1732756198.pdf

(890 KB) Pobierz
Noty o Autorkach:
Joanna Fomina – doktor nauk społecznych, anglistka, socjolożka, członkini Zespołu
Studiów Europejskich IFIS PAN, autorka kilkunastu publikacji, w tym publikacji książkowej
na temat brytyjskiej wielokulturowości. Specjalizuje się w takich zagadnieniach jak: integracja
imigrantów, polityka wielokulturowości, Polonia w Wielkiej Brytanii, równość płci, badania
wizerunkowe, integracja europejska.
Wizerunek Polski
i Polaków
w Wielkiej Brytanii
Justyna Frelak – Kierownik Programu Migracji i Polityki Rozwojowej ISP, od 2009 r. członek
zarządu Grupy Zagranica, autorka licznych publikacji i raportów publikowanych w Polsce
i za granicą. Specjalizuje się w problematyce integracji migrantów, dyskryminacji, migracji
ekonomicznych, w tym także emigracji Polaków oraz w polityce rozwojowej. Stypendystka
OSI Policy Fellowship Programme.
Joanna Fomina
Justyna Frelak
© Copyright by Fundacja Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2011.
Projekt „Wizerunek Polski i Polaków w Wielkiej Brytanii” jest współfi nansowany ze środków
Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach cyklicznego programu Promocja wiedzy o Polsce
Druk publikacji współfi nansowany ze środków Ambasady Brytyjskiej w Warszawie
Instytut Spraw Publicznych
ul. Szpitalna 5 lok. 22
00-031 Warszawa
tel. +48 022 556 42 99
fax +48 022 556 42 62
e- mail: isp@isp.org.pl
www.isp.org.pl
ISBN 978-83-7689-061-6
780889529.051.png 780889529.057.png 780889529.058.png 780889529.059.png 780889529.001.png 780889529.002.png 780889529.003.png 780889529.004.png 780889529.005.png 780889529.006.png 780889529.007.png 780889529.008.png 780889529.009.png 780889529.010.png 780889529.011.png 780889529.012.png 780889529.013.png 780889529.014.png 780889529.015.png 780889529.016.png 780889529.017.png 780889529.018.png 780889529.019.png 780889529.020.png 780889529.021.png 780889529.022.png 780889529.023.png 780889529.024.png 780889529.025.png 780889529.026.png 780889529.027.png 780889529.028.png 780889529.029.png 780889529.030.png 780889529.031.png 780889529.032.png 780889529.033.png 780889529.034.png 780889529.035.png 780889529.036.png 780889529.037.png 780889529.038.png 780889529.039.png 780889529.040.png 780889529.041.png 780889529.042.png 780889529.043.png 780889529.044.png 780889529.045.png 780889529.046.png 780889529.047.png 780889529.048.png 780889529.049.png 780889529.050.png 780889529.052.png 780889529.053.png 780889529.054.png 780889529.055.png
 
Spis treści
Główne wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6
Kontekst badania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
Wyniki badania ilościowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
20
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
37
Bibliografi a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
38
4
Joanna Fomina, Justyna Frelak
Główne wnioski
• Wejście Polski do Unii Europejskiej oraz otwarcie brytyjskiego rynku pracy dla Polaków
przyczyniło się do intensyfi kacji kontaktów Brytyjczyków z Polakami oraz zwiększenia
wyrazistości wizerunku Polski. Ponad połowa badanych (53%) deklaruje, że miała ja-
kieś kontakty z naszym krajem i jego mieszkańcami. Jednocześnie jednak, tylko 6% Bry-
tyjczyków odwiedziło Polskę w ciągu ostatnich lat.
• Polska powoli przestaje być mało rozpoznawalnym krajem na obrzeżach Europy. Coraz
więcej Brytyjczyków ma określone zdanie na temat Polski jako kraju i jest gotowych się
nim podzielić. W porównaniu z wynikami badań z 2001 r., odnotowano wyraźny spa-
dek liczby osób, które nie miały opinii na temat naszego kraju.
• Brytyjczycy są na ogół świadomi przynależności Polski do Europy. Prawie 70% Brytyj-
czyków wie, że Polska jest członkiem Unii Europejskiej. Dla porównania, tylko niecałe
40% Brytyjczyków wie, że również Słowacja jest członkiem UE. Co więcej, 15% Brytyj-
czyków nie ma pewności, czy ich własny kraj należy do Unii.
• W postrzeganiu Polski przez Brytyjczyków istnieje pewien rozdźwięk. Większość re-
spondentów nie ma wątpliwości co do przynależności Polski do wspólnoty państw de-
mokratycznych respektujących swobody obywatelskie swoich mieszkańców. To przeko-
nanie stało się bardziej powszechne w porównaniu z badaniami z 2001 r. Jednocześnie
uważają oni, że warunki życia w Polsce nie są najlepsze ze względu na biurokrację, ko-
rupcję, brak szybkiego wzrostu ekonomicznego oraz znaczne wpływy Kościoła katoli-
ckiego na życie społeczne i polityczne.
• Polacy przestali być dla Bryryjczków mało znanym i egzotycznym narodem. Intensy-
fi kacja kontaktów z Polską i Polakami pomogła Brytyjczykom wyrobić sobie opinię
na temat naszych rodaków. Tylko 8% badanych nie umiało odpowiedzieć na pytanie,
czy Polacy są raczej podobni czy różni od Brytyjczyków. Dla porównania, dziewięć lat
wcześniej takich osób było dwa razy więcej. Również w przypadku pytań dotyczących
dystansu społecznego, odsetek odpowiedzi „trudno powiedzieć” nie przekraczał 5%.
Jedna trzecia Brytyjczyków jest zdania, że Polacy są do nich podobni, zaś jedna czwarta
respondentów uważa, że Polacy są trochę podobni, a trochę różni.
• Ponad połowa badanych (52%) stwierdziła, że Polacy dobrze lub bardzo dobrze pasu-
ją do społeczeństwa brytyjskiego. Prawie wszyscy Brytyjczycy zgodnie akceptują tury-
styczne przyjazdy Polaków do Wielkiej Brytanii oraz nie mają nic przeciwko Polakom-
sąsiadom czy przyjaźni z Polakami. Co więcej, Brytyjczycy akceptują Polaków jako
członków rodziny. Nieco więcej respondentów sprzeciwiałoby się zarządzaniu ich fi r-
mą przez Polaka – chociaż i w tym przypadku przeciwników jest mniej niż jedna trze-
cia ogółu społeczeństwa. Podobnie jedna trzecia ankietowanych osób nie życzy sobie,
by Polacy osiedlali się na stałe w Wielkiej Brytanii. 40% Brytyjczyków nie akceptuje na-
dawania obywatelstwa brytyjskiego Polakom. Najtrudniej Brytyjczykom jest zaakcepto-
wać Polaka w roli radnego. Brytyjczycy dużo bardziej pozytywnie postrzegają krótkoo-
Wizerunek Polski i Polaków w Wielkiej Brytanii
5
kresową obecność Polaków w Wielkiej Brytanii (migracja ekonomiczna), niż osiedlenie
się na stałe i uczestniczenie w życiu społecznym i politycznym.
• Bezpośrednie kontakty mieszkańców Wielkiej Brytanii z Polakami oraz większa uwaga
mediów wyraźnie ociepliły i poprawiły wizerunek mieszkańców naszego kraju, w po-
równaniu do wyników badań sprzed dziewięciu lat. Brytyjczycy, którzy mieli styczność
z naszym krajem i naszymi rodakami, zdecydowanie chętniej akceptują ich nie tylko
jako przyjaciół i członków rodziny, lecz również jako współobywateli lub radnych.
• Ocena skutków migracji Polaków do Wielkiej Brytanii nie jest jednoznaczna. Brytyjczy-
cy dostrzegają pozytywny wpływ obecności polskich imigrantów na wzrost gospodar-
czy Wielkiej Brytanii oraz wzrost wpływów do budżetu państwa z tytułu podatków
– twierdzi tak prawie 50% badanych. W opinii Brytyjczyków Polska imigracja ma jed-
nak swoje ciemne strony. Napływ tanich i pracowitych Polaków spowodował, że wielu
Brytyjczyków (60%) upatruje w nim przyczyny wzrostu bezrobocia. Polacy są również
oskarżani o dumping płacowy i w rezultacie obniżkę wynagrodzeń.
• Typowy polski imigrant to pracownik niewykwalifi kowany – taką opinię wyraża ponad
75% ankietowanych. Co więcej, ich zdaniem nie tylko podejmujemy się najcięższych
prac, ale wykonujemy je sumiennie i rzetelnie, a nasza praca cieszy się dużym uzna-
niem wśród pracodawców. Z drugiej jednak strony, ten sam pracowity i tani pracownik
zabiera pracę Brytyjczykom – twierdzi tak prawie 60% badanych. Jednocześnie, według
70% respondentów brytyjscy pracodawcy są usatysfakcjonowani pracą Polaków.
• Ogólny bilans obecności Polaków w Zjednoczonym Królestwie wypada pozytywnie:
ponad połowa Brytyjczyków uważa, że otwarcie rynku pracy dla Polaków było decyzją
słuszną, w tym co trzeci Brytyjczyk zdecydowanie zgadza się z tym twierdzeniem.
• Program promocji Polski „Polska! Year” pomógł przybliżyć polską kulturę elitom spo-
łecznym i zademonstrować, że Polska to nie tylko dobra wódka i wydajni pracownicy.
Jednak nie odbił się on szerszym echem wśród ogółu społeczeństwa brytyjskiego – je-
dynie 8% społeczeństwa brytyjskiego słyszało o roku promocji kultury naszego kraju
w Wielkiej Brytanii, a 1% badanych deklaruje że wzięło udział w wydarzeniach kultu-
ralnych organizowanych w ramach tego projektu.
• Polska marka jest wciąż raczej rozmyta i niewyraźna. Polskie produkty można co praw-
da spotkać dziś wszędzie, nadal brakuje jednak marki lub kilku marek wiodących,
z którymi Polska kojarzyłaby się za granicą.
• Badania pokazują że Polacy są dobrymi ambasadorami swojego kraju zagranicą, kształ-
tują w istotny sposób wizerunek naszego kraju i naszych rodaków. Polacy są lubiani
przez Brytyjczyków w relacjach personalnych oraz akceptowani jako członkowie bry-
tyjskiego społeczeństwa. Wpływ polskich imigrantów na postrzeganie Polski i Polaków
w Wielkiej Brytanii powinien zostać odpowiednio uwzględniony w polskiej dyplomacji
publicznej oraz kulturalnej.
6
Joanna Fomina, Justyna Frelak
Wstęp
Wejście Polski do Unii Europejskiej, oprócz bezpośrednich skutków ekonomicznych,
politycznych i społecznych, miało również bardzo ważny wymiar symboliczny – ofi cjalnie
przypieczętowało przynależność Polski do cywilizacji „Zachodu”, do drużyny wysokoro-
zwiniętych, demokratycznych państw. Jednak zmiany w świadomości ludzi nie zawsze
nadążają za zmianami faktycznymi. Kilka lat po polskiej akcesji do UE chcieliśmy zbadać,
jaki jest wizerunek i marka naszego kraju – czy w świadomości mieszkańców Wielkiej Bry-
tanii Polska wciąż jest „biednym krewnym”, zacofanym państwem „Wschodu”, czy też
raczej młodym, prężnym krajem partnerskim, równoprawnym członkiem UE. Poniższe
badanie przeprowadziliśmy sześć lat po otwarciu brytyjskiego rynku pracy dla Polaków,
efektem którego była emigracja Polaków do Wielkiej Brytanii. Siłą rzeczy, szczególną uwa-
gę poświęciliśmy tu postrzeganiu skutków tego wydarzenia, jak również zmianom wize-
runku Polaków. Ponadto, interesowało nas postrzeganie Polski na arenie międzynarodo-
wej, także jako członka Unii Europejskiej.
Prezentowany raport powstał na podstawie badania zrealizowanego w Wielkiej Brytanii
przez QRS Market Research Ltd na reprezentatywnej grupie 1029 osób w ramach projek-
tu „Wizerunek Polski i Polaków w Wielkiej Brytanii”. Projekt został zrealizowany dzięki
wsparciu Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach cyklicznego programu „Promocja
wiedzy o Polsce”.
Niniejsza publikacja stanowi jeden z licznych projektów Instytutu Spraw Publicznych
(ISP) dotyczących postrzegania Polski i Polaków za granicą. Przed wstąpieniem Polski
do Unii Europejskiej, Instytut Spraw Publicznych przeprowadził badanie na temat wi-
zerunku Polski i Polaków w wybranych państwach członkowskich UE (m.in. w Austrii,
Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji), a także postrzegania tych krajów w Polsce. Rezultaty
badań, prowadzonych w latach 1998–2001, zostały opublikowane w książce Obraz Polski
i Polaków w Europie 1 . Badania wizerunku Polski w Niemczech zostały powtórzone po wstą-
pieniu Polski do Unii Europejskiej 2 . Instytut opublikował również raporty na temat wize-
runku Polski i postrzegania polskiej polityki zagranicznej w prasie pięciu państw człon-
kowskich Unii 3 . W latach 2007 i 2008 przeanalizowano obraz polityki europejskiej Polski
i Niemiec w prasie 4 . Problematyka imigracji zarobkowych z Polski i postrzegania tego zja-
wiska przez prasę brytyjską została omówiona w publikacji NEXT STOPSKI LONDON.
Wizerunek polskich imigrantów w prasie brytyjskiej , która ukazała się w 2008 r. 5 Swoistą kon-
tynuacją badań nad wizerunkiem polskich imigrantów były badania prasy niemieckiej,
które zostały podsumowane w publikacji Polska migracja zarobkowa do Niemiec – fakty i mity/
1
L. Kolarska-Bobińska (red), Obraz Polski i Polaków w Europie , Instytut Spraw Publicznych, Warszawa
2003.
2 M. Fałkowski, A. Popko, Polacy i Niemcy. Wzajemny wizerunek po rozszerzeniu Unii Europejskiej , Instytut
Spraw Publicznych, Warszawa 2006; L. Kolarska-Bobińska, A. Łada (red.), Polska–Niemcy. Wzajemny wizeru-
nek i wizja Europy , Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2009.
3 M. Warchala (red.), Wizerunek Polski w prasie krajów Unii Europejskiej , Instytut Spraw Publicznych, War-
szawa 2002; M. Fałkowski, (red.), Pierwsze kroki w Unii. Polityka Polski w prasie europejskiej , Instytut Spraw
Publicznych, Warszawa 2004.
4 B. Ociepka, A. Łada, J. Ćwiek-Karpowicz, Polityka europejska Warszawy i Berlina w prasie niemieckiej i pol-
skiej , Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2008.
5 J. Fomina, J. Frelak, NEXT STOPSKI LONDON. Wizerunek polskich imigrantów w prasie brytyjskiej , Insty-
tut Spraw Publicznych, Warszawa 2008.
780889529.056.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin