Adwentyzm Zachariasz Łyko.txt

(911 KB) Pobierz
Zachariasz yko.
	ADWENTYZM.
	Wydawnictwo.
	Znaki Czasu".
	Warszawa,ul.
	Foksal 8.
	Wa rszawa.
	I 970.

	Projekt okadki.
	Korekta.
	IRENA ADAMCZYK.
	Redaktor techniczny BOGUSAW KOT.
	LIDIA GMURKOWSKA.
	Objanienie skrotw:Biblia Gdaska Biblia Tysiclecia Pismo wite w przekadzie ks.
1.
Wujka ks.
E.
Dbrowskiego ks.
S.
Kowalskiego Nowy przekad Nowego Testamentu w wydaniu Brytyjskiego i Zagranicznego Towarzystwa Biblijnego.
	OD NP(D ANC(.
	Oddajemy do rk Czytelnika monografi powicon wspczesnemu adwertyzmowi.
Jest to w zasadzie pierwsza tego rodzaju praca w Polsce.
Dzieo stanowi cenne rdo autentycznej informacji o tym chrzecijaskim wyznaniu,ktre zarwno w skali oglnowiatowej jak i krajowej przedstawia interesujc doktrynalnie,ustrojowa i kultowa chrzecijask wsplnot religijn.
ywimy nadziej,e publikacja spotka si z yczliwym przyjciem.
WY DAN CA.

	PRZEDMOWA.
	Wzrost religijnych zainteresowa dzisiejszego czowieka jest znamiennym rysem teraniejszoci.
Do upowszechnienia tych zainteresowa w naszej epoce przyczyniy si z jednej strony rozwj biblistyki,odkrycia archeologiczne i religioznawstwo wieckie,z drugiej-wspczesny ekumenizm.
Dla celw poznawczych szczeglnie przydatne s opracowania analityczna-syntetyczne,pozwalajce-jakby jednym spojrzeniem-obj caoksztat historii,doktryny,struktury i praktyki danej wsplnoty religijnej.
Warto tego rodzaju prac,w pewnym sensie encyklopedycznych,ceniona jest w dziedzinie religioznawczej nie mniej ni w innych,zwaszcza za jeli dotycz one zjawisk widocznych i nabierajcych znaczenia.
Adwentyzm jest w istocie swej chrzecijaskim ruchem religijnym,nawizujcym do wczesnochrzecijaskiej myli ewangelicznej,do nauk i hase reformatorw,pisarzy,teologw i mylicieli epoki nowotestamertalrej,dla ktrych najwyszym autorytetem byo Pismo wite,a ideaem-wiara Jezusowa w jej oryginalnej czystoci i piknie.
Korfesyjnie adwentyzm naAdwentyzm(ac.adventus-przyjcie)-kierunek konfesyjny we wspczesnym chrzecijastwie,goszcy ze szczeglnym naciskiem biblijn nauk o drugim adwencie Pana,czyli powtrnym przyjciuChrystusa.
Wyraenie,adwertyzm"uywane jest w podwjnym znaczeniu-zarwno w sensie doktryny religijnej,moralnej i spoecznej,goszonej przez ten kierunek korfesyjry,jak i w sensie wsplnoty kocielnej jego wyznawcw:w drugim znaczeniu adwentzm jest synonimem Kocioa Adwentystw Dnia Sidmego.
6.
	ley do protestanckich wsplnot religijnych,tworzc ich skrzydo radykalne 8,doktrynalnie za reprezentuje teologi fundamentaln,zwan take teologi biblijn?,majc za jedyn podstaw wiary Pismo wite.
Czerpic z tego rda Boego Objawienia,adwentyzm naucza biblijnych zasad wiary,w szczeglnoci wiary w Boga w Trjcy witej Jedynego,niebieskie i jedyne ordownictwo Chrystusa oraz poszanowania zarwno dla Zakonu jak Ewangelii,jako dwch rnych,lecz nieodcznych aspektw ekonomii zbawienia.
Wychodzc z zaoenia powagi czasw dzisiejszych zwraca uwag na biblijna-proroczy realizm dziejowy,aktualizujcy coraz bardziej znaki czasu(signa temporis),a tym samym-nauk o powtrnym przyjciu Chrystusa.
Dlatego,bogosawiona nadzieja"apostow,czyli prawda o drugim adwencie 8-o bliskiej paruzji Pana-naley,obok nauki o przykazaniach Boych i zbawieniu z aski przez wiar,do zasad programowych,ktre wraz z pozostaymi prawdami apostolskimi tworz doktryn wspczesnego adwertyzmu.
Doktryna ta streszcza si w tzw.tr(anielskim poselstwie z Apokalipsy w.lana,stanowicym ordzie Boe do ludzi,narodw i ludw 8.
Adwentyzm nie jest ruchem niezorganizowarym,przeciwnie,stanowi wsplnot kocieln o okrelonej doktrynie,nazwie 8 Por.
A.
Tokarczyk.
Mniejszoci religijne w Polsce(Euhemer,nr s 7 i 5,.
La).
8 Teologia biblijna wydobywa na wiato dzienne myl teologiczn zawart w ksigach Pisma witego,ukazuje fundamentalne prawdy i tematy Boego Objawienia,jest zatem doktrynaln syntez Biblii-por.
L.
Stefaniak.
Wspczesna problematyka teologii biblijnej,w:Pod tchnieniem Ducha witego,s.
132,133 K.
Romaniuk.
Wprowadzenie metodologiczne do Nowego Testamentu,s.
25-29.
8 Wyraenie,drugi adwent"jest technicznym terminem teologicznym na okrelenie powtrnego przyjcia Chrystusa(secundum Christiadyentus).
Sowo,adwent"(ac.,adventus')zaczerpnite zostao z Wulgat(Biblii aciskiej)i oznacza przyjcie,nadejcie greckim odpowiednikiem sowa,adyentus"jest termin,paruzja".
W liturgii rzymskokatolickiej,adwent"-to cz roku kocielneao,poprzedzajca wita Boego Narodzenia,charakteryzujca si nastrojem pokuty,modlitwy i tsknoty za Zbawicielem(por.
M.
Kowalewski.
May Sownik teologiczny,s.
9).
Wyraenie,drugi adwent"posiada sens eschatologiczny(eschatos-ostatni,ta eschata-rzeczy ostateczne).
A Por.
Obj.
14,6-13.

	i ustroju,celach i rodkach dziaania.
W swym religijnym posannictwie reprezentuje,poza elementami natury toelogiczno-religijnej,wartoci i treci humanistyczne i spoeczne.
W czasach dzisiejszych nie jest zjawiskiem jednego kraju czy kontynentu przedstawia ruch oglnowiatowy,rozwijajcy si dynamicznie.
Na temat adwentyzmu pojawio si w literaturze naukowej i popularnej sporo opracowa.
Wszystkie one mwi o adwentyzmie,nie wszystkie jednak charakteryzuj ten kierunek religijny w sposb adekwatny i obiektywny.
Wiadomoci za prasowe ograniczaj si do oglnikw natury informacyjnej.
W literaturze obcojzycznej pojawio si kilka powaniejszych dzieA,natomiast polska monografia adwentyzmu-Kocioa Adwentystw Dnia Sidmego w Polsce-czekaa na opracowanie.
Praca niniejsza pragnie wypeni t luk w naszej rodzimej literaturze teologicznej i religioznawczej 6.
Opracowanie dokonane zostao z pozycji adwentystycznej,a tym samym spenia-jak si wydaje-istotny przy tego rodzaju pracach postulat autentyzmu.
Ma to doniose znaczenie zwaszcza na polskim gruncie konfesyjrym,gdzie w przeszoci dezinformacja o adwentyzmie nie naleaa do zjawisk rzadkich.
Jake czsto sprzyja jej cakowity brak odpowiednich opracowa autentycznych.
Co do koncepcji metodologicznej-przyjto zasad monograficzn genetyczna-strukturaln,polegajc na opisowym przedstawieniu strony historycznej,teoretycznej,instytucjonalnej.
	 Np.
	8.Herndon,The 7-th Day,London 1963:T.
Slmon,Die Gemeischaftder Siebenten Tags Adyentisten in volkskundllcher Sicht,Munster,1965:R.
M.
Utt.
A Century of Miracles,Mourtain Wiew 1963:M.
8.
Handspiker,The Seventh-day Adventst Ghurch(The EcumenicalRewew,nr 1-2/19671:Seventh-day Adventsts Fact Book,Nashwlle 1967:G.
8.
Haynes,Seventh-day Adventsts,Their Work and Teachings,Washington 1964:A.
L.
Baker,Glaube und Werk der Sieberten-Tags-Adventsten,Brookfield.
Blin,1942.
Niezbyt udanym przyczynkiem do poznania wspczesnego adwentzmujest praca mga Stanisawa Wariata pt.
Koci Adwentystw Dnia Sidmego(problemy socjologiczne)".
Warszawa 1969.
8.
	i praktycznej badanej wsplnoty religijnej 8.
Dlatego uwzgldniajc powysz metod,praca-po zarysowym nakreleniu dziejw idei drugiego adwentu w chrzecijaskiej myli teologicznej(wstp)-dokonuje charakterystyki adwentyzmu pod wzgldem historycznym(cz I),doktrynalnym(cz li),organizacyjnym(cz 111)i kultowym(cz IV),po czym-w zakoczeniu podsumowuje wyniki swych docieka.
Majc na uwadze postulat przejrzystoci i komunikatywnoci dziea,szersze opracowanie idei drugiego adwentu we wczesnym Kociele chrzecijaskim przedstawiono w ekskursje,aamieszczorym przy kocu dziea.
Cao oparto na bardzo bogatym materiale rdowym.
Przede wszystkim uwzgldniono rda biblistyczne,wykorzystano w szerokim zakresie literatur adwertystyczn-dawn i wspczesn-spoytkowano materiay pomocnicze.
Sowa szczeglnej wdzicznoci nale si tym wszystkim Dostojnym Konsultantom,ktrzy przyczynili si do przygotowania i wydania niniejszej pracy.
Praca posiada charakter pionierski,std moe nie we wszystkich szczegoach doskonay.
Niemniej jednak z pewnoci dostarczy poytecznej informacji o adwertyzmie w ogle,a w szczeglnoci o adwertyzmie polskim,rodzimym.
AUTOR.
	A Na temat istoty i struktury religii por.
	2.Poniatowski.
	Tre wierze religijnych.
	Warszawa 1965,s.9 ee 43.

	Nie mona zrozumie istoty adwentyzmu-Kocioa AdwenWSTPtystw Dnia Sidmego-w sposb waciwy,nie signwszy do istoty chrzecijastwa czasw atpostolskich.
Religia zaoona przez Chrystusa,oparta na fundamencie wiary w Zmartwychwstaegoi Wniebowzitego Jezusa,zorientowana wsplnotowoi ewangelizacyjnie,posiadaa wybitny rys echatologiczry.
Bliskie powtrne*przyjcie Chrystusa znajdowao si w centrum uwagi pierwszych chrzecijan,stanowic nie tylko tre wzniosego tprzeycia religijnego,ale take przedmiot chrzecijaskiej nadziei,rdo duchowych si do przestrzegania przykaza Boych,goszenia Ewangelii i pracy na rzecz dobra czowieka oraz wielki cel ycia.
Paruzja-chwalebne,przyjcie tPara-bya dominant apostolskiej katechezy.
Wok tego wydarzenia*koncentroway si tsknoty i oczekiwania wczesnych wyznawcw Chrystusa,przyjcie Pana bowiem miao w peni urzeczywistni plan odkupienia i wszystkie nadzieje wierzcych.
Dlatego ukoronowaniem niejako apostolskiej nauki o Chrystusie-Jego mierci,zmartwychwstaniu i niebieskim ordownictwie-o yciu wierzcych i pracy Kocioa bya prawda o wtrym tprzyjciu Paskim.
Por.
K.
Wolfram.
Chrzecijastwo apostolskie(Rocznik Teologiczny Chrzecijaskiej Akademii Teologicznej na rok 1962,s.2973:.
A gdy siedzia na Grze Oliwnej,podeszli do Niego uczniowie i pytali na osobnoci:.
Powiedz nam,kiedy to nastpi i jaki bdzie znak twego przyjcia i koca wiata?
"Na to Jezus im odpowiedzia:.
Strzecie si,eby was kto nie zwid.
Wielu bowiem przyjdzie pod moim imieniem i bd mwi:la jestem Mesjaszem.
I wielu w bd wprowadz.
Bdziecie sysze o wojnach i o pogoskach wojennych:uwaajcie,nie trwocie si tym.
To musi si sta,ale to jeszcze nie koniec.
Powst...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin