Nowakowski W., Geneza Prus - komentarz archeologa.pdf
(
2052 KB
)
Pobierz
PRUTHENIA
T
OM
III
Olsztyn 2008
Wojciech Nowakowski
GENEZA PRUS – KOMENTARZ ARCHEOLOGA
W badaniach nad przeszłością Prus – w tym także tą najstarszą –
ogromną rolę odegrały towarzystwa naukowe, ze słynną
Altertumsge-
sellschaft Prussia
na czele. Ich członkom można wytykać niedostateczne
przygotowanie merytoryczne lub małą dokładność prowadzonych badań,
zwłaszcza wykopalisk archeologicznych, nie zmienia to jednak ogólnej,
zdecydowanie pozytywnej oceny. Z obecnej perspektywy szczególnie
cenna wydaje się rola towarzystw naukowych jako forum, na którym
prezentowane były hipotezy dotyczące różnych dyscyplin historycznych;
dzisiejsza, profesjonalna specjalizacja prowadzi bowiem często do zamy-
kania się w hermetycznym kręgu wąskiej problematyki i specyficznego
języka fachowego. Szczególnie wyraźnie odseparowanie kierunków badań
widoczne jest przy próbach dialogu pomiędzy historykami a archeologa-
mi. Najczęstszym źródłem nieporozumień jest korzystanie z opracowań
podręcznikowych, niemal zawsze przedstawiających uproszczony obraz,
a
często zdezaktualizowanych. Równie częste jest niezrozumienie wspo-
mnianego wyżej fachowego żargonu „drugiej strony”.
W tej sytuacji jako bardzo cenna inicjatywa jawią się
Colloquia Bal-
tica
, organizowane przez Towarzystwo
Pruthenia
1
, mają one bowiem
wielką szansę stać się forum dla szerokiej dyskusji na temat dziejów
i
pradziejów Prus pomiędzy historykami, językoznawcami, etnografami,
archeologami czy literaturoznawcami. Drugie z tych spotkań otworzył
obszerny i bardzo ważny referat Wiesława Długokęckiego, historyka
średniowiecza, zajmującego się problematyką Pomorza i Prus
2
. W rozbu-
dowanej wypowiedzi przedstawił on bardzo interesującą, sięgającą staro-
1
G.
Świderski,
Sprawozdanie z konferencji naukowej „Interdyscyplinarne spotkania
z
historią i kulturą Bałtów –
Colloquia Baltica
”, Olsztyn 23–24 września 2004 roku
, Pru-
thenia, t. I, 2006, s. 173–179; A.
Dobrosielska,
Sprawozdanie z konferencji naukowej „In-
terdyscyplinarne spotkania z historią i kulturą Bałtów –
Colloquia Baltica II
”, Olsztyn
26–28 października 2006 roku
, Pruthenia, t. II, 2006, s. 181–185.
2
Por. np. W.
Długokęcki,
Osadnictwo na Żuławach w XIII i początkach XIV wieku
, Mal-
bork 1992; idem,
Mierzeja Wiślana od XIII do połowy XV wieku (1454 r.)
, Gdańsk 1996;
idem,
Granice ziemi michałowskiej w XIV–XV wieku
, [w:],
Pogranicze polsko-pruskie
i
krzyżackie
, red. K.
Grążawski, Włocławek–Brodnica 2003, s. 153–166.
Pruthenia, t. III, Olsztyn 2008, s. 209–250
210
Wojciech Nowakowski
żytności wizję „genezy Prus”, dla której podstawą, obok źródeł pisanych,
były także ustalenia archeologiczne
3
. Właśnie owe odwołania do arche-
ologii powodują, że omawiany tekst, chociaż został przygotowany
z
ogromną starannością, nie może pozostać bez komentarza – chodzi tu
przede wszystkim o sposób wykorzystania materiałów archeologicznych
w argumentacji historycznej. Kwestia ta jest o tyle istotna, że nieporozu-
mienia między historykami a archeologami są stosunkowo częste, a po-
myłki na „styku” z archeologią zdarzają się nawet najwybitniejszym ba-
daczom
4
.
Przedstawiony niżej tekst ma zatem za cel nie polemikę z konkret-
nym opracowaniem historycznym, lecz raczej – wykazanie punktów,
w
których najczęściej może dochodzić do nieporozumień pomiędzy histo-
rykami a archeologami. Porównanie warsztatów obu dyscyplin i jedno-
znaczne zdefiniowanie archeologicznych terminów ma bowiem szansę
zapobiec dalszemu powtarzaniu niepotrzebnych błędów i pomyłek
5
.
1. Wyniki badań archeologicznych w rękach historyka
Przyczyną nieporozumień jest jedno z podstawowych narzędzi
warsztatu archeologa – pojęcie „kultury archeologicznej”, oznaczające,
wbrew niezbyt szczęśliwemu brzmieniu, zbiór współczesnych sobie zna-
lezisk archeologicznych z określonego obszaru
6
. „Kultura archeologiczna”
jest więc czymś w rodzaju pudełka, w którym archeolog umieszcza te za-
bytki, które – jego zdaniem – tworzą pewien homogeniczny zespół. Za-
wartość takich „pudełek”, wraz ze zmianą stanu badań, bywa dodatkowo
3
W.
Długokęcki,
Uwagi o genezie i rozwoju wczesnośredniowiecznych Prus do począt-
ków XIII w.
, Pruthenia t. II, 2006, s. 9–54; por. Dobrosielska, op. cit., s. 181.
4
Por. przypadek podawania przez J.
Strzelczyka jako charakterystycznych znalezisk kultury
wielbarskiej także typowych zabytków kultury przeworskiej – J.
Strzelczyk,
Goci – rzeczy-
wistość i legenda
, Warszawa 1984, ryc. 2 (ceramika; uzbrojenie). Nawet biorąc pod uwagę
popularny charakter wydawnictwa, trudno zaakceptować przedstawianie jako ślady tytuło-
wych „Gotów” (kultura wielbarska) – zabytków pozostawionych przez ich zaciekłych wro-
gów, Wandalów (kultura przeworska).
5
Poniższy tekst stanowi uporządkowaną wersję glosy do referatu W.
Długokęckiego (Długo-
kęcki, op. cit.; por. A. Dobrosielska, op. cit., s. 182), wygłoszonej na tej samej konferencji
Colloquia Baltica II
. Szeroki, interdyscyplinarny zakres problemów poruszanych w pre-
zentowanym tekście zmusił do zaopatrzenia go w bardzo obfitą bibliografię i rozbudowane
przypisy dygresyjne, co stanowi niewątpliwie duże, ale nieuniknione, utrudnienie lektury.
6
Por. przedstawioną przez K.
Godłowskiego definicję „kultur archeologicznych – rozumianych
jako jednostki umożliwiające uporządkowanie materiału archeologicznego – zbiory charak-
terystycznych elementów kulturowych, uchwytnych w źródłach archeologicznych i współ-
występujących ze sobą w powtarzającym się układzie na określonym obszarze i w określo-
nym czasie” – K.
Godłowski,
Pierwotne siedziby Słowian
,
red. Michał Parczewski, Kraków
2002, s. 66.
211
Geneza Prus – komentarz archeologa
dzielona, lub rzadziej, łączona ze sobą. Przykładem takich zmian mogą
być różnice dotyczące tzw. okresu wpływów rzymskich (I–IV wiek): we-
dług podręcznika archeologii z połowy lat sześćdziesiątych XX wieku
w
dorzeczu Odry i Wisły należało wydzielać tylko dwie kultury arche-
ologiczne (przeworska i oksywska)
7
; piętnaście lat później podobnych jed-
nostek było już znacznie więcej (kultury przeworska, wielbarska, lubo-
szycka, grupy gustowska i dębczyńska), zmieniły się też granice ich tery-
toriów
8
. Umowność „kultur archeologicznych” dobrze ilustruje anachro-
niczne porównanie do współczesnych podziałów państwowych: w latach
1991–1993 większość mieszkańców Europy Środkowej, nie ruszając się
z
miejsca, znalazła się w nowych państwach, o świeżo wytyczonych gra-
nicach, podzielając w ten sposób los znalezisk archeologicznych, których
przypisanie do poszczególnych kultur archeologicznych może podlegać
podobnym zmianom.
Kultury archeologiczne są interpretowane jako ślady pradziejowych
wspólnot, choć określenie łączących je więzi jest z reguły niemożliwe
9
.
Tylko w wyjątkowych przypadkach, gdy dostępne są przekazy źródeł pi-
sanych, można próbować taką hipotetyczną wspólnotę łączyć z konkret-
nym ludem, opisywanym przez te źródła.
Każda wypowiedź na temat etnicznych identyfikacji kultur archeolo-
gicznych wymaga ogromnej ostrożności, a większa część pradziejów jest
dla takich rozważań niedostępna: są one możliwe tylko w odniesieniu do
epok, dla których istnieją przekazy historyczne, a więc – w przypadku
ziem nad Bałtykiem, a właściwie w ogóle Europy Środkowej – dla wspo-
mnianego wyżej okresu wpływów rzymskich (I–IV wiek). Dopuszczalne,
choć obciążone już znacznie większym ryzykiem błędu, są próby „cofania
się” w nieco wcześniejsze odcinki pradziejów, przy czym trudno sięgać
głębiej niż wczesna epoka żelaza (V–I wiek p.n.e.), do której odnoszą się
relacje greckich historyków i podróżników, opisujące obrzeża świata
7
Por. J.
Kostrzewski, W.
Chmielewski, K.
Jażdżewski,
Pradzieje Polski
, wyd. II, Wrocław–
Warszawa–Kraków 1965, ryc. 90, 94.
8
Por.
Późny okres lateński i rzymski
, Prahistoria ziem polskich, t. V, red. J.
Wielowiejski,
Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1981, ryc. 31, 33.
9
Stąd próby wprowadzenia neutralnego określenia „wspólnota komunikatywna”, nie przesą-
dzającego o charakterze związków łączących ludność pozostawiającą po sobie zespół znale-
zisk archeologicznych wydzielanych w odrębną „kulturę archeologiczną” – por.
R.
Wołągiewicz,
Kultura wielbarska – problemy interpretacji etnicznej
, [w:]
Problemy
kultury wielbarskiej
, red. T.
Malinowski, Słupsk 1981, s. 80, 95–96, 102; M.
Parczewski,
Podstawy lokalizacji pierwotnych siedzib Słowian
, [w:]
Archeologia o początkach Sło-
wian
, red. P.
Kaczanowski, M.
Parczewski, Kraków 2005, s. 67–68. Na temat „wspólnot ko-
munikatywnych” – L.
Zabrocki,
Wspólnoty komunikatywne w genezie i rozwoju języka
niemieckiego. Część I: Prehistoria języka niemieckiego
, Wrocław 1968, s. 9–37.
212
Wojciech Nowakowski
śródziemnomorskiego
10
. Interpretacje etniczne kultur archeologicznych
z
epoki kamienia czy brązu, chociaż zakorzenione w tradycji naukowej
schyłku XIX stulecia i pierwszej połowy XX wieku, nie reprezentują już
raczej aktualnego stanu badań
11
.
Opisane reguły działań badawczych ograniczają swobodę archeolo-
ga. Nie wolno mu formułować interpretacji historycznych czy operować
nazwami ludów bez odwołania się do znalezisk archeologicznych. Innymi
słowy: pisząc o Gotach archeolog musi przedstawić homogeniczny zespół
charakterystycznych, współczesnych sobie materiałów („kulturę arche-
ologiczną”) pochodzących z obszaru, na którym antyczne źródła pisane
lokowały ten lud. Z kolei prześledzenie wydarzenia kluczowego dla sta-
rożytnej Europy, to jest tzw. wędrówki Gotów, powinno polegać zarówno
na wykazaniu zaniku znalezisk interpretowanych jako „gockie” na do-
tychczasowym terytorium, jak i na przedstawieniu takich materiałów, po-
jawiających się na nowym obszarze. Dopiero taka interpretacja źródeł
archeologicznych daje podstawę do obserwowania migracji, którą, po
konfrontacji z przekazami historycznymi, można wiązać ze wspomnianą
„wędrówką Gotów”
12
.
Przedstawione wymogi metodyczne utrudniają współpracę archeolo-
gów z reprezentantami innych dyscyplin, często przywiązującymi znacz-
nie mniejsze znaczenie do jedności czasu i przestrzeni analizowanych ma-
teriałów. Szczególnie trudno jest archeologom porozumieć się z języko-
znawcami, często przedstawiającymi „czyste naukowo” rekonstrukcje,
niezależne od uwarunkowań historycznych czy geograficznych
13
. Dobrym
10
Por. zestawienie źródeł pisanych –
Griechische und lateinische Quellen zur Frühges-
chichte Mitteleuropas bis zur Mitte des 1. Jahrtausends u.Z. Erster Teil: Von Homer
bis Plutarch (8. Jh. v. u.Z. bis 1. Jh. u.Z.)
, Schriften und Quellen der alten Welt 37.1,
ed.
J. Hermann, Berlin 1988, s. 45–66. W polskiej literaturze popularną, ale bardzo kompe-
tentną wizję „odkrywania Europy” w drugiej połowie 1. tysiąclecia przed Chrystusem
przedstawił J.
Strzelczyk – J.
Strzelczyk,
Odkrywanie Europy
, wyd. 2, Poznań 2000, s.
73–
174.
11
Por. cytowaną przez W.
Długokęckiego (
Uwagi o genezie i rozwoju..
., s. 9, przyp. 2) opinię
L.
Kiliana o uformowaniu się ludów bałtyjskich na skutek „indogermanizacji“ Finów –
L.
Kilian,
Haffküstenkultur und Ursprung der Balten
, Bonn 1955, s. 190–201.
12
Znakomitym przykładem takiej właśnie analizy jest, wspomniane już wyżej, klasyczne stu-
dium R.
Wołągiewicza – Wołągiewicz, op. cit., s. 79–106.
13
Skrajnym przykładem są tu prace W.
Mańczaka, traktującego starożytną Europę jak swego
rodzaju stół bilardowy, po którym poszczególne ludy mogły – jak bile – poruszać się we
wszystkich kierunkach. Por. kilkakrotnie powtarzane kuriozalne stwierdzenia: „Odległość
między Hamburgiem a Kijowem jest niemal równa odległości między Kijowem a Włady-
kauzkazem, stolicą leżącej na północnych zboczach Kaukazu republiki osetyńskiej, stąd
wniosek, że praojczyzna Słowian nie mogła leżeć nad Dnieprem, bo gdyby tam była poło-
żona, to liczba leksykalnych zbieżności polsko-osetyńskich byłaby mniej więcej równa ilo-
ści słownikowych zgodności polsko-niemieckich. [...] Jeżeli wziąć pod uwagę, że z Hambur-
ga do Rzymu jest w linii powietrznej 1300 km, do Poznania 500, a do Kijowa bez mała 1500,
Plik z chomika:
Polemon
Inne pliki z tego folderu:
Szkice bizantyńsko-słowiańskie (red. M. Grala).pdf
(4445 KB)
Bibikov M.V., Byzantinorossica. Svod vizantijskih svidetes'stv o Rusi III.pdf
(27936 KB)
Bibikov M.V., Byzantinorossica. Svod vizantijskih svidetes'stv o Rusi II.pdf
(3749 KB)
Bibikov M.V., Byzantinorossica. Svod vizantijskih svidetes'stv o Rusi I.pdf
(9004 KB)
Testimonia najdawniejszych dziejów Słowian. Seria grecka 5. Pisarze z X wieku.pdf
(1708 KB)
Inne foldery tego chomika:
Afryka
Azja Zachodnia
Bizancjum
Daleki Wschód
Dyplomatyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin