2linia-PMX–program.pdf

(191 KB) Pobierz
GHF3-opisy
Monika Cio∏kosz
Pawe∏ Cio∏kosz
Anna Jatczak
Piotr Pyrdo∏
Matematyka
PROGRAM NAUCZANIA
dla liceum ogólnokszta∏càcego, liceum profilowanego i technikum
Zakres podstawowy
Gdynia 2008
394358328.001.png
Projekt ok∏adki: Artur Tarasiewicz
Redaktor prowadzàcy: Sebastian Przybyszewski
Redakcja j´zykowa: Ma∏gorzata Makowska
Redakcja graficzna i sk∏ad: Danuta Jarzembek, Zenobia Po˝arska
Korekta: Joanna Dàbrowska-Samaszko
Program dopuszczony do u˝ytku szkolnego przez ministra w∏aÊciwego do spraw oÊwiaty i wycho-
wania i wpisany do wykazu programów przeznaczonych do kszta∏cenia ogólnego do nauczania
matematyki w zakresie podstawowym na poziomie liceum, na podstawie opinii rzeczoznawców:
dr Gra˝yny Komarzyniec, mgr Marka Sadowskiego.
Numer dopuszczenia DPN-5002-31/08
Program jest zgodny z podstawà programowà kszta∏cenia ogólnego dla liceów ogólnokszta∏-
càcych, liceów profilowanych i techników w zakresie podstawowym (rozporzàdzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2007 r., Dz.U. Nr 157, poz. 1100).
© Copyright by Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o. & Monika Cio∏kosz,
Pawe∏ Cio∏kosz, Anna Jatczak, Piotr Pyrdo∏
Gdynia 2008
Wszelkie prawa zastrze˝one. Kopiowanie w ca∏oÊci lub we fragmentach bez zgody wydawcy
zabronione.
11-8/V
Wydawca:
Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o.
81-212 Gdynia, ul. Hutnicza 3
tel. centrali (058) 679 00 00
e-mail: info@operon.pl
http://www.operon.pl
ISBN 978-83-7461-859-5
Spis treÊci
I. Wst´p – charakterystyka programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
II. Podstawa programowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
III. Szczegó∏owe cele edukacyjne – kszta∏cenia i wychowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
IV. Procedury osiàgania celów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
V. Ramowy rozk∏ad materia∏u – proponowany przydzia∏ godzin . . . . . . . . . . . . . . . . 11
VI. TreÊci nauczania i przewidywane osiàgni´cia ucznia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
VII. Szczegó∏owy rozk∏ad materia∏u . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
VIII. Kontrola i ocena osiàgni´ç ucznia, kryteria oceny z matematyki . . . . . . . . . . . . . 26
IX. Propozycja metod oceniania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
3
I. Wst´p – charakterystyka programu
Proponowany program nauczania matematyki przeznaczony jest dla liceum ogólno-
kszta∏càcego, liceum profilowanego i technikum (dla zakresu podstawowego). Program
napisany jest g∏ównie z myÊlà o uczniach o zró˝nicowanych predyspozycjach, zaintere-
sowaniach i umiej´tnoÊciach matematycznych (na ˝adnym etapie w porównaniu z pod-
stawà programowà nie zawiera zbyt wielu nowych treÊci ani ich rozszerzeƒ). Realizacja
programu, ze wzgl´du na zawartoÊç wszelkich niezb´dnych treÊci wymagaƒ egzamina-
cyjnych, umo˝liwia sprostanie standardom wymagaƒ egzaminu maturalnego i podj´cie
dalszej nauki na wy˝szym poziomie edukacji. Uczniowie majà szans´ zdobycia konkret-
nych umiej´tnoÊci poÊrednio i bezpoÊrednio zwiàzanych z matematykà i wykorzystywa-
nych w ˝yciu codziennym, poniewa˝ w programie po∏o˝ono nacisk na zastosowanie
wiedzy i umiej´tnoÊci w praktyce. Program jest wreszcie uniwersalny i mo˝e byç stoso-
wany niezale˝nie od programu, wed∏ug którego wczeÊniej uczniowie kszta∏cili si´
w gimnazjum.
Wspó∏czesny Êwiat stawia m∏odemu cz∏owiekowi coraz wi´cej wyzwaƒ. Niejasna przy-
sz∏oÊç, cz´sto brak perspektyw przera˝ajà i przyt∏aczajà m∏odych ludzi. Globalizacja
i szybki post´p naukowo-techniczny nie zawsze czynià t´ sytuacj´ ∏atwiejszà. Czy na-
uczanie matematyki w szkole mo˝e w jakimÊ stopniu temu zapobiec? Ideà programu
jest przekazanie m∏odemu cz∏owiekowi takiej wiedzy i takich umiej´tnoÊci, by móg∏ on
swobodnie i pewnie ˝yç i dzia∏aç we wspó∏czesnym Êwiecie. Metoda projektu, ukierun-
kowanie nauczania na umiej´tnoÊci i wiedz´ (nie tylko encyklopedycznà) pokazujà, ˝e
matematyka, nawet jeÊli nie pomaga wprost, to przynajmniej uczy dostosowania si´
do panujàcej sytuacji. Zgodnie wi´c z za∏o˝eniami reformy systemu edukacji, program
k∏adzie wi´kszy nacisk na kszta∏cenie umiej´tnoÊci praktycznych, rozumienie zale˝noÊci
przyczynowo-skutkowych wspó∏czesnego Êwiata oraz dostrzeganie zwiàzków matema-
tyki z innymi dziedzinami wiedzy i ˝ycia. Tote˝ nauczajàc wed∏ug tego programu, odwo-
∏ujemy si´ do ró˝nych sytuacji z ˝ycia codziennego.
Ârodowisko akademickie sprawdzi∏o, ˝e wyniki egzaminu maturalnego z matematyki sà
skorelowane z wynikami osiàganymi w czasie studiów. Równie˝ zwi´kszenie konkurencyj-
noÊci gospodarki Polski zale˝y wprost od dobrego wykszta∏cenia matematycznego absol-
wentów szkó∏. Dlatego zdecydowano si´ przywróciç matematyce status obowiàzkowego
przedmiotu na maturze. Ponowne wprowadzenie obowiàzku zdawania matematyki przez
wszystkich maturzystów od roku 2010 wymaga niezw∏ocznego podj´cia dzia∏aƒ s∏u˝àcych
podniesieniu jakoÊci kszta∏cenia matematycznego. Program nasz wychodzi naprzeciw
tym wymaganiom.
Autorzy zak∏adajà realizacj´ ca∏ego programu w wymiarze 3 godzin tygodniowo w cià-
gu 3 lat nauki w szkole Êredniej ponadgimnazjalnej. Siatka godzin uwzgl´dnia niezb´d-
ne rezerwy czasowe, gwarantujàc pe∏nà realizacj´ programu.
II. Podstawa programowa
Program oparty zosta∏ na celach, zadaniach i treÊciach kszta∏cenia matematycznego
sformu∏owanych w podstawie programowej kszta∏cenia ogólnego dla liceów ogólno-
kszta∏càcych, liceów profilowanych i techników w zakresie podstawowym (rozporzàdze-
nie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2007 r. Dzu. Nr 157, poz. 1100).
Ze wzgl´du na koniecznoÊç zachowania ciàg∏oÊci i spójnoÊci mi´dzy poszczególnymi
etapami kszta∏cenia nale˝y stosowaç odpowiednio zasady ogólne kszta∏cenia i wychowa-
nia przyj´te dla szko∏y podstawowej i gimnazjum. Nauczanie i wychowanie na kolejnym
4
etapie kszta∏cenia stanowià naturalnà konsekwencj´ nauczania i wychowania na po-
przednim etapie kszta∏cenia.
Nadrz´dnym celem pracy edukacyjnej ka˝dego nauczyciela jest dà˝enie do wszech-
stronnego rozwoju ucznia. Konieczna jest harmonijna realizacja zadaƒ w zakresie na-
uczania, kszta∏cenia umiej´tnoÊci i wychowania. Zadania te tworzà wzajemnie si´ uzu-
pe∏niajàce i równowa˝ne wymiary pracy ka˝dego nauczyciela. Szko∏a w zakresie
nauczania, co jest jej zadaniem specyficznym, zapewnia uczniom w szczególnoÊci:
1) nauk´ poprawnego i swobodnego wypowiadania si´ w mowie i w piÊmie z wykorzy-
staniem ró˝norodnych Êrodków wyrazu,
2) poznawanie wymaganych poj´ç i zdobywanie rzetelnej wiedzy w zakresie umo˝liwia-
jàcym podj´cie studiów wy˝szych bàdê u∏atwiajàcym zdobycie zawodu,
3) dochodzenie do rozumienia, a nie tylko do pami´ciowego opanowania przekazywa-
nych treÊci,
4) rozwijanie zdolnoÊci dostrzegania ró˝nego rodzaju zwiàzków i zale˝noÊci (przyczyno-
wo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.),
5) rozwijanie zdolnoÊci myÊlenia analitycznego i syntetycznego,
6) traktowanie wiadomoÊci przedmiotowych stanowiàcych wartoÊç poznawczà samà
wsobie w sposób integralny, prowadzàcy do lepszego rozumienia Êwiata, ludzi i siebie,
7) poznawanie zasad rozwoju osobowego i ˝ycia spo∏ecznego,
8) poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury eu-
ropejskiej i Êwiatowej.
W liceum ogólnokszta∏càcym, liceum profilowanym i technikum uczniowie kszta∏cà
swoje umiej´tnoÊci w celu wykorzystania zdobytej wiedzy we wspó∏czesnym Êwiecie.
Szczególnie istotnym zadaniem jest odpowiednie przygotowanie uczniów do podj´cia
pracy. Nauczyciele tworzà uczniom warunki do nabywania nast´pujàcych umiej´tnoÊci:
1) planowania, organizowania i oceniania w∏asnej nauki, przyjmowania za nià odpowie-
dzialnoÊci,
2) skutecznego porozumiewania si´ w ró˝nych sytuacjach, prezentacji w∏asnego punk-
tu widzenia i uwzgl´dniania poglàdów innych ludzi, poprawnego pos∏ugiwania si´ j´-
zykiem ojczystym, przygotowywania do publicznych wystàpieƒ,
3) efektywnego wspó∏dzia∏ania w zespole, budowania wi´zi mi´dzyludzkich, podejmo-
wania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego dzia∏ania na gruncie zacho-
wania obowiàzujàcych norm,
4) rozwiàzywania problemów w twórczy sposób,
5) poszukiwania, porzàdkowania i wykorzystywania informacji z ró˝nych êróde∏, efektyw-
nego pos∏ugiwania si´ technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi,
6) odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doÊwiadczeƒ
inawyków,
7) rozwijania sprawnoÊci umys∏owych oraz osobistych zainteresowaƒ,
8) przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiàzywania konfliktów i pro-
blemów spo∏ecznych.
W swojej pracy wychowawczej nauczyciele wspierajà rodziców w realizacji ich zadaƒ
wychowawczych, tak aby umo˝liwiaç uczniom przejmowanie odpowiedzialnoÊci za w∏a-
sne ˝ycie i rozwój osobowy.
Nauczyciele tworzà w szkole Êrodowisko sprzyjajàce wszechstronnemu rozwojowi osobo-
wemu uczniów (w wymiarze fizycznym – w tym zdrowotnym, psychicznym, intelektualnym,
moralnym i duchowym). JednoczeÊnie Êrodowisko to sprzyja ich rozwojowi spo∏ecznemu
oraz:
1) rozwijaniu dociekliwoÊci poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra
i pi´kna w Êwiecie,
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin