Krąg tematyczny: Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Budzenie zainteresowania życiem małych zwierząt – owadów – kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt;
• Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych;
• Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym Środowisku (motyle, biedronki, mrówki), zwrócenie uwagi na pożyteczność, przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci;
• Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz podejmowane spontanicznie przez dzieci;
• Stworzenie okazji do nawiązywania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy.
Temat dnia
Działania dzieci
Uwagi Realizowane
obszary podstawy
programowej
Uwagi
Biedroneczki są
w kropeczki
I.
• „Bociany chodzą po łące” – zabawa rytmiczna
• „Mieszkańcy łąki” – oglądanie, nazywanie
i omawianie wyglądu niektórych mieszkańców łąki na podstawie ilustracji w „Książce”;
zwrócenie uwagi na skrzydełka niektórych
owadów różnych kształtach i kolorach
(motyle, biedronki, mrówki, chrząszcze
itp.)
• „Zwierzęta zaklęte w instrumentach” – zabawa
słuchowa
II.
• „Ile kropek ma ta biedronka?” – liczenie kropek na skrzydełkach biedronek
• „Biedronki na kwiatkach” – doklejanie lub
odejmowanie biedronek siedzących na kwiatkach tak, by na wszystkich było tyle samo
III.
• „Biedroneczko, leć do nieba...” – zabawa ruchowa
• „Biedronki” – składanie obrazka z owadem
z dwóch części (prawej i lewej); zwrócenie
uwagi na osie symetrii; przykładanie lusterka
w miejscu rozcięcia; dzielenie się spostrzeżeniami
8.2
14.2
8.4
13.1
13.2
13.4
Stokrotki
dla Dorotki,
tulipany dla
Joanny
• „Kto dogoni motyla?” – zabawa bieżna
• „Walc kwiatów” – swobodna improwizacja ruchowa do muzyki P. Czajkowskiego
• „¸Łąka – królestwo owadów” – nauka piosenki;
zabawa inscenizowana przy piosence
• „Kolorowe kwiaty” – zabawa badawcza,
wstawienie białych kwiatów do naczyń z za-
barwionà woda; obserwacja wyników doświadczenia
• „Kwiaty” – zabawa rytmiczna (echo rytmiczne)
• „W ogrodzie kwiatowym” – wyszukiwanie
znanych kwiatów, nazywanie ich, dostrzega-
nie ich budowy (liczby i koloru płatków), zbieranie materiału przyrodniczego do zielnika
kwiatowego
5.4
8.1
4.1
12.1
Pszczeli
koncert
• „Dzieci i pszczoła” – zabawa bieżna
• „Pszczeli koncert” – ćwiczenia artykulacyjne
na wyrazach dźwiękonaśladowczych, naśladujących odgłosy owadów
• „Słodki jak miód” – empiryczno-organoleptyczne poznanie powiedzenia
• „Pszczółki” – wykonanie z butelek po jogurcie
pszczółek-grzechotek
• „Magiczna przemiana” – poparte ilustracjami
opowiadanie nauczyciela o przemianie gąsienicy w motyla; oglądanie różnorodnych gatunków motyli, poznanie nazw najbardziej pospolitych
• „Łąka – królestwo owadów” – utrwalenie
piosenki, zabawy przy piosence z użyciem
własnoręczne wykonanych grzechotek
• „Motyl” – ozdabianie sylwetki motyla z „Wycinanek-składanek; kleksografia
3.1
4.2
9.3
12.2
9.2
Niezwykły
dom mrówek
• „Pszczoły i niedźwiedzie” – zabawa ruchowa
• „Gdzie kto mieszka?” – zapoznanie dzieci
z mrowiskiem i ulem, mieszkaniami dla mrówek i pszczół; porównywanie wyglądu; ustalenie zasad zachowania w ich pobliżu
• „Pracowite mrówki” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych
• „Pająk i muchy” – zabawa orientacyjno-porządkowa
• „Ślimaczek”- ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie spirali
5.3
14.3
Pleciemy
wianki
• „Z kwiatka na kwiatek” – zabawa ruchowa
z podskakiwaniem
• „Co by było, gdyby kwiaty przestały pachnieć?” – burza mózgów; wypowiedzi dzieci
na zadany temat; nagrywanie i odtwarzanie
wypowiedzi dzieci
• „Pleciemy wianki” – nauka zaplatania warkoczy,
wianków, wykorzystanie mniszka lekarskiego
oraz innych kwiatów z najbliższego otoczenia
• „Odgłosy wiosny” – rozpoznawanie naturalnych odgłosów przyrody
• „Pleciemy wianki” – zabawa rytmiczna
• „Zabawa w żaby i bociana” – wysłuchanie
wiersza A. Świrszczyńskiej; ilustrowanie treści
utworu
3.3
7.2
Krąg tematyczny: Wszystko pięknie kwitnie wkoło nas, to już ciepłej wiosny czas
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych
- Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku
- Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz podejmowane spontanicznie przez dzieci
- Tworzenie warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami
- Stworzenie okazji do nawiązywania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy
losowa