Procesy poznawcze - ćwiczenia (mgr Kossakowska Petrycka) - skrypt.doc

(670 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

Uniwersytet Łódzki

 

Wydział Nauk O Wychowaniu

Instytut Psychologii

 

Rok I

Semestr II

 

Psychologia Procesów Poznawczych

[ćwiczenia]

 

Mgr Karolina Kossakowska Petrycka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia I

Czy umysł ludzki działa jak komputer?

 

POCZĄTKI …

1. Bariera przed wnikaniem w umysł

2.Integracja różnych gałęzi nauki = cognitive science (USA ’75) → wyjaśnienie przebiegu procesów poznawczych systemów naturalnych i sztucznych

3.Różne terminy i skład cognitive science

                                                         → filozofia umysłu, języka, percepcji (fil. poznania)

→ psychologia: poznawcza i rozwojowa

→ SI, informatyka, matematyka

→ lingwistyka

→ logika, antropologia

→ neuronauki: neuro: biologia, fizjologia, psychologia,

     neurologia

 

PSYCHOLOGIA POZNAWCZA

psychologowie poznawczy zajmują się procesami zachodzącymi w umyśle, czyli tym:

}          w jaki sposób spostrzegamy świat i jak go sobie przedstawiamy à uwaga i spostrzeganie (percepcja), wyobraźnia

}          jak zapamiętujemy, dlaczego zapominamy à pamięć

}          jak używamy języka à tworzenie pojęć, posługiwanie się językiem

}          jak rozwiązujemy problemy formułujemy sądy, planujemy à myślenie, rozwiązywanie problemów podejmowanie decyzji

}          jak się uczymy à uczenie się

}          przedmiot zainteresowań psychologii poznawczej to procesy poznawcze, pośredniczące między bodźcem a reakcją (dlatego najbliższy psychologii poznawczej jest behawioryzm à często mówi się o psychologii poznawczo-behawioralnej)

 

SZEROKIE ROZUMIENIE PROCESÓW POZNAWCZYCH

}          procesy poznawcze  to  procesy  pozwalające  na stworzenie systemu przekonań jednostki na temat  siebie,  świata  oraz  relacji  między sobą a światem (procesy rozumienia świata)

}          człowiek stara się zrozumieć to, co się wokół niego dzieje (interpretuje sytuację)  à nasze rozumienie zjawisk wpływa na to, jak się do nich ustosunkowujemy i jakie działania podejmujemy

}          ważne jest więc nie tylko to, co człowiek odbiera, ale jak interpretuje docierające do niego informacje à procesy poznawcze traktowane są jako narzędzie, które pozwala dokonać takiej interpretacji

}          jeśli chcemy zrozumieć i przewidywać zachowanie człowieka, musimy najpierw zrozumieć, w jaki sposób odbiera on i rozumie otaczający go świat; kluczowe znaczenie dla zrozumienia zachowania drugiego człowieka ma odtworzenie jego poznawczego układu odniesienia – systemu przekonań, który wykorzystywany jest do kategoryzowania, organizowania i rozumienia danych o otaczającym świecie

 

WĄSKIE ROZUMIENIE PROCESÓW POZNAWCZYCH

}          procesy poznawcze to procesy przetwarzania informacji

}          przetwarzanie informacji polega na takim analizowaniu i przekształcaniu napływających danych, by można je było wykorzystać do tworzenia nowej wiedzy lub programowania działania

}          tu także zwraca się uwagę na to, jak człowiek interpretuje docierające do niego dane, ale interpretacja ta nie ma  na celu zrozumienia świata, ale:

}          porównanie nowych danych z już posiadanymi

}          nadanie tym danym takiej postaci, aby można je było wykorzystać w dalszych fazach przetwarzania informacji

 

MODEL PRZETWARZANIA INFORMACJI (LATA 60-TE)

bodziec  à  uwaga  à

percepcjà  pamięć  à

proces myślowy   à   decyzja  à

zachowanie

}          jest to model sekwencyjny, zakłada że jeden proces poznawczy następuje po drugim à strzałki przebiegają w jednym kierunku! (podejście „od dołu do góry”)

}          doprowadziło to do pojawienia się w psychologii poznawczej metafory komputerowej, mówiącej o tym, że mózg dział jak komputer à operacje umysłowe przebiegają w sposób uporządkowany, sekwencyjny

 

METAFORA KOMPUTEROWA

}          porównywała elementy ludzkiego systemu poznawczego do analogicznych elementów systemu komputerowego

}          komputer też działa wg reguły przetwarzania bottom-up -  pobiera dane na wejściu, przetwarza je zgodnie z dostępnymi algorytmami i produkuje informację wyjściową

}          komputer został zatem stworzony na podobieństwo człowieka

 

CZŁOWIEK a KOMPUTER

}          wejście i wyjście, sekwencyjność

}          pamięć (krótkotrwała = operacyjna, długotrwała = twardy dysk komputera; każda informacja gdzieś zapisana w pamięci à adres, ścieżka dostępu)

}          analogia między hardware (fizyczna cześć) i sofware (oprogramowanie)  komputera a ludzkim mózgiem i „programami umysłowymi” (ludzkimi strategiami rozwiązywania problemów)

}          algorytmy – przepisy rozwiązywania pewnych sytuacji (np. jak zmontować stół)

 

SŁABOŚĆ METAFORY KOMPUTEROWEJ

}          ludzie zapominają, deformują informacje, interpretują je (komputery nie)

}          ludzkie przetwarzanie informacji podlega wpływowi procesów emocjonalnych

}          uszkodzenie jednej części komputera powoduje „zawalenie się” całego systemu, u człowieka lokalne uszkodzenia są kompensowane (np. sł
c13f01
aby wzrok dobrym słuchem)

}          Bolter à ludzki umysł i komputer można traktować kompatybilnie, tzn. są one w pewien sposób na siebie przekładalne, ale nie takie same

 

UMYSŁ JAKO SYSTEM PRZETWARZANIA INFORMACJI

}          Psychologia poznawcza traktuje procesy psychiczne jako fazy procesu przetwarzania informacji.

}          Pomiędzy informacją wejściową a wyjściową zachodzi złożony proces przetwarzania danych.

}          Struktury poznawcze tworzą względnie spójny, dobrze zorganizowany system, w którym występują procesy kontroli, czyli zdolność do samoorganizacji i samoregulacji. Potrzebne są one np. do powstrzymywania reakcji albo wyzwolenia jej we właściwym czasie – czyli nie działamy bezmyślnie, ale świadomie inicjujemy działania.

}          Przetwarzanie informacji odbywa się na wielu poziomach, czyli może mieć różną intensywność i odbywać się na różnych piętrach przetwarzania danych (np. sensorycznym).

}          Psychologia poznawcza uważa, że umysł nie jest prostym odzwierciedleniem otaczającej rzeczywistości, ale samodzielnie i aktywnie utworzoną konstrukcją. Nazywamy ją POZNAWCZĄ REPREZENTACJĄ ŚWIATA (ogólny obraz świata w umyśle).

 

POJĘCIE REPREZENTACJI POZNAWCZEJ

}          pojęcie kluczowe w psychologii poznawczej

}          umysł ludzki nie jest zwierciadłem, konstruuje własne reprezentacje świata à percepcja traktowana jako proces twórczy, zależny od tego co wiemy, od naszych nastawień

}          podejście „od góry do dołu” à przetwarzanie informacji nie jest sekwencyjne, ale ma charakter równoległy i rozproszony

}          nasza pamięć wpływa na to jak spostrzegamy, od naszych procesów myślowych zależy to, na czym skoncentrujemy uwagę

}          działające na człowieka informacje nie mogą być w pełni przetworzone przez jego umysł ponieważ ma on ograniczoną pojemność à informacje (bodźce) podlegają procesowi selekcji (jedne są rejestrowane, inne pomijane)

}          to, co pamiętamy, często jest mieszaniną tego, co już wiemy i tego co rzeczywiści spostrzegaliśmy, bo posługujemy się stereotypami, schematami

 

 

KONCEPCJA POZIOMÓW PRZETWARZANIA

                  Craik & Lockhart

}          każda inf jest przetwarzana przez te same struktury, ale na różnych poziomach głębokości – rozumianej jako intensywność obróbki danych.

}          brak etapów przetwarzania i odpowiadających im struktur więc nie widzi potrzeby modeli blokowych.

Wyróżnia 3 poziomy:

I – płytki, sensoryczna analiza danych; rezultaty nietrwałe, podatne na zakłócenia

II – głębszy – semantyczna interpretacja odbieranego bodźca; trwalsza, bardziej odporna na zakłócenia

III – najgłębszy – uruchamia skojarzenia związane z wcześniej odebranymi sensorycznie i przetworzonymi semantycznie bodźcami. Umożliwia wzbogacenie wiedzy o nowe elementy lub włączenie jej w już  istniejące.

Wyróżnili też 2 typy przetwarzania:

I – związany z wtórnym obiegiem informacji na tym samym poziomie przetwarzania. Tu dochodzi do zapominania

II – zachodzi transfer informacji na poziom głębszy dzięki wtórnemu obiegowi na poziomie płytszym

 

SIECIOWE MODELE UMYSŁU

}          taki model ma bardziej wiarygodnie symulować prace mózgu

}          przetwarzanie informacji dokonuje się dzięki aktywności bardzo licznych choć prostych jednostek tworzących sieć. Węzły tej sieci aktywizują się nie jeden po drugim, ale w tym samym czasie = równolegle.

}          Są to sieci neuropodobne, mają warstwę wejściową, wyjściową i pośredniczące.

}          Nowością w stosunku do poprzednich teorii jest zdolność sieci do uczenia się. Sieć nic nie wie, ale po kilku próbach potrafi znaleźć poprawną odpowiedź - warunkiem jest informacja zwrotna. Sieć uczy się sama wykazując zdolności do samoorganizacji i samokontroli – jak człowiek.

 

CZY MASZYNA MOŻE MYŚLEĆ?

Poszukiwanie sztucznej inteligencji - kryteria:

}          → naśladowanie: Test Turinga, PC Therapist, Eliza

}          → wykonywanie czynności uznanych za inteligentne: TEORETYK LOGIKI

}          → inicjowanie sensownych w danym środowisku działań i skuteczne kierowanie tymi działaniami: rola WIEDZY O OTOCZENIU

 

… CZY KOMPUTERY DOSTATECZNIE DOBRZE NAŚLADUJĄ LUDZI?

}          Czyli „dobre naśladowanie” miało być kryterium inteligencji.

}          Myślenie przebiegało w ten sposób: jeśli mamy 20 odpowiedzi na pytanie „jak udowodnić twierdzenie Pitagorasa?” i wiemy, że 10 z nich opracowali żywi ludzie a 10 – odpowiednio zaprogramowane komputery. Nasze zadanie polega na tym, by zgadnąć, które z odpowiedzi są pochodzenia ludzkiego, a które komputerowego.

}          Kryterium dobrego naśladowania zakładało, że jeśli z solidnym = wykluczającym przypadek, prawdopodobieństwem odróżniamy twierdzenia ludzkie od komputerowych, to znaczy, że komputer nie jest dobrym naśladowcą człowieka. Ale jeśli nie potrafimy dokonać takiego rozróżnienia – to znaczy, że jest dobrym naśladowcą.

 

 

 

 

 

THE TURING TEST

 

c13f02b

 

ELIZA

}          jeden z pierwszych programów konwersacyjnych z 1966 miała zachowywać się jak terapeuta ze szkoły rogersowskiej. ELIZA była w stanie zdać Test Turinga, gdy rozmowa trwała krótko a rozmówca nie stosował pułapek, np.

Pacjent: źle się dziś czuję

ELIZA: powiedz mi o tym coś więcej

Pacjent: martwię się

ELIZA: czym się martwisz?

Pacjent: martwię się o matkę

ELIZA: powiedz mi coś więcej o swojej matce

Pacjent: moja matka jest ABCDE

ELIZA: co czujesz w związku z tym, ze twoja matka jest ABCDE?

 

TEORETYK LOGIKI – czyli czy komputer gra w szachy?

                            (Newell & Simon)

}          program wyspecjalizowany w dowodzeniu twierdzeń matematycznych. Zadanie programu polegało na dowodzeniu nowych zupełnie twierdzeń na podstawie zestawu aksjomatów (twierdzeń pierwotnych), który miał podany. Nie chodziło o to by wykazać, ze są one prawdziwe w sensie empirycznym, ale, że da się wywieść z aksjomatów i twierdzeń udowodnionych nowe na drodze rozumowania dedukcyjnego.

}          program potrafił udowodnić 38 ze zbioru 54 twierdzeń – maszyna nie przeszukiwała całego zbioru potencjalnie dostępnych sposobów rozwiązania, ale kierowała się tzw. HEURYSTYKAMI – zasadami ograniczającymi zakres poszukiwania. Taki sposób nie tylko skrócił czas pracy maszyny, ale też sprawił, że jej działanie nie było całkowicie przewidywalne.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin