Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych
Wg. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
1.Dziecięce liczenie
- sprawne liczenie i odróżnianie liczenia błędnego od poprawnego
- porównywanie dwóch zbiorów i ustalanie, w którym jest więcej elementów
- rozumienie i stosowanie umowy w grze
- umiejętność wyznaczania wyniku dodawania i odejmowania w zakresie 10 „w pamięci” lub na palcach
2. Operacyjne rozumowanie na poziomie konkretnym w zakresie:
- ustalania stałości ilości nieciągłych
- porządkowania elementów w zbiorze przy wyznaczaniu konsekwentnych serii
- ustalania stałości masy (tworzywa)
- ustalania stałości długości przy obserwowanych przekształceniach
- ustalania stałej objętości cieczy przy transformacjach zmieniających jej wygląd
3. Zdolność od odrywania się od konkretów i posługiwania reprezentacjami symbolicznymi w zakresie:
- pojęć liczbowych
- działań arytmetycznych
- schematu graficznego
4. Dojrzałość emocjonalna
5. Zdolność do syntetyzowania oraz zintegrowania funkcji percepcyjno- motorycznych, która wyraża się w sprawnym odwzorowywaniu złożonych kształtów, rysowaniu i konstruowaniu.
marzros1