ĆWICZENIA przekraczające linię środkową KINEZJOLOGIA wg Dennisona.doc

(161 KB) Pobierz
ĆWICZENIA

ĆWICZENIA

PRZEKRACZAJĄCE

LINIĘ

ŚRODKOWĄ


RUCHY  NAPRZEMIENNE

 

 

„RĘCE  Z  NOGAMI KRZYŻUJESZ

I  PÓŁKULE  INTEGRUJESZ”

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Podnosimy do góry prawe kolano i dotykamy go lewą ręką, następnie podnosimy lewe kolano i dotykamy prawą ręką, lekko skręcając całe ciało. Ćwiczenie przypomina marsz w miejscu.

 

CELE:

 

Ćwiczenia te mają duży wpływ na trening narządu wzroku oraz usuwanie jego zaburzeń. Aktywizują także obie półkule mózgowe do jednoczesnej pracy i stanowią doskonałą rozgrzewkę przed dalszą gimnastyką. Wzmagają aktywność organizmu.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v    wymowa,

v    pisownia,

v    umiejętność słuchania,

v    czytanie i rozumienie.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v    polepszenie koordynacji prawa- lewa strona ciała,

v    poprawa oddychania i gibkości ciała,

v    wzmocnienie zmysłów wzroku i słuchu.


RUCHY  NAPRZEMIENNE  NA  LEŻĄCO

(ROWER)

 

 

„NAPRZEMIENNY  RUCH

WŁĄCZA  WZROK  I  SŁUCH”

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Wykonujemy to ćwiczenie na miękkiej powierzchni. Podnosimy ręce i głowę do góry, Obejmujemy głowę dłońmi i podtrzymujemy ją. Na przemian dotykamy lewym łokciem prawego kolana, prawym - lewego. Oddychamy rytmicznie.

 

CEL:

 

Integracja prawej i lewej półkuli mózgowej, prawej i lewej strony ciała.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v    poprawa umiejętności słuchania, czytania i pisania (sprawniejsze kodowanie i dekodowanie),

v    zasady pisowni,

v    matematyka.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v    poprawa koordynacji prawej i lewej strony ciała, organizacji,

v    wzmocnienie mięśni brzucha i przepony.


LENIWE  ÓSEMKI

 

 

„KTO  ÓSEMKI  CZĘSTO  ĆWICZY

NA  SUKCESY  MOŻE  LICZYĆ”

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Na wysokości oczu, naprzeciw nosa wyznaczamy punkt. Od niego rozpoczynamy kreślenie kciukiem koła - w lewą stronę do góry. Po powrocie do punktu wyjścia rozpoczynamy kreślenie drugiego koła - w prawą stronę ku górze. Oczy podążają za ruchem ręki. Rysunek przypomina leżącą 8. Wielokrotnie powtarzamy ten ruch. Robimy go raz jedną, raz drugą ręką, następnie obiema. Ósemki możemy kreślić w przestrzeni, na plecach drugiej osoby, na ścianie, na papierze, na piasku…

 

CELE:

 

Leniwe ósemki koordynują prawe i lewe mózgowe ośrodki wzroku, umożliwiając przekroczenie linii środkowej bez jakichkolwiek zaburzeń. Ćwiczenie to stosowane jest w nauczaniu specjalnym, pomaga uczniom, którzy nie są w stanie przekroczyć linii środkowej.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v    proces czytania (wodzenie oczami od lewej strony do prawej strony),

v    kodowanie i odszyfrowywanie informacji pisemnej,

v    poprawa pamięci krótko i długoterminowej,

v    czytanie i rozumienie (skojarzenia pamięci długotrwałej),

v    zdolność odpoczynku mięśni oka podczas czytania,

v    umiejętność rozróżniania i rozumienia symboli,

v    obwodowe widzenie.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v    wzmocnienie stabilności, koordynacji, równowagi ciała,

v    poprawa ostrości postrzegania,

v    odpoczynek oczu, szyi, ramion w czasie wzmożonej koncentracji.


RYSOWANIE  OBURĄCZ

 

 

„GDY  WSPÓLNIE  PRACUJĄ  RĘCE

MOŻESZ  NAPISAĆ  WIĘCEJ”

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Rysujemy symetrycznie względem linii środka, różne wzory w przestrzeni lub na płaszczyźnie. Rysunek z jednej strony jest zwierciadlanym odbiciem drugiej strony.

 

CEL:

Rysowanie obiema rękami poprawia orientację w przestrzeni, zdolność określania kierunków w odniesieniu do ciała. Ułatwi przekraczanie środkowej kinestetycznej linii ciała. Ma dużą skuteczność w odzyskiwaniu sprawności narządu wzroku. Pobudza naszą odwagę oraz zwiększa koordynację ciała w grach zespołowych.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v    rozróżnianie kierunków, widzenie obwodowe,

v    kodowanie i odszyfrowywanie pisma,

v    eliminuje zaburzenia typu: dysleksja, dysgrafia,

v    poprawna wymowa,

v    śledzenie oczami za ruchem ręki w różnych kierunkach,

v    matematyka.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v    rozróżnianie prawej i lewej strony,

v    uświadomienie przestrzeni wokół siebie,

v    świadomość swojego ciała i jego koordynacja,

v    poprawność ruchowa,

v    rozluźnienie napięcia nadgarstków, obręczy barkowej, ramion,

v    poprawa koordynacji ręka - oko i orientacji w przestrzeni.


ÓSEMKI  ALFABETYCZNE

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Jest to modyfikacja „leniwej ósemki”. Rysujemy leniwą ósemkę. Wpisujemy w nią małe pisane litery alfabetu w lewej lub prawej połowie, w zależności od kierunku pisania pierwszego odcinka litery, który ma być zgodny z kierunkiem ósemki. Po każdej literze kreślimy kilka leniwych ósemek. Ćwiczenie możemy wykonywać w przestrzeni lub na płaszczyźnie.

