Gitara klasyczna.pdf
(
233 KB
)
Pobierz
(anonymous)
Gitara klasyczna
1
Gitara klasyczna
Gitara klasyczna
–
oryginalna
gitara
, z której wyewoluowała cała
rodzina instrumentów akustycznych i elektrycznych.
Budowa
Współczesną gitarę klasyczną zaprojektował
Antonio de Torres.
Posiadała ona większe pudło rezonansowe niż instrumenty dotychczas
używane oraz belkowanie w kształcie wachlarza, co podniosło siłę i
poprawiło barwę brzmienia.
Gitara klasyczna wyposażona jest w miękkie struny, dawniej
wykonywane z preparowanych
jelit
zwierzęcych, a począwszy od
1946
r. z nylonu.
Gitara klasyczna jest instrumentem stosunkowo cichym, dlatego
rzadko używana w grze zespołowej.
Skala i strój
Gitara jest instrumentem transponującym o oktawę w dół. Klasyczny
strój to: E A d g h e1. Typowa skala gitary klasycznej to e-e2 (e a d1
g1 h1 e2, czyli bez transpozycji zapisu nutowego), ostatnio coraz
częściej spotyka się instrumenty z dwudziestym progiem
umożliwiającym wydobycie dźwięku c3. Wydobycie wyższych
dźwięków możliwe jest za pomocą
flażoletó
w. Często też, w celu
rozszerzenia skali, obniża się strój najniższej struny do D.
Gitara klasyczna
Technika gry
Gitara klasyczna
Mostek gitary klasycznej
Na gitarze klasycznej gra się na siedząco, opierając dolne wcięcie
pudła na lewym kolanie. Lewą nogę stawia się na podnóżku, z gryfem wzniesionym w górę i odchylonym od
poziomu o kąt od 15° do 45°. Zamiast podnóżka, od kilku lat dostępne są na rynku poduszki lub tzw. podgitarniki
(przyssawki pod gitarę), umieszczane między udem a instrumentem, które stawiają gitarę w podobnej pozycji. Obie
stopy są wtedy oparte o ziemię, dzięki czemu pozycja podczas gry jest bardziej naturalna i mniej obciąża kręgosłup.
Struny uderza się palcami prawej ręki. Gitarzyści klasyczni szarpią struny instrumentu odpowiednio upiłowanymi
paznokciami o długości umożliwiającej komfortową grę. Kształt i jakość paznokcia istotnie wpływają na barwę i
jakość brzmienia instrumentu.
Czasem do wydobywania dźwięku używa się
kostki
(piórka)
–
plectrum. Dotyczy to jednak gitary klasycznej
wykorzystywanej w muzyce rozrywkowej, jazzowej lub w piosence turystycznej i
poezji śpiewanej.
Gitara klasyczna
2
Gitara flamenco
Zarówno sposób trzymania gitary jak i technika wydobywania dźwięku dla muzyki
flamenco
różni się znacząco od
standardowej techniki gry na gitarze klasycznej. Wynika to głównie z rozbudowanych technik prawej dłoni, np.
rasgueado s
tosowanych we flamenco, wymuszających swobodę trzymania instrumentu przy jednoczesnej
możliwości wydobywania ostrych i głośnych brzmień uderzając struny blisko podstawka. Gra kciukiem nie
ogranicza się do strun basowych (pozwalając na wydobywanie ostrych i przejmujących dźwięków), częste pasaże (z
reguły grane szybko) wykonywanie są dwoma palcami (wskazującym i dużym), w grze stosuje się także palec mały
prawej ręki. Tremolo flamenco jest gęstsze od klasycznego (pięć dźwięków granych linii melodycznej zamiast
trzech).
Historia
Gitara ma korzenie w hiszpańskiej tradycji muzycznej, gdzie już w starożytności używano różnych gitaropodobnych
instrumentów.
• Gitara pierwszy raz była wspomniana w
1265 p
rzez
Juan Gil of Zamora
w jego dziele
Ars Musica
.
• W
1487
Johannes Tinctoris o
pisał gitarę jako czterostrunowy
instrument szarpany
wynaleziony przez
Katalończyków.
•
1546
Alonso Mudarra
w
res Libros de Musica en Cifras para Vihuela
jest pierwszym wydawnictwem
publikującym muzykę na gitarę.
•
1551-
1555
Adrian Le Roy
opublikował dziewięć ksiąg tabulatur dla gitary pieciostrunowej. Piątą strunę do gitary
dodał
Vicente Espinel
.
•
1674 F
. Corbetta wydał
Guitarre Royal
, dedykując ją
Ludwikowi XIV
. Gitara stała się bardziej popularna niż
lutnia.
•
1770-
1800
–
dodanie szóstej struny do gitary.
Gitara w swojej historii przeżywała wzloty i upadki. Szczytowym okresem, gdy gitara rozbrzmiewała zarówno na
salonach, jak i w salach koncertowych, był tzw. "złoty okres gitary" przypadający na I poł. XIX w. Jako instrument
salonowy gitara klasyczna została wyparta przez fortepian.
Znani muzycy
Osobą, która miała ogromny wpływ na rozwój muzyki gitarowej oraz techniki gry na tym instrumencie był
Francisco Tárrega
(1852-1909), hiszpański kompozytor i wirtuoz. Pozostawił po sobie liczne utwory gitarowe,
aranżacje utworów znanych kompozytorów (m.in.
Fryderyk Chopin
,
Isaac Albéniz,
Ludwig van Beethoven
) oraz
szkołę gitary. Jego liczni uczniowie (np.
Emilio Pujol
,
Miguel Llobet
) kontynuowali tradycję swojego mistrza. Inni
znani gitarzyści klasyczni, którzy pozostawili bogatą spuściznę gitarową to np.
Ferdinando Carulli
(1770-1841),
Fernando Sor (
1778-1839),
Anton Diabelli
(1781-1858),
Mauro Giuliani
(1781-1829),
Dionisio Aguado
(1784-1849),
Napoléon Coste (
1806-1883).
W XX wieku bardzo zasłużonym dla spopularyzowania gitary był kompozytor, aranżer i wirtuoz
Andrés Segovia,
Joaquín Rodrigo o
raz
Narciso Yepes g
rający na klasycznej
gitarze dziesięciostrunowej.
Znaczącą rolę odegrał także
Agustín Barrios Mangoré
wplatając do swojej muzyki elementy folkloru południowoamerykańskiego. Wśród
gitarzystów wielu nagrań dokonali członkowie rodziny Romero, zwłaszcza
Pepe Romero.
Gitara klasyczna
3
Znani kompozytorzy
Wiele utworów na gitarę pozostawił wirtuoz skrzypiec
Niccolò Paganini.
Ze znanych kompozytorów muzykę na
gitarę komponowali
Carl Maria Von Weber,
Gioacchino Rossini
,
Giuseppe Verdi,
Hector Berlioz,
Franz Schubert
,
twórczość gitarowa stanowi jednak w dorobku tych artystów wypadki całkowicie sporadyczne i marginalne.
Zobacz też
•
lista kompozytorów tworzących utwory na gitarę klasyczną
•
gitara akustyczna
•
gitara elektryczna
•
gitara barokowa
Bibliografia
• Józef
Powroźniak
:
ABC gitary
. Polskie Wydawnictwo Muzyczne. ISBN 978-83-224-1263-3.
• Józef Powroźniak:
Szkoła gry na gitarze i na gitarze hawajskiej
. Polskie Wydawnictwo Muzyczne. ISBN
83-224-1264-9.
Linki zewnętrzne
• The Guitar School
–
Iceland
[1]
–
strona z dużą ilością nut gitarowych oraz odnośników do innych miejsc
gitarowych w sieci
•
http:/
/
www.
classicalguitarist.
info
[2]
• Serwis poświęcony gitarze klasycznej i flamenco
[3]
Przypisy
[1]
http:/
/
www.
eythorsson.
com
[2]
http:/
/
www.
classicalguitarist.
info
[3]
http:/
/
www.
laguitarra.
pl
Źródła i autorzy artykułu
4
Źródła i autorzy artykułu
Gitara klasyczna
Źródło
: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?oldid=24247394
Autorzy
: Beno, Buldożer, Chepry, DingirXul, Dodek, Ejdzej, Felis domestica, Filu, Jadwiga, Jerry, Jersz, Jonasz,
Kacperg333, Karol007, Kocio, Lahcim nitup, Lord Ag.Ent, Lukaszwapw, Maikking, Midge, Mohtak, Psyche, Roo72, Screen2, Szczebrzeszynski, TOR, Tomski, Wp, Wpedzich, Zaryk, 63
anonimowych edycji
Źródła, licencje i autorzy grafik
Plik:Classical Guitar two views.jpg
Źródło
: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Classical_Guitar_two_views.jpg
Licencja
: Creative Commons Attribution-Sharealike 2.0
Autorzy
:
User:Martin Möller
Plik:Mostek gitary klasycznej.jpg
Źródło
: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Mostek_gitary_klasycznej.jpg
Licencja
: GNU Free Documentation License
Autorzy
: Original
uploader was AdSR at pl.wikipedia
Licencja
Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported
http:/
/
creativecommons.
org/
licenses/
by-sa/
3.
0/
Plik z chomika:
B3371
Inne pliki z tego folderu:
moja modlitwa - Danuta Błażejczyk.mp3
(4923 KB)
Etiudy na gitarę klasyczną 2.pdf
(16706 KB)
Etiudy na gitarę klasyczną 1(1).pdf
(18235 KB)
Etiudy na gitarę klasyczną 1.pdf
(18235 KB)
Pepe Romero- Gitara klasyczna.avi
(461294 KB)
Inne foldery tego chomika:
15
AGNIESZKI
Andre Moss
Andre Moss(1)
Audio przewodnik po Krakowie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin