Konstytucja (03) Zmiana Konstytucji w poszczególnych krajach_USA,Niemiec,Francji.pdf

(136 KB) Pobierz
4395536 UNPDF
Rozdział III. Sposoby zmiany konstytucji w wybranych
krajach
3.1. Zmiana Konstytucji Stanów Zjednoczonych Ameryki
3.1.1. Rys historyczny
W XVI. wieku Ameryka Północna stanowiła teren silnej ekspansji
kolonialnej państw europejskich, zwłaszcza Hiszpanii, penetrujących jej
południowe wybrzeża, Francji kolonizującej obszar wokół Zatoki
Meksykańskiej, oraz jej północne wybrzeża oraz Anglii zajmującej wybrzeża
Atlantyku w środkowej części kontynentu wraz z Holendrami, którzy jednak w
późniejszym czasie zostali przez nich wyparci z zajmowanych terenów, jak na
przykład z Nowego Amsterdamu, dziś Nowy Jork. Emigracja angielska,
kierowana początkowo przez kampanie handlowe doprowadziła do powstania
kilkunastu koloni na tych terenach. Liczba tych koloni w XVIII wieku wynosiła
13. Formalnie nie istniała między nimi żadna łączność. Każda z nich zależna
była bezpośrednio od metropolii oraz rządzona oddzielnie, przez gubernatora
królewskiego. Z reguły przy gubernatorze, w każdej kolonii rady i
zgromadzenia ogólne, reprezentujące kolonistów.
Rosnące uprzemysłowienie Anglii sprawiło, że kapitaliści angielscy
usiłowali uprawiać w stosunku do swych kolonii amerykańskich, powstałych w
drugiej połowie XVI, wyzysk kolonialny, traktując je jako dogodny rynek zbytu
dla towarów angielskich i źródło surowców potrzebnych dla Anglii. W
metropolii wydawano przepisy, które regulowały w sposób jak najdogodniejszy
dla kraju macierzystego, wbrew protestom kolonistów nie mających prawie
żadnego wpływu
na decyzje Parlamentu. Także nie liczono się zupełnie z możliwością siłą oporu,
jaka istniała wśród świadomych politycznie kolonistów.
Powszechnie wiadomo, że bezpośrednią przyczyną wojny był "spór
herbaciany". Gdy jako wyraz bojkotu towarów brytyjskich wrzucono w
Bostonie jesienią 1773 r. ładunek herbaty indyjskiej do morza, parlament
angielski chcąc upokorzyć kolonie wydał wiosną 1774 r. ustawy represyjne,
które wywołały wzburzenie i skłoniły do wspólnego wystąpienia kolonistów.
Tak oto doszło do zebrania się w 1774 r. w Filadelfii I Kongresu
Kontynentalnego, gdzie wzięli udział przedstawiciele 12 kolonii, domagającego
się od odwołania ustaw brytyjskich naruszających interesy kolonii. Jednakże
Parlament angielski odrzucił żądania Kongresu.
Taki stan rzeczy do zbrojnego powstania kolonii amerykańskich. W wyniku
konfliktu zbrojnego, w którym Anglia poniosła klęskę, kolonie amerykańskie
oderwały się od kraju macierzystego, ogłaszając przez II Kongres
Kontynentalny niepodległość dnia 4 lipca 1776 r., chociaż działania wojenne
zakończyły się dopiero w 1781 r. Należy jeszcze zaznaczyć, że niemały wpływ
na przebieg walki o niepodległość Stanów Zjednoczonych miała pomoc im
udzielona ze strony Francji.
Deklaracja Niepodległości z 1776 r. proklamowała równość wszystkich ludzi
oraz ich niezbywalne prawo do życia, wolności i szukania szczęścia. Obywatele
mieli przeciw rządowi, który by powyższe przywileje naruszał prawo rewolty.
Byłe kolonie angielskie, uznały się początkowo za niepodległe kraje, jednakże
w późniejszym czasie zrezygnowały one z części swej suwerenności i połączyły
się w jedno państwo, kiedy to na mocy "Artykułów Konfederacji" uchwalonych
przez II Kongres dn. 25 listopada 1777 r. powołano związek państw, będącym
luźną konfederacją, co nie zaspokajało aspiracji większości stanów, dążących
do większej federalizacji państwa. Jednak dopiero po zakończeniu wojny
delegaci wszystkich stanów zebrani na konwencji w Filadelfii, której celem
początkowo miało być rozstrzygnięcie sporu pomiędzy dwoma stanami
dotyczącego żeglugi i rybołówstwa na rzece Potomac, uchwalili Konstytucję
Stanów Zjednoczonych Ameryki dn. 17 września 1787 r.
Była to pierwsza, w pełni słowa tego znaczeniu, konstytucja pisana na
świecie, będąca aktem ustawodawczym o charakterze nadrzędnym,
zawierającym całość podstawowych norm prawnych dotyczących ustroju
państwa i w tym sensie była ona pierwszą konstytucją w znaczeniu formalnym
oraz co należy podkreślić, w zasadzie obowiązuje po dziś dzień. Jest to
wprawdzie najkrótsza konstytucja ze współcześnie obowiązujących, jako że
składa się z siedmiu artykułów.
Konstytucja wprowadzała definitywnie ustrój federacyjny nowo powstałego
państwa, republikańską formę rządów i zwierzchnictwo narodu. Pierwsza z nich
pomyślana była jako wykluczenie monarchii i absolutyzmu. Druga zaś
wykazywała, że nie już poszczególne stany są źródłem przekazania uprawnień
władzom związkowym, a cały naród, od którego pochodzi wszelka władza,
zarówno stanowa, jak i federalna. Sprawiło to, że Stany Zjednoczone stały się
państwem bardziej jednolitym, aniżeli były pod rządami "Artykułów
Konfederacji"
Konstytucja Stanów Zjednoczonych bywa bardzo często interpretowana jako
"karta praw". Wynika to z tego, że zostały w niej zawarte nienaruszalne
swobody obywateli, których rząd nie może naruszać, a także prawo do
swobodnego angażowania się w działalność według własnego wyboru.
Poszczególne stany zachowały niezależność we wszystkich sprawach, które
nie są w konstytucji wyraźnie uznane za sprawy wspólne. Posiadały one, obok
konstytucji federalnej, odrębne ustawy zasadnicze, uchwalane przez stanowe
konwencje, do czego wzywał II Kongres Kontynentalny. Konstytucje te były
bardzo do siebie podobne, w szczegółach wykazując tylko różnice.
3.1.2 Zmiana konstytucji
Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki należy do tych wyjątkowych
ustaw zasadniczych, do których w procesie wprowadzania poprawek nie
uczestniczy tylko parlament Poprawianie tej konstytucji jest czynnością bardzo
trudną.
Skomplikowany tryb zmiany konstytucji określa artykuł V amerykańskiej
ustawy zasadniczej. Ustala on dwie procedury dla przeprowadzenia nowelizacji,
w zależności kto jest inicjatorem przeprowadzenia zmian w ustawie najwyższej.
Może ona być zmieniona albo na wniosek Kongresu, albo też poszczególnych
stanów.
W pierwszym przypadku proponowana poprawka musi najpierw być
zatwierdzona większością 2/3 głosów każdej z Izb Kongresu, następnie musi
być przedłożona stanom i ratyfikowana przez co najmniej 3/4 stanów głosami
stanowej legislatywy, albo specjalnego zgromadzenia konstytucyjnego.
Jednakże Ustawa Zasadnicza Stanów Zjednoczonych nie określa specjalnego
trybu wnoszenia wniosków zmiany konstytucji pod obrady Izb. Przyjąć należy
zatem, że następuje to według ogólnie przyjętej procedury inicjatywy
ustawodawczej Kongresu. I tak jak to wynika z postanowień konstytucji
inicjatywę ustawodawczą mają wyłącznie członkowie Kongresu, a przy
wnoszeniu ustaw skarbowych, tylko członkowie Izby Reprezentantów. Wynika
z tego, że jeśli zmiana konstytucji pociągała by wydatki skarbowe, to wyłączna
inicjatywa do wnoszenia takiego wniosku przysługiwała by tylko deputowanym
do niższej izby parlamentu amerykańskiego. W pozostałych zaś przypadkach
wszyscy członkowie mogą wnosić pod obrady projekty poprawek
konstytucyjnych. Przepisy konstytucyjne nie wyposażają Prezydenta Stanów
Zjednoczonych w inicjatywę ustawodawczą, dlatego też każdy rządowy projekt
zmiany konstytucji musi być wniesiony pod obrady i tak wyłącznie przez
członków legislatywy federalnej.
W całej tej procedurze Kongres tylko proponuje poprawkę, a wchodzi ona
dopiero w życie po ratyfikowaniu, czyli zatwierdzeniu przez poszczególne
stany, w okresie nie dłuższym, aniżeli okres ustalony przez Kongres. Czasem
wynosi on nawet siedem lat od uchwalenia jej przez parlament.
Pozostaje jeszcze pytanie, jak następuje ogłoszenie ratyfikowanej przez stany
poprawki, jako że i w tej kwestii konstytucja się nie wypowiada. Zwykłe
projekty ustaw w wyniku podpisu prezydenta stają się ustawą "the bill is
enacted into law".
Drugim sposobem zmiany Konstytucji Stanów Zjednoczonych jest zwrócenie
się przez większość 2/3 stanów do Kongresu o powołanie specjalnego
zgromadzenia konstytucyjnego, które rozpatrzy proponowaną
poprawkę.Jakkolwiek również poprawka przyjęta przez Zgromadzenie, musi
być zatwierdzona przez 2/3 wszystkich stanów
Jak wynika z przedstawionej powyżej procedury zmiany amerykańskiej
ustawy zasadniczej, jest ona jedną z najsztywniejszych konstytucji na świecie.
Czasami bywa tak, że od momentu wniesienia wniosku o jej zmianę, aż do jego
ratyfikacji mija kilka lat. Poza tym specjalny, utrudniony tryb zmiany
konstytucji wpływa na stabilność ustrojowo prawną Stanów Zjednoczonych.
Przez cały okres jej obowiązywania, w ciągu ostatnich 211 lat była ona
nowelizowana zaledwie 26 razy, przy czym ostatni raz w 1971 r., czyli już
minęło 17 lat od ostatniej poprawki do niej wprowadzonej. Trzeba zauważyć, że
większość konstytucji państw europejskich jest nowelizowana co najmniej
kilkadziesiąt razy, i to przez okres o wiele krótszy obowiązuje konstytucja
amerykańska.
Zaznaczyć trzeba, że artykuł V ustawy najwyższej, oprócz dwóch sposobów
wprowadzenia zmian nie przedstawia różnicy po miedzy zwykłym
wprowadzeniem poprawek konstytucyjnych a rewizją konstytucji. W każdym
wypadku stosuje się jeden, ten sam tryb wprowadzania zmian, wskazując
jedynie na różną procedurę ich rozpatrywania, jako że i tak muszą one
ostatecznie być zatwierdzone przez poszczególne stany. Znamienne jest, że
konstytucja nie określa tutaj specjalnych terminów, w trakcie procesu
legislacyjnego zatwierdzającego poprawki. Terminy takie ustala sam Kongres i
dotyczą one okresu w ciągu którego odpowiednia ilość stanów powinna
ratyfikować projekt poprawek, aby wszedł on w życie Po upływie tego okresu
projekt traci ważność i upada.
Podkreślić trzeba, że zmiany do Konstytucji Stanów Zjednoczonych nie
ingerują bezpośrednio w brzmienie jej tekstu, nie są inkorporowane do niej
bezpośrednio. Poprawki te mieszczą się w odrębnych aktach ustawodawczych,
których tekst nie zostaje włączony do konstytucji. Zachowują one przy tym swą
zewnętrzną odrębność, z zaznaczeniem, że są aktem zmieniającym konstytucję.
Konsekwencją tego stanu rzeczy jest, że do zmiany tychże ustaw zawierających
poprawki konstytucyjne również musi być zachowana procedura przewidziana
przez artykuł V ustawy zasadniczej. Występowanie poprawek konstytucyjnych
jest również charakterystyczne dla konstytucjonalizmu amerykańskiego,
chociaż jest również nieobce rozwiązaniom ustojowoprawnych innych państw,
zwłaszcza Ameryki Łacińskiej, które przyjęły do swego porządku prawnego
szereg rozwiązań zaczerpniętych bezpośrednio z konstytucji amerykańskiej.
3.2. Zmiana Ustawy Zasadniczej w Republice Federalnej Niemiec
3.2.1. Rys historyczny
Wobec przegranej Niemiec hitlerowskich podczas drugiej wojny światowej i
podpisaniu przez nie dn. 8 maja 1945 r. bezwarunkowej kapitulacji, całe ich
terytorium znalazło się pod wojskową okupacją aliantów i przestały istnieć
wszelkie państwowe władze niemieckie. 5 czerwca 1945 r. na
podstawie
"Deklaracji berlińskiej" kraj został podzielony na cztery strefy
okupacyjne: a) radziecką, b) amerykańską, c) francuską, d) brytyjską.
Także Berlin został podzielony pomiędzy aliantów, a państwo pruskie zostało
formalnie zniesione w 1947 r. Wszelką władzę w tych strefach objęli dowódcy
wojsk sprzymierzonych tworzących łącznie dla spraw ogólnoniemieckich
Sojuszniczą Radę Kontroli z siedzibą w Berlinie. Okupacja Niemiec była
traktowana jako środek przejściowy, a w czasie jej trwania miało nastąpić
stopniowe odbudowywanie niemieckich władz państwowych opartych, na
nowych demokratycznych zasadach.
W wyniku konfliktu pomiędzy mocarstwami, paraliżującymi działalność
Sojuszniczej Rady Kontroli, działała ona faktycznie przez krótki czas, jednakże
zdołała podczas swego urzędowania, wydać kilka ważnych ustaw, jak na
przykład ustawę uchylającą przepisy prawne nacjonalistyczne., czy też ustawę o
likwidacji Prus.
Już od roku 1946 rozwój prawno - polityczny Niemiec toczy się także
odrębnymi torami w poszczególnych strefach okupacyjnych. Z jednej strony w
strefach państw zachodnich, a z drugiej w radzieckiej strefie okupacyjnej.
Natomiast wiosną 1948 r. różnice między strefą radziecką a strefami
zachodnimi nabrały dosyć dużego charakteru, obejmując strukturę gospodarczą,
politykę wewnętrzną, system partyjny oraz system niemieckich organów
państwowych. Wtedy także nastąpiło ostateczne zerwanie między mocarstwami
zwycięskimi. Fiasko konferencji londyńskiej wiosną 1948 r. spowodowało
ostateczne zawieszenie działalności Sojuszniczej Rady Kontroli.
W strefach zachodnich odbudowa Niemiec przebiegała w dwóch
podstawowych płaszczyznach, prawnoadministracyjnej i politycznej. W
pierwszej z nich władze okupacyjne przystąpiły do odbudowy niemieckiego
aparatu państwowego, która następował od dołu, czyli od szczebli lokalnych.
Zachowano tradycyjny, pochodzący jeszcze z czasów przedhitlerowskich
podział na kraje, zmieniając jednak ich liczbę, granice i nazwy. W ten sposób
nastąpiła zasadnicza reorganizacja podziału federalnego Niemiec, utrzymana z
małymi zmianami aż do roku 1990. Następnie w latach 1946/ 1947
przeprowadzono wybory do parlamentów krajowych, które uchwaliły
konstytucje krajowe. Przebiegało to jednak pod ścisłą kontrolą i na zasadach
ustalonych przez aliantów. Pomimo przekazania władzy na szczeblu krajowym
w ręce niemieckie to jednak na szczeblu ponadkrajowym władza państwowa
nadal była wykonywana przez organy zarządu okupacyjnego, jednak przy
współudziale doradczych, a później także wykonawczo - administracyjnych ciał
niemieckich.
1 stycznia 1947 r. połączono brytyjską i amerykańską strefę okupacyjną,
tworząc w ten sposób Zjednoczony Obszar Gospodarczy, czyli tak zwaną
Bizonię, będącą korporacją o charakterze gospodarczym. Nastąpiło to na
podstawie umowy z 2 grudnia 1946 r. W połowie 1947 r. powołano Radę
Gospodarczą będącą naczelną ustawodawczą władzą tej korporacji. Wybierana
była ona przez poszczególne parlamenty krajowe i stanowiła namiastkę
parlamentu dla całego obszaru Bizomii. Natomiast funkcje wykonawcze
Zgłoś jeśli naruszono regulamin