ROLA DYSTRYBUCJI (PRACA).doc

(977 KB) Pobierz
DYSTRYBUCJA W LOGISTYCE NA PRZYKŁADZIE

 

 

 

 

 

 

 

 

Rola Dystrybucja w logistyce
na przykładzie Agros Nova Sp. z o.o
Zakład w Łowiczu

 


Spis Treści

 

Wstęp               3

Rozdział I
MiEJSCE LOGISTYKI W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM.               4

1.1.  Istota zarządzania przedsiębiorstwem               4
1.1.1. Rola celów w zarządzaniu przedsiębiorstwem               7
1.1.2. Analiza systemu celów przedsiębiorstwa              8

1.2.  Definicja logistyki              10

1.3.  Logistyka jako koordynacja procesów zachodzących w przedsiębiorstwie              11

1.4.  Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie              13

 

Rozdział II 

ZARZĄDZANIE LOGISTYCZNE W PRZEDSIĘBIORSTWIE              17

2.1. Przesłanki strategiczne funkcjonowania logistyki              17

2.2    Definicja zarządzania logistycznego              20

2.3    Wybór infrastruktury dystrybucji              21

2.4    Optymalizacja procesów transportowych              24

2.5    Kanały dystrybucji              27

2.6    Zmiany i znaczenie kanałów dystrybucji              29

 

Rozdział III 

System dystrybucji produktów Agros Nova               33

3.1. Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa AGROS-NOVA              33

3.2. Analiza branży przetwórstwa owocowo-warzywnego.              41

3.3  Tradycyjne kanały dystrybucji w przedsiębiorstwie AGROS-NOVA              45

3.4. Ocena systemu dystrybucji firmy w opinii nabywców na podstawie badań przeprowadzonych przez dział marketingu zakładu w Łowiczu              47

 

Zakończenie               50

spis rysunków              51
Bibliografia              52

 




Wstęp

 

Niezbędnym warunkiem prowadzenia i rozwijania działalności rynkowej przedsiębiorstw jest sprzedaż wytwarzanych dóbr i usług. Podstawową funkcją przedsiębiorstwa umożliwiającą zarówno obecność na rynku wyprodukowanych produktów i usług oraz ich sprzedaż jest dystrybucja. Stąd efektywny system dystrybucji odgrywa znaczącą rolę w osiągnięciu przez przedsiębiorstwo sukcesu rynkowego. Podejście do dystrybucji w literaturze naukowej oraz praktyka przedsiębiorstw pokazują, iż często zarządzanie systemem dystrybucji jest prowadzone w sposób oddzielny przez dział marketingu oraz dział logistyki.

Logistyka odgrywa coraz istotniejszą rolę w świecie biznesu. Obecnie obejmuje ona swym zakresem nie tylko przepływy materiałów i towarów, ale także przepływy informacji oraz pieniędzy. Opierając się na logistyce możemy dziś swobodnie stworzyć system wiedzy o całym przedsiębiorstwie. Logistyka dystrybucji, aby móc spełniać odpowiednio swe zadania, powinna realizować funkcję koordynacyjną oznaczającą zbieranie i przekazywanie producentowi informacji o popycie, nawiązywanie kontaktów z rynkiem, zawieranie umów kupna-sprzedaży i promocję towarów, oraz funkcję organizacyjną, która polega na wykonywaniu takich czynności, jak: transport, magazynowanie, przerób handlowy.

Celem niniejszej pracy jest przedstawienie roli dystrybucji, jaką odgrywa
w logistycznym zarządzaniu przedsiębiorstwem.

W rozdziale pierwszym - Miejsce logistyki w zarządzaniu przedsiębiorstwem – przybliżono istotę zarządzania przedsiębiorstwem, rolę celów jakie w zarządzaniu odgrywają. Przedstawiono także definicje logistyki oraz omówiono procesy zachodzące w przedsiębiorstwie.

Rozdział drugi poświęcony jest zarządzaniu logistycznemu. Przede wszystkim przedstawiono definicję zarządzania oraz omówiono kanały dystrybucji i ich znaczenie.

W ostatnim rozdziale omówiono działalność przedsiębiorstwa Agros Nova na rynku owocowo-warzywnym, a także przedstawiono system dystrybucji produktów tej firmy.

Praca została zakończona podsumowaniem oraz spisem rysunków i wykazem literatury.

 


Rozdział I

MiEJSCE LOGISTYKI W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM

 

1.1. Istota zarządzania przedsiębiorstwem

 

W praktyce przedsiębiorstw w krajach wysoko rozwiniętych charakterystyczne jest stosowanie logistyki na coraz większą skalę i z coraz większymi efektami
w zarządzaniu całym przedsiębiorstwem. Wskazuje się wyraźnie na rosnącą potrzebę systemowego traktowania i kształtowania funkcji procesów i instrumentów logistycznych w aspektach integracyjnych w skali całego systemu zarządzania
w kierunku tworzenia systemowej koncepcji logistycznie zorientowanego zarządzania przedsiębiorstwem[1].

W koncepcji tej logistyka stanowiłaby podstawowe kryterium sprawności zarządzania, co oznaczałoby integrację zasad i procesu logistycznego myślenia
i działania z każdym i w ramach każdego szczebla zarządzania (operacyjnego, strategicznego i normatywnego). Innymi słowy, wprowadzenie logistyki
w przedsiębiorstwie oznacza nie tylko przyjęcie nowych rozwiązań technologiczno-organizacyjnych oraz umożliwienie unowocześnienia i usprawnienia związanego z tym układu przepływu dóbr i procesów informacyjno-decyzyjnych, lecz także zastosowanie nowego, inaczej „zrestrukturyzowanego”, systemu organizacyjnego i systemu zarządzania w skali całego przedsiębiorstwa. W naszym kraju do tej pory we wdrażaniu zasad logistyki zdecydowanie dominują przedsiębiorstwa przemysłowe.             

Zarządzanie przedsiębiorstwem polega na harmonizowaniu działań wykonywanych na rzecz przedsiębiorstwa z zamiarem osiągnięcia jego celów w sposób sprawny, tzn. wykorzystując zasoby mądrze i bez zbędnego marnotrawstwa oraz skuteczny, tzn. prowadzący do zamierzonego wyniku.[2]

Zarządzanie przedsiębiorstwem to kierowanie działalnością i rozwojem przedsiębiorstwa (według określonej taktyki), którego istotą jest panowanie nad różnorodnością sytuacji pojawiających się w otoczeniu oraz wewnątrz przedsiębiorstwa, a także sprawne i skuteczne wykorzystanie zasobów do realizacji formułowanych celów i sposobów. W szczególności ustalanie celów, prowadzących do oczekiwanych skutków jest zadaniem analizy strategicznej. Metoda postępowania prowadząca do osiągnięcia zamierzonych kolejnych celów cząstkowych i głównych tworzy taktykę przedsiębiorstwa.

Funkcjonowanie przedsiębiorstwa wymaga ciągłej  realizacji wielu powtarzalnych zadań. Zadania takie określane są jako funkcje przedsiębiorstwa.

Do podstawowych funkcji przedsiębiorstwa należą:

-       Badanie i rozwój, obejmujące prowadzenie badań stosowanych, projektowanie konstrukcji wyrobów, projektowanie usług, projektowanie technologii produkcji, organizowanie i pobudzanie ruchu racjonalizatorskiego, organizowanie i prowadzenie prac normalizacyjnych oraz ochrony prawnej wynalazków.

-       Produkcja, obejmująca: planowanie i sterowanie produkcji, produkcję części, montaż podzespołów i zespołów, montaż końcowy.

-       Zbyt, obejmujący: tworzenie popytu i kształtowanie portfela zamówień, sprzedaż wyrobów i usług, organizowanie i prowadzenie obsługi poprodukcyjnej wyrobów.

Funkcje pomocnicze przedsiębiorstwa obejmują działania nie prowadzące bezpośrednio do powstania wyrobów, lecz stwarzające warunki ich powstawania.
Do nich należą:

-       gospodarka materiałowa obejmująca: zaopatrzenie materiałowo – techniczne, planowanie i kontrole zużycia materiałów i gospodarkę magazynową.

-       gospodarka środkami trwałymi obejmująca: gospodarowanie środkami trwałymi w trakcie ich użytkowania oraz utrzymanie gotowości technicznej środków trwałych.

-       gospodarka pomocami warsztatowymi obejmująca: produkcję i regenerację pomocy warsztatowych, zaopatrywanie jednostek produkcyjnych w pomoce warsztatowe, gospodarowanie pomocami warsztatowymi.

-       gospodarka transportowa obejmująca: planowanie i zabezpieczenie potrzeb transportu wewnętrznego i zewnętrznego, organizowanie i prowadzenie transportu wewnętrznego i zewnętrznego oraz utrzymanie w ruchu środków transportu.

-       kontrola jakości obejmująca: kontrolę jakości sfery przedprodukcyjnej, sfery produkcyjnej, sfery poprodukcyjnej oraz organizowanie i sterowanie jakością w przedsiębiorstwie.

-       gospodarka energetyczna obejmująca: planowanie potrzeb energetycznych, rozdział energii na terenie przedsiębiorstwa, utrzymanie urządzeń energetycznych, kontrolę zużycia czynników energetycznych.

-       administracja ogólna obejmująca: obsługę gospodarczą i administracyjną przedsiębiorstwa, gospodarowanie przedmiotami nietrwałymi oraz ochronę przedsiębiorstwa.

Trzecią grupę funkcji przedsiębiorstwa stanowią funkcje zarządzania obejmujące działania koordynujące realizację funkcji podstawowych i pomocniczych przedsiębiorstwa. Do funkcji zarządzania przedsiębiorstwa należą:

-       planowanie bieżącej działalności przedsiębiorstwa obejmujące: określanie planów realizacji zadań przedsiębiorstwa, jego poszczególnych części składowych, bilansowanie planów cząstkowych i ich podział na krótsze odcinki czasu.

-       tworzenie systemów organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem obejmujące: tworzenie systemu organizacji – struktura organizacyjna, tworzenie systemu organizacyjno-technicznego – inwestycje, modernizacje, tworzenie i prowadzenie spraw finansowych – ruch, obieg pieniądza, efektywność finansowa, potrzeby, planowanie i poszukiwanie źródeł, sterowanie przepływem pieniądza, egzekucje, tworzenie rachunkowości – ewidencjonowanie procesów gospodarczych zachodzących
w przedsiębiorstwie, prowadzenie spraw pracowniczych – zarządzanie zasobami ludzkimi, tworzenie stosunków z opinią publiczną – do klienta trafi przede wszystkim wyobrażenie o jakości a nie jego prawdziwa (produktu) jakość.

-       planowanie strategiczne obejmujące: badanie szans i ograniczeń rozwoju przedsiębiorstwa, słabych i mocnych punktów przedsiębiorstwa, określanie głównych kierunków rozwoju przedsiębiorstwa i przedsięwzięć warunkujących rozwój.

 

 

 

 

1.1.1. Rola celów w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Celem jest pożądany, przyszły stan rzeczy, który przedsiębiorstwo chciałoby osiągnąć. Cele przedsiębiorstwa są skutkiem oddziaływania interesów poszczególnych grup społecznych występujących z różną siłą w różnych typach jednostek gospodarczych. Celu firmy nie należy mylić z jego funkcjami, jakie spełnia ona
w gospodarce narodowej i w społeczeństwie. Głównym celem każdej organizacji, bez względu na jej charakter i typ działalności jest przetrwanie (istnienie) na rynku. Służy także do wyznaczania kierunku działalności przedsiębiorstwa.

Problematyka celów przedsiębiorstwa ma duże znaczenie praktyczne dla zarządzania przedsiębiorstwem oraz dla sterowania całą gospodarką narodową. Problemem wstępnym jest odpowiedź na pytanie, czy należy dążyć do ustalenia jednego czy kilku celów. Dość rozpowszechniony jest pogląd, że celem przedsiębiorstwa jest jego przetrwanie. Warunkiem tego trwania jest zapewnienie trwałej zyskowności firmy oraz uzyskiwanie przez nie płynności finansowej. Przetrwanie możemy zaklasyfikować do głównych celów w sytuacji kryzysowej, gdy grozi przedsiębiorstwu upadek. W normalnych warunkach jest uznawane za cel wstępny, umożliwiający realizację pozostałych celów.

Celem bardziej pożądanym i mającym więcej zwolenników jest rozwój firmy, ilościowy i jakościowy. W dynamicznej i konkurencyjnej gospodarce może być on warunkiem przetrwania. Jednakże rozwój także możemy zaliczyć do celu wstępnego. Oprócz ww. celów firma  dąży do pozyskania nowych klientów i utrzymania starych*  dąży do pozyskania nowych rynków zbytu, segmentów*  stwarza korzystne warunki dla swoich pracowników.

Charakter* (ekonomiczny, społeczny, polityczny) organizacji wyznacza środki , a tym samym cele, dzięki którym przetrwanie jest możliwe do osiągnięcia. Analizując przetrwanie jednostek gospodarczych jako cel ich działalności należy wskazać , iż jest ono sumą wpływu interesów grup wewnątrz przedsiębiorstw i czynników otoczenia. Cele przedsiębiorstwa są skutkiem oddziaływania interesów poszczególnych grup społecznych , występujących z różną siłą w różnych typach jednostek gospodarczych.

Cele przedsiębiorstwa rozpatrywane w zależności od horyzontu ich osiągania, określane są jako: długookresowe (strategiczne), średniookresowe (taktyczne) i krótkookresowe (operatywne). Celem krótkookresowym przedsiębiorstwa jest uzyskanie pozytywnych wyników prowadzonej działalności gospodarczej.  Celem długookresowym przedsiębiorstwa jest zapewnienie jego długookresowej egzystencji i rozwoju. Wszystkie cele przedsiębiorstwa są ze sobą ściśle powiązane.

Brak ciągłości bieżącej działalności przedsiębiorstwa wpływa na pogorszenie  jego wyników natomiast długookresowe utrzymywanie  się negatywnych wyników spowodować może ograniczenie rozwoju przedsiębiorstwa i zagrożenie dla jego egzystencji.

 

1.1.2. Analiza systemu celów przedsiębiorstwa

Jedna z najprostszych i najkrótszych definicji przedsiębiorstwa mówi, że jest to zespół ludzi uprawiających w sposób systematyczny działalność zarobkowa. Według innej definicji, przedsiębiorstwo to jednostka gospodarcza, działająca na własny rachunek w celu osiągnięcia korzyści materialnych, ponosząca ryzyko
i odpowiedzialność zgodnie z przepisami pra...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin