1171.txt

(552 KB) Pobierz
Samokszta�cenie nauczycieli w kontek�cie
humanistycznego paradygmatu rozwoju cz�owieka


W�odzimierz Prokopiuk
Samokszta�cenie nauczycieli
w kontek�cie
humanistycznego paradygmatu rozwoju cz�owieka



Bia�ystok 1998


Copyright 0 1998 by W�odzimierz Prokopiuk Copyright m 1998 by Wydawnictwo 69
Wydanie I
ISBN 83-86307-14-8
Wydawca: Wydawnictwo 69
00-446 Warszawa, u1. Fabryczna 21 /4
Wszelkie prawa zastrze�one



SPIS TRE�CI

Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Rozdzia� I
Baza teoretyczno-metodologiczna eksploracji problem�w samokszta�cenia
	1. S�owo wst�pne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	17 ~ ~II~
	2. R�ne spojrzenia na istot� samokszta�cenia cz�owieka	
	(nauczyciela) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	21 I,
	2.1. Humanistyczna koncepcja rozwoju cz�owieka	
	doros�ego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	21
	2.2. Podmiotowo�� cz�owieka jako przes�anka konstruowania teorii	
	jego samokszta�cenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	26
		!~I 'IIIII
	2.3. U�ci�lanie poj�cia "samokszta�cenie" i uzasadnienie	
	jego konstytutywno�ci . . . . . . . . . . . . . . . . . .	29
	2.4. Pytanie o humanistyczn� natur� i sens samokszta�cenia	
	wsp�czesnych nauczycieli . . . . . . . . . . . . . . . .	34
	3. Warunki i sposoby budowania teorii samokszta�cenia	
	nauczycieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	42
	4. Procedura teoretyczno-empirycznych bada� problem�w	
	samokszta�cenia nauczycieli . . . . . . . . . . . . . . . .	52
	4.1. Rygory metodologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . .	52
	4.2. Za�o�enia hipotetyczne toku dowodowego i interpretacyjnego	
	procedury badawczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	54
	4.3. Fazy bada� . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	56
	4.4. Sposoby operacjonalizacji problem�w oraz opisu	
	i interpretacji materia�u empirycznego . . . . . . . . . . .	56
5

Rozdzia� II
Wsp�czesny humanizm i paradygmat humanistyczny rozwoju cz�owieka
1. �wiat wsp�czesnego humanizmu i humanistycznej my�li . . 63
2. Fenomen cz�owieka w r�nych epokach humanizmu . . . . 68 3. Problemy wsp�czesnej pedagogiki humanistycznej
i humanizacji edukacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 4. Poj�cie "paradygmat humanistyczny" w naukach
o rozwoju cz�owieka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Rozdzia� III
Inspiracje p�yn�ce z nauk o rozwoju cz�owieka dla humanistycznej orientacji samokszta�cenia nauczycieli
	1. Za�o�enia wst�pne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	85
	2. Sytuacja cz�owieka we wsp�czesnym �wiecie a problemy	
	humanizacji samokszta�cenia nauczycieli . . . . . . . . . .	87
	3. Za�o�enia filozofii i psychologii humanistycznej jako inspiracja	
	dla samokszta�cenia nauczycieli . . . . . . . . . . . . . .	90
	4. Humanistyczny kierunek rozwoju osobowo�ci nauczycieli w �wietle
	tendencji poznawczych we wsp�czesnej psychologii . . . . .	97
	5. Humanistyczna orientacja samokszta�cenia - wyzwaniem i szans�
	dla edukacji w og�le i systemu kszta�cenia nauczycieli . . . .	103
	6. Tendencje w o�wiacie doros�ych a problemy humanizacji	
	samokszta�cenia nauczycieli . . . . . . . . . . . . . . . .	106
	7. Rozw�j humanistycznego kierunku samokszta�cenia nauczycieli	
	w perspektywie kszta�cenia ustawicznego . . . . . . . . .	108
	8. Samokszta�cenie nauczycieli jako forma ich adaptacji	
	w kontek�cie paradygmatu humanistycznego . . . . . . . .	113
6

Rozdzia� IV
Kompleksowe wska�niki orientacji nauczycieli na humanistyczne warto�ci w procesie samokszta�cenia
	1. Wsp�czesny sens poj�cia "orientacja" . . . . . . . . . . .	123
	2. Problem wiedzy i rozumienia w procesie samokszta�cenia	
	nauczycieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	125
	2.1. Wiedza nauczycieli o �wiecie, o sobie i o procesie	
	samokszta�cenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	126
	2.2. Nastawienie nauczycieli na zdobywanie wiedzy w procesie	
	samokszta�cenia . . . . . . : . . . . . . . . . . . . . .	130
	2.3. Nauczycielskie postrzeganie istoty	
	samokszta�cenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	134
	3. Warto�ciowanie idei samokszta�cenia przez nauczycieli . . .	137
	3.1. Znaczenie postaw �yciowych "by�" i "mie�" . . . . . . . .	137
	3.2. Wska�niki warto�ci idei samokszta�cenia dla nauczycieli . . .	139
	3.3. Postawy nauczycieli wobec w�asnej dzia�alno�ci	
	samokszta�ceniowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	145
	4. Miara ukierunkowania nauczycieli na humanistyczne	
	aspekty samokszta�cenia w uczelniach i instytucjach doskonalenia
	zawodowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	150
	5. Poziom dzia�alno�ci pedagogicznej nauczycieli i gotowo�� do jej	
samoanalizy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 6. Nawyki pracy samokszta�ceniowej i do�wiadczenia
metodologiczne nauczycieli . . . . . . . . . . . . . . . . 163 7. Motywy samokszta�cenia nauczycieli wyrazem humanizacji tego procesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
8. Hierarchia realizacji cel�w samokszta�cenia nauczycieli jako kryterium jego humanizacji . . . . . . . . . . . . . . . . 174 9. Znaczenie jako�ci �r�de� i form samokszta�cenia nauczycieli dla
humanizacji tego procesu . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
7

10. Innowatyjna "obecno��" nauczycieli w tworzeniu i modyfikacji humanistycznego stylu w�asnego samokszta�cenia . . . . . 193
Rozdzia� V
Projekt humanistycznie orientowanego systemu samokszta�cenia nauczycieli
1. Zarys struktury procesu samokszta�cenia
nauczycieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 2. Szkic dzia�a� modelowych - ku humanizacji procesu samokszta�cenia nauczycieli . . . . . . . . . . . . . . . 206
Konkluzje ko�cowe.
Uog�lnienia, propozycje, refleksje . . . . . . . . . . . . 215
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
s

Wprowadzenie
1. Aktualno�� i ranga badanego problemu
Samokszta�cenie jawi si� dzi� jako najbardziej, bodaj, zobiektywizowany problem, scalaj�cy nauki pedagogiczne z innymi, niepedagogicznymi, naukami o rozwoju cz�owieka (z takimi, przede wszystkim, jak nauki psychologiczne i socjologiczne, ale tak�e z filozofi�, etyk�, antropologi�, polityk�).
Zmienia si� sens i wci�� ro�nie znaczenie samokszta�cenia we wsp�czesnej cywilizacji. Staje si� ono szans� nad��ania ludzi za post�pem w obszarze nauki i techniki, lepszego przygotowania si� do r�l i zada� zrodzonych w toku przemian politycznych, spo�ecznych i kulturo~~~ch, wyp�ywaj�cych z nowej jako�ci �wiadomo�ci - szans� tym bardziej realni im lepiej b�d� oni wdro�eni do kierowania w�asnym rozwojem.
Modernizowanie i doskonalenie dzia�alno�ci samokszta�ceniowej jest wymogiem reformuj�cych si� system�w (podsystem�w) edukacyjnych, zw�aszcza za� kszta�cenia ustawicznego i r�wnoleg�ego oraz coraz silniejsz� potrzeb�, wszystkich obywateli, ca�ego spo�ecze�stwa. Poprzez samokszta�cenie mo�na b�dzie zrealizowa� "zam�wienie" na obywateli nowego, demokratycznego �adu, uczestnik�w innej jako�ciowo kultury postmodernistycznej, promuj�cej autonomi�, to�samo�� podmiotow�, otwarto��, wyobra�ni� i wra�liwo��.
Wsp�czesny system edukacji narodowej musi dokonywa� przewarto�ciowania tradycyjnych cel�w kszta�cenia, stawia� na wyrobienie umiej�tno�ci samodzielnego uczenia si�, na "wzbudzanie" wn�trza uczni�w, to jest ich motywacji, zainteresowa�, pasji poznawczych, "g�odu" intelektualnego. Priorytetowym zadaniem szko�y staje si� przeprowadzenie skomplikowanej "operacji" - przemiany uczni�w z przedmiot�w oddzia�ywa� w podmioty proces�w pedagogicznych, z jednostek przyswajaj�cych wiedz� - w ludzi zdolnych do kszta�towania siebie i "uobecniania" nauki w przysz�ej pracy zawodowej i �yciu.
Reorientacja stosunku cz�owieka do samego siebie, by umia� i chcia� programowa� tw�rcz� prac� nad sob�, by stopniowo przechodzi� od wychowania i kszta�cenia instytucjonalnego do samowychowania i samokszta�cenia, od regulacji zewn�trznej ku samoregulacji, innymi s�owy - od dzia�a� do�rodkowych do od�rodkowych - to tak�e wyzwanie dla wsp�czesnej pedagogiki.
Powy�sze idee znajduj� szerokie uzasadnienie w wielu najnowszych badaniach naukowych. Lansowana jest teza o konieczno�ci nasilenia humanizacji �ycia spo�ecznego, kultury, edukacji. Humanizacj� rozpatruje si� jako zasad� i rezultat proces�w pedagogicznych, ulegaj�cych transformacji, stosownie do wymog�w innych transformuj�cych si� sfer (ustrojowej, ekonomicznej, aksjologicznej).
O�ywieniu tych tendencji towarzyszy oswajanie przez cz�owieka nowych sposob�w bycia w granicach paradygmatu humanistycznego (formowanie specyficznego stylu my�lenia, �ci�le ��cz�cego si� z dynamiczno�ci�, problemowo�ci�, dialogowo�ci�, analityczno�ci� intelektu), zdolno�� do przyswajania wiedzy kompleksowej i wariantowego jej stosowania oraz gotowo�� dokonywania krytycznych analiz. �wiadomo�� typu humanistycznego zawsze by�a orientowana na rozpatrywanie cz�owieka jako ca�o�ci, jako nosiciela indywidualno-osobowo�ciowych i podmiotowo-dzia�aniowych warto�ci.
W zarysowanym tu polu problemowym uzasadnione staj� si� pytania o aktywno�� intelektualn� nauczycieli, o ich wewn�trzn� dojrza�o�� (poziom stabilno�ci psychicznej, efektywnej samoorganizacji, samodzielno�ci) do uobecniania paradygmatu humanistycznego w procesie swego rozwoju.
W ksi��ce podejmuj� problem wieloaspektowo�ci samokszta�cenia nauczycieli r�nych profil�w zawodowych i poziom�w kszta�cenia szkolnego, ich stosunku do tego wsp�czesnego zjawiska i procesu w kontek�cie humanistycznego paradygmatu rozwoju cz�owieka. Moim zamiarem by�o wskazanie na nowe, intelektualne orientacje. S� to, przede wszystkim, rozwa�ania aksjologiczne o istocie samokszta�cenia nauczycieli (zawodowego i osobistego-pozazawodowego), o swoisto�ci nauczyciela-cz�owieka, o jego kondycji intelektualno-psychicznej jako pedagoga - specjalisty okre�lonej dziedziny wiedzy (nauczanego przedmiotu).
Pisz�c o nowych racjonalno�ciach czyni�em to z nadziej�, i� stan� si� one zal��kiem bardziej ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin