Dzieło otwarte.txt

(591 KB) Pobierz
Umberto  Eco
DZIE�O OTWARTE .,.

FORMA ti-

I NIEOKRESLONOSC

W POETYKACH

WSPӣCZESNYCH

T�UMACZYLI

JADWIGA GA�USZKA, LES�AW EUSTACHIEWICZ

ALINA KREISBERG I MICHA� OLEKSIUK

CZYTELNIK   �  WARSZAWA 1994

Tytu� orygina�u

OPERA APERTA

FORMA E INDETERMINAZIONE NELLE POETICHE CONTEMPORANEE

� Gruppo Editoriale Fabbri, Bompiani,
Sonzogno, Etas S.p.A., Milano 1962

Konsultant naukowy
Dr S�AW KRZEMIE�-OJAK

Terminy z zakresu teorii informacji

w rozdz. Otwarcie, informacja, komunikacja sprawdzi�

Doc. dr KONRAD FIA�KOWSKI

Opracowanie graficzne
JAN S. MIKLASZEWSKI

*i i U OT E K A

/ienfiii<arstwa i Nauk
Uniwersytetu
JNo*vy Wiat 69, 00-046

, m, m

2

Redaktor
Irmina Pawelska

Redaktor techniczny i-
Maria Le�niak      "',*

� Copyright for the Polish edition
ty Sp�ldzielnia Wydawnicza �Czytelnik", Warszawa 1994

ISBN 83-07-02429-3

WST�P DO DRUGIEGO WYDANIA

Ingres  uporz�dkowa�  spok�j � ja  pragn��em upo-
rz�dkowa� ruch.

Klee

Zwi�zki formalne, kt�re zachodz� w jednym dziele
lub miedzy r�nymi dzie�ami, tworz� porz�dek, kt�ry

jest metafor� porz�dku �wiata.

Focillon

Eseje obj�te niniejsz� publikacj� wzi�y pocz�tek z odczytu
(Problem dziel� otwartego), kt�ry wyg�osi�em na XII Mi�dzy-
narodowym Kongresie Filozoficznym w roku 1958. Ukaza�y
si� one p�niej, w 1962, pod tytu�em Dzie�o otwarte. Do��czy-
�em do nich w �wczesnym wydaniu obszerny esej po�wi�cony
rozwojowi poetyki Joyce'a, b�d�cy pr�b� ukazania rozwoju
artysty, u kt�rego projekt dzie�a otwartego, traktowany
jako przedmiot bada� nad strukturami operacyjnymi, mo�e
stanowi� prawdziw� przygod� kulturaln�: ukazuje przejrzy-
�cie rozwi�zanie pewnego problemu ideologicznego, �mier�
i narodziny dw�ch �wiat�w moralnych i filozoficznych. Esej
ten nast�pnie opublikowa�em oddzielnie pod tytu�em Poetyki
Joyce'a', niniejsze wydanie obejmuje zatem tylko teoretyczn�
dyskusj� nad wspomnianymi problemami. Doda�em jednak
do niego szkic (Spos�b kszta�towania jako wyraz �wiatopo-
gl�du tw�rcy), kt�ry ukaza� si� w nr 5 �Menab�", w kilka
miesi�cy po opublikowaniu Dzie�a otwartego, a wi�c pisany
by� w tej samej atmosferze dyskusji i poszukiwa�. Zamieszcze-
nie go w Dziele otwartym jest za� tym bardziej uzasadnione,
�e, jak inne szkice niniejszego zbioru, wzbudzi� we W�oszech
sprzeciwy i polemiki, kt�re zreszt� dzisiaj mog� si� wyda�
pozbawione sensu, i to nie tylko dlatego, �e przesta�y by�

Wst�p do drugiego wydania

Wst�p do drugiego wydania

aktualne, ale r�wnie� z tej przyczyny, �e kultura w�oska jest
dzi� znacznie m�odsza ni� niegdy�.

Gdybym mia� syntetycznie okre�li� przedmiot obecnych
poszukiwa�, odwo�a�bym si� do pewnego poj�cia, zgodnie
akceptowanego dzi� przez wiele wsp�czesnych doktryn
estetycznych: dzie�o sztuki jest przekazem z istoty swej
nieokre�lonym, wielokrotno�ci� znacze�, kt�re wsp�yj�
w jednym oznaczniku. Tezy, �e cecha ta jest w�a�ciwo�ci�
ka�dego dzie�a sztuki, pr�buj� dowie�� w drugim eseju:
Analiza j�zyka poetyckiego. W pierwszym eseju oraz nast�p-
nych staram si� natomiast wykaza�, �e ta wieloznaczno�� staje
si� � we wsp�czesnych poetykach � jednym z jawnie formu-
�owanych cel�w dzie�a, warto�ci�, kt�r� nale�y realizowa�
przed innymi, u�ywaj�c sposob�w, dla kt�rych scharaktery-
zowania postanowi�em pos�u�y� si� instrumentami zapo�y-
czonymi z teorii informacji.

Aby osi�gn�� t� warto��, arty�ci wsp�cze�ni odwo�uj� si�
do idei bezkszta�tu, bez�adu, przypadkowo�ci, nieokre�lono�ci
zamierze�. Stara�em si� zatem ustali� dialektyk� mi�dzy �for-
m�" a �otwarciem", to znaczy okre�li� granice, w ramach
kt�rych dzie�o mo�e osi�gn�� maksymaln� wieloznaczno��,
z jednej strony zale��c od aktywnej wsp�pracy odbiorcy,
z drugiej za� nie przestaj�c by� �dzie�em". Przez �dzie�o" za�
rozumiem przedmiot o takich w�a�ciwo�ciach strukturalnych,
kt�re wprawdzie pozwalaj� na r�norodne interpretacje do-
konywane z coraz to nowych punkt�w widzenia, ale zarazem
je harmonizuj�.

Aby zrozumie� istot� owej wieloznaczno�ci, do kt�rej d���
wsp�czesne poetyki, musia�em w esejach niniejszych spojrze�
na to zjawisko z innej jeszcze perspektywy, kt�ra zreszt� pod
pewnymi wzgl�dami zacz�a odgrywa� rol� pierwszoplanow�:
stara�em si� mianowicie wykaza�, �e programy dzia�ania artys-
t�w s� analogiczne do program�w operacyjnych opracowanych
w �rodowisku badawczym wsp�czesnej nauki. Innymi s�owy,

stara�em si� dowie��, �e okre�lona koncepcja dzie�a powstaje
we wsp�dzia�aniu czy te� w wyra�nym zwi�zku z rozwojem
metodologii naukowej, psychologii czy te� logiki wsp�czesnej.

W pierwszym wydaniu ksi��ki uwa�a�em za wskazane
przedstawi� ten problem za pomoc� szeregu sformu�owa�
o charakterze wyra�nie metaforycznym. Napisa�em: �Wsp�l-
nym tematem tych poszukiwa� jest reakcja sztuki i artyst�w
(struktur formalnych i program�w poetyckich, kt�re nimi
kieruj�) na atak Przypadku, Nieokre�lono�ci, Prawdopodo-
bie�stwa, Dwuznaczno�ci, Wieloznaczno�ci... M�wi�c og�l-
niej, chc� zbada� r�ne okoliczno�ci, w kt�rych sztuka wsp�-
czesna liczy na Nie�ad; nie�ad, kt�ry wszak�e nie jest �lepy
i nieuleczalny i nie oznacza kl�ski wszelkich pr�b uporz�dko-
wania, ale jest nie�adem p�odnym, pozytywnym, jak nam tego
dowiod�a wsp�czesna kultura � jest to zerwanie z �adem
tradycyjnym, kt�ry cz�owiek Zachodu uwa�a� za niezmienny
i uto�samia� z obiektywn� struktur� �wiata... Obecnie, kiedy
poj�cie to uleg�o rozbiciu za spraw� wielowiekowego pro-
blematyzowania, metodycznego w�tpienia, rozwoju dzialek-
tyk historycznych, hipotez nieokre�lono�ci, prawdopodobie�-
stwa statystycznego, prowizorycznych i zmiennych modeli
wyja�niaj�cych � sztuce nie pozosta�o nic innego, jak tylko
zaakceptowa� ten stan rzeczy i pr�bowa� � zgodnie ze swoim
powo�aniem � nada� im kszta�t".

Musimy jednak pami�ta�, �e w materii tak delikatnej, jak
stosunki mi�dzy r�nymi obszarami dyscyplinarnymi, jak
�analogie" mi�dzy narz�dziami operacyjnymi, metafora mo�e
zosta� zrozumiana, mimo wszelkich �rodk�w ostro�no�ci,
jako j�zyk metafizyczny. Uwa�am wi�c za rzecz u�yteczn�
zdefiniowa� w spos�b g��bszy i bardziej �cis�y: i. jaki jest
zakres naszych bada�; 2. jaki walor ma poj�cie dzie�a
otwartego; 3. co mamy na my�li, gdy m�wimy o �struktu-
rze dzie�a otwartego" i por�wnujemy j� ze struktur� innych
zjawisk kulturowych; 4. wreszcie, czy tego rodzaju zamierz�-

Wst�p do drugiego wydania

ni� badawcze powinny by� celem samym w sobie, czy te�
wst�pem do szukania dalszych korelacji.

i. A wi�c przede wszystkim eseje zawarte w tej ksi��ce
s� nie tylko szkicami z estetyki teoretycznej (kt�re nie tyle
opracowuj�, ile raczej sugeruj� szereg sformu�owa� o sztuce
i warto�ciach estetycznych); s� one ponadto esejami z zakresu
historii kultury, a �ci�lej m�wi�c, historii poetyk. Staraj� si�
obja�ni� pewien obecny etap historii kultury Zachodu z po-
zycji i poprzez (jako approach] poetyki dzie�a otwartego. Co
rozumiemy przez �poetyk�"? Kierunek, kt�ry od formalist�w
rosyjskich biegnie a� do wsp�czesnych spadkobierc�w
strukturalist�w praskich, rozumie przez �poetyk�" studium
nad strukturami j�zykowymi dzie�a literackiego. Yalery
w Premier� lefon du cours de poeti�ue, rozci�gaj�c znaczenie
tego terminu na wszystkie rodzaje sztuki, m�wi� o studium
pracy artystycznej, o owym poiein qui s'acheve en quelque
oeuvre, o l'action �uifait*, o modalno�ciach owego aktu pro-
dukcji, kt�ry zmierza do ukonstytuowania przedmiotu
maj�c na celu akt konsumpcji.

Dla mnie �poetyka" ma sens bardziej zbli�ony do znacze-
nia klasycznego, to znaczy jest nie tyle systemem kr�puj�cych
regu� (Ars poetka jako norma absolutna), ile programem dzia-
�ania, kt�ry artysta uk�ada sobie stopniowo, �wiadomie lub
pod�wiadomie ustalonym przeze� projektem realizacji dzie�a.
�wiadomie lub pod�wiadomie: w istocie bowiem studium
poetyk (i historia poetyk, a zatem historia kultury z punktu
widzenia poetyk) opiera si� albo na wyra�nych wypowiedziach
artyst�w (na przyk�ad: Sztuka poetycka Verlaine'a lub wst�p
do Piotra i Jana Maupassanta), albo na analizie struktur
dzie�a; ze sposobu bowiem, w jaki dzie�o zosta�o skonstruo-
wane, mo�emy wnioskowa�, jak mia�o by� skonstruowane.

* tworzeniu (gr.), kt�re spe�nia si� w dziele, o dzia�aniu, kt�re stwa-
rza (przypisy opatrzone gwiazdk� pochodz� od t�umacza).

Wst�p do drugiego wydania

A wi�c, jak wida� to wyra�nie, poj�cie �poetyki" jako pro-
gramu tworzenia dzie�a, czyli nadawania mu struktury, obej-
muje tak�e i pierwsze, wcze�niej wspomniane znaczenie tego
terminu � studium nad pierwotnym projektem jest pog��-
bione analiz� ostatecznych struktur danego dzie�a artystycz-
nego, struktur rozumianych jako �wiadectwo okre�lonego
zamierzenia tw�rczego, jako �lady tego zamierzenia. Fakt za�,
�e przy tego rodzaju badaniach nie mo�na nie zauwa�y�
rozbie�no�ci mi�dzy projektem dzie�a a jego realizacj� (dzie�o
jest r�wnocze�nie �wiadectwem tego, czym mia�o by�, i tego,
czym jest w istocie, nawet je�eli te dwie warto�ci nie pokry-
waj� si� ze sob�), sprawia, �e nasze rozumienie �poetyki"
zachowuje i ten sens, kt�ry temu terminowi nadawa� Yalery.
Z drugiej strony nie chodzi tutaj o to, a�eby poprzez bada-
nie poetyk wykaza�, czy r�ne dzie�a dor�wna�y, czy te� nie,
pierwotnemu zamierzeniu: tym zajmuje si� krytyka. Nas
interesuje ukazanie za�o�e� poetyki, gdy� poprzez nie (nawet
je�eli daj� pocz�tek dzie�om nieudanym lub o spornej war-
to�ci estetycznej) chcemy wyja�ni� pewn� faz� historii kul-
tury. Mimo i�, w wi�kszo�ci wypadk�w, �atwiej jest oczywi-
�cie scharakteryzowa� jak�� poetyk� powo�uj�c si� na dzie�a,
kt�re, naszym zdaniem, spe�ni�y jej za�o�enia.

2. Poj�cie �dzie�a otwartego" nie jest poj�ciem aksjolo-
gicznym. Eseje te nie pretenduj� (niekt�rzy tak je zrozumieli
i potem dzielnie dowodzili, �e jest to zamiar nie do zrealizo-
wania) do przeprowadzania podzia�u na dzie�a warto�ciowe
(�otwarte") i warto�ci po...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin