PROGRAM AUTORSKI EDUKACJI TEATRALNEJ
W PRZEDSZKOLU
Wstęp.
Zabawa w teatr jest jednym ze sposobów wychowywania dzieci. Daje możliwość spontanicznej zabawy z rówieśnikami, oderwania od rzeczywistości. Rozwija umiejętność współdziałania, podporządkowania się i obcowania z innymi. Dzięki kontaktom ze sztuką dziecko rozwija myślenie, inteligencję, wyobraźnię, poznaje skutki zachowań bohaterów, wnika w ich przeżycia. Dziecko styka się z normami społecznymi, wartościami, bohaterami pozytywnymi i negatywnymi.
Wczesne kontakty ze sztuką zachęcają do własnej twórczości. Małe dziecko śpiewa, tańczy, gra, ponieważ ma taką potrzebę. Zabawa w teatr jest czymś bardzo naturalnym, zapewnia dziecku prawidłowy rozwój. Zabawa w role służy zaspakajaniu wewnętrznej potrzeby przyjmowania przez dziecko roli dorosłego.
Są one wstępem do działalności teatralnej, w której różne rodzaje ekspresji znajdują swój najpełniejszy wyraz.
W teatralnych doświadczeniach kształtują się u dziecka specyficzne głębokie przeżycia artystyczne. Stosowanie ich w pracy z dziećmi zapewnia wiele satysfakcji.
Kierując się takimi przesłankami, jak i wizją naszego przedszkola promującego wartości, jakie niesie ze sobą obcowanie ze sztuką, postanowiłam zastosować formy teatralne jako element wspomagający ogólny rozwój dzieci we wszystkich sferach.
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Program edukacji teatralnej powstał z myślą o potrzebach Przedszkola nr1 w Tarnobrzegu, które zgodnie ze swoją misją jest placówką o profilu artystycznym. Zgodnie ze swoimi założeniami najważniejszym zadaniem, jakie ma do spełnienia, poza realizacją zadań edukacyjnych i wychowawczych określonych w Podstawie programowej wychowania przedszkolnego jest rozwijanie uzdolnień artystycznych swoich wychowanków poprzez różnorodne formy aktywności twórczej.
Działalność artystyczną wspomniane przedszkole prowadzi już od kilku lat. Przedszkole aktywnie uczestniczy i prezentuje osiągnięcia swoich wychowanków na terenie placówki dla rodziców, w najbliższym środowisku przedszkola oraz na terenie miasta Tarnobrzega.
Program „Edukacja teatralna w przedszkolu” to cykl zajęć dotyczących tworzenia widowiska teatralnego. Celem jest zapoznanie dziecka ze sztuką teatralną, poznanie środków wyrazu artystycznego stosowanych w teatrze, kształcenie umiejętności dramatycznych podczas zabaw twórczych, wprowadzenie elementów gry aktorskiej w tworzonych przez grupę inscenizacjach i widowiskach teatralnych, zakończonych występem przed publicznością na prawdziwej scenie.
CELE EDUKACJI TEATRALNEJ
· Stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci.
· Uwrażliwienie na piękno słowa mówionego.
· Rozwijanie logicznego myślenia poprzez kształtowanie pojęć.
· Nabywanie doświadczeń zarówno w sposób werbalny, jak i niewerbalny.
· Wytwarzanie pozytywnych relacji i postaw w zakresie rozwoju dziecka.
· Zaspokajanie potrzeb natury emocjonalnej.
· Wyrabianie potrzeb społecznych.
· Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem literackim.
· Bogacenie czynnego słownictwa dzieci i uściślenie pojęć związanych z działalnością teatralną.
· Rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki, ruchu.
· Wdrażanie do posługiwania się mową poprawną pod względem gramatycznym i fleksyjnym.
· Rozwijanie zainteresowań czytelniczych jako źródła wiedzy i przeżyć.
· Rozwijanie aktywności twórczej w zakresie słowa mówionego.
· Rozwijanie umiejętności operowania głosem pod względem intonacyjnych.
PROCEDURA OSIĄGANIA CELÓW
Formy:
- zabawy naśladowcze,
- zabawy tematyczne,
- zabawy z elementami dramy i pantonimy,
- inscenizowanie ruchem wierszy, piosenek, bajek, opowiadań, baśni,
- udział dzieci w spektaklach i widowiskach teatralnych.
Metody słowne:
swobodna rozmowa,
dialog,
opis,
pogadanka,
słuchanie czytanych baśni, legend, bajek,
opowiadanie treści utworów.
Metody aktywizujące:
drama,
pantonima,
pedagogika zabawy,
gry i zabawy integracyjne,
aktywność ruchowa.
WARUNKI ORGANIZACYJNE:
- stwarzanie kącików teatralnych w salach
- gromadzenie rekwizytów tj.: kukiełki, sylwety, lalki, kostiumy, czapki, opaski, elementy scenografii
- włączenie do współpracy rodziców i personelu przedszkolnego
- w zakresie wykonywania strojów, elementów dekoracji, scenografii,
- organizowanie przeglądów teatralnych i udział w konkursach poza placówką
Program nie odnosi się do konkretnej grupy wiekowej. Jego realizacja zależy głownie od postawy i zainteresowania nauczyciela, który spośród wielu treści zawartych w programie wybierze najbardziej odpowiednie dla swoich wychowanków, uwzględniając przy tym ich osobiste zainteresowania.
Treści zostały ułożone wg stopnia trudności i ujęte w bloki tematyczne:
Nasze spotkania z teatrem
Zabawy w teatr
Mały teatrzyk
Mali aktorzy na wielkiej scenie
Tematyka
zajęć
Treści programowe
Osiągnięcia dziecka
Poznanie różnych form teatralnych poprzez udział w spektaklach i widowiskach teatralnych:
- cechy charakterystyczne poszczególnych
form scenicznych:
· drama
· teatr lalkowy jako forma teatralna przedstawiona przez aktora kierującego lalką; rodzaje lalek: kukiełka, pacynka, marionetka, głos aktora
· pantonima jako forma sceniczna wyrażająca treść poprzez gesty, mimikę twarzy i ciała,ruch, pozy
· teatr cieni jako forma interpretacji teatralnej z wykorzystaniem ekranu, światła i cienia: postaci przedstawione za pomocą lalki
teatr żywego aktora, treść przedstawiona przez żywego aktora: ruchy ciała, mimika twarzy i gesty kostium,
scena,
ruch, muzyka
Poznanie pracy aktora:
· w teatrze lalkowym budowa lalki w zależności od rodzaju, sposób kierowania lalką
· w teatrze żywego aktora
przedstawienie roli za pomocą odpowiednio do niej dobranego kostiumu rekwizytu,
-praca z tekstem
Uczestniczy
w oglądanych spektaklach teatralnych
Porównuje poszczególne widowiska teatralne
i dostrzega różnice między nimi; aktor(lalka),cień(człowiek),
rola(tekst), ruch
Rozpoznaje i nazywa rodzaje form scenicznych:
· teatr lalkowy(zna rodzaje lalek; kukiełka, pacynka, marionetka)
· pantonima(teatr bez słów)
· teatr cieni(gra światła i cienia)
· teatr żywego aktora
Porównuje pracę aktora lalkarza i aktora scenicznego, dostrzega różnice i podobieństwa w interpretacji roli
Uczy się sposobu kierowania lalką, samodzielnie manipuluje lalką
Dostrzega zależność między ruchami aktora, a ruchem lalki.
Tworzy dowolną rolę dla danej lalki.
Komponuje własne widowisko teatralne podczas zabaw lalką
...
gosiaczek82