Historia dekoracji roślinnych_Symbolika i znaczenie kwiatów_Prezentacja.pdf

(12369 KB) Pobierz
PRESENTATION NAME
Symbolika i znaczenie kwiatów
oraz roślinności w
średniowieczu
Aldona Rzeźnik, grupa 1A
Przedmiot : Historia dekoracji roślinnych
773335147.002.png
Ogólna charakterystyka średniowiecza
Średniowiecze jest epoką w historii europejskiej,
obejmującą okres między starożytnością a Renesansem.
Granice czasowe średniowiecza nie są ściśle ustalone. Za
początek epoki można przyjąć czas, w którym Cesarstwo
Zachodniorzymskie chyliło się ku upadkowi. Zwolennicy
ścisłej datacji – w zależności od szkoły – za dokładne daty
początku średniowiecza podają lata 378, 395 bądź 476. Za
koniec epoki uważa się zapoczątkowanie epoki Renesansu.
Przeważnie w tym przypadku wymieniane są daty około
1450 roku oraz lata 1453, 1492, a nawet 1517.
Termin średniowiecze – media aetas – narodził się w
epoce Renesansu. Spopularyzował go Keller. Wieki średnie
uważane były przez humanistów za czasy skażenia kultury
antycznej. Zasięg geograficzny historii średniowiecza
określają granice powstałych na gruzach cesarstwa
rzymskiego państw europejskich oraz obszary, na które
rozciągnęły one swoje wpływy kulturowe [7].
773335147.003.png
Kultura średniowiecza objęła wszystkie obszary ludzkiej
aktywności. Wielkimi dziełami sztuki wieków średnich,
oprócz malarstwa, rzeźby, architektury były imponujące
założenia ogrodowe, napisano też wiele traktatów o
hodowli roślin. Poczynając od V stulecia w Europie zaczęły
się pojawiać piękne ogrody w obrębie zamków, na
dziedzińcach w obrębie miast, a także ogrody typu "hortus
conclusus" (ogród zamknięty). Wirydarze ozdobiły
klasztory w wieku XI (wiele zakonów miało własny typ
ogrodu), a w późnym średniowieczu we Włoszech
założono nawet ogrody publiczne, czym nawiązano do
tradycji antycznej.
W interesującym nas okresie główny ośrodek życia
kulturalnego i politycznego przeniósł się z rejonu Morza
Śródziemnego na północ, w stronę Atlantyku i Morza
Północnego. Na terenach Europy Zachodniej i Środkowej
rozwinęła się sztuka romańska, a potem gotycka. W XIV i
XV stuleciu sztuka ogrodnicza osiągnęła imponujący
poziom rozwoju [4].
773335147.004.png
Średniowieczny symbolizm
Uświadamiając sobie, jakie jest pochodzenie wyrazu symbol,
zrozumiemy jakie miejsce zajmuje on w nie tylko w teologii, literaturze i
sztuce średniowiecznej Europy zachodniej, ale i w jej umysłowym
wyposażeniu. U starożytnych Greków był on znakiem rozpoznawczym,
który reprezentują dwie połowy przedmiotu podzielonego między dwie
osoby. Symbol to znak umowy. To odniesienie do utraconej całości,
przypomina i przyzywa wyższą i utajoną rzeczywistość. Otóż w myśli
średniowiecznej "każdy przedmiot materialny jest uważany za
przedstawienie czegoś, co jest jego odpowiednikiem w palenie wyższym i
stawał się w ten sposób symbolem tamtej rzeczy". Symbolizm był
zjawiskiem powszechnym, a poprzez myślenie nieustannie odkrywano
ukryte znaczenia
Wielkim zbiornikiem symboli jest przyroda. Elementy rozmaitych
porządków naturalnych są drzewami tego lasu symboli. Wszystkie
minerały, rośliny, zwierzęta są symboliczne, tradycja ogranicza się tylko do
wyróżniania niektórych z nich: spośród minerałów - drogie kamienie,
które przemawiają do uwrażliwienia na barwę i ewokują mity o
bogactwie, spośród roślin - rośliny i kwiaty wspomniane w Biblii, spośród
zwierząt - stworzenia egzotyczne legendarne i monstrualne, podniecające
średniowieczne zamiłowanie do niezwykłości. Lapidaria, floraria, bestiaria,
w których są skatalogowane i wyjaśnione te symbole, zajmują poczesne
miejsce w średniowiecznej bibliotece idealnej [1].
773335147.005.png
Rośliny w średniowieczu
Kwiaty, warzywa, zioła, drzewa owocowe – rośliny te
uprawiano w ogrodach przyzakonnych, które w
średniowieczu występowały w przy każdym klasztorze.
Uprawiano tam m.in.: lilie, maki, róże, krwawniki, goździki,
bratki, sasanki, fiołki, lawendę, niezapominajki, zawilce,
pierwiosnki, konwalie, peonie, irysy, miesięcznice, orliki,
szachownice; z roślin o ozdobnych liściach natomiast:
bluszcze.
W kompozycjach stosowano mirt, jaśminowiec,
bukszpan. Kwiaty umieszczano w prostych naczyniach,
oglądane zazwyczaj z jednej strony. Dekorowano głównie
świątynie – pachnącymi ziołami, kolorowo kwitnącymi
(tymianek, szałwia, lawenda). Oprócz kościołów
dekorowano domostwa – świeżymi lub suszonymi ziołami,
mającymi znaczenie symboliczne, wróżebne (złocienie,
mniszki, nagietki, stokrotki), miłosne (róże, bratki, goździki,
niezapominajki, storczyki, lilie, lawenda), przeciwdiabelskie
(pięciornik, ruta, macierzanka, dziurawiec) lub trujące
(wilcza jagoda, lulek, mak, widłak, tojad). [3]
773335147.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin