dekalog mówienia o niepełnosprawności intel.pdf

(1407 KB) Pobierz
dekalog.indd
Dekalog
mówienia o niepełnosprawności
intelektualnej
326859517.002.png
2
326859517.003.png
List od autorów –
dlaczego napisaliśmy „Dekalog”?
Język, jakim posługujemy się do opisu otaczającego nas świata i zjawisk,
kształtuje rzeczywistość. Od tego, jak nazwiemy dane zjawisko, jak o nim myślimy
i mówimy, często zależy to, w jaki sposób będziemy się potem do niego odnosić.
Współczesny język potoczny kształtują przede wszystkim media – to one są wzorcem,
z którego korzysta przeważająca większość społeczeństwa.
Język stosowany obecnie do pisania o osobach z niepełnosprawnością intelektualną jest
niespójny, pełen archaizmów i uprzedzeń. W konsekwencji nawet ci, którzy mają najlepsze
intencje, nie zawsze wiedzą, JAK mówić o osobach z niepełnosprawnością intelektualną,
by nie utrwalać negatywnych stereotypów i nie odbierać im godności. Zdarza się, że dziennikarze,
z obawy, aby nie popełnić błędu, w ogóle nie podejmują tego tematu. A trzeba pamiętać,
że – jak pokazują badania – osoby z niepełnosprawnością intelektualną to jedna z najbardziej
„niewidzialnych” grup spośród wykluczonych społecznie.
Aby pomóc w zmienianiu tego stanu rzeczy, na prośbę organizacji pozarządowych działających
na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną postanowiliśmy stworzyć Dekalog – zbiór
wskazówek dotyczących mówienia i pisania o niepełnosprawności intelektualnej w sposób
nieobraźliwy, nieponiżający, nieodbierający godności.
Naszym celem jest, by „Dekalog”:
1) stał się praktycznym, podręcznym materiałem, który ułatwi prezentowanie osób
z niepełnosprawnością intelektualną w mediach w sposób korzystny dla ich integracji;
2) uporządkował język stosowany zarówno w mediach, jak i w życiu codziennym, w kontekście
niepełnosprawności intelektualnej;
3) propagował – szczególnie wśród dziennikarzy – poprawny język i sposób mówienia
o niepełnosprawności intelektualnej;
4) podniósł świadomość dziennikarzy na temat niepełnosprawności intelektualnej;
5) pomagał w zwiększaniu poziomu akceptacji i zrozumienia osób z niepełnosprawnością
intelektualną wśród ogółu społeczeństwa.
Autorzy:
dr Mariusz Damentko, prof. UW Dominika Maison, Krystyna Mrugalska, Janina Paradowska, prof. Radosław Pawelec
Przy opracowaniu Dekalogu skorzystano z tekstu Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, opracowanego
na podstawie publikacji Międzynarodowej Ligi Stowarzyszeń na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym (Inclusion Internationale):
Ann Shearer „Myśl pozytywnie! Jak przedstawiać ludzi z upośledzeniem umysłowym”, wydanie polskie PSOUU, 2002.
3
326859517.004.png
Wskazówki
1 Piszmy, mówmy: osoby z niepełnosprawnością intelektualną;
takie sformułowania pozwalają myśleć o tej grupie podmiotowo, jak o osobach
posiadających - wśród innych cech – cechę niepełnosprawności intelektualnej,
co jednak nie odbiera im godności ani nie dyskwalifi kuje ich jako osób.
Pamiętajmy, że sformułowania:
upośledzeni umysłowo, chorzy umysłowo, chorzy psychicznie,
nienormalni, opóźnieni
wywołują przedmiotowe podejście do osób z niepełnosprawnością intelektualną,
pozbawiają je indywidualnych cech, utrwalają stereotypy i uprzedzenia,
przez co piętnują je i odbierają im godność.
2 Rozróżniajmy sposób mówienia o dzieciach z niepełnosprawnością
Pamiętajmy, że mówienie czy pisanie o osobach dorosłych po imieniu
czy zdrobniale:
Jaś Kowalski, Kasia, dzieci, dzieciaki
sprawia, że odbiorca postrzega ich jako „wieczne dzieci”, ludzi niesamodzielnych,
nieodpowiedzialnych, niepoważnych.
4
osoby niepełnosprawne intelektualnie; ludzie, którzy są
niepełnosprawni intelektualnie
intelektualną od sposobu, w jaki opisujemy osoby dorosłe – podawajmy ich
imię i nazwisko lub tytuł grzecznościowy
pan Jan Kowalski, pani Katarzyna Nowak.
326859517.005.png
3 Pokazujmy osoby z niepełnosprawnością intelektualną
ponieważ w ten sposób uświadamiamy odbiorcy, że kontakt z nimi nie stanowi
żadnego zagrożenia.
Pamiętajmy, że przedstawianie osób z niepełnosprawnością intelektualną
jako samotnych lub odizolowanych od świata
utwierdza odbiorcę w przekonaniu o istnieniu barier pomiędzy nimi
oraz buduje dystans.
4 Pokazujmy osoby z niepełnosprawnością intelektualną
Opowiadanie wyłącznie dramatycznych i trudnych historii rodzinnych utrwala
stereotypowe przekonanie o ciężarze, uciążliwości i cierpieniu rodzin tych osób.
5 Przedstawiajmy osoby z niepełnosprawnością intelektualną
ponieważ pozwala to odbiorcy na otwarcie się na te osoby w jego własnym otoczeniu.
Pamiętajmy, że pokazywanie osób z niepełnosprawnością intelektualną
wyłącznie w niecodziennym, nietypowym otoczeniu
(takim jak szpital, dom pomocy społecznej)
buduje dystans, sugeruje, że nie mają one normalnych potrzeb, i utrudnia odbiorcy
wczucie się w ich sytuację.
5
w towarzystwie innych osób, w relacji z innymi ludźmi,
w relacjach z ich rodzicami i opiekunami.
w codziennym, zwyczajnym środowisku,
326859517.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin