5182.txt

(356 KB) Pobierz
Marcia Lewis

Prywatne �ycie trzech tenor�w

Od autorki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wst�p.................................
Cz�� pierwsza: Pl�cido Domingo
M�ody Pl�cido Domingo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Domingo jako Don Juan . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Domingo w latach osiemdziesi�tych. . . . . . . . . . . . . .
Graj�c jak �piewak, �piewaj�c jak aktor. . . . . . . . . . . .
Domingo w Hollywood. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
EI Temblor! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Co kieruje Domingiem?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ma��e�stwo; styl �ycia Dominga . . . . . . . . . . . . . . . .
Cz�� druga: Jos� Carreras
W Barcelonie i gdzie indziej. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bia�aczka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Powr�t na scen� . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
"Nie boj� si� przyzna�, �e jestem romantykiem". . . . . . .
Pierwszy koncert trzech tenor�w. . . . . . . . . . . . . . . .
Cz�� trzecia: Luciano Pavarotti
Modena................................
Pos�pno�� Pavarottiego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Nessun dorma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
K�opoty Wagi z wag�. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tutto Esuarito!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Czy zbli�a si� zmierzch kariery Pavarottiego? . . . . . . . .
Ksi�na i Wielki "P"
Pomimo sze��dziesi�tki wci�� jest w dobrej formie
Kobiety w �yciu Pavarottiego
Ma��e�stwo; styl �ycia Pavarottiego
Cz�� czwarta: Za kulisami
Koncert trzech tenor�w w Los Angeles
Biznes operowy
Od autorki
Zako�czenie: Kto jest najwi�kszym tenorem na �wiecie?
Przypisy
Od Autorki
Na scenie stoj� trzej arty�ci operowi. �piewaj� nam o mi�o�ci i nie-
nawi�ci, o zdradzie i zazdro�ci, o ludzkiej s�abo�ci i sile, o odwadze
i tch�rzostwie. Roztaczaj� przed naszymi oczyma obrazy okrucie�stw
wojny, intryg politycznych i niewierno�ci zakochanych. Opowiadaj�
historie akt�w kazirodztwa, gwa�t�w, morderstw i okalecze�, grze-
ch�w i ich odkupienia. S�uchamy kierowanych do nas przes�a�, re-
agujemy na przekazy emocjonalne i upajamy si� pi�knem g�osu. A gdy
arty�ci schodz� ze sceny, chcieliby�my dowiedzie� si� o nich i ich �yciu
czego� wi�cej. Jacy s�? Jak sp�dzaj� wolny czas? Jakie maj� rodziny
i przyjaci�? Emanuj�ca na scenie ze �piewak�w zmys�owo�� i rado��
�ycia nie jest udawana. Oni naprawd� tacy s�.
Podczas pisania tej ksi��ki towarzyszy� mi szczery podziw dla
wszystkich trzech �piewak�w. S� wielkimi artystami. Zostali obdaro-
wani przez natur� (lub przez Boga) pi�knymi g�osami, kt�rych dzi�ki
wysi�kowi, uporowi oraz determinacji nie zmarnowali. Znale�li si� na
�wiatowej scenie operowej.
Jak oddzia�uje na publiczno�� Pl�cido Domingo, gdy ucharakteryzo-
wany i przebrany w kostium �piewa parti� Otella, staraj�c si� ukaza�
nam cierpienie i z�o�ono�� osobowo�ci bohatera opery? Obdarowuje
nas okre�lonymi prze�yciami, chc�c mo�liwie najbardziej wiarygodnie
przedstawi� nam najg��bsze ludzkie uczucia, by nas czego� nauczy�
i od czego� uwolni�. Obna�a si� w�wczas psychicznie, a przez to czyni
bezbronnym,lecz w�a�nie za odwag� czynienia tego podziwiamy go,
bo przecie� nie jedynie za artystyczne mistrzostwo �piewu.
Z kolei Luciano Pavarotti staje na scenie w londy�skim Hyde Parku,
chroni�c struny g�osowe we�nianym szalem, i �piewa z g��bi serca dla
swych mokn�cych na deszczu wielbicieli, i wyci�ga do nich r�ce, jakby
chcia� ich wszystkich obj�� w u�cisku. A gdy z wielk� maestri� �piewa
najwy�sze tony, co� w nas porusza, nawi�zuj�c z nami momentalny
i g��boki kontakt.
U Jos� Carrerasa podziwiamy heroizm, zdolno�� pokonania zazwy-
czaj �miertelnej choroby, w sytuacji gdy mia� jedn� na dziesi�� szans�
prze�ycia. Jest on najm�odszy z trzech tenor�w. Pavarotti nazywa go
"m�odszym bratem". Carreras nie kryje swego romantyzmu i marzy-
cielstwa. Czas poka�e, czy potrafi on przez wiele lat zachowa�, jak
jego dwaj koledzy, najwy�sz� pozycj� na �wiatowej scenie operowej.
Prywatne �ycie trzech tenor�w pomaga nam u�wiadomi� sobie wiel-
ko�� talentu artystycznego ka�dego z nich, a tak�e si�� ich ambicji,
wielkoduszno��, zapa� i odwag�, dzi�ki kt�rym ca�y �wiat pozna� trzy
pi�kne g�osy operowe. Po okresie walki o sukces, trwaj�cej od naj-
m�odszych lat, w ko�cu osi�gn�li oni szczyty kariery. W t� walk�,
uwie�czon� zdobyciem pozycji supergwiazdor�w sceny operowej,
wpisane s� r�ne osobiste tragedie i triumfy, �wiatowe katastrofy, ma�-
�e�stwa i romanse, a tak�e konflikty zawodowe oraz nadzwyczajne
sukcesy odnoszone w trudnych negocjacjach podczas zawierania kon-
trakt�w i we wsp�pracy z innymi.
Trzej tenorzy s� najs�awniejszymi i najbardziej uwielbianymi �pie-
wakami operowymi. W latach dziewi��dziesi�tych nie maj� sobie r�w-
nych. Dzi�ki ich wsp�lnym koncertom sztuka operowa zdoby�a miliony
nowych mi�o�nik�w. Z dum� wyznaj�, �e nale�� do miliarda wielbicieli
trzech tenor�w.
Wst�p
Kto jest najwi�kszym tenorem na �wiecie?
Co roku przyznaje si� Oscara dla najlepszego aktora, publikuje listy
najbardziej seksownych m�czyzn, a w magazynach mody prezentuje
tych najlepiej ubranych. Dziennikarze sportowi za� og�aszaj� nazwisko
najwy�ej cenionego gracza baseballowego. Czy zatem nie mo�na si�
zastanawia�, kto jest najwi�kszym tenorem na �wiecie?
Prawdziwi melomani s�uchaj� p�yt ka�dego z tenor�w �piewaj�cych
te same arie, by oceni� walory ich g�os�w. Stosowane przez nich kry-
teria oceny s� inne ni� te, na podstawie kt�rych okre�la si� si�� od-
dzia�ywania supergwiazdor�w. Wielbiciele trzech tenor�w uznaj� ich
za swoich faworyt�w, bior�c pod uwag� talent, image, styl �ycia, urok
osobisty i charyzm�. Najwi�kszy tenor musi by� kim� wi�cej ni� tylko
dobrym �piewakiem. Musi przewy�sza� pod wzgl�dem dokona� ar-
tystycznych swych poprzednik�w w histor�� sztuki operowej, lecz za-
razem odznacza� si� charyzm� i zmys�owo�ci� gwiazdora rocka. I trzej
tenorzy �piewaj� rocka. Bruce Springsteen i Sting spotykaj� si� z Pa-
varottim na przyj�ciach, a z kolei on spotyka si� z cz�onkami brytyj-
skiej rodziny kr�lewskiej. Z kolei Domingo bywa go�ciem pa�acu ksi�-
��cego w Monako. Pavarotti darzy� szczeg�lnymi wzgl�dami ksi�n�
Dian�, natomiast w europejskich tabloidach cz�sto mo�na zobaczy�
zdj�cia Dominga w towarzystwie ksi�niczki Karoliny W ubieg�ym ro-
ku Domingo by� gospodarzem uroczysto�ci wr�czania World Music
Awards w Sporting Club w Monte Carlo. W�r�d zgromadzonej tam
�wiatowej �mietanki towarzyskiej znale�li si� mi�dzy innymi Claudia
Schiffer, ksi��� Albert, Ursula Andress, David Copperfield, baronowa
Thyssen, Michael Hutchence z zespo�u INXS, Ray Charles i Patrick
Swayze. Celem tego wydarzenia by�a zbi�rka funduszy na dzia�alno��
fundacji Monako, imienia ksi�nej Grace. Ksi�niczka Karolina, stoj�c
na scenie obok przystojnego Dominga -188 cm wzrostu - wygl�da�a,
wed�ug jednej z hiszpa�skich gazet, muy elegante y muy bellal. Tenor
r�wnie� wygl�da� muy bello. Niew�tpliwie mo�e on czerpa� z tego
satysfakcj�, �e w por�wnaniu z Pavarottim prezentuje si� w smokingu
wspaniale. Ten drugi ukrywa bowiem sw�j wydatny brzuch pod wiel-
kimi barwnymi szalami, kt�re jeden z angielskich obserwator�w �ycia
operowego okre�li� jako "przypominaj�ce psychodeliczne kurtyny
wodne".
Faktycznie Luciano Pavarotti jako pierwszy si�gn�� po tytu� "naj-
wi�kszego tenora na �wiecie". Jest on spo�r�d trzech tenor�w najstar-
szy - w pa�dzierniku 1996 roku sko�czy� 61 lat - i, przy rocznym
dochodzie szacowanym na 20 milion�w dolar�w, najbogatszy. Ma za-
r�wno nadzwyczajn� osobowo��, jak i postur�. Jest autentycznie ser-
deczny i przyst�pny, a jego twarz, cz�sto mocno spocona w szarpi�cej
nerwy chwili osi�gania idealnego g�rnego C, wydaje si� �atwo budzi�
sympati�. Je�li na ulicy poprosi� dwudziestu Amerykan�w o wymie-
nienie jakiego� �piewaka operowego, to wszyscy wymieniaj� Pavarot-
tiego. W istocie to dzi�ki wyst�pom w Ameryce zdoby� on nadzwy-
czajn� popularno��. Debiutowa� we W�oszech, lecz sensacj� wzbudzi�
swymi wyst�pami w San Francisco i w Nowym Jorku. I oczywi�cie
w Nowym Jorku przebieg�y, a zdaniem niekt�rych bezwzgl�dny, Her-
bert Breslin zosta� jego mened�erem. To on w�a�nie uruchomi� machin�
publicity, prowadz�c� do wykreowania, zgodnie z okre�leniem eksper-
t�w, "supertenora jako zjawiska uniwersalnego". W pocz�tkowym
okresie kariery Pavarottiego prasa nada�a mu tytu� "kr�la g�rnego C"
i pozostaje on nim do dzi�.
Ale z kolei Jos� Carrerasa, m�odszego od Pavarottiego o dziesi��
lat, okre�la si� dziwacznie "s�odkog�osym, kt�rego �piew chwyta za
serce'2. A jego wyst�pom towarzyszy podniecenie i zamieszanie w�r�d
wielbicielek. Kilka z nich, zapytanych o to, jak podoba im si� jego
�piew, odpowiedzia�o, �e jest bardzo interesuj�cy. Carreras "jest taki
seksowny", doda�y z chichotem. Portierzy z Royal Opera House
w Londynie twierdz�, �e w czasie, gdy wyst�puje tam Carreras, znaj-
duj� kobiety przyczajone, w oczekiwaniu na pojawienie si� �piewaka,
za drzwiami oraz przy wyj�ciach ewakuacyjnych i przeciwpo�arowych.
Prawdopodobnie nie ma on nic przeciwko takim dowodom uwielbie-
nia. Wed�ug Pavarottiego powiedzia� kiedy�: "Seks dobrze s�u�y mo-
jemu g�osowi'3. Je�li Pavarotti ma nadzwyczajn� osobowo�� i postur�,
to Carreras jest drobnym, przystojnym m�czyzn� o pi�knej twarzy,
zdradzaj�cej swym wyrazem romantyka. "Absolutnie nie boj� si� przy-
zna�, �e jestem bardzo romantyczny', m�wi z u�miechem. Cz�sto mo�-
na si� zetkn�� z opini�, �e ludzie go faworyzuj�, gdy� czuj� do niego
sentyment w zwi�zku z "melodramatem" jego �ycia - zachorowaniem
na bia�aczk� i cudownym wyzdrowieniem. Walka z chorob� sprawi�a,
�e ma on wyraz twarzy, kt�ry czasami nie daje ludziom spokoju
i chwyta ich za serce. Jego dzielno�� i determinacja w tej walce to
temat na prawdziwie dramatyczn� oper�. Od czasu ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin