Podstawowe pojecia.doc

(55 KB) Pobierz

Wykład 1

 

Aktywność ruchowa:

zachowanie się i postępowanie człowieka, w którym składowa motoryczna jest dominująca

Aktywność fizyczna:

dowolna forma ruchu ciała spowodowana pracą mięśni szkieletowych, która wpływa na wzrost podstawowej przemiany materii ponad wydatek energii spoczynkowej

Aktywność rekreacyjna:

aktywność, która jest dobrowolnie podjęta dla przyjemności w czasie wolnym, bez negatywnych skutków oddziaływania (wg Bucher’a)

Rekreacyjna aktywność ruchowa:

aktywność dobrowolnie podjęta dla przyjemności w czasie wolnym, w której dominuje składowa motoryczna (potocznie-rekreacja ruchowa)

Rekreacja ruchowa:

wszystkie zajęcia (czynności) ruchowe, którym człowiek oddaje się z własnej chęci w czasie wolnym dla odpoczynku, rozrywki, pomnażania zdrowia i samodoskonalenia – społecznie aprobowane (wg Wolańskiej)

Adaptowana aktywnośc ruchowa APA:

          termin APA został wprowadzony roku 1973

          1973 rok – Międzynarodową Federację Adaptowanej Aktywności Ruchowej (International Federation of Adapted Physical Activity – IFAPA)

          pierwsze spotkanie w gronie międzynarodowym w roku 1977 w Quebec

          drugie spotkanie w roku 1979 w Brukseli

          pierwsza międzynarodowa próba zdefiniowania APA została

          podjęta na 9–tym międzynarodowym sympozjum w Berlinie w

          roku 1989:

„APA odnosi się do ruchu, aktywności fizycznej i sportów, w których kładzie się specjalny nacisk na korzyści i możliwości osób z uwarunkowaniami ograniczającymi, takich, jak osoby

niepełnosprawne, z uszczerbkiem na zdrowiu, osób w podeszłym wieku”.

          koncentrowanie się na dobru osób z uszczerbkiem na zdrowiu, niepełnosprawnych, z upośledzeniami, i stanami, które ograniczaj moliwości wykonywania czynności fizycznych

Zakres APA:

          ćwiczenia adaptacyjne

          ośrodki fizyczne i społeczne

          sprzęt

          przepisy

oraz inne czynniki umożliwiające osobom z ograniczającymi je uwarunkowaniami do prowadzenia aktywnego trybu życia poprzez udział w zajęciach fizycznych.

Adaptacja (z łaciny adaptare - przystosować), przekształcenie, przystosowanie do innych funkcji.

Adaptować się: przystosowywać się, dostosowywać się, aklimatyzować się

Aktywność fizyczna adaptowana:

zmodyfikowana dla osób ze specjalnymi potrzebami

Aktywność fizyczna adaptacyjna:

powodująca przystosowanie się osób ze specjalnymi potrzebami do prowadzenia aktywnego trybu życia

Wychowanie fizyczne adaptowane:

zmodyfikowane i dostosowane dla osób niepełnosprawnych na takim samym poziomie jak dostosowane jest dla osób pełnosprawnych

Sport adaptowany:

jest narzędziem skutecznie wyzwalającym tłumioną, szczególnie u młodych osób niepełnosprawnych, energię życiową oraz likwidującym wykluczenie społeczne. Sport adaptowany poza kształtowaniem sprawności fizycznej daje niepełnosprawnym możliwości integracyjnego działania w atmosferze tolerancji i poszanowania inności fizycznej.

Możliwość współzawodnictwa jest znaczącym czynnikiem mobilizującym do systematycznego zwiększania umiejętności niepełnosprawnych a w konsekwencji przełamywania barier

psychologicznych i zwiększenia motywacji do podjęcia aktywności społecznej lub zawodowej.

 

 

APA w zakresie Wychowania Fizycznego:

          przeznaczona jest dla osób, które z jakiegokolwiek powodu nie mogą brać udziału w sposób bezpieczny lub z sukcesem w regularnych zajęciach wychowania fizycznego

          jest to poprawne nauczanie, które adaptuje (modyfikuje) program, zadania i/lub środowisko tak, aby WSZYSCY uczniowie mogli w pełni uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego.

APA jako zawód:

          adresowane jest do szerokiego zakresu specjalistów:

Ø      nauczyciele

Ø      profesorowie

Ø      trenerzy

Ø      terapeuci

Ø      organizator

Ø      badacz

          jest sztuką i specjalizacją w zarządzaniu czynnikami osobistymi i środowiskowymi, promującym uczestnictwo osób z ograniczeniami zdrowotnymi w wychowaniu fizycznym

Zadania APA:

          planowanie

          ocena

          zalecenia

          nauczanie

          konsultacje

          treningi

          organizacja społeczności

APA jako dyscyplina naukowa:

          jest nauką interdyscyplinarną, usytuowaną w czasie, okoliczności, procesów i rezultatów zmodyfikowanych aktywności fizycznych, tak, aby służyły osobom z ograniczeniami

Kluczowe zasady teorii ADAPTACJI:

          fundamentalny, interaktywny, obustronny proces zmian pomiędzy osobą i środowiskiem

          proces samoczynnie zorganizowany lub celowo powodowany i planowany

          Osoba niepełnosprawna to taka, u której stałe lub długotrwałe

          naruszenie sprawności organizmu trwale lub okresowo utrudnia,

          ogranicza lub uniemożliwia pełnienie ról społecznych.

          wymaga modyfikacji, regulacji lub też przystosowania zależności wewnątrz ekosystemu (osoba, środowisko, zadanie)

          odnosi się do możliwości w aktywności fizycznej (terapia, rekreacja, ćwiczenia, sport) i świadczeniu usług (od zintegrowanych do segregacyjnych)

          Osoba niepełnosprawna to taka, u której stałe lub długotrwałe

          naruszenie sprawności organizmu trwale lub okresowo utrudnia,

          ogranicza lub uniemożliwia pełnienie ról społecznych.

Niedomaganie:

          jest utratą lub anormalnością psychologiczną, fizjologiczną bądź anatomiczną budowy lub funkcji

          zawiera obecność lub pojawianie się jakiejkolwiek anomalii, defektu lub też utraty, majce miejsce w kończynie, narządzie, tkance lub innej części strukturalnej ciała przy działaniu układu psychicznego

          utrata i nieprawidłowości mogą by przejściowe bądź trwałe

Niepełnosprawność:

          jest jakimkolwiek ograniczeniem lub brakiem możliwości (wynikającym z niedomagania) przy wykonywaniu pewnych aktywności w zakresie normalnym dla człowieka

          dotyczy aktywności związanych lub zintegrowanych w odniesieniu do danej osoby całkowicie zaangażowanej w wykonanie zadania, zdobycie umiejętności bądź zaangażowanej w jakąś szczególną formę behawioralną

          może to by nadmiar lub niedostatek normalnie oczekiwanych zachowań bądź czynności

Upośledzenie:

          jest dla danej osoby niedogodnością wynikającą z niedomagania lub niepełnosprawności, która ogranicza lub też uniemożliwia wypełnianie normalnych ról (w zależności od wieku, płci i czynników społecznych/kulturowych

          to samo upośledzenie może powstać w różnych sytuacjach, jak również być wynikiem różnego rodzaju niepełnosprawności

          jest zjawiskiem społecznym reprezentującym społeczne i środowiskowe konsekwencje niedomagań lub niepełnosprawności

          charakteryzuje się niezgodności pomiędzy zachowaniami danej osoby bądź jej statusem społecznym, a oczekiwaniami konkretnej grupy, której osoba ta jest członkiem

 

TEMATYCZNA SIEĆ ADOPTOWANEJ AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ (THENAPA)
sponsorowana i uznana przez Komisję Europejską w ramach programów edukacyjnych Sokrates i społecznej integracji osób niepełnosprawnych poprzez aktywność fizyczną

Cele:

          dokonanie analizy struktur kształcenia i formowania, struktur interuniwersyteckich, Europejskich Stowarzyszeń APA, organizacji i struktur rządowych, federacji narodowych, centrów rehabilitacji, specjalnych szkół dla osób niepełnosprawnych

          stworzenie sieci “refleksji i działania” mającej wesprzeć edukacyjnie i społecznie integrację osób niepełnosprawnych poprzez APA w różnych krajach partnerskich

          objęcie Wychowaniem Fizycznym (WF)

          zajęcia WF

          objęcie zajęciami, a WF

          szkolenie nauczycieli

          ustawodawstwo związane z objęciem zajęciami WF

          integracja osób niepełnosprawnych poprzez sport i adoptowaną aktywność fizyczną

 

PROCES STARZENIA SIĘ I NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ – NOWE SPOJRZENIE NA ATYWNOŚĆ FIZYCZNĄ,
INTEGRACJĘ SPOŁECZNĄ I CAŁOŚYCIOWY DOBROSTAN (THENAPA II)
finansowanie: Dyrektoriat Generalny „Edukacja i Kultura" Komisji Europejskiej, z programu Sokrates/Erasmus - Projekty Sieci Tematycznych

Cele:

          określenie roli aktywności fizycznej w wymiarze Europejskim

          analiza istniejących struktur kształcenia i przykładów dobrych praktyk w zakresie aktywności fizycznej i sportu dla osób starszych w programach nauczania studentów wychowania fizycznego, fizjoterapii, rekreacji, rehabilitacji, nauk o zdrowiu, kinezjologii, sportu i nauk o ruchu

          upowszechnianie przykładów dobrych praktyk poprzez współpracę między uniwersyteckimi wydziałami i zakładami, która przyczyni się do mobilności studentów w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań w tej dziedzinie

          promowanie niezależności, wydajności, samostanowienia, integracji społecznej i pełnego obywatelstwa dla osób starszych

          utworzenie kompetencji dla różnych specjalistów w celu zwiększenia ich konkurencyjności na rynku pracy

          zainicjowanie współpracy między wydziałami uniwersytetów, lokalnymi władzami i rządem

          przyczynienie się do procesu uczenia się przez całe życie poprzez zwiększenie świadomości, nie tylko przyjęcie pozytywnych zachowań związanych ze zdrowiem, ale także ich utrzymanie

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin