projekt techniczny nowego produktu.doc

(480 KB) Pobierz



Moduł 6

 

 

 

PROJEKT TECHNICZNY NOWEGO PRODUKTU

I TECHNOLOGIA JEGO WYTWARZANIA

 

 

1. Charakterystyka modułu

Celem modułu jest zapoznanie słuchaczy ze sposobami opracowywania projektów technicznych produktów oraz technologii ich wykonania ze szczególnym uwzględnieniem dokumentacji, norm, standardów, atestów, harmonogramów realizacji.

 

2. Spodziewane rezultaty

wiedza w zakresie:

- projektowania produktu;

- doboru materiałów, urządzeń, wyposażenia oraz wykonawców dla wytworzenia produktu;

- opracowywania dokumentacji i norm wytwarzania produktów;

- oceny jakości wytworzonego produktu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright: W.M. Grudzewski, I. Hejduk


 

 

 

 

PRODUKT

 

jest to wyrób przemysłowy lub usługa będąca

materialnym, energetycznym lub informacyjnym

rezultatem funkcjonowania systemu produkcyjnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STRATEGIA PRODUKTU  polega na:

 

- oferowaniu koncepcji produktu i wyborze   strategii rynkowo - asortymentowej;

- projektowaniu oraz badaniu prototypu i partii próbnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STRATEGIA PRODUKTU opracowywana               i realizowana jest na wyższym poziomie zarządzania i obejmuje:

- główny cel, jak wielkość sprzedaży i wzrost udziału na rynku lub poziom zysku, który zarządzający średniego szczebla powinni osiągać w planowanym czasie;

- określenie, jakie produkty lub grupy asortymentowe należy rozwijać, kontynuować,   a jakie ograniczać;

- określenie, jaki udział powinny mieć poszczególne produkty lub grupy asortymentowe w projektowanym programie produkcyjnym firmy (przedsiębiorstwa).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Struktura cyklu życia wielu produktów

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródła inspiracji dla rozwoju produktu:

- potrzeby rynkowe zgłoszone przez marketing;

- możliwości rozwojowe wynikające z postępów techniki  i realizowanych prac naukowo - badawczych;

- potrzeba realizacji misji celów przedsiębiorstwa,        w tym głównie uzyskanie dochodu ze sprzedaży i zysku;

- możliwości realizacji funkcji, które ma spełniać produkt;

- optymalizacja warunków eksploatacji produktu;

- produktywność i minimalizacja kosztu własnego wytwarzania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie produktu i technologii:

- zastosowanie normalizacji wewnętrznej materiałów, części i podzespołów;

- wykorzystywanie części i podzespołów już produkowanych na użytek innych wyrobów;

- kształtowanie typoszeregów wyrobów wykorzystujących te same części i podzespoły;

- zasadę technologiczności konstrukcji;

- uproszczenie kształtu poszczególnych części;

- zastosowanie zunifikowanych i typowych elementów;

- projektowanie części wg. zasad obróbki grupowej;

- wybór łatwych do obróbki w danych warunkach materiałów;

- ograniczanie liczby części i podzespołów do niezbędnego minimum, czyli zmniejszanie złożoności technologicznej;

- podatność wyrobu na stosowanie automatyzacji wytwarzania i nowych form organizacji produkcji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metodykę badania można podzielić na pięć etapów:

1. Wybór produktu do badań;

2. Wyodrębnienie najważniejszych cech produktu i sporządzenie charakterystyki ilościowej tych cech;

3. Porównanie cech badanego produktu z cechami produktu wzorcowego, ocena produktywności systemu produkcyjnego;

4. Wnioski dotyczące dalszego doskonalenia produktu lub eliminujące produkt;

5. Decyzja i jej realizacja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koncepcja wyrobu przemysłowego na ogół obejmuje:

 

1. Założenia ideowe wyrobu, więc:

- podstawowe parametry użytkowo-eksploatacyjne;

- cechy znamienne, jak: ciężar, gabaryty, kształt, forma,

- zgodność z normami krajowymi i zagranicznymi;

- poziom jakości,

- gwarancje,

- podstawowe różnice pomiędzy wyrobami dotychczas  wytwarzanymi i wyrobami konkurencyjnymi,

- podstawowe zasady wytwarzania i kon...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin