program w grupie integracyjnej.doc

(117 KB) Pobierz
1k d 2

 

 

Program  pracy  dydaktyczno-wychowaczej w grupach integracyjnych PP19

„ Wspólne nauczanie i wychowywanie dzieci zdrowych i niepełnosprawnych .”

 

 

Cele i zadania przedszkola , założenia integracji.

Celem funkcjonowania przedszkola jest integracja społeczna, kulturowa, emocjonalna i intelektualna dzieci zdrowych z dziećmi z różnego rodzaju dysfunkcjami. Dzieci niepełnosprawne włączają się w grupę rówieśniczą na zasadzie równości praw i obowiązków z uwzględnieniem indywidualnych mliwości każdego dziecka. W procesie integracji każdy od każdego czegoś się uczy, każdy musi zna1eźć swoje miejsce w grupie i nauczyć się rozwiązywać różnorodne problemy. Wspólny pobyt w przedszkolu daje szansę żnym dzieciom, pozwala nawiązać wzajemne kontakty, dostosować się do wspólnie ustalonych reguł i tworzyć jedna grupę. Celem pracy przedszkola jest więc wzajemna akceptacja dzieci zdrowych i niepełnosprawnych. Indywidualne podecie do każdego dziecka w szczegó1ności do dziecka niepełnosprawnego ma na celu realizowanie potrzeb dzieci:

-              potrzeby bezpieczeństwa (rytm dnia, przewidywalność zdarzeń stabilność kontaktów uczuciowych, stałość środowiska przedmiotowego)

              -              potrzebę poczucia własnej wartości i pełnienia określonej roli społecznej

-              potrzebę kontaktu z rówieśnikami i wzajemnego porozumiewania s,

-              (uczenie się przez naśladownictwo),

-              wyzwalanie pozytywnych emocji takich jak satysfakcja, radość, zadowolenie,

-              dostrzeganie swoich mocnych stron i ich rozwój, wyzwalanie własnej aktywności twórczej,

-              nauczenie s rozwzywania problemów w różnego rodzaju sytuacjach.

Dzieci na ogól podchodzą, do siebie bez uprzedzeń, nie jest dla nich tak bardzo ważne, ze ktoś ź1e mówi bądź niesprawnie się porusza, ważne natomiast jest przestrzeganie reguł panujących w grupie (umiejętności społeczne). Celem pracy przedszkola jest również niedopuszczenie do wykrzywiania relacji społecznych i pogłębiania urazów u dzieci niepełnosprawnych przez okazywanie niechęci, lekceważenia, odrzucenia bądź nadmiernego ochraniania. Najlepszym wiekiem do kształtowania postaw to wiek przedszkolny. Dzieci uczą się wzajemnej tolerancji, szacunku dla każdego człowieka, gotowości udzielania pomocy. Wykształcone postawy i przekonania w przedszkolu poprzez wspólne codzienne przeżycia, zabawę i współdzianie bę, stanowi...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin