INNOWACJE TECHNICZNE I TECHNOLOGICZNE OPRACOWANE DLA NOWYCH RYNKÓW
I PRZYSZŁYCH KLIENTÓW.
1. Charakterystyka modułu
Celem moduły jest prezentacja zależności pomiędzy transferem technologii z ośrodków naukowych do przedsiębiorstw; dotyczy to zwłaszcza nowych produktów na nowych rynkach.
2. Spodziewane rezultaty
Zapoznanie się słuchaczy z przykładami transferu technologii, ich uwarunkowaniami, barierami rozwoju
i efektami dla przedsiębiorstw i dla klientów.
Copyright: W.M. Grudzewski, I. Hejduk
Realizacja procesów innowacyjnych jest coraz
większym zakresie zdeterminowana przez:
- rosnące koszty badań naukowych i prac
rozwojowych;
- skrócenie cyklu życia poszczególnych produktów
i technologii;
- globalizację i regionalizację procesów wytwórczych;
- poziom edukacji i jakości kapitału ludzkiego;
- skłonność do ryzyka i potencjał przedsiębiorstwa;
- przenikanie postępu technologicznego;
- serwisyzację gospodarki;
- wzrastającą kompleksowość nauki i techniki.
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
TECHNOLOGIA
„Technologia to nauka, której przedmiotem jest
wykorzystanie procesów zachodzących w
przyrodzie lub znajomość rzemiosła.”
(Backermannal 1777)
„Technologia obejmuje fizyczne i myślowe procesy,
za pomocą których następują przekształcenia
wsadu (inputs) w efekt końcowy (outputs).”
(E.Everelte, A.R. Ebert 1978)
TRANSFER TECHNOLOGII
Transfer technologii można określić jako zasilanie rynku technologiami. Stanowi on szczególny przypadek procesu komunikowania się. Jest to proces bardzo często interakcyjny, w którym występują rozmaite pętle sprzężeń zwrotnych pomiędzy nadawcami a odbiorcami.
(M.Van Geenhuizen. P. Nijkamp 1996)
Transfer technologii obejmuje wszelakiego rodzaju formy dyfuzji innowacji oraz edukacji technicznej. Jest to najczęściej proces rynkowy, w którym technologia jest kupowana i sprzedawana.
(J. Malecki, 1991)
Wykorzystanie
i zastosowanie
Źródła i przedmiot transferu
Motywacje; czynniki sukcesu
Reformy Piotra Wielkiego w Rosji (XVIII w.)
Zachodnioeuropejskie techniki i technologie militarne i cywilne
Ambicje władcy; przymus; inicjatywa
Encyklopedia Francuska (XVIII w.)
Szeroka wiedza naukowa i techniczna
Rozwój społeczny i gospodarczy; ograniczenie analfabetyzmu, niepokoje społeczne
Japonia po 1953 roku
Zachodnie techniki i technologie militarne
Konieczność geopolityczna
Miejskie wodociągi amerykańskie (II poł. XIX w.)
Sieci wodociągowe, pompy, etc.
Zdrowe społeczeństwo; koncentracja ludności miejskiej
Włoski skuter Vespy (po II wojnie świat.)
Małe silniki dla samochodów wojskowych
Konwersja z sektora militarnego do cywilnego; nisza rynkowa
Komputer osobisty (po 1980 roku)
Koncepcja opracowania przez IBM
Nieumiejętne chronienie własnej technologii przez IBM
Uwarunkowania transferu technologii
• charakterystyka technologii samej w sobie
• charakterystyka nadawcy i odbiorcy
• struktura instytucjonalna
• czas i przestrzeń
...
chomikSGHowy