Rozdzial07.rtf

(3331 KB) Pobierz
ROZDZIA£

ROZDZIAŁ

7

KULTURA

 

 

 

WIELOKULTUROWOŚĆ

1 Po zakończeniu lektury tego rozdziału Czytelnik powinien umieć:

 

 

2 określić główne elementy kultury organizacji

 

3 omówić związki między powodzeniem organizacji a jej kulturą;

4 zdefiniować wielokulturowość i różnorodność według rozmaitych kryteriów;
 

5 dostrzec niektóre przeszkody w doprowadzeniu do wyczulenia kultury
organizacji na wielokulturowość;

 

6 wyróżnić niektóre sposoby zarządzania w wielokulturowym świecie.

 



 

186

Kultura:

złożona mieszanka założeń,
zachowań, opowieści,
mitów, przenośni i innych
koncepcji, które składają
się na definicję tego, co
oznacza przynależność do
danego społeczeństwa

Kultura organizacji:

zbiór ważnych pojęć,
takich jak normy, wartości,
postawy i przekonania,
wspólnych dla członków
organizacji

Część II

Zarządzanie w XXI wieku

Z tego, że się jest częścią danej organizacji, wynika, iż się jest częścią
kultury. Sposób, w jaki "u nas się postępuje", wywiera ogromny wpływ

na efektywność organizacji. Częścią jej kultury są wzajemne oddziaływanie
ludzi i przyjmowane przez nich podstawowe założenia.

W świetle zmian zachodzących na całym świecie, omówionych w roz-
działach 3 i 5, organizacje dnia dzisiejszego stoją przed koniecznością
wprowadzania kultury organizacji, która byłaby nie tylko elastyczna,
także wrażliwa na liczne różnice kulturowe, z jakimi mają do czynienia ich
członkowie w obrębie danego społeczeństwa i między różnymi społeczeń-
stwami.

W ostatnich latach zwracano dużą uwagę na różnice kulturowe w s p
łeczności amerykańskiej w miarę, jak kolejne grupy uzyskiwały dostęp d
instrumentów politycznego nagłaśniania swoich problemów. Coraz większa
liczba osób dostrzega konieczność doceniania ludzi różnych ras, płci
odmiennej sprawności fizycznej, orientacji seksualnej i tożsamości etnicznej
W miarę uczestnictwa dzisiejszych organizacji w gospodarce światowej
musimy też zwracać uwagę na różne poglądy kulturowe, z którymi stykam
się w trakcie rozszerzania naszych horyzontów poza granice własnego
kraju. W obecnym rozdziale zajmiemy się koncepcją kultury organizacyjnej
sposobem, w jaki funkcjonuje, i wyzwaniami oraz okazjami stwarzanymi
dla organizacji przez wielokulturowość w kraju i za granicą.

DEFINIOWANIE KUL TURY W ORGANIZACJI

Kultura już od dłuższego czasu jest pojęciem ważnym do zrozumienia
społeczeństw i grup ludzkich. Wielu ludzi pamięta oglądane fotografie
z egzotycznych krajów w miesięczniku "National Geographic" albo lekturę
o badaniach Margaret Mead nad kulturą tubylców z wyspy Samoa. W tym
antropologicznym i historycznym znaczeniu kultura jest spoiwem określonej
grupy lub określonego społeczeństwa - jest tym, co je wyróżnia w sposo-
bie wzajemnych oddziaływań członków na siebie i na ludzi z zewnątrz, oraz
tym, co określa, w jaki sposób realizują swoje osiągnięcia.

KULTURA ORGANIZACJI

W ciągu ostatnich piętnastu lat teoretycy organizacji wprowadzili pojęcie
kultury organizacji, aby wyjaśnić znaczną część tego, co się dzieje
w organizacjach. Dlaczego menedżerowie IBM noszą białe koszule? Dlacze-
go pracownicy Procter & Gamble piszą jedynie jednostronicowe notatki?
Dlaczego większość narad u DuPonta rozpoczyna się od pogadanki na
temat bezpieczeństwa pracy? Czy są to tajemnicze rytuały plemienne?
Z pewnością nie da się tych spraw w pełni wyjaśnić w kategoriach
tradycyjnych szkół teorii zarządzania omawianych w rozdziale 2.

 



 

Rozdział 7

zaangażowanie
b. rozdział 2, s. 67

Kultura i wielokulturowość

187

Do początków lat osiemdziesiątych, przed pojawieniem się tego, co
określiliśmy jako dynamiczne zaangażowanie, wielu sądziło, że aby zro-
zumieć działalność organizacji, wystarczy poznać jej strategię (stanowiącą
część planowania) i strukturę (część organizowania). Jednakże wielu teore-
tyków zaczęło dostrzegać, że w organizacjach dzieje się o wiele więcej niż
tylko opracowywanie nowych wyrobów i usług oraz przestrzeganie ustaleń
dotyczących hierarchii i sprawowania władzy. Pod wpływem dążenia do
poznania nieamerykańskich firm, działających na podstawie nieco innych
założeń, badacze zaczęli posługiwać się przy wyjaśnianiu niektórych różnic
pojęciem "kultura ", zapożyczonym z antropologii.

Na Przykład w wielu dużych japońskich korporacjach przyjmowano,
że pracownicy mają dożywotnią umowę o pracę i że nie powinno się ich
zwalniać nawet w okresie zmniejszonych obrotów. Japońskie firmy za-
kładały też, że podstawą awansów na kluczowe stanowiska w hierarchii
powinien być wiek kandydata, a nie jedynie kwalifikacje, jak to przyj-
mowano w wielu amerykańskich firmach. Dzisiaj obydwa te założenia są
mniej rozpowszechnione. Jednakże na początku lat osiemdziesiątych tego
rodzaju poglądy skłoniły badaczy do rozważania, dlaczego coś, co wy-
glądało na zupełnie inny sposób organizowania firmy, było skuteczne,
skoro całkowicie odbiegało od ich dotychczasowej wiedzy o organizacjach.
Zdaniem niektórych, odpowiedzi na to pytanie należało szukać w koncepcji
- kultury.

Często jako przyczynę powodzenia takich korporacji, jak GE, J ohnson
& Johnson i Procter & Gamble, wymienia się silną, powszechnie uznawaną
kulturę organizacji. I na odwrót, silna, niezmienna kultura jest równie
często wymieniana jako przyczyna niedawnych kłopotów General Motors
i IBM.

Wiele organizacji troszczy się o kultywowanie określonej kultury.
W firmie Mary Kay Cosmetics ceremonie, nagrody, wystrój i inne sym-
boliczne formy komunikowania się są przejawami kultury korporacji, która
steruje postępowaniem jej członków. W Apple Computer, w miarę szyb-
kiego osiągania przez firmę przodującej pozycji w przemyśle komputerów
osobistych, kierownictwo ciężko pracowało, by utrzymać nieformalny spo-
sób bycia i osobiste związki między poszczególnymi pracownikami, charak-
terystyczne dla małej firmy. Nawet w działaniach promocyjnych podkreś-
lano, że Apple jest małą firmą w porównaniu do IBM i innych olbrzymów
przemysłu komputerowego. Tandem Computers kultywuje kulturę zachęt
dla pracowników, a kultura organizacji firmy 3M jest nakierowana na
innowacyjność.

KULTURA ORGANIZACJI: JAK KOBIETA WIDZI ZMIANY

Tradycyjna .kultura .korporacji . amerykańskich powstawała w okresie,
kledy kobiety wywierały niewielki wpływ na organizacje. W wydanej

 



 

188

Część II

Zarządzanie w XXI wiek

 

 

 

ostatnio książce: Our Wildest Dreams: Women Entrepreneurs M aking Mo
ney, Having Fun and Doing Good (Nasze najśmielsze marzenia: kobiet -przedsiębiorcy robią pieniądze, bawią się i czynią dobrze) Joline Godfrey
dowodzi, że w miarę podejmowania przez coraz większą liczbę kobiet
samodzielnej działalności polegającej na zakładaniu małych firm, odrzucają
one elementy tradycyjnej kultury na rzecz alternatywnego zbioru wartości,
w których sukces definiuje się na więcej niż jeden sposób.

Godfrey nakreśla nowy zbiór wartości, różniących się od tradycyjnycl1
wartości organizacji, zwiastujący pojawianie się nowej kultury przedsiębior-
stwa:

pracuj, żyj, kochaj, ucz się - zamiast: pracuj, pracuj, pracuj;

dąż do sensu istnienia i pieniędzy - zamiast jedynie do pieniędzy;
stwarzaj sieci wzajemnych stosunków - zamiast hierarchii władzy;
"nie czyń drugiemu szkody" - zamiast: "niech się strzeże nabywca";
dbaj o utrzymanie zasobów - zamiast: " wykorzystaj albo pozbądź
się";

rośnij w naturalny sposób - zamiast rośnij szybko;

dbaj o pracę i o rodzinę - zamiast: "albo praca, albo rodzina ".

 

 

 

 

Niektóre wielkie organizacje, jak na przykład Levi Strauss albo Johnson
& Johnson, przyjmują część z tych nowych wartości. Na ogół jednak
łatwiej jest rozwijać taką kulturę od podstaw w małych, nowych firmach
niż zmieniać kulturę w wielkich, okrzepłych korporacjach. I chociaż kobiety
nie mają monopolu na zmianę kultury organizacji, Godfey podkreśla ich
dużą rolę w sprzyjaniu przemianom:

" Wiele kobiet odchodzi z olbrzymów znajdujących się na Liście 500
magazynu «Fortune», aby zakładać własne firmy. Inne wolą w ogóle
unikać podejmowania pracy w wielkich korporacjach. Nie są już
skłonne spędzać większości swoich najczynniejszych lat w organizac-
jach pod szklanymi pułapami, nie są skłonne pracować na rzecz firm,
chciwie zabierających im wszystkie godziny życia (nie pozostawiając im
czasu dla nich samych, ich rodzin czy przyjaciół), nie potrafią ślepo
przyjmować dawnych założeń dotyczących tego, czym przedsiębior-
stwo jest i czym powinno być. Kobiety głosują odchodząc. Odrzucamy
sztywność korporacji i wynajdujemy firmy, w których możemy sporo
zarabiać, czynić dobrze i bawić się. Wprowadzamy w życie nasze
najśmielsze marzenia "l.

Niektóre aspekty kultury organizacji są oczywiste. Inne znacznie trudniej
dostrzec. Na rysunku 7-1 porównano kulturę organizacji do góry lodowej.

I. Godfrey, Dur Widest Dreams: Women-Entrepreneurs Making Money, Having Fun, Doing Good,
HarperBusiness, Nowy Jork 1992, s. xxiii, 53-70.

 



 

Rozdział 7 Kultura i wielokulturowość

189

ź r 6 d ł o Na podstawie SN Herman, TRW Systems Group, w W.L French, CH Bell, Jr" Organization D evelopmen t Behavioral Science Internventions for
Organization Improvement, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ s 18

Nad powierzchnią znajdują się aspekty formalne, czyli jawne - oficjalnie
formułowane cele organizacji, technologia, struktura, zasady polityki i po-
stępowania, zasoby finansowe. Pod powierzchnią znajdują się ukryte, nie-
formalne aspekty życia organizacji. Należą do nich wspólne postrzeżenia,
postawy i uczucia, a także wspólne wartości dotyczące natury ludzkiej,
istoty stosunków między ludźmi i tego, co organizacja jako zespół może
zapamiętać i co pamięta.

Edgar Schein zdefiniował kulturę jako: "układ wspólnych podstawo-
wych założeń, które grupa przyswoiła sobie w trakcie rozwiązywania
problemów dostosowania się do otoczenia i wewnętrznej integracji, do-
statecznie dobrze funkcjonujący, by można go było uznać za zasadny,
a zatem - którego należy nauczyć nowych członków jako poprawnego
sposobu postrzegania, myślenia i odczuwania w odniesieniu do tych prob-
lemów"2.

Kultura zatem to sposób, w jaki organizacja nauczyła się sobie radzić
ze swoim otoczeniem. Jest to złożona mieszanka założeń, zachowań, opo-

2 E. Schein, Organizational Culture and Leadership, Jossey Bass, San Francisco 1992.

 



 

190 Część II Zarządzanie w XXI wieku

Źródło.EHSchein,jw., s17

wieści, mitów, przenośni i innych koncepcji, składających się na definicję
tego, co oznacza praca w określonej organizacji. Kiedy powiadamy, że
u DuPonta istnieje kultura bezpieczeństwa pracy, u Della - kultura
obsługi, a w 3M - kultura innowacji,' to chodzi nam o to, że w każdej
z tych organizacji ludzie nauczyli się w określony sposób radzić sobie
z wieloma złożonymi zagadnieniami.

TRZY PODSTAWOWE POZIOMY KULTURY

              Edgar Schein wskazuje, że istnieją trzy poziomy kultury organizacji:

Artefakty kulturowe:                  artefaktów, uznawanych wartości i podstawy założeń (zob. rysunek 7-2)              . .              .

elementy, które składają się

na obraz danej kultury

i ujawniają, czym ona jest

dla członków grupy.

Obejmują one wyroby,

usługi, a nawet wzory

zachowań członków

organizacji; według Scheina

jest to pierwszy poziom

kultury organizacji

ARTEFAKTY. Artefakty Są tym, "CO się widzi, słyszy i czuje, gdy się styka
z nową grupą o nie znanej kulturze"3. Artefakty obejmują wyroby, usługi,
a nawet zachowania członków grupy. Na przykład dyrektor generalny

3 TamŻe, s. 18.

 



 

Wyznawane wartości:

oddawane przez
organizację powody, dla
których postępuje się
określony sposób;

według Scheina stanowią
n e drugi poziom kultury

organizacji

Kultura i wielokulturowość

191

pewnej wielkiej firmy komputerowej o wielomiliardowych obrotach chodzi
ubrany na sportowo, natomiast dyrektor generalny konkurencyjnej firmy
nosi kosztowny granatowy garnitur. Te odmienne artefakty świadczą o zu-
pełnie różnych kulturach organizacji.

Artefakty znajdują się wszędzie. Zwracając na nie uwagę, możemy się
wiele dowiedzieć o kulturze. Przypomnij sobie, Czytelniku, niektóre ar-
tefakty w Twojej uczelni. Czy ludzie ubierają się w określony sposób? Czy
niektóre przedmioty lub sposoby uczenia się uważa się za ważne? Czy
większość studentów mieszka na terenie miasteczka uniwersyteckiego bądź
w pobliżu, czy też dojeżdża? Czy większość studentów pracuje zawodowo?
Czy uprawiają sport? Czy uczelnia ma własną drużynę piłkarską ? Koszy-
karską ? Czy studenci i studentki uprawiają sport w jednakowym stopniu ?
Wszystkie te i wiele innych artefaktów w pewnym stopniu określają kulturę
Twojej uczelni.

 

UZNAWANE WARTOŚCI. Drugi poziom kultury Schein nazywa uznawa-
nymi wartościami. W rozdziale 4 stwierdziliśmy, że wartości są tym, co
warto robić, albo są przyczynami tego, co robimy. Schein dowodzi, że
większość wartości uznawanych w danej kulturze organizacji można przypi-
saĆ założycielom tej kultury. Na przykład u DuPonta wiele procedur
i wyrobów jest wynikiem przyjętej wartości bezpieczeństwa pracy. Nic
dziwnego, pierwotnie bowiem DuPont zajmował się produkcją prochu
strzelniczego. Jak powiedział jeden z poprzednich przewodniczących rady
nadzorczej DuPonta: "Albo się produkuje proch strzelniczy w bezpieczny
sposób, albo nie produkuje się go długo"4. Troska o bezpieczeństwo pracy
jest nadal jedną z podstawowych wartości w kulturze DuPonta, chociaż już
od dawna produkcja prochu strzelniczego nie jest głównym przedmiotem
działalności koncernu. Nowi członkowie uczą się jednak raz przyjętych
wartości i poznają ich znaczenie w kontekście organizacji.

Szkoła im. Darden a Uniwersytetu Wirginii uznała za wartość to, że
jest "szkołą uczącą", i to, że jej wykładowcy są zawsze dostępni dla
studentów, gdy ci chcą z nimi porozmawiać. Nowi nauczyciele poznają
znaczenie "kawy" - jak nazywa się tu 25-minutową przerwę między
zajęciami - w trakcie której wszyscy profesorowie i studenci nieoficjalnie
się zbierają, by rozmawiać o wszystkim: od porannych wiadomości gos-
podarczych do postępów w nauce i o nowych inicjatywach dotyczących
szkoły. Kiedy przeprowadza się rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami na
studentów lub na wykładowców, zawsze mówi się im o "kawie", a często
zabiera na nią, by bezpośrednio się z tym zetknęli. Chociaż 25 minut
wspólnej kawy nie decyduje jeszcze o tym, aby szkołę można uznać za
"uczącą", to jednak te nieformalne spotkania przyczyniają się do zwracania
uwagi - zarówno nauczycieli, jak i studentów - na zagadnienia ważne
z punktu widzenia misji szkoły: być przodującą szkołą zarządzania.

4 Cytowane za Edgarem Woolardem w wystąpieniu w trakcie sympozjum na temat etyki w paździer-
niku 1992 r. w Szkole im. Amosa Tucka, Dartmouth College.

Rozdział 7

 



 

192

Podstawowe założenia:
przekonania przyjmowane
bezkrytycznie przez
członków; organizacji;
według Scheina stanowią
one trzeci poziom kultury
organizacji

Część II

Zarządzanie w XXI wieku

PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA. Trzeci poziom organizacyjnej kultury wed
Scheina, podstawowe założenia, to przekonania, które członkowie organiz
cji przyjmują bezkrytycznie. Kultura określa "właściwy sposób postępow
nia " w organizacji, często za pomocą milcząco przyjętych założeń.
Przed 1980 r. menedżerowie AT&T przyjęli podstawowe założenie,
wszelkie oferowane przez korporację usługi powinny być dostępne dl
wszystkich klientów (lub przynajmniej w taki sposób planowane). P
prostu nie dopuszczano do siebie myśli, że jakaś usługa mogłaby by
dostępna jedynie dla ograniczonego kręgu klientów. Natomiast menedżer
wie nowo powstałej firmy MCI przyjęli odmienne podstawowe założenie
które w części przyczyniło się do rewolucji w telekomunikacji. Budują
jedynie dwie stacje mikrofalowe, w St. Louis i w Chicago, MCI zdołał
przejąć część rynku AT &T. Uczyniła tak, odrzucając jedno z podstawo
wych założeń AT&T.

KUL TURA ORGANIZACJI A EFEKTYWNOŚĆ

Artefakty, uznawane wartości i podstawowe założenia stanowią podstawę
zrozumienia kultury korporacji. Według Elliotta Jaquesa kultura ar-
ganizacji to "zwyczajowe czy tradycy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin