Zeszyt_2.doc

(2884 KB) Pobierz

mgr inz.  Bogusław Suchecki

mgr inz. Andrzej Walbi

naprąw

12 6P

ILUSTROWANY      PORADNIK      NAPRAW

 


Poradnik „ 126 napraw 126P"jest cyklem zeszytów zawierających opisy napraw zespołów i części „malucha". Dobór i kolejność opisów napraw w poszczególnych zeszytach „dopasowano" do opracowanej przez tygodnik „Motor" tabeli ilustrującej okresy (przebiegi) bezawaryjnej pracy elementów samochodu (patrz ostatnia strona okładki poradnika). W zeszycie 1. omówiono naprawy „charakterystyczne" dla pierwszych 30 tys. km, niniejszy zeszyt 2. zawiera opisy napraw występujących najczęściej podczas pierwszych 25...45 tys. km, w następnych zaś zeszytach zostaną opisane sposoby eliminacji niedomagań spotykanych po większych przebiegach samocho­du. W każdym z zeszytów znajdzie Czytelnik dodatkowe informacje o ważniejszych czynnościach obsługowych (regulacjach i smarowaniach), których wykonanie po określonych w instrukcji obsługi (10) przebiegach jest jednym z warunków prawidłowej eksploatacji samochodu.

Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Warszawa 1988

Wydanie 2, poprawione

ISBN   83-206-0819-8

Wydanie 1  1985 r„ 1 50 000 egz












Opracowanie graficzne Tadeusz Pietrzyk Redaktor merytoryczny Jan Kijewski Redaktor techniczny Maria Dylewska Korektor Alicja  Kalinowska


Fotografie wykonał Bogusław Suchecki w Zakładzie Mechaniki  Pojazdowej Andrzeja   Walbinera Kraków, ul.  Winiarskiego  14 Fotografię na okładkę wykonał Witold  Borewicz


Copyright by

Wydawnictwa Komunikac|i i   Łączności.   Warszawa 1988

Wydanie 2   Nakład  149 700*300 egz

Ark   wyd   11   Ark  druk   11

Druk z gotowych diapozytywów

Podpisano do druku w czerwcu   1988

Papier offsetowy kl   III. 80 g. rola 61   cm

Zamówienie  P/169 87   K/46   U  70

Druk:  Lub   Z-dy Graf  Zam   1260




REGULACJA

Demontaż, oczyszczenie i regulacje gaźnika


Działanie gaźnika ma decydujący wpływ na prawidłową pracę silnika Instrukcja obsługi zaleca co 10 tys. km wyregulować bieg jałowy silnika, a co 20 tys. km oczyścić gaźnik, zwracając szczególną uwagę na stan poszczególnych dysz.

Czynności związane z rozbieraniem gaźnika zdjętego z silnika najle piej wykonać na stole warsztatowym, a jeśli nim nie dysponujemy przygotujmy naczynie, np. kuwetę fotograficzną, do której będziemy składać poszczególne elementy gaźnika. Przyjmijmy również zasadę, że wszystkie części będziemy układać w kolejności ich demonta żu-ułatwi to nam składanie gaźnika.


Kolejność czynności:

-                      odłączamy przewody wysokiego napięcia od nasadek świec zapło­
nowych, przewód łączący pokrywę zaworów z filtrem powietrza
oraz pokrywę filtru powietrza wraz z rurą ssącą (fot. 1);

-                      odkręcamy dwoma kluczami 7 i 8 mm nakrętkę i śrubę blokujące
koniec cięgna urządzenia rozruchowego (fot. 2) oraz odkręcamy
kluczem 8 mm śrubę unieruchamiającą koniec pancerza cięgna
urządzenia rozruchowego i wyciągamy cięgno (fot. 3);

-                      odkręcamy kluczem   13   mm  dwie  nakrętki   pokrywy zaworów
(fot. 4) i zdejmujemy, po podważeniu wkrętakiem z łbem płaskim o
specjalny występ (fot. 5);


 


 


 


 


-   luzujemy wkrętakiem z łbem krzyżowym opaski zaci­
skowe na przewodzie odpływowym (fot. 6) i dopływo­
wym paliwa, a następnie odłączamy je od gaźnika;

-   podważamy wkrętakiem z łbem płaskim zabezpiecze­
nie cięgna sztywnego sterującego położeniem prze-
pustnicy (fot. 7);

-   odkręcamy kluczem  10 mm dwie nakrętki mocujące
gaźnik (fot. 8), nie zapominając o zdjęciu podkładek
płaskich;

-   odkręcamy  kluczem   10   mm   dwie  śruby  mocujące
przewód ssący (kolanko) do gaźnika:

-   odłączamy gaźnik od silnika (fot. 9); zwróćmy uwagę na
cienką uszczelkę znajdującą się między korpusem gaź­
nika a podkładką izolującą;


odkręcamy o kilka obrotów (luzujemy) korek filtru powietrza (fot. 10);

odkręcamy wkrętakiem z łbem płaskim cztery wkręty mocujące pokrywę gaźnika (strzałki na fot. 11 odkręcamy korek filtru paliwa i wyjmujemy go wraz z siatką filtrującą (fot. 12);

wyciągamy szczypcami płaskimi oś pływaka (fot. 13); wykręcamy kluczem 10 mm gniazdo zaworka iglico­wego (fot. 14) i wyjmujemy zaworek;

 


 


 




- oceniamy stan wymontowanych elementów, które wraz z uszczelka, komory pływakowej są widoczne na fotografii 15; sprawdzamy, czy stożkowa powierzchnia uszczelniająca zaworka iglicowego (fot. 16) nie jest nadmiernie zużyta; dopuszczalne jest istnienie rysy na całym obwodzie; jeśli natomiast przekształciła się ona w widoczne zużycie stożka, to zaworek trzeba wymie-


nić; oś pływaka najbardziej zużywa się w miejscu połączenia z pokrywą, co powoduje powstawanie prze­wężeń kwalifikujących oś do wymiany; osie pływaka, nowa i zużyta, są widoczne na fotografii 17; filtr siatkowy nie może być przerwany ani popękany; wszel­kie uszkodzenia mechaniczne kwalifikują go do wymia­ny; sprawdzamy szczelność pływaka potrząsając nim i


 


6

6

 


 


 


19


20


21


 


 


 


słuchając, czy nie występują odgłosy przepływu cieczy; pływak nie może mieć również żadnych mechanicz­nych uszkodzeń;

wykręcamy z korpusu gaźnika (fot. 18) poszczególne dysze oraz pokrywę urządzenia rozruchowego; gaźnik w rozłożeniu „na czynniki pierwsze" jest widoczny na fotografii 19;

myjemy korpus gaźnika (zarówno wewnętrzną jak i zewnętrzną stronę), używając do tego miękkiego pędzelka oraz nafty, oleju napędowego, nieetylizowa-nej benzyny lub rozcieńczalnika „nitro" (fot. 20);


myjemy dokładnie wszystkie dysze gaźnika i przedmu­chujemy sprężonym powietrzem; otworki dysz mo­żemy oczyścić używając do tego np. końskiego włosia (nigdy drutu); szczególną uwagę należy poświęcić dyszy składu mieszanki biegu jałowego i uszczelniają­cemu ją gumowemu pierścieniowi o przekroju okrąg­łym, tzw. O-ring (strzałka na fot. 21); zanieczyszczenie dyszy lub uszkodzenie pierścienia uszczelniającego to najczęstsze przyczyny nieprawidłowej pracy silnika (szczególnie podczas biegu jałowego);






najważniejszą czynnością po złożeniu poszczególnych elementów gaźnika, ale jeszcze przed przykręceniem pokrywy gaźnika, jest takie ustawienie pływaka, które będzie zapewniało utrzymanie właściwego poziomu paliwa w komorze pływakowej; producent zaleca tak ustawić pływak w płaszczyźnie pionowej, aby przy dotykaniu blaszki regulacyjnej („języczka") do kulki zaworka iglicowego, odległość między pokrywą (z uszczelką) a walcową powierzchnią pływaka wynosiła 6,75....7,25 mm; pomiar radzimy wykonać specjalnym przyrządem lub wiertłem o średnicy 7,0 mm w sposób pokazany na fotografii 22; po tej regulacji sprawdzamy, czy w pozycji maksymalnego wychylenia pływaka odległość między jego walcową powierzchnią a płasz­czyzną pokrywy (przy uwzględnieniu grubości uszczel­ki) wynosi 14,75...1 5,25 mm; jeśli nie, to regulujemy przez odpowiednie wygięcie blaszki regulacyjnej; dalsze składanie gaźnika i zakładanie go do pojazdu wykonujemy w kolejności odwrotnej do demontażu; ostatnią czynnością jest regulacja biegu jałowego silni­ka; producent 126P zaleca, aby regulować bieg jałowy używając obrotomierza i analizatora spalin; jeśli nie dysponujemy tymi urządzeniami, to rozpoczynamy od ustawienia wkrętakiem z łbem płaskim wkręta regula­cyjnego uchylenia przepustnicy (fot. 23) tak, aby pręd-


kość obrotowa była jak najmniejsza i silnik nie gasł; następnie wąskim wkrętakiem obracamy wkręt regula­cyjny składu mieszanki (fot. 24), zwiększając maksy­malną prędkość obrotową silnika; powtarzamy jeszcze kilkakrotnie opisane czynności do chwili, gdy silnik będzie pracował z możliwie małą prędkością obrotową (nie gasnąc), a obracając wkrętem regulacyjnym składu mieszanki nie będziemy mogli tej prędkości zwięk­szyć.


REGULACJA



Regulacja luzu łożysk kół przednich

Niedomagania łożyskowania kół przednich wywołują objawy odczuwalne przez pro­wadzącego pojazd. Najczęściej nadmierne luzy łożysk kół przednich powodują stuki. Jazda z nadmiernym luzem prowadzi do zniszczenia łożysk.

Bezpośrednią przyczyną znacznego zwięk­szenia się luzów łożysk najczęściej jest zwykłe eksploatacyjne zużycie, które wy­stępuje na ogół po przejechaniu około 50 tys. km. Przebieg ten może być jednak znacznie skrócony lub wydłużony, w zależ­ności od sposobu użytkowania pojazdu oraz terminowości wykonywania czyn­ności obsługowych. W celu maksymal­nego wydłużenia okresu bezawaryjnej eks­ploatacji fabryczna instrukcja obsługi (10) zaleca co 30 tys. km sprawdzić i ewentual­nie wyregulować luzy łożysk kół przed­nich.


Kolejność czynności:

-                     zaciągamy hamulec pomocniczy i korzystając z podnośnika wcho­
dzącego w skład wyposażenia fabrycznego unosimy jeden bok
pojazdu, pamiętając o podłożeniu pod koła drugiego boku podsta­
wek zabezpieczających samochód przed przesunięciem;

-                     chwytamy koło w sposób pokazany na fotografii 1 i próbujemy nim
energicznie poruszyć, ciągnąc jedną ręką ku sobie za górną część
opony a odpychając drugą, i odwrotnie; jeśli wyczujemy, że obręcz
wychyla się, to oznacza, że istniejący luz jest zbyt duży; dokładne
określenie luzu może być w praktyce zbyt trudne, proponujemy
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin