Macromedia FreeHand MX Oficjalny podrecznik.pdf

(588 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Macromedia FreeHand MX.
Oficjalny podrêcznik
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Patti Schulze
T³umaczenie: Aleksandra Tomaszewska
ISBN: 83-7361-532-6
Tytu³ orygina³u : Macromedia FreeHand MX:
Training from the Source
Format: B5, stron: 332
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Macromedia FreeHand MX 2004 to aplikacja s³u¿¹ca do tworzenia ilustracji
wektorowych. £¹czy w sobie uniwersalnoæ narzêdzia wektorowego z ³atwoci¹
obs³ugi znan¹ z innych produktów firmy Macromedia. Narzêdzia, w jakie jest
wyposa¿ona, pozwalaj¹ na przygotowanie szkicu publikacji, dodanie elementów
tekstowych i graficznych oraz pracê z dokumentami zawieraj¹cymi wiele stron,
nawet o ró¿nych rozmiarach. Umo¿liwia dodanie do strony elementów interaktywnych
i animacji wektorowych, które potem mo¿na wykorzystaæ w programach Flash,
Fireworks i Director. Gotow¹ pracê mo¿na wydrukowaæ na drukarce, przygotowaæ
do druku na profesjonalnej maszynie drukarskiej lub opublikowaæ w postaci
dokumentu PDF lub strony WWW.
„Macromedia FreeHand MX 2004. Oficjalny podrêcznik” to zbiór æwiczeñ i przyk³adów
przygotowanych pod nadzorem pracowników pomocy technicznej i instruktorów
z dzia³u szkoleñ. Wykonuj¹c æwiczenia zawarte w 10 lekcjach, poznasz wszystkie
mo¿liwoci programu FreeHand w zakresie przygotowywania ilustracji wektorowych
i publikacji zawieraj¹cych tekst i grafikê oraz eksportowania ich do plików w ró¿nych
formatach.
• Korzystanie z podstawowych narzêdzi graficznych
• Konfigurowanie strony i umieszczanie na niej tekstu
• Przekszta³canie obiektów
• Stosowanie kolorów, wype³nieñ i stylów
• Praca z warstwami
• Tworzenie z³o¿onych kszta³tów za pomoc¹ cie¿ek wektorowych
• Efekty specjalne
• Symbole i pêdzle
• Tworzenie animacji wektorowych i stron WWW
Najbardziej efektywnym sposobem nauki jest wykonywanie konkretnych zadañ.
Wykorzystaj polecany przez firmê Macromedia podrêcznik i poznaj program FreeHand.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
945182182.017.png 945182182.018.png 945182182.019.png 945182182.020.png 945182182.001.png 945182182.002.png 945182182.003.png 945182182.004.png 945182182.005.png 945182182.006.png 945182182.007.png 945182182.008.png 945182182.009.png 945182182.010.png 945182182.011.png 945182182.012.png 945182182.013.png 945182182.014.png 945182182.015.png 945182182.016.png
 
X
Spis treci
Wstp .......................................................................................................................................................................................................... 7
Lekcja 1. Podstawy programu FreeHand ............................................................................................................................... 13
Poznajemy interfejs programu.................................................................................................................................14
Panel narzdzi programu FreeHand .......................................................................................................................14
Ruchome i stałe grupy paneli...................................................................................................................................15
Tworzenie nowego dokumentu................................................................................................................................17
Wy%wietlanie linijki ...................................................................................................................................................18
Rysowanie aparatu.....................................................................................................................................................20
Praca z narzdziem Rectangle (prostok*t)..............................................................................................................21
Korzystanie z panelu Object (obiekt)......................................................................................................................24
Doklejanie obiektów..................................................................................................................................................26
Zmiana powikszenia widoku..................................................................................................................................29
Korzystanie z narzdzia Line (linia)........................................................................................................................ 31
Kopiowanie obiektu ..................................................................................................................................................32
Korzystanie z narzdzia Polygon (wielobok).........................................................................................................34
Korzystanie z narzdzia Knife (nó6) .......................................................................................................................36
Przenoszenie prowadnic............................................................................................................................................39
Zaokr*glanie wierzchołków......................................................................................................................................41
Grupowanie elementów............................................................................................................................................43
Lekcja 2. Tworzenie stron i tekstu............................................................................................................................................. 45
Tworzenie domy%lnego szablonu dokumentu.......................................................................................................46
Zmiana rozmiaru strony...........................................................................................................................................49
Wstawianie stron........................................................................................................................................................50
Importowanie grafiki.................................................................................................................................................55
Praca z narzdziem Text (tekst)................................................................................................................................56
Formatowanie tekstu.................................................................................................................................................59
Kerning i kerning zakresowy....................................................................................................................................63
Wstawianie znaku firmowego..................................................................................................................................65
Przesunicie wzgldem linii bazowej.......................................................................................................................66
Lekcja 3. Kolory, gradienty i style ............................................................................................................................................ 69
Zastosowanie polecenia Split (podziel) i Join (poł*cz).........................................................................................71
Tworzenie odbicia lustrzanego.................................................................................................................................75
Skalowanie obiektów.................................................................................................................................................77
Praca z panelem Reflect (odbicie) oraz narzdziem Mirror (odbicie lustrzane)...............................................79
Korzystanie z panelu Color mixer (paleta kolorów).............................................................................................82
Korzystanie z panelu Swatches (próbki).................................................................................................................84
Korzystanie z panelu Tints (odcienie).....................................................................................................................85
Przypisywanie wypełnienia gradientowego............................................................................................................88
Korzystanie z panelu Styles (style)...........................................................................................................................91
Tworzenie kodu kreskowego ....................................................................................................................................94
Praca z narzdziem Subselect (wybór).....................................................................................................................96
Korzystanie z narzdzia Arc (krzywa).....................................................................................................................98
Obracanie obiektów...................................................................................................................................................99
Lekcja 4. Warstwy ..........................................................................................................................................................................103
Korzystanie z polece? porz*dkowania..................................................................................................................104
Korzystanie z panelu Layers ...................................................................................................................................106
Wyrównywanie obiektów........................................................................................................................................109
Korzystanie z narzdzia 3D Rotation (obrót w przestrzeni trójwymiarowej)..................................................114
Zmiana koloru warstwy............................................................................................................................................116
Lekcja 5. Punkty i )cie*ki.............................................................................................................................................................119
Praca z narzdziem Bezigon ....................................................................................................................................121
Korzystanie z polece? ł*czenia...............................................................................................................................124
Dodawanie kolorów PANTONE ® ........................................................................................................................128
Zmiana typu podgl*du............................................................................................................................................130
Rysowanie linii przerywanych................................................................................................................................132
Wstawianie kolejnych prowadnic.......................................................................................................................... 133
Korzystanie z narzdzia Pen................................................................................................................................... 135
Dodawanie ł*czników..............................................................................................................................................137
Sterowanie uchwytami kontrolnymi.....................................................................................................................139
Ukrywanie i wy%wietlanie uchwytów......................................................................................................................141
Rysunek rowerzysty..................................................................................................................................................143
Eksportowanie bibliotek kolorów.........................................................................................................................146
Praca z narzdziem Freeform (swobodne przekształcenie)................................................................................148
Praca z narzdziem Pencil (ołówek)........................................................................................................................151
Poł*czenie obiektów rowerzysty i roweru............................................................................................................. 153
4
MACROMEDIA FREEHAND MX
Oficjalny podrcznik
Lekcja 6. Efekty specjalne ...........................................................................................................................................................155
Efekt soczewki...........................................................................................................................................................156
Rysowanie lupy.........................................................................................................................................................157
Nakładanie tekstu na %cie6k..................................................................................................................................165
Konwersja tekstu na grafik.....................................................................................................................................171
Korzystanie ze zło6onych %cie6ek..........................................................................................................................173
Wklejanie obiektu wewn*trz %cie6ki......................................................................................................................175
Praca z narzdziem Extrude (efekt głbi)..............................................................................................................177
Zmiana profilu efektu głbi.....................................................................................................................................181
Korzystanie z efektu obwiedni...............................................................................................................................185
Przypisywanie efektów aktywnych.........................................................................................................................189
Lekcja 7. Układ strony..................................................................................................................................................................195
Wyrównywanie tekstu wzgldem strony...............................................................................................................197
Importowanie tekstu................................................................................................................................................198
Tworzenie bloków tekstowych z podziałem na kolumny ..................................................................................203
Korzystanie z narzdzia Text Editor (edytor tekstu)...........................................................................................206
Sprawdzanie pisowni...............................................................................................................................................207
Oblewanie grafiki tekstem......................................................................................................................................209
Definiowanie rozdzielczo%ci efektów rastrowych................................................................................................212
Style tekstowe............................................................................................................................................................214
Edycja stylów tekstowych........................................................................................................................................216
Eksportowanie pliku w formacie PDF..................................................................................................................218
Sprawdzanie ł*czy ....................................................................................................................................................221
Przygotowanie do publikacji..................................................................................................................................223
Drukowanie dokumentu.........................................................................................................................................225
Lekcja 8. Symbole, pdzle i ko2cówki..................................................................................................................................231
Tworzenie symboli...................................................................................................................................................233
Edycja symbolu ........................................................................................................................................................238
Korzystanie z narzdzia Roughen (pogrubienie)................................................................................................240
Tworzenie efektu cieniowania z wykorzystaniem przej%D pomidzy kolorami...............................................243
Nakładanie gradientu konturowego......................................................................................................................247
Korzystanie z funkcji pdzla...................................................................................................................................249
Tworzenie pdzla......................................................................................................................................................254
Edycja pdzla............................................................................................................................................................257
Tworzenie dodatkowych symboli..........................................................................................................................260
Zastosowanie ko?cówki graficznej........................................................................................................................264
Eksportowanie symboli...........................................................................................................................................267
SPIS TRE CI
5
Lekcja 9. Tworzenie animacji i filmów .................................................................................................................................269
Przypisywanie skrótów klawiaturowych...............................................................................................................271
Rysowanie przysłony...............................................................................................................................................274
Tworzenie przej%cia dla potrzeb animacji.............................................................................................................277
Rozmieszczanie obiektów na warstwach ..............................................................................................................280
Odwracanie animacji...............................................................................................................................................283
Eksportowanie filmu...............................................................................................................................................284
Ł*czenie przej%cia ze %cie6k*...................................................................................................................................287
Animowanie tekstu..................................................................................................................................................290
Tworzenie stron głównych......................................................................................................................................291
Korzystanie z narzdzia Action.............................................................................................................................296
Edycja strony głównej..............................................................................................................................................298
Tworzenie drugiej strony głównej..........................................................................................................................300
Tworzenie %cie6ki prowadnicy do strony głównej...............................................................................................302
Edycja grafiki w programie Macromedia Fireworks...........................................................................................303
Edycja filmu Macromedia Flash w programie FreeHand ..................................................................................306
Tworzenie filmów za pomoc* programu Macromedia Flash............................................................................310
Lekcja 10. Tworzenie stron WWW ..........................................................................................................................................313
Praca z narzdziem Connector (ł*cznik).............................................................................................................. 315
Zmiana definicji stylu poł*czenia..........................................................................................................................321
Tworzenie notki PDF...............................................................................................................................................323
Wklejanie zdjcia wewn*trz %cie6ki........................................................................................................................325
Tworzenie ł*czy URL...............................................................................................................................................328
Eksportowanie w formacie HTML........................................................................................................................329
Skorowidz ...........................................................................................................................................................................................333
6
MACROMEDIA FREEHAND MX
Oficjalny podrcznik
Zgłoś jeśli naruszono regulamin