Program adaptacji.doc

(122 KB) Pobierz

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program adaptacji – wspieranie dziecka i rodziców w procesie adaptacji dziecka do przedszkola.

 

 

Najważniejsze w przedszkolu jest dziecko – jego osobowość, jego wartości, sukcesy   

i niepowodzenia. Ale żeby dziecko czuło się szczęśliwe w domu i w przedszkolu musimy działać razem, budować razem system wartości czyli dać mu możliwość identyfikowania się z dobrymi wzorami zachowania i postępowania.

 

 

SPOSÓB REALIZACJI:

 

1.       Systematyczna praca wychowawcza nauczycieli w poszczególnych oddziałach.

2.      Współpraca z rodzicami – zajęcia otwarte, udział w uroczystościach, spotkania grupowe i indywidualne.

 

CELE PROGRAMU:

·         Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania się do życia w przedszkolu.

·         Nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach: nauczyciel – dziecko, nauczyciel – rodzic.

·         Przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia.

·         Określenie wzajemnych oczekiwań rodzice – przedszkole.

·         Obniżanie lęku rodziców, związanego z koniecznością oddania dziecka do przedszkola.

·         Poznanie środowiska domowego dziecka.

·         Ukształtowanie pozytywnego wizerunku przedszkola.

·         Zmniejszenie lęku dziecka przed rozstaniem z rodzicami.

·         Stworzenie bezpiecznych dla dziecka warunków do adaptacji.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

1.       Uświadomienie dziecku jego praw, obowiązków i przywilejów wynikających z jego uczestnictwa w grupie.

2.      Nawiązanie serdecznego i ciepłego stosunku z każdym dzieckiem, zaspokojenie jego potrzeb oraz poczucia bezpieczeństwa.

3.      Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.

4.      nawiązywanie przez dziecko właściwych kontaktów z rówieśnikami, nauczycielkami.

 

 

 

 

 

 

 

 

EWALUACJA PROGRAMU:

 

Na podstawie ankiet, rozmów z rodzicami, wspólnie podjętych działań – wyniki będą podstawą do wprowadzania zmian i planowania dalszej współpracy.

 

 

 

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH – METODY, FORMY I CELE DZIAŁAŃ

 

SPOTKANIE 1

Zebranie organizacyjne dla rodziców dzieci nowoprzyjętych do przedszkola – maj

·         Przedstawienie Programu Wychowania Przedszkolnego, Programu Rozwoju, Programu Adaptacyjnego przedszkola i nauczycieli rozpoczynających pracę od września w grupach dzieci nowoprzyjętych.

·         Omówienie organizacji pracy placówki.

·         Zaproszenie rodziców z dziećmi do udziału w zajęciach adaptacyjnych w miesiącu czerwcu.

 

CEL:

·         Zachęcenie rodziców do przygotowania dziecka do nowych warunków, jakie zastanie w przedszkolu.

·         Uświadomienie rodzicom, że współdziałanie z pracownikami przedszkola to warunek udanej adaptacji dziecka.

·         Zapoznanie rodziców z programem adaptacyjnym placówki i rozkładem dnia przedszkolnego.

 

Oczekiwane rezultaty:

·         Rodzice wiedzą jak przygotować dziecko do nowych warunków, jakie zastanie w przedszkolu.

·         Rodzice współpracują z personelem przedszkola w celu lepszej adaptacji       swojego dziecka do nowych warunków.

·        Rodzice znają Program Adaptacyjny Przedszkola.

·        Rodzice znają organizację pracy w placówce.

 

  SPOTKANIE 2

Udział dzieci nowoprzyjętych w zajęciach w przedszkolu czerwiec

·         Zabawy integracyjne.

·         Uczestniczenie w zajęciach..

 

CEL:

·         Uświadomienie dzieciom, że pobyt w przedszkolu może być dla nich ciekawą i wesołą zabawą oraz formą radosnego działania.

·         Zapoznanie dzieci z nauczycielami, kolegami – próba wspólnych zabaw.

·         Ukazanie możliwości i zdolności pedagogicznych nauczycieli.

·         Lepsze poznanie dzieci nowoprzyjętych.

 

  Oczekiwane rezultaty:

·         Dziecko obserwuje swoich nowych kolegów w trakcie zabaw i zajęć.

·         Dziecko chętnie uczestniczy w zabawach integracyjnych z innymi i nauczycielkami.

·         Nauczyciel wykorzystuje zabawy integracyjne Klanzy ułatwiające nowym dzieciom integrację z przedszkolakami i nauczycielami.

·         Rodzice znają nauczycielkę grupy, do której będzie należeć ich  dziecko.

 

   SPOTKANIE 3

 

  Zebranie z rodzicami – wrzesień

·         Wspólne redagowanie planu współpracy z rodzicami.

·         Ankieta dla rodziców dotycząca dziecka.

·         Ankieta dla rodziców dzieci nowoprzyjętych na temat przebiegu dni adaptacyjnych w przedszkolu.

 

  CEL:

·         Poznanie potrzeb i oczekiwań klientów przedszkola.

·         Zebranie informacji o dziecku, jego przyzwyczajeniach, upodobaniach, ewentualnych problemach zdrowotnych, itp.

·         Uzyskanie informacji zwrotnych dotyczących problemu adaptacji dziecka w przedszkolu.

 

  Oczekiwane rezultaty:

·        Przedszkole zna potrzeby i oczekiwania rodziców wobec przedszkola.

·        Nauczyciel zebrał wiele informacji o dziecku.

·        Rodzice znają oczekiwania przedszkola wobec nich.

·        Nauczyciel uzyskał informację zwrotną od rodziców na temat przebiegu dni   

    adaptacyjnych w przedszkolu. 

 

 

   SPOTKANIE 4

 

   Uroczystość przedszkolna „Pasowanie na przedszkolaka”-       

·         Krótki program artystyczny w wykonaniu dzieci.

·         Zabawy i konkursy z rodzicami.

·         Złożenie obietnicy przedszkolaka i wręczenie medali „Już jestem przedszkolakiem” dzieciom nowoprzyjętym.

·         Wręczenie upominków.

 

 

   CEL:

·         Zapoznanie z przedszkolną tradycją.

·         Wprowadzenie serdecznej i miłej atmosfery przez cały personel przedszkola.

·         Nawiązanie aktywnej współpracy rodziców nowoprzyjętych dzieci z przedszkolem.

·         Podkreślenie wartości dziecka w zbiorowości przedszkolnej jako pełnoprawnego przedszkolaka.

 

Oczekiwane rezultaty:

·         Dziecko czuje się pełnoprawnym przedszkolakiem.

·         Rodzice znają tradycje przedszkola.

·         Rodzice mają zaufanie do całego personelu przedszkola.

·         Rodzice aktywnie współpracują z przedszkolem.

 

 

 

 

SPODZIEWANE EFEKTY PROGRAMU:

 

TRZYLATKI

 

1.       Zapoznanie z dziećmi, rodzicami oraz budynkiem i ogrodem przedszkolnym,

2.      Zapoznanie rodziców ze Statutem przedszkola, ramowym rozkładem dnia oraz KONWENCJĄ PRAW DZIECKA,

3.      Pomoc w rozwijaniu umiejętności samoobsługowych u dzieci: ubieranie się, rozbieranie, mycie zębów, jedzenie,

4.      Wdrażanie zasad regulujących zachowanie w grupie – zabawa obok siebie, wspólna zabawa, korzystanie z zabawek,

5.      Wdrażanie zasad kulturalnego zachowania – zwroty grzecznościowe, szacunek dla innych,

6.      Słuchanie poleceń nauczycielki, wykonywanie ich, reagowanie na polecenia.

 

 

CZTEROLATKI

 

1.       Utrwalanie czynności samoobsługowych,                                                 

2.      Zgodne i umiejętne korzystanie z zabawek – dzielenie się nimi z innymi,

3.      Pomoc dzieci w przygotowaniu zajęć oraz zabaw,

4.      Właściwy stosunek do rówieśników, dzieci młodszych oraz sprawnych inaczej podczas zabaw i zajęć,

5.      Rozwiązywanie konfliktów – korzystanie z pomocy dorosłych ( nauczycieli i rodziców),

6.      Stosowanie form grzecznościowych w stosunku do wszystkich,

7.      Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmowy w grupie oraz umiejętności słuchania innych,

8.      Pełnienie jednodniowych dyżurów.

 

 

PIĘCIOLATKI

 

1.       Sprawna samoobsługa,

2.      Wspólne planowanie wystroju sali – ustawienie kącików edukacyjnych,

3.      Kulturalne rozwiązywanie konfliktów w myśl zasady „ Nie wolno nikogo krzywdzić”,

4.      Zgodnie współdziałanie w grupie i w małych zespołach – podział pracy, przydział ról,

5.      Przeciwdziałanie złu, dostrzeganie zła i okrucieństwa,

6.      Pełnienie tygodniowych dyżurów – odpowiedzialność za powierzone obowiązki,

7.      Kulturalne zachowanie się nie tylko w przedszkolu, ale i poza nim.

 

 

 

 

EFEKT KOŃCOWY – AKCEPTACJA, SZACUNEK DLA SAMEGO SIEBIE

 

 

Pisząc ten program zadajemy sobie pytanie : „ Kiedy dziecko dorasta do przedszkola?”

Trzylatek jest jeszcze mało samodzielny. Ma trudności z ubieraniem się, zdarza mu się nie zdążyć do łazienki. Nie zawsze potrafi wyrażać swoje potrzeby. Umie się bawić, ale miewa kłopoty w kontaktach z rówieśnikami. Bardzo tęskni za mamą. Nawet jeśli rozumie, że mama zaraz wróci, rozstanie dla niego jest trudne.

 

Czterolatek zwykle nie ma kłopotów z samodzielnym ubieraniem się, myciem czy jedzeniem. Lubi podkreślać swoją niezależność, samodzielność, chociaż nowe sytuacje wcale nie są dla niego łatwe. Umie bawić się z dziećmi i radzi sobie w grupie, ale wciąż trudno mu podporządkować się poleceniom. Rozstanie z rodzicami nie jest dla niego łatwe, ale znosi je lepiej niż trzylatek.

 

Pięciolatek jest już bardzo samodzielny. Doskonale czuje się w grupie, lubi zabawę i  towarzystwo rówieśników. Zawiera pierwsze przyjaźnie. Nie jest już taki zależny od mamy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin