Przewaga konkurencyjna a innowacje.doc

(250 KB) Pobierz

Moduł 3

 

 

 

PRZEWAGA KONKURENCYJNA A RADYKALNE INNOWACJE TECHNOLOGICZNE

 

 

1. Charakterystyka modułu

Celem modułu jest zapoznanie uczestników zajęć z wpływem jaki na uzyskanie przewagi konkurencyjnej mają innowacje technologiczne. Moduł zawiera podstawowe pojęcia  z zakresu konkurencji, strategii przewagi konkurencyjnej i rożnych podejść do konkurencji.

 

 

2. Spodziewane rezultaty

- rozpoznanie czynników konkurencyjności przedsiębiorstwa;

- powiązaniami poziomu technologicznego produktów z  efektami na rynku;

- uzyskanie jakościowego podejścia do tworzenia przewagi konkurencyjnej;

- umiejętności formułowania strategii konkurencyjnej firmy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Copyright: W.M. Grudzewski, I. Hejduk

 

 

 

 

 

 

Każda firma, działająca w warunkach postępującej

ekspansji rynkowej innych firm zarówno krajowych

jak i zagranicznych, nie może pozostać obojętną

wobec konkurencji. Rola konkurencji jest dzisiaj

powszechnie doceniana i postrzegana jako źródło

rozwoju organizacji i jednostek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podejście do konkurencji

 

 

 

 

 

Japonia

Stany Zjednoczone

Europa

 

§                     przejaw naturalnych konfliktów, które muszą być rozwiązane,

§                     celem ostatecznym jest harmonia z naturą i ludźmi,

§                     konkurencja jest stanem przejściowym,

§                     konkurencja na rynku służy rozwojowi organizacji,

§                     wewnątrz przedsiębiorstwa dominować musi współpraca,

§                     zbyt silna konkurencja jest niszcząca i kreuje nienawiść.

§                     zmusza do walki,

§                     prowadzi do dobrobytu,

§                     buduje charakter przedsiębiorstw i pracowników,

§                     jednostki konkurencyjne to jednostki sukcesu,

§                     powinna być podstawą systemu motywacji,

§                     jest procesem nieskończonym

§                     z konkurencją trzeba się pogodzić,

§                     w swojej istocie nie jest ani dobra, ani zła,

§                     szybko przeradza się w walkę,

§                     jest destrukcyjna i niezgodna z ideą braterstwa i doktryną chrześcijańską.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: B.Dobiegała-Korona: Jak sprostać konkurencji, “Manager” 1996, nr 4-5, s.61

 

 

 

 

 

 

 

 

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Negatywne efekty przesadnej konkurencji

 

 

 

§                       Narzędzia i systemy techniczne mają pierwszeństwo przed ludźmi i organizacjami działającymi na rzecz człowieka. Ludzie są traktowani jedynie jako producenci i konsumenci.

§                       Prymat wiedzie rozpatrywanie kosztów w krótkim okresie. Prowadzi to z jednej strony do nadprodukcji, a z drugiej strony do braków.

§                       Zmniejsza się konkurencyjny charakter rynków narodowych       i zwiększa się finansowa i przemysłowa koncentracja na poziomie globalnym. Prowadzi to do rozwoju globalnych oligopoli.

§                       Uwypuklają się różnice między regionami oraz krajami, a nawet w ich ramach, dotyczące możliwości dostępu do procesów innowacji (bogaci i silni stają się bogatsi i silniejsi).

§                       Uwypukla się podział świata i regionów na świat “zintegrowany”   i “odrzucony”.

§                       Nadmierna konkurencja prowadzi do wysokiego poziomu zniszczenia środowiska naturalnego, mimo że może stymulować poszukiwania nowych procesów i produktów.

§                       Przesadna konkurencja jest źródłem odrzucenia na dużą skalę. Zapomina się o niekonkurencyjnych ludziach, firmach, miastach i narodach. Nie są już podmiotem historii. Są bez wartości, ponieważ są “przegrani”. Konkurencja nastawia jednych ludzi przeciw innym ludziom.

§                       Nadmierna konkurencja przyczynia się do jednostkowej             i zbiorowej agresywności i powstrzymuje rozwój solidarności      i dialogu między ludźmi, narodami i społeczeństwami.

§                       Zmniejsza możliwość organizacji publicznych i demokracji przedstawicielskiej na wszystkich poziomach: na poziomie firmy, lokalnym, krajowym i globalnym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Współczesnie każde przedsiębiorstwo odczuwa zagrożenie ze strony konkurencji i stara się ją ocenić pod kątem jej możliwości, co więcej jego nastawienie na konkurencję staje się ważnym składnikiem strategii marketingowej i przewodnią zasadą prowadzenia gry rynkowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oceny tej dokonuje ono biorąc pod uwagę trzy imperatywy konkurencyjne. Są nimi:

1. Kluczowe umiejętności określane przy użyciu dwóch metod: pomiarów wewnętrznych, porównujących ze sobą różne umiejętności tego samego konkurenta, oraz pomiarów umiejętności, jakimi dysponuje dana firma konkurencyjna, z wynikami uzyskiwanymi w danej gałęzi gospodarki.

2. Postawy w stosunku do konkurencji, które umożliwiają ocenę stopnia agresywności firmy. Chodzi tu o odpowiedź na pytanie, czy jest ona aktywna, czy pasywna, czy w obliczu konkurencji zachowuje się agresywnie czy pozostaje w samozadowoleniu; czy szybko podejmuje decyzje i realizuje plany itp.?

3. Refleks konkurencyjny, który charakteryzuje zdolność konkurenta do szybkiej reakcji na zagrożenie. Dotyczy on jego zasobów ekonomicznych, zdolności do uczenia się oraz umiejętności przezwyciężania zagrażającej inercji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin