prof.zw. dr hab. Marta Bogdanowicz
Wykład 2 . ROZWÓJ PSYCHORUCHOWY DZIECKA w normie i patologii
w którym motoryka jest ściśle powiązania z psychiką
(całokształtem czynności poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych)
- w normie, we wczesnych stadiach ontogenezy względnie równomierne tempo rozwoju ruchowego i umysłowego we wczesnym dzieciństwie, myślenie uwikłane w działaniu
np. przyciaganie kółka z sznurek,
odkrywanie ukrytej zabawki
(wg P.Cattell, Brunet-Lezine - 9 mies.)
- w patologii, względnie równomierne opóźnienie rozwoju ruchowego i umysłowego
Modele rozwoju psychoruchowego ze względu na :
TEMPO ROZWOJU
- szybkość, z jaką dokonują się zmiany rozwojowe w organizmie i psychice
Rozwój przeciętny - tempo przeciętne
WR = WŻ
WR = 4 lata
WŻ = 4 lata
Rozwój opóźniony - tempo zwolnione
WR < WŻ
WR = 2 lata
Rozwój przyspieszony - tempo przyspieszone
WR > WŻ
WR = 6 lat
DYNAMIKA ROZWOJU
- stopień stałości tempa rozwoju psychoruchowego
RYTM ROZWOJU
- stopień zgodności / harmonii zmian rozwojowych
Rozwój nieharmonijny : modele rozwoju nieharmonijnego
1/ WR < = WŻ
2/ WR > = WŻ
3/ WR > < WŻ
5/ WR < <`WŻ
ZABURZENIA rozwoju psychoruchowego
Rozwój globalnie opóźniony: WR < WŻ
Zaburzenia rozwoju częściowe:
1
betty11