 

CEL:

Ma umożliwić przekraczanie linii środkowej bez zaburzeń. Zwiększenie obszaru obwodowego pola widzenia. Poprawa koordynacji wzrokowo - ruchowej.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v    zdolności manualne, precyzja ruchu,

v    kaligrafia, poprawa krzywego pisma,

v    automatyzacja pisania i literowania,

v    poprawa stosowania zasad ortografii,

v    usprawnienie techniki pisania,

v    pisanie twórcze.

v    rozpoznawanie i kodowanie symboli.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v    zdolność do odpoczynku oczu, ramion, szyi i nadgarstków w czasie pisania,

v    poprawa koncentracji w czasie pisania,

v    poprawa koordynacji ręka - oko oraz związanych z tym umiejętności,

v    poprawa sprawności fizycznej.


SŁOŃ

 

 

„SŁOŃ  ÓSEMKI  WIELKIE  PISZE

TRĄBA  Z GŁOWĄ  SIĘ  KOŁYSZE”

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Stajemy w lekkim rozkroku z rozluźnionymi kolanami. Wyciągniętą ręką (grzbietem do góry) pokazujemy przed sobą punkt centralny wyobrażonej leniwej ósemki. Przytulamy ucho do ramienia i kreślimy w przestrzeni leniwą ósemkę. Całe ciało pracuje. Powtarzamy ćwiczenie po trzy- cztery razy każdą ręką.

 

CEL:

 

Przekraczanie środkowej audytywnej linii ciała, integrowanie widzenia słyszenia i ruchu. Ćwiczenie to koordynuje pracę mózgowych ośrodków słuchu obu półkul. Koryguje nieprawidłowe napięcia szyi, jakie powstają podczas słuchania.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v    rozumienie ze słuchu,

v    umiejętne formowanie myśli,

v    literowanie (analiza i synteza),

v    stymulacja mowy wewnętrznej,

v    twórcze myślenie,

v    słuchanie własnego głosu,

v    wzmocnienie koordynacji ręka - oko przy pisaniu,

v    poprawa percepcji słuchowej,

v    matematyka,

v    zapamiętywanie cyfr.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v    swobodne ruchy głową w prawą i lewą stronę,

v    widzenie obuoczne, koordynacja górnej i dolnej części ciała,

v    poczucie równowagi (aktywowanie ucha wewnętrznego oraz układu przedsionkowego),

v    wzmocnienie organizacji i koncentracji.


KRĄŻENIE  SZYJĄ

(WAHADŁO)

 

 

„BUJASZ  GŁOWĄ  W  LEWO  W PRAWO

MYŚLI  NAPŁYWAJĄ  ŻYWO”

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Powolnym ruchem przenosimy głowę od ramienia do ramienia, pozwalając, by broda była jak najbliżej klatki piersiowej. Robimy to na wydechu. W skrajnym bocznym położeniu głowy wykonujemy wdech i powtarzamy czynność.

 

CEL:

 

Relaksacja, zmniejszenie napięcia mięśni szyi i karku. Rozluźnienie centralnego układu nerwowego.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v    zapamiętywanie i odtwarzanie informacji,

v    zapamiętywanie dat, liczb, wzorów,

v    czytanie na głos,

v    czytanie ciche.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v    swoboda ruchów głową w prawą i lewą stronę,

v    umiejętność rozluźnienia mięśni szyi i karku w czasie pracy, wzmożonej koncentracji,

v    pełniejszy oddech,

v    patrzenie obuoczne.


KOŁYSKA

 

 

„KTO  SIĘ  TROCHĘ  POKOŁYSZE

ROZLUŹNIENIE  MA  I  CISZĘ”

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Siadamy na podłodze. Ręce lekko ugięte opierają się z tyłu o podłoże, utrzymując tułów wyprostowany. Nogi złączone lekko ugięte w kolanach przenosimy z jednej strony na drugą, usuwając napięcie w biodrach.

 

CEL:

 

Stymulacja przepływu płynu mózgowo-rdzeniowego i zwiększenie aktywności mózgu. Wzmocnienie systemu nerwowego.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

v    umiejętność wzrokowego śledzenia za ruchami w kierunku od lewej do prawej strony,

v    twórcze myślenie.

 

ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:

 

v    zdolność do pracy w środkowym polu ciała,

v    nawyki skupiania uwagi i zrozumienia,

v    niwelacja nadmiernych napięć.


ODDYCHANIE  PRZEPONOWE

 

 

OPIS ĆWICZENIA:

 

Robimy głęboki wdech nosem. Najpierw oczyszczamy płuca, robiąc krótkie wdechy przez zaciśnięte wargi (wyobrażamy sobie, że chcemy utrzymać piórko w powietrzu). Po tym wydech możemy robić nawet nosem. Kładziemy ręce na brzuchu, na wdechu ręce podnoszą się, a na wydechu opuszczają się. Robimy wdech i liczymy do trzech, zatrzymujemy oddech na trzy sekundy. Wydychamy powietrze licząc do trzech, zatrzymujemy oddech na trzy sekundy. Powtarzamy całość jeszcze raz.

 

CEL:

 

Uczy prawidłowego oddychania, aby do mózgu docierała w pełni wystarczająca ilość tlenu do jego prawidłowego funkcjonowania. Oddychanie doskonałe to: automatyczne, nieświadome, samo dostosowujące się do rodzaju wykonywanej czynności. Wstrzymywanie oddechu powoduje zmniejszenie energii (ilości tlenu), potrzebnej krwi i dla mózgu, aby przekroczyć linię środkową. Rozluźnienie centralnego układu nerwowego.

 

POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin