2. WIZJE STRUKTURY KLASOWEJ (OSSOWSKI)
1. schemat dychotomiczny – dwuczłonowa struktura społ.
stosunek zależności asymetryczny – jedna strona uprzywilejowana kosztem drugiej; klasy przeciwstawne
è 2 główne tendencje:
a) wiele klas ale każda przeciwstawna jakiejś innej (wg. „Manifestu komunistycznego” przeszłe społ.)
b) 2 główne klasy, polaryzacja społ (społ. Współczesne0
2. schemat gradacji – wieloczłonowa struktura społ.
koncepcja klas pośrednich
stosunek porządkujący
è klasa średnia
a) wg. Arystotelesa klasa zasadnicza, dominująca (a bogaci /biedni odchyleniem)
b) wg Marksa – 2 kl. skrajne są zasadnicze, a średnia jest klasą pogranicza
è gradacja:
a) prosta (=ekonomiczna)
jeden czynnik / kryterium przynależności do klasy; stopniowanie jakiejś obiektywnie mierzalnej cechy (głównie zamożności)
np. ustrój timokratyczny w starożytności, społeczność chłopska
b) syntetyczna
wiele kryteriów, synteza (np. styl życia)
klasa społeczna a nie tylko ekonomiczna
wg. Alain Touraine’a ta gradacja nie dostarcza skali obiektywnej bo ta synteza zależy od systemu wartości środowiska oceniającego (intuicyjnie oceniamy poz. społ.)
3. schemat funkcjonalny
hierarchia ze względu na funkcje (np. posiadacza ziemskiego, właściciela kapitału, robotnika)
stosunek zależności wzajemnych (wzajemni potrzebne / niezgodne interesy)
- Adam Smith – różnice funkcji pociągają różnice interesów, przywilejów itp.
- normalnie funkcja wyznacza przynależność klasową, ale w społ. stanowych / kastowych urodzenie wyznacza funkcję
magda0971111