Spodziewane trendy sektora e-usług.pdf

(211 KB) Pobierz
378840724 UNPDF
Spodziewane trendy
sektora e-usług
Badanie zapotrzebowania na działania wspierające rozwój
usług świadczonych elektronicznie (e-usług)
przez przedsiębiorstwa mikro i małe
Beata Mazurek-Kucharska
Jacek Kuciński
Radosław Flis
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWOJU REGIONALNEGO
378840724.015.png 378840724.016.png 378840724.017.png 378840724.018.png 378840724.001.png 378840724.002.png 378840724.003.png 378840724.004.png 378840724.005.png 378840724.006.png 378840724.007.png
 
Autorzy:
Beata Mazurek-Kucharska, Jacek Kuciński, Radosław Flis
Wydawca:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
ul. Pańska 81/83
00-834 Warszawa
www.parp.gov.pl
Skład:
Marcin May
PARP
Wydanie I
Publikacja bezpłatna
Publikacja powstała na podstawie „Badania zapotrzebowania na działania wspierające rozwój usług
świadczonych elektronicznie (e-usług) przez przedsiębiorstwa mikro i małe” zrealizowanego dla
Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Pentor Research International S.A.
Projekt współinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego
Wspieramy e-biznes www.web.gov.pl
Copyright © by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa 2009, Wszelkie prawa zastrze-
żone. Żaden fragment nie może być wykorzystywany w jakiejkolwiek formie ani przekładany na język
mechaniczny bez zgody PARP.
378840724.008.png
Spis treści
1. Raport z badań desk research
4
2. Badanie jakościowe spodziewanych trendów w rozwoju krajowego sektora e-usług 5
3. Wnioski
8
Spodziewane trendy sektora e-usług
3
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
378840724.009.png 378840724.010.png
1. Raport z badań desk research
Autor: Radosław Flis
Dostępne opracowania nie dostarczają wystarczającej wiedzy na temat przyszłości e-usług. Powodem
jest prawdopodobnie niechęć autorów do przewidywania przyszłości, albowiem jest to rynek, który bar-
dzo dynamicznie się zmienia. Dlatego też, opierając się na dostępnych, wymienionych poniżej źródłach,
można wyróżnić pewne trendy rozwoju sektora e-usług.
Wśród instytucji, które w Polsce najbardziej angażują się w rozwój sektora e-usług są Polskie Towarzystwo
Informatyczne, Aula Polska, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Internet Society Poland oraz Polska
Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Według analityków, największy rozwój e-usług może nastąpić
w następujących obszarach 1 :
1. , ponieważ jest to zbieżne z trendem rozwoju społeczeństwa informacyjnego opartego
na wiedzy. Nauka i wiedza stają się powoli niezbędnym i potężnym zasobem każdego nowoczesnego
człowieka. Dodatkowo o sukcesie tego segmentu e-usług może zdecydować fakt, że występują ogromne
zalety dla uczących, takie jak możliwość odbywania lekcji w dowolnym miejscu i czasie. Również cena
nauki ma tu niebagatelne znaczenie. Zaś dla świadczących te usługi istotną rolę ma fakt, że koszt opro-
gramowania, materiałów szkoleniowych i obsługi tysiąca uczniów jest niewiele większy niż przy obsłudze
setki słuchaczy. Usługi te w zdecydowanej większości są płatne. Przykłady przedsiębiorstw prowadzą-
cych taką działalność: www.prestin.pl, www.edulandia.pl, www.supermemo.net.pl, www.kursy-online.pl,
www.kursy-online.4system.com, www.eskk.pl, www.Profeo.pl, www.menedzer.pl, www.szkola-online.pl,
www.pou.pl, www.studiaonline.info.
2. , zwane inaczej web 2.0, czyli portale, w których działaniu podstawową
rolę odgrywa treść generowana przez użytkowników danego serwisu, a służą one przede wszystkim do
nieskrępowanego komunikowania się użytkowników wokół pewnych tematów. Portale są rozwojowe,
gdyż można powiedzieć, że podlegają „samoregulacji”. Stworzenie mechanizmów umożliwiających swo-
bodny przepływ informacji oraz możliwość publikowania tekstu, zdjęć, muzyki czy video, pozwala właści-
cielom na ograniczenie kosztów związanych z redakcją takich portali. Ich usługi przeważnie są bezpłatne,
jednak generując olbrzymi ruch użytkowników i odsłon, portale społecznościowe stanowią bardzo łakomy
kąsek dla reklamodawców, którzy płacą za miejsca reklamowe. Koszt wytworzenia takiej usługi jest bar-
dzo niski, natomiast możliwości rozwoju praktycznie ograniczone jedynie ludzką wyobraźnią. Przykłady
działalności portali tego typu: www.bliziutko.pl, www.nasza-klasa.pl, www.tripy.pl, www.profeo.pl,
www.lickr.com, www.szafa.pl, www.grono.net, www.wawka.pl, www.epuls.pl, www.wikipedia.pl.
3. , np. pakiety biurowe (edycja tekstu, arkusz kalkulacyjny, pro-
gram do prezentacji). Wynika to z faktu, że komputery osobiste podlegają nieustannej miniaturyzacji,
a szybkość przesyłania danych rośnie. Użytkownik może z dowolnego komputera wystawić fakturę lub
sprawdzić pozycje w kalendarzu. Oprogramowanie takie w zdecydowanej części jest płatne. Koszt wytwo-
rzenia takiej usługi jest duży, ale zapotrzebowanie rośnie. Przykłady przedsiębiorstw prowadzących taką
działalność: www.goice.com, www.thinkfree.com, www.writer.zoho.com, www.docs.google.com.
Poza wymienionymi wyżej, można dostrzec zainteresowanie e-usługami takimi jak 2 :
4. , portali społecznościowych i forów: www.fora.pl, www.pun.pl, www.iq24.pl,
www.spaces.pl, www.mixxt.pl, www.zafriko.pl, www.az.pl/Kreator-stron-www, www.home.pl,
www.szablon.pl, www.otokreator.pl − spowodowane jest to wzrostem zainteresowania przedsiębiorców
portalami, a zwłaszcza portalami społecznościowymi. Dzięki tym narzędziom, stworzenie witryny, forum,
czy portalu społecznościowego nie zajmuje dużo czasu i nie jest kosztowne. Wzrost skorelowany ze wzro-
stem ilości pomysłów na portale.
5. : www.zumi.pl, www.ad24.pl,
www.ip.dojazd.org, www.gdzie.org, www.emiasto.org, www.mapy.google.pl − nowoczesne społeczeń-
stwo w dobie ery informacyjnej potrzebuje natychmiastowego dostępu do informacji, w każdym miejscu
i o każdej porze. Lokalizować można praktycznie wszystko. Koszty stworzenia portalu średnie.
6. : www.pl.wikipedia.org, www.encyklopedia.wp.pl, www.zdrowie.med.pl,
www.gry-online.pl, www.miles.pl, www.portalwiedzy.onet.pl − ogólne lub tematyczne, darmowe lub
płatne. Zapotrzebowanie na wiedzę zawsze będzie rosło. Koszt takiego przedsięwzięcia nie musi być
duży, jeśli umiejętnie zorganizuje się pozyskiwanie wiedzy fachowej. Przykładem może być Wikipedia,
która tworzona jest przez samych internautów z całego świata. W myśl zasady „dziś ja podzielę się wie-
dzą, jutro skorzystam z tego, co opublikował ktoś inny” − Wikipedia jest dziś darmową skarbnicą wiedzy.
1 Strona www PARP: www.web.gov.pl.
2 R. Chmura, T. Zasępa, „Internet i nowe technologie – ku społeczeństwu przyszłości”, Częstochowa, 2003.
Spodziewane trendy sektora e-usług
4
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
E-learning
Serwisy społecznościowe
Oprogramowanie działające on-line
Kreatory stron www
Wszelkiego rodzaju lokalizatory irm, usług czy miejsc
Encyklopedie
378840724.011.png 378840724.012.png
7. : www.trendy.korba.pl, www.trendyhair.pl, www.trendz.pl,
www.lula.pl, www.pudelek.pl, www.se.pl/Plotki, www.plotek.pl, www.kozaczek.pl, www.gadulek.pl,
www.pomponik.pl – ciekawość ludzka to prawdziwy skarb dla właścicieli takich portali. Tematyka prak-
tycznie nie do wyczerpania.
8.
w e-usługach. W ramach Narodowego Programu Foresight „Polska 2020” sformułowanych zostało pięć
hipotetycznych scenariuszy rozwoju polskiej gospodarki, w których rozważany był m.in. rozwój e-usług.
Eksperci przewidują, że przejawami intensywnego i zaawansowanego zastosowania technologii informa-
cyjnych w obszarze e-usług będą m.in. semantyczne rejestry podmiotów, branż i produktów wraz z syste-
mami wyszukiwawczymi, wzrost wykorzystania urządzeń mobilnych w zakupach i płatnościach (m-handel,
m-płatności, w tym mikropłatności), systemy zbierania informacji o wiarygodności sprzedawców i produ-
centów (w tym automatyczna ekstrakcja danych z portali społecznościowych i serwisów transakcyjnych).
Tworzenie i dostarczanie usług informacyjnych − usług telekomunikacyjnych/komunikacji elektronicznej,
serwisów WWW, multimediów informacyjnych i edukacyjnych 3 .
Bardzo interesujące wydają się również tzw. priorytety rozwoju ICT pod kątem e-usług, określone
w ramach w/w badania 4 :
uniwersalny system do regulowania drobnych płatności (karty bezstykowe, telefony komór-
kowe, inne);
wsparcie klienta w wyszukiwaniu i porównywaniu produktów oferowanych on-line (również
serwisy aukcyjne): agregacja opisów, porównanie cech, ranking według cen;
integracja procesów biznesowych obejmujących stałych partnerów lub irmy współpracujące
incydentalnie z wykorzystaniem technologii semantycznych;
system zbierania informacji o wiarygodności sprzedawców i producentów (zarówno automa-
tyczna ekstrakcja z Web, portali społeczności, jak i obiektywna ocena na podstawie transakcji,
np. Allegro);
platforma udostępniania produktów cyfrowych z zachowaniem regulacji związanych z prawami
autorskimi: dystrybucja muzyki, ilmów, książek;
kontrola bezpieczeństwa danych klientów poprzez monitorowanie ich dostępności
w Internecie;
żółte strony przedsiębiorców: semantyczny rejestr podmiotów, branż, produktów wraz z inter-
fejsem wyszukiwania;
system informacji o nieruchomościach zasilany ze źródeł internetowych ze szczególnym
uwzględnieniem wizualizacji na mapie: oferty biur, aukcje, notatki prasowe, serwisy społeczne.
Potencjał wykorzystania: wsparcie klientów w wyborze lokalizacji, niższe ceny przez niwelację
asymetrii informacji, większa mobilność pracowników, kataster;
Global Supply Chain Management obejmujący takie aspekty globalnego biznesu jak: rozlicze-
nia i płatności (w tym cła i opłaty), gromadzenie informacji o uczestnikach rynku, poszukiwanie
dostawców i klientów, itp.;
wykorzystanie tzw. głębokiego Internetu (ukrytego Internetu) w platformach integracyjnych
i metasklepach;
nowe formy interakcji z klientami, wirtualne światy (np. Second Life) i ich wpływ na e-business;
rozwój technologii wykorzystujących wiele źródeł informacji do tworzenia skomasowanych
raportów (tzw. mashup);
aspekty HCI usług w e-businessie (cechy, jakie powinny charakteryzować usługi, aby były one
przystępne dla użytkowników końcowych)
kontrola jakości informacji o produktach: zgodność z rzeczywistością, spójność rekordów w róż-
nych bazach, dotyczących tego samego produktu;
podpis elektroniczny – dopasowanie regulacji polskich (bardziej restrykcyjnych) do poziomu
europejskiego;
tworzenie i obsługa łańcuchów dostaw (wartości) − równoległy, zsynchronizowany przepływ
towarów i usług w jednym kierunku i związanych z nimi płatności w kierunku przeciwnym;
zagadnienie to obejmuje wiele innych.
2. Badanie jakościowe spodziewanych trendów w rozwoju krajowego sektora
e-usług
Autor: Radosław Flis
Podstawowym trendem zauważonym zarówno przez przedsiębiorców, jak i ekspertów jest rozwój e-usług
mobilnych. Większość e-usług, bez względu na obszar działalności, przesuwać się będzie w stronę użyt-
kowników Internetu komórkowego. Wynika to z faktu silnej konkurencji pomiędzy producentami urzą-
dzeń mobilnych, kt óre są jednocześnie telefonami minikomputerami, w których dostęp do Internetu
3 Narodowy Program Foresight „Polska 2020” - http://foresight.polska2020.pl.
4 Narodowy Program Foresight „Polska 2020” - http://foresight.polska2020.pl.
Spodziewane trendy sektora e-usług
5
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
Portale o trendach i portale plotkarskie
Warto również spojrzeć w dalszą przyszłość i sięgnąć do informacji o przewidywanych trendach
378840724.013.png 378840724.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin