e-PR czyli jak skutecznie prowadzić PR w sieci.pdf

(341 KB) Pobierz
698560926 UNPDF
e-PR czyli jak skutecznie
prowadzić PR w sieci
Paulina Okonek
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWOJU REGIONALNEGO
698560926.014.png 698560926.015.png 698560926.016.png 698560926.017.png 698560926.001.png 698560926.002.png 698560926.003.png 698560926.004.png 698560926.005.png 698560926.006.png 698560926.007.png
 
Autor:
Paulina Okonek
Infovide-Matrix
Wydawca:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
ul. Pańska 81/83
00-834 Warszawa
www.parp.gov.pl
Skład:
Małgorzata Gałązka
Infovide-Matrix
Wydanie I
Publikacja bezpłatna
Publikacja powstała w ramach projektu „Uruchomienie wielofunkcyjnej platformy komunikacji inter-
netowej wspierającej realizację działań 8.1 i 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka”,
realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, współinansowanego ze środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Wspieramy e-biznes www.web.gov.pl
Copyright © by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa 2009, Wszelkie prawa zastrze-
żone. Żaden fragment nie może być wykorzystywany w jakiejkolwiek formie ani przekładany na język
mechaniczny bez zgody PARP.
698560926.008.png
Spis treści
1. Wprowadzenie 4
2. Pojęcia związane z e-PR 4
2.1. Podstawowe deinicje 4
2.2. Podstawowe narzędzia 6
3. Korzyści jakie daje e-PR 6
4. Aktualne trendy w obszarze e-PR 7
5. e-PR w serwisach społecznościowych
8
6. PR internetowy a reklama w Internecie
9
7. Podsumowanie
9
8. Źródła
9
e-PR czyli jak skutecznie prowadzić PR w sieci
3
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
698560926.009.png 698560926.010.png
1. Wprowadzenie
Wraz z coraz powszechniejszym wykorzystaniem Internetu przez wszystkie grupy społeczne i wiekowe,
stało się jasne, że tradycyjne działania public relations (PR) w komunikacji marketingowej już nie wystarczą.
Internet stworzył bowiem niesamowitą szansę – możliwość szybkiego, bezpośredniego kontaktu irm
z potencjalnymi klientami. Co więcej, według prognoz na 2010 r. wykorzystanie narzędzi internetowych
w działaniach marketingowych będzie wzrastać. Badania wykazują rosnące zainteresowanie realizacją
strategii marketingowych z naciskiem na wykorzystanie właśnie narzędzi internetowych. E-mail
marketing, obecność na portalach społecznościowych i marketing w wyszukiwarkach to trzy narzędzia,
na które postawią polscy marketerzy w 2010 roku. Świadczą o tym badania potwierdzające m.in.
planowane wdrożenia wysyłki komunikatów promocyjnych za pomocą e-mail marketingu (potwierdza
to aż 69% badanych) oraz wykorzystania możliwości serwisów społecznościowych (aż 59% badanych
deklaruje, że w 2010 r. będzie sięgać do tego narzędzia). 1
Z uwagi na fakt, że PR internetowy w Polsce ciągle jeszcze się rozwija i nie jest najpopularniejszym
ze sposobów promowania wizerunku, nadal brakuje informacji, konkretnych przykładów i dobrych prak-
tyk, jak wdrażać rozwiązania w tym obszarze. Większość osób kojarzy tego typu działania wyłącznie
z reklamą w Internecie, stworzeniem strony internetowej lub po prostu z wysyłaniem informacji mailo-
wych do dziennikarzy. PR internetowy to jednak coś więcej. Dla większości przedsiębiorców e-PR może
stać się wkrótce szansą na efektywne i długofalowe budowanie pozytywnego wizerunku wśród swo-
ich potencjalnych klientów, a co za tym idzie – na zwiększanie sprzedaży i zysków. Komunikacja oparta
na Internecie i e-mailach stanowi przecież idealną okazję do bezpośredniego dotarcia do innych osób,
prasy, analityków rynku, konsumentów, partnerów biznesowych.
2. Pojęcia związane z e-PR
Głównym aspektem podejmowania wszelkich działań public relations jest komunikacja. W Internecie
to pojęcie nabrało interaktywnego charakteru. W związku z tym, istotą e-PR jest komunikacja dążąca
do interakcji lub na niej oparta.
2. 1. Podstawowe deinicje
e-PR najczęściej deiniuje się jako działania public relations realizowane za pomocą Internetu lub szerzej
jako prowadzenie działań PR-owskich w Internecie oraz wykorzystanie narzędzi elektronicznych przy
prowadzeniu tradycyjnych działań public relations. 2
Pełna deinicja e-PR obejmuje działania z zakresu public relations z wykorzystaniem narzędzi dostępnych
w Internecie. Dzięki tym narzędziom można kształtować wizerunek, komunikować się z mediami elektro-
nicznymi oraz tradycyjnymi, rozwijać bazę dziennikarzy obsługujących serwisy informacyjne oraz media
internetowe. Głównym celem działań z obszaru e-PR jest budowa, poprawa lub zarządzanie wizerunkiem
w sieci w oparciu o grupy docelowe, dla których komunikacja przy użyciu kanału internetowego jest naj-
skuteczniejsza. e-PR związany jest często z budową społeczności internetowych wokół danego tematu,
zwiększaniem rozpoznawalności marki wśród internautów oraz zwiększeniem efektywności działań
w wypadku zarządzania kryzysowego. 3
e-PR zwany również Web PR lub PR internetowym - może wpływać na wszystkie działania irmy w sieci,
począwszy od pozycjonowania, poprzez kreowanie ruchu na stronie korporacyjnej, a skończywszy
na obecności w wszelkiego rodzaju serwisach informacyjnych, branżowych czy społecznościowych.
Strategia PR w Internecie wymaga osobnej analizy i osobnych narzędzi. Nie jest to związanie jedynie
z przygotowywaniem specjalnych informacji prasowych dla mediów internetowych lub prowadzeniem
wirtualnego biura prasowego. PR internetowy dotyczy całego spektrum działań, dzięki którym rozwijać
można bezpośrednie relacje z potencjalnymi klientami.
W tym miejscu, warto przypomnieć jeszcze deinicję pojęcia samego public relations:
Public relations to zarządzanie procesami komunikacyjnymi między organizacją i osobami, a ich
grupami odniesienia przez świadome, celowe i systematyczne kształtowanie tych procesów. 4
PR to całokształt ustosunkowań - opinii, postaw, poglądów - społecznych do działalności danego przed-
siębiorstwa, organizacji, instytucji. To także działalność osoby, irmy, instytucji mająca na celu osiągnię-
cie dobrych stosunków z innymi osobami, irmami itd. albo zdobycie życzliwości opinii publicznej.
PR rozumiany jest także jako zbiór metod i działań, wykorzystywanych w procesie zarządzania komunikacją
1 www.marketing-news.pl : Dobre wieści dla e-marketingu na nowy rok, 18 grudnia 2009 r.
3 Analiza własna. Infovide-Matrix S.A. styczeń 2010 r.
5. Za www.proto.pl : D. Tworzydło, Public relations. Teoria i studia przypadków. WSIiZ w Rzeszowie, Rzeszów
2003
e-PR czyli jak skutecznie prowadzić PR w sieci
4
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
698560926.011.png 698560926.012.png
przedsiębiorstwa z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym, które mają doprowadzić do powstania
wizerunku, ułatwiającego realizację celów organizacji. Metody stosowane dla osiągnięcia tych celów
to odpowiednio przygotowana kadra, zespół zajmujący się takimi działaniami zawodowo.
Pozostałe pojęcia związane z e-PR najczęściej dotyczą narzędzi, za pomocą których prowadzone są działa-
nia w tym obszarze. Zostały one zaprezentowane w Tabeli 1.
Tabela 1. Podstawowe pojęcia związane z e-PR
Pojęcie
Deinicja
Biuro prasowe
Serwis internetowy, którego zadaniem jest publikowanie i zachęca-
nie do czytania informacji o działalności irm. Jego rolę może odgry-
wać wydzielona przestrzeń na witrynie internetowej irmy w postaci
tzw. press room.
on-line
Blog
Właściwie weblog, jest to strona internetowa, na której autor umiesz-
cza wpisy, umożliwiając ich czytanie i (często) komentowanie innym
użytkownikom; internetowy pamiętnik.
Forum internetowe
Forma grup dyskusyjnych, która służy do wymiany informacji i poglą-
dów między osobami o podobnych zainteresowaniach przy użyciu
przeglądarki internetowej. Prowadzą je praktycznie wszystkie portale,
większość wortali, powszechne na stronach wielu instytucji, czaso-
pism, przedsiębiorstw, uczelni itp.
Mailing
Forma reklamy w postaci listów poczty elektronicznej w formie pliku
tekstowego lub graicznego wysyłanych za pomocą portali, serwi-
sów internetowych bądź za pomocą specjalnie przygotowanych baz.
Mailing bywa jednak coraz częściej używany przez specjalistów PR
i stąd zaliczany jest także jako narzędzie e-PR.
Marketing szeptany/
wirusowy
Inaczej word of mouth (WOM) marketing – to działania marketingowe
mające za zadanie dotarcie z informacją marketingową do odbiorcy
za pośrednictwem bezpośredniego „spontanicznego” przekazu ust-
nego. Przez niektórych marketing szeptany utożsamiany jest z poję-
ciem marketing wirusowy. Jednakże o ile celem i efektem działa-
nia marketingu szeptanego może być rozprzestrzenianie informacji
w sposób właściwy dla marketingu wirusowego, to nie jest to waru-
nek konieczny, gdyż o szeptanym charakterze działań marketingo-
wych decyduje kanał przekazu marketingowego
Newsletter
Elektroniczna forma biuletynu rozsyłanego za pomocą poczty elek-
tronicznej do osób, które dokonały subskrypcji danego biuletynu.
Ta forma komunikacji prowadzona jest przez wiele irm oraz portali
i serwisów informacyjnych
NPRS
Net PR Synergy (NPRS) to model zarządzania komunikatami PR’owymi
w Internecie za pomocą narzędzi pozycjonowania (SEO - Search
Engine Optimization) mający na celu promocję kluczowych elemen-
tów przyjętej strategii public relations w wyszukiwarkach interneto-
wych. Metoda NPRS polega na promowaniu wybranych artykułów
prasowych opublikowanych w Internecie poprzez ich aktywne pozy-
cjonowanie w wynikach wyszukiwarek (SERP - Search Engine Results
Page). 6
Portal społecznościowy
Rodzaj interaktywnych stron internetowych, które są współtworzone
przez sieci społeczne osób podzielających wspólne zainteresowania
lub chcących poznać zainteresowania innych. Większość portali spo-
łecznościowych dostarcza użytkownikom wielu sposobów komunika-
cji, np.: czaty, komunikatory, listy dyskusyjne, blogi, fora dyskusyjne,
itp.
RSS
Really Simple Syndication – format zapisu danych, oparty na standar-
dzie XML i wykorzystywany do agregowania wiadomości i umożliwia-
jący wyodrębnienie struktury dokumentu. Wiadomości poprzez taki
kanał docierają do prenumeratora indywidualnie, natychmiast po ich
opublikowaniu – stąd są atrakcyjne np. dla dziennikarzy.
e-PR czyli jak skutecznie prowadzić PR w sieci
5
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
698560926.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin