznego (dokrewnego), kr��enia i oddecho-
wego. Og�lny stan zdrowia lub wyczerpania, zm�czenia, r�w-
nie� wp�ywa na warunki prze�ywania emocji.

Druga grupa czynnik�w warunkuj�cych przebieg rozwoju

uczu� wi��e si� z oddzia�ywaniem zewn�trznego, przede
wszystkim spo�ecznego �rodowiska. Na czo�o wysuwa-
j� si� tu wszystkie celowe zachowania Judzi doros�ych (wy-
chowawc�w w rodzinie, szkole i in.), kt�re kieruj� i modeluj�
w optymalny spos�b przebieg proces�w rozwojowych. Brak
kierowniczej ingerencji powoduje powstawanie wypacze�,
zaburze� �ycia emocjonalnego, oddalanie si� wynik�w wy-
chowania od akceptowanego modelu uczuciowo�ci cz�owieka
i drogi jej formowania si�.

Opr�cz zorganizowanych celowo �rodowisk wychowuj�-
cych na rozw�j dziecka wp�ywaj� sytuacje, zdarzenia nie-
kontrolowane, przypadkowo pojawiaj�ce si� w jego oto-
czeniu. Ich znaczenie bywa rozmaite, znajduje si� tu bowiem
�r�d�o zar�wno korzystnych, jak i niekorzystnych dozna�
i do�wiadcze�. Te ostatnie mog� by� przedmiotem oddzia�y-
wa� reedukuj�cych, a wi�c w jakim� zakresie korekcyjnych.

Pami�taj�c o roli otoczenia i samokontroli w rozwoju oso-
bowo�ci, a w tym uczu�, wska�emy nast�pny czynnik, r�wnie
jak scharakteryzowane poprzednio donios�y: aktywno��
cz�owieka. Podstawowym warunkiem rozwoju wszystkich
funkcji organizmu wraz z psychicznymi jest dzia�anie, po-
s�ugiwanie si� nimi w zwyczajnych, codziennych okoliczno�-
ciach �ycia. Ich sprawno�� i doskonalenie wymaga �wiczenia
i do�wiadcze�. Ilo�ciowy i jako�ciowy rozw�j uczu� dokonuje
si� w�wczas, gdy dziecko ma r�norodne � w miar� mo�-
no�ci celowo dobrane � sposobno�ci ich prze�ywania, gdy
styka si� ze �r�d�ami wzbudzaj�cymi pojawianie si� proces�w
emocjonalnych.

Wi�zi uczuciowe, np. kole�e�stwo i przyja��, mog� poja-
wi� si� tylko w odpowiednio przebiegaj�cych interakcjach,
w okre�lonych, je�li chodzi o specyficzne w�a�ciwo�ci, sto-
sunkach mi�dzyludzkich.

Je�eli my�limy o zamierzonym wp�ywie wychowawczym,
kt�rego celem g��wnym ma by� odpowiednie modelowanie

przebiegu rozwoju uczu�, to chodzi przede wszystkim o orga-
nizowanie aktywno�ci dziecka i dorastaj�cego oraz warunk�w
bezpo�rednio wp�ywaj�cych na jej rodzaj.

Wskazane powy�ej problemy s� om�wione w kolejnych
rozdzia�ach tego tomu �Biblioteki Psychologicznej". Przedsta-
wiono w nich najwa�niejsze przejawy zr�nicowanego �ycia
uczuciowego u noworodka i niemowl�cia, w wieku poniemo-
wl�cym i przedszkolnym, w m�odszym wieku szkolnym oraz
w okresie dorastania. Taki spos�b charakteryzowania przemian
zachodz�cych w kszta�towaniu si� emocjonalno�ci powinien
u�atwi� zrozumienie dzieci i m�odzie�y, kt�rych rozwojem
kierujemy w poszczeg�lnych okresach ontogenezy.

Rola uczu� w �yciu cz�owieka

Co to s� uczucia?

Cz�owiek orientuje si� w rzeczywisto�ci, kt�ra jest terenem
jego r�norakiej aktywno�ci, za po�rednictwem tre�ci proce-
s�w psychicznych, odzwierciedlaj�cych otaczaj�cy go �wiat.
Spostrzegamy przedmioty, ludzi i ich zachowanie si�, zdaje-
my sobie spraw� z ich wygl�du, rozmieszczenia, w�a�ciwo�ci
fizycznych. Wyobra�amy sobie to, co w danej chwili jest
niedost�pne spostrzeganiu poprzez zmys�y, a z czym kiedy�
zetkn�li�my si� bezpo�rednio. My�limy o minionych zdarze-
niach, o tera�niejszo�ci i przysz�o�ci. S� to procesy poznaw-
cze �ci�le powi�zane funkcjami, dzi�ki czemu mo�emy od-
zwierciedla� �wiat w pe�ny spos�b, prze�ywaj�c r�wnocze�nie
obraz �rzeczy i niedostrzegalne ich cechy za pomoc� my�li.

, W�r�d proces�w psychicznych, pr�cz poznawczych, wy-
r�niamy uczucia. S� to takie prze�ycia, jak mi�o��, zazdro��,
t�sknota i wiele innych. Wsp�wyst�puj� one i w pewnym
sensie wsp�dzia�aj� z procesami poznawczymi wp�ywaj�c na
ich przebieg i tre�� oraz wzajemnie ulegaj�c kierowniczej
funkcji proces�w poznawczych. Te obop�lne zwi�zki pozna-
my w przebiegu ich rozwoju i kszta�towania si�.

Uczucia tak�e odzwierciedlaj� �wiat, umo�liwiaj� oriento-
wanie si� w rzeczywisto�ci. Wyra�a si� w nich stosunek jed-
nostki do poszczeg�lnych fragment�w otoczenia, _,'

W�r�d uczu� wyr�nia si� e mocje. (Zalicza si� je do pier-
wotnych funkcji psychicznych cz�owieka, wsp�lnych ludziom

li

i zwierz�tom znajduj�cym si� na wy�szych poziomach rozwoju
ewolucyjnego. S� to na przyk�ad strach i gniew.

I. P. Paw��w zwr�ci� uwag� na znamienny zwi�zek uczu�
z procesami poznawczymi ju� na poziomie odruch�w bezwa-
runkowych. Gdy organizm znajdzie si� w nowych warunkach,
uruchamia si� dziedziczny odruch, ustawiaj�cy organizm i je-
go narz�dy odbiorcze tak, aby mo�na by�o zorientowa� si�
w otoczeniu. Jest to wi�c odruch badawczy, kt�ry Paw��w na-
zwa� odruchem ,,C� to takiego?"1. W tej s...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin