Dobieranie przewodów i osprzętu w instalacjach elektrycznych.pdf

(738 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_elektryk_311[08]_Z1.01_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Małgorzata Höffner
Dobieranie przewodów i osprzętu w instalacjach
elektrycznych 311[08].Z1.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
381328468.001.png 381328468.002.png 381328468.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Maria Pierzchała
mgr Jerzy Chiciński
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].Z1.01
„Dobieranie przewodów i osprzętu w instalacjach elektrycznych” zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Przewody elektryczne
6
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
6
9
9
11
4.2. Dobór przewodów
12
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
12
18
18
21
4.3. Urządzenia zabezpieczające
21
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
21
25
26
28
4.4. Dobór zabezpieczeń przewodów
28
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
28
31
31
33
4.5. Osprzęt instalacyjny
34
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3. Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
34
37
38
40
5. Sprawdzian osiągnięć
41
6. Literatura
46
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1.WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o przewodach elektrycznych
i osprzęcie instalacyjnym oraz kształtowaniu umiejętności dobierania przewodów i osprzętu
instalacyjnego z uwzględnieniem warunków pracy przewodu i sposobu jego ułożenia.
Pomoże Ci również kształtować umiejętności posługiwania się schematem ideowym
i montażowym podczas wykonywania instalacji elektrycznych.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne,
cele kształcenia,
materiał nauczania dotyczący:
przewodów elektrycznych, zasad ich dobierania i zabezpieczania,
urządzeń zabezpieczających (bezpieczników i wyłączników instalacyjnych),
osprzętu instalacyjnego,
łączników instalacyjnych ręcznych i wtyczkowych,
tabele przydatne do wykonywania ćwiczeń,
pytania sprawdzające (do każdej jednostki szkoleniowej),
ćwiczenia (do każdej jednostki szkoleniowej),
sprawdzian postępów (do każdej jednostki szkoleniowej),
sprawdzian osiągnięć,
wykaz literatury zawierającej treści z zamieszczonego zakresu.
Szczególną uwagę zwróć na:
znajomość zasad oznaczania przewodów symbolami literowo-cyfrowymi,
umiejętność rozpoznawania przewodów, osprzętu instalacyjnego i zabezpieczeń,
przestrzeganie zasad dobierania przewodów,
rodzaje i właściwości urządzeń zabezpieczających,
stosowanie zasad dobierania zabezpieczeń przewodów,
właściwe dobieranie osprzętu instalacyjnego,
dobieranie łączników instalacyjnych, gniazd i wtyczek zgodnie z zadaniami i rodzajem
instalacji,
wykonywanie połączeń układów zgodnie ze schematami ideowymi i montażowymi,
normalizację wielkości charakterystycznych,
korzystanie z właściwych norm, katalogów, tablic i wzorów obliczeniowych,
przestrzeganie zasad bhp i ochrony ppoż. na stanowisku pracy.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
wyszukiwać normy i przepisy budowy i eksploatacji urządzeń,
korzystać z kart katalogowych w postaci książkowej i elektronicznej,
wyszukiwać informacje w Internecie,
rozróżniać materiały przewodzące stosowane w elektrotechnice oraz określać ich
właściwości elektryczne i mechaniczne,
rozróżniać materiały izolacyjne stosowane w elektrotechnice oraz określać ich
właściwości elektryczne i mechaniczne,
wykonywać pomiary suwmiarką lub śrubą mikrometryczną,
obliczać pole koła o podanej średnicy lub promieniu,
obliczać rezystancję odcinka przewodu,
obliczać spadek napięcia na odcinku przewodu,
obliczać moc prądu elektrycznego,
rysować oraz analizować przebiegi zależności w prostokątnym układzie współrzędnych,
opisywać budowę i działanie bimetalu i elektromagnesu,
rozumieć i wyjaśniać pojęcie „obciążenie przewodu”,
mierzyć wartości prądu i napięcia w obwodach prądu przemiennego,
dobierać przyrządy pomiarowe do wykonania pomiarów w obwodach prądu
przemiennego,
łączyć układ pomiarowy zgodnie ze schematem,
przedstawiać wyniki pomiarów w formie tabeli i wykresu,
opracowywać wyniki pomiarów wykorzystując technikę komputerową,
organizować stanowisko pomiarowe zgodnie z przepisami bezpieczeństwa higieny
pracy, ochrony przeciwpożarowej i zasadami ergonomii,
przeprowadzać pomiary zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwporażeniowej i zasadami ergonomii,
rozpoznawać schematy ideowe i montażowe,
czytać schematy instalacji elektrycznych,
rysować schemat instalacji elektrycznej,
rozróżniać połączenia elektryczne i złącza elektryczne,
rozpoznawać osprzęt instalacyjny.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